انواع موزاییک | مراحل توليد موزاییک و آشنایی با دستگاه موزاییک سازی

یکی از پرکاربردترین کالای ساختمانی، موزاییک است. موزاییک در تمامی بخش های یک ساختمان اعم از حیاط، انباری و یا کغ پارکینگ می تواند استفاده شود. در ادامه این مطلب ازمجله اینترنتی بسپارمگ، با مراحل تولید و روش ساخت موزاییک بیشتر آشنا می شویم. این کالای ساختمانی به روش تولید دستی و یا ماشین آلات اتومات انجام میشود. اما ساخت و تولید موزاییک در خانه، می تواند در مساحتی کوچک از منزل شما انجام شود و از مشاغل مناسب کسب و کارهای کوچک بشمار میرود.

 

موزاییک چیست؟

موزاییک کفپوشی است متراکم ، در حقیقت یک جور بتن است که تراکم خود را یا از طریق فشار پرسی و یا از طریق لرزش به دست می آورد و از ماسه ، سیمان ، سنگ دانه، پودر سنگ و آب در ابعاد و طرحهای گوناگون وجود دارد. به طور کلی موزاییک از دو سطح تشکیل شده است :

۱) لایه رویه و یا رنگ موزاییک

این لایه که نقش موزاییک را تشکیل می دهد و در آن از پودر سنگ ، سیمان، آب و از ترکیبات دانه بندی شده و رنگی استفاده شده است .

۲) لایه زیرین یا نارین

این لایه از موزاییک دارای ضخامت بیشتری نسب به لایه رویه می باشد نقش تحمل فشار را نیز بر عهده دارد. و مانند لایه رویه از سیمان ،آب و ماسه تشکیل شده است.

 

لینک پیشنهادیواردات ماشین آلات خط تولید

 

روشهای تولید موزاییک

۱ ) روش پرسی

در این مورد اعمال فشار با استفاده از دستگاه پرس باعث ایجاد تراکم در موزاییک می شود. که این فشار بسته به ابعاد و نوع سنگ دانه های به کار رفته متغییر می باشد. موزاییک هایی که از این طریق تولید می شوند حتما نیاز به ساب خوردن دارند.( دو قشری)

۲ ) روش ویبره ای

در این مورد اصلا فشاری وجود ندارد و عمل تراکم و یکنواخت سازی به کمک دستگاه لرزاننده انجام می گیرد و معملا به علت داشتن سطحی صاف نیاز به ساب ندارد اما نوعی از موزاییک های ویبره ای هستند که در آنها سنگ تزیینی به کار رفته است و عمل سایش بر روی آنها انجام می گیرد.( تک قشری)

انواع موزاییک

۱) موزاییکهای گرانیتی و معمولی

۲) موزاییک های ویبره ای

موزاییکهای تک لایه ای بدون ساب خوردن و فشار پرسی می باشد و برای تولید آن به دستگاه های پیچیده ای نیاز ندارد . تنها یک هم زن ،یک دزاتور (پیمانه کن ) و ی تسمه نقاله به طول ۱۰_۱۲ مجهز به ویبراتور کافی است .
روش تولید آن بدین ترتیب است که مواد پس از مخلوط شدن توسط پیمانه کن به میزتن مورد نیاز هر قالب ، درون قالبهای لاستیکی ریخته می شوند و بر روی نوار نقاله قرار می گیرند که این نوار لرزان است و با ویبره کردن مواد باعث خارج شدن هوای از بین مواد موزاییک می شود و قالب ها را به مدت ۵ ساعت می گذارند خشک شود سپس قالبها را جدا می کنند و موزایک ها را درون آب می خوابانند و بعد بسته بندی می کنند.

۳) موزاییک شسته

تولید این موزاییک مانند موزاییک های گرانیتی و معمولی می ماند با این تفاوت که مدتی که موزاییک در گرمخانه می مانند تا آب فیزکی خود را از دست بدهد ۵ ساعت می باشد و پس از آن در زمان ساب نیز به صورت متفاوتی بابا موزاییک عادی ساب می خورند بدین گونه که در دستگاه ساب آنها به جای کله های ساب (سنگ سمباده) فرچه های سیمی است که در ۳ مرحله که به ترتیب از زبر به نرم قرار گرفته اند موزاییک ها را پرداخت می کنند و در زمان ساب نیز آب با فشار بر روی موزاییک ها پاشیده می شود.

۴) موزاییک های تک لایه ای

نوع دیگر موزاییک وجود دارد که بیشتر در کشورهای آلمان و ایتالیا تولید شده و استفاده می شود .این موزاییک تک لایه بوده و به علت وزن کم در ساختمانهای چندین طبقه ازآن استفاده می شود این نوع موزاییک فاقد قسمت زیرین یا نارین است و در آن سنگ دانه های بسیار ریز استفاده شده است ولی به طور کلی روش تولید آن مانند موزاییک گرانیتی می باشد و در قسمت پرس نیز در زیر پرس کانالهایی وجود دارد که بر روی آن  است که پرس شده و آن کاملا خارج می شود.

 

لینک پیشنهادی: برای خرید عمده موزاییک، یه سری به بازار عمده فروشی کالای ساختمانی بزن، شاید اینجا بتونی کالای مورد نیازت رو با کیفیت عالی و قیمت خوب پیدا کنی

 

طبقه بندی موزاییک ها بر اساس شکل ظاهری و نمای سطح رویه

۱) موزاییک سیمانی

موزاییکی که در سطح رویه فاقد سنگ دانه های تزئینی است و تنها دارای شیار و طرحهای ساده است.

۲) موزاییک سنگ دار

موزاییکی است که در سطح رویه ی آن از سنگ های تزئینی استفاده شده است و به ۳ صورت شیاردار(طرح دار)، صاف، شسته ساخته می شود و برحسب اندازه و قطر دانه های سنگی قابل مشاهده به ۵ دسته تقسیم می شوند.

۳) موزاییک شیاردار

موزاییکی است که در سطح رویه آن به اشکال مختلف دارای فرورفتگی و برجستگی بوده و به عنوانه فرش کف پیاده رو و محوطه استفاده می شود.

۴) موزاییک شسته

موزاییکی است که در سطح آن دانه های شن به صورت برجسته نمایان ست.

۵) موزاییک پلاکی

موزاییکی است که در سطح رویه آن مصالح ساختمانی سخت و صیقل پذیر وجود دارد و اندازه این سنگها برحسب ابعاد موزاییک متفاوت است و به صورت صاف ساخته می شود.

تولید و ساخت موزاییک

چرا که میتوانید با سرمایه ای کم و مواد در دسترس، کارگاه موزاییک سازی کوچک و کاربردی، برای شروع راه اندازی کنید و بعد از جذب مشتریان خود، در وسعتی بزرگتر، کسب و کار خود را توسعه دهید.

حال باهم  با نحوه ساخت و تولید موزاییک دستی و ماشینی (اتومات) آشنا میشویم.

 

تولید موزاییک

  • مراحل توليد و ساخت موزاییک به شرح زیر می باشد :

1)آماده كردن مصالح ساختمانی مورد نیاز

الف ) سنگ ریزه (‌ریگهای رنگی )

پس از استخراج سنگها از معادن مختلف آنها را به كارخانه آورده و در دستگاهی به نام دستگاه سنگ شكن می ریزند تا به قطعات ريزتر تبدیل شوند كه این سنگها شامل انواع سنگ چینی، انواع سنگ مرمریت ، سنگ قرمزقشمی ، سنگ سبز ، سنگ سیاه گل دار و.. می شود پس از گذاشتن از دستگاه سنگ شكن نوبت به شستشوی سنگها می رسد برای این كار سنگها در دستگاه شست و شوی قرار می گیرند روش كار این دستگاه به این گونه است كه سنگهای خرد شده داخل دستگاه شست و شو ریخته می شوند و دستگاه می چرخد و به صورت طبقه  طبقه سنگها را بالا می آورد و در این مسیر سنگها شسته می شوند سپس سنگها برای خشک شدن به محل دیگری منتقل می شوند علت این كار مقاومت بیشتر سنگ داخل سیمان است پس از خشگ شدن سنگها به سیلوهای تغذیه كننده ریخته می شوند كه بعد طبق هر نوع تولید كه فرمول مخصوص به خود را دارد سنگهای مختلف را وزن نموده و انتخاب م كندو بعد مورد استفاده قرار میگیرند. و بعد داخل پاکتی رخته می شود که حمل کننده به میکسر مادر است.

 ب)سیمان ، پودر سنگ ،‌آب

سیمان و پودر سنگها یی كه داخل سیلوهای مخصوص قرار دارند بر طبق فرمول و اطلاعاتی كه به دستگاه داده می شود با سنگ ریزه و آب توسط نوار نقاله كه زیر مخزن ها قرار دارد و یا با آسانسور به میكسر برده می شود تا در آنجا با هم مخلوط شوند بعد در نوار ذخیره قرار می گیرند و از نوار ذخیره كم كم به دستگاه پیمانه كن (‌دزاتور) روان می شوند.

2)انبار كردن مواد 

سنگ ها كه در ساخت موزاییک استفاده می شوند و همچنین مصالح ساختمانی دیگر باید به روشی انبار شوند كه با یكدیگر مخلوط نشوند و از طرفی دسترسی به آنها نیز ساده باشد به همین منظور برای انبار كردن سنگ ها از محلهایی كه اصطلاحا آخوره نامیده می شوند استفاده می كنند. همچنین برای انبار كردن سیمان ها و پودر سنگ از تعدادی سیلو استفاده می شود كه مجهز به مخلوط كنهای آيرواسلايدی هستند این مخلوط كن ها به وسیله هوا كار می كنند و از پایین سیلوها آن را با فشار به بالا میدمند و مانع از كلوخه شدن محتوای سیلوها می شوند.  سیلوی محتوی پودر سنگ همیشه كوتاهتر و كم تر از سیلوی محتوی سیمان است. علت آن این است كه چون پودر سنگ در هر استانی به فراوانی تولید می شود وكارخانه ها هر موقع كه بخواهند پودر سنگ در اختیارشان است پس نیازی به انبار كردن زیاد آن ندارند كه نگهداری از آن برای آنها هزینه بر می شود اما در رابطه با سیمان این گونه نیست و چون باید از استان های دیگر حمل شود پس كارخانه همیشه سیمان را در دسترس ندارد.

3)شستشوی مصالح 

يكی از مهمترین مراحل ساخت در موزاییک همین مرحله است چون وجود هر گونه گرد و غبار روی مصالح باعث كاهش مقاومت موزاییک ها می شود پس باید این گرد و غبار ها را از روی سطح مصالح پاک شوند كه برای این امر دو روش در حال حاضر در كارخانه ها استفاده می شود .

الف )روش ماشینی

برای این روش از دستگاهی استفاده می شود كه این دستگاه دارا يک مارپیچی است كه با بالا آوردن سنگ ها از پایین محفظه در حالی كه با فشار روی آنها آب پاشیده می شود باعث شