کار کیست 1

ترخیص کار کیست؟ 

ترخیص کار یا همان حق العمل کار گمرک یک شخص حقیقی یا حقوقی است که از جانب صاحب کالا برای ترخیص کالا از گمرک وکالت می گیرد.

در واقع ترخیص کار دارای وظایف و اختیارات بسیاری در امور خدمات بازرگانی است که تمام این وظایف و اختیارات باید به صورت دقیق و با جزییات کامل در وکالت نامه قید شود. همچنین یک کارگزار گمرک یا همان ترخیص کار لازم است دارای یک پروانه ویژه از طرف گمرک کشور ایران باشد تا با داشتن این مدرک بتواند ترخیص کالا را از تمامی گمرکهای موجود در کشور را با اعتبار این پروانه ی کار انجام دهد.

 

جهت انجام امور بازرگانی خود، با شماره ۰۹۱۸۴۷۴۹۳۴۳ آقای مهندس مهدوی تماس حاصل فرمائید. 

 

یک ترخیص کار باید امین صادق و قابل اعتماد باشد. همچنین باید فرآیند مربوط به ترخیص کالای شما را به بهترین شکل ممکن انجام دهد و در کار خود مهارت و دانش لازم را داشته باشد. یک ترخیص کار کارت سازمانی و شناسایی دارد که در صورت نداشتن خطای کاری و امین و صادق بودن در کار سال به سال به صورت اتوماتیک به مدت پنج سال تمدید می شود.

یک ترخیص کار حرفه ای می تواند در زمینه های مختلف گمرکی از جمله آشنایی با مراحل متعدد واردات یا صادرات کالا شناخت اصولی دریافت اظهارنامه گمرکی مالیات در نظر گرفته شده برای تمامی کالاهای وارد شده و جابه جایی آن ها ارزش گذاری و طبقه بندی تمامی کالاها شما را به خوبی راهنمایی کرده و در مسیر سخت ترخیص کالا به شما یاری رساند.

 

لینک پیشنهادی: ثبت سفارش واردات کالا

 

تفاوت حق العملکار با ترخیص کار گمرک

در نگاه اول و توجه به واژه ها، ترخیص کار همان حق العمل کار است. اما در حقیقت این طور نیست. چنانچه یک ترخیصکار بتواند مجوز و پروانه کارگزاری خود را دریافت کند، له عنوان حق العملکار شناخته میشود. 
درواقع حق العمل کار شخصیتی است که با نام خود ولی به نیابت از شخص یا شرکتی دیگر عملیات مشخصی را انجام می دهد و در ازای انجام آن مزد یا حق العمل می گیرد.
باید توجه داشت که حق‌العمل‌کار نماینده نیست و وکالت ندارد در مقابل از جانب شخص و شرکت نیابت دارد. کسی که نمایندگی یا وکالت دارد، با نام موکل خود معامله انجام می دهد. اما حق العمل کار که نیابت دارد با نام خودش وارد معامله شده و نام آمر خود را کتمان می کند.

در واقع؛ ترخیص کار گمرکی که شرایط و خصوصیات زیر را داشته باشد، حق العمل کار است. 

شرایط پروانه ترخیص کاری

  • قبولی در آزمون حق العمل کاری از گمرک و دریافت پروانه آن
  • داشتن کارت بازرگانی
  • تابعیت ایران
  • کارمند دولت نباشد
  • داشتن حداقل ۲۵ سال سن
  • نداشتن محکومیت به جرم و جنایت و عدم سابقه قاچاق در گمرک به گواهی کتبی مقامات مربوط
  • مدرک تحصیلی حداقل دیپلم دبیرستان
  • پذیرفته شدن در امتحان قانون امور گمرکی و آیین‌نامه آن

 

نحوه انتخاب یک ترخیص کار خوب

نحوه انتخاب یک ترخیص کار خوب

با توجه به اینکه گسترش صنعت و امور مختلف واردات و صادرات کالاهای گوناگون به طرز عجیبی رواج پیدا کرده و افراد یا برندهای مختلفی در این زمینه فعالیت می کنند و به دلیل اینکه در بیشتر موارد این افراد حین واردات و صادرات کالای خود با مشکلات مختلفی مواجه می شوند که دلیل آن نداشتن اطلاعات لازم و کافی در این زمینه کاری می باشد لازم است که به یک ترخیص کار حرفه ای و درجه یک اعتماد کرد.

بدین منظور برای انتخاب یک ترخیص کار لازم است تا ابتدا مفهوم شغلی این شخص را بشناسید و سپس با درک کامل برای شناخت وظایف یک ترخیص کار اقدام نمایید.

شرح وظایف کارشناس ترخیص کالا

در کنار ویژگی ها و خصوصیات یک ترخیص کار خوب، یک کارشناس ترخیص کالا، باید نسبت به امور زیر هم اشراف کامل داشته باشد. 

  • کارت کارگزاری داشته باشد.
  • کارت بازرگانی از خود یا از حق العمل کار معتبر داشته باشد.
  • به منظور انجام ترخیص از گمرک، تیم کاربلد و مجرب داشته باشد.
  • با نرم افزار سی آر ام آشنا باشد.
  • با فرآیند ترخیص کالا آشنایی کامل داشته باشد.
  • توانمندی خرید خارجی داشته باشد.
  • شرکت های بیمه را معرفی کند.
  • برای کالاهای مستعمل بتواند، کمیسیون ماده یک را دریافت کند.
  • خدمات ترخیص از گمرکات کشور را ارائه دهد.
  • شرکت های حمل و نقل بین المللی کالا را بشناسد و معرفی کند.

 

چگونه ترخیص کار گمرک شویم؟

آموزش ترخیص کاری

یکی از مراحل خیلی مهم در گمرک، موضوع ترخیص کالا هست. تاجران باید به‌خوبی نسبت به علم ترخیص کالا آگاهی و اشراف کامل داشته باشند؛ زیرا با عدم داشن کافی نسبت به این موضوع، دچار ضررهای سنگینی خواهند بود. همچنین کوچک‌ترین سهل انگاری در ارائه مدارک مورد نیاز، موجب قاچاق اعلام شدن کالای شما خواهد شد و عواقب ناخوشایندی مثل باطل کردن پروانه تجارت فرد خواهد داشت. 

برای کاستن از این نگرانی ها و اشراف کامل به امور گمرکی، تجار می توانند برای امور بازرگانی خود از یک شرکت تجاری کمک گرفته و یا ترخیص کار استخدام کنند؛ ترخیصکار باید اشراف کامل به این امر مهم داشته باشد و مسط به همه قوانین و بخشنامه ها و مقررات ترخیص باشد و باعث آسان تر شدن پروسه ترخیص کالا و در نتیجه سود کارفرمای خود شود. 

در نتیجه یک ترخیص کار، زمانی می تواند تبدیل به یک ترخیصکار حرفه ای و مجرب شود تا ابتدا دوره های آموزشی لازم را در این خصوص بگذراند. 

کارآموز ترخیص کاری

بعد از اینکه آموزش های لازم را در خصوص ترخیص کالا سپری کرده و توانستید مجوز لازم در زمین ترخیص کالا را دریافت کنید، بهترین راهکار برای اینکه بتوانید با ریسک کمتر و تجربه مفید و گرانبها در زمینه ترخیص کالا؛ متبحر و کارآزموده شوید، بهتر است به عنوان یک کارآموز یا کارورز، در یک شرکت معتبر و خوشنام بازرگانی، به کار ترخیصکاری بپردازید. کارآموزی ترخیصکاری، 

استخدام ترخیص کار

شرکت های بازرگانی برای اینکه بتوانند در وقت و انرژی و همچنین امور حقوقی گمرکی خود، بطور شفاف و قوی ظاهر شوند، نیاز به نیروهای ترخیصکار خوب و حرفه ای دارند. شما می توانید بعد از طی مراحلی که در بالا قید شد. یعنی طی دوره های آموزشی و کارورزی ترخیصکاری، امید بیشتری برای یافتن کار و استخدام در این زمینه شوید. استخدام در ترخیصکاری در صورتیکه دانش و تجربه عملی را به همراه خود داشته باشد، قطعا نتیجه خوبی را در یافتن کار مناسب و منتج به استخدام در ترخیص کاری خواهد شد.

درآمد ترخیصکار گمرک

قطعا” در هر کاری داشتن تجربه مفید و علم و تخصص، تاثیر خیلی زیادی بر روی میزان درامد شما از آن شغل خواهد داشت. در شغل ترخیصکاری هم موضوع به همین منوال است. افرادی که در رشته مدیریت بازرگانی تحصلات آکادمیک داشته لند افراد مناسب تری برای این شغل پردرامد هستند. اما با این وجود، هستند افرادی که بدون داشتن مدرک مرتبط با موضوع بازرگانی، طی سالیان متمادی در این شغل فغالیت و کسب تجربه کرده و اتفاقا از درامدهای بسیار بالایی هم برخوردار هستند.

داشتن کارت بازرگانی هم یکی از عوامل افزایش درامد یک ترخیصکار می باشد. چرا که گمرک ها، صاحب کالا را با آن کارت می شناسند. این خود یک مزیت متفاوت یرای یک ترخیص کار یا حق العمل کار گمرک ایجاد می کند. 

خیلی طبیعی ست که این شغل از درامد خوب و مکفی برخوردار باشد. هرچند که نمی توان آمار دقیقی از میزان درآمد این افراد ارائه کرد. اما می توانید از دوستان و یا شاغلان این رشته سوال کنید و اطلاعات لازم را از ایشان دریافت کنید . درامد کار یک ترخیصکار به میزان کالایی که ترخیص کرده هم بستگی  دارد. 

 

 

 


پایان مطلب


 

مطالب پیشنهادی و مرتبط 

حمل و نقل کانتینر یخچالی

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید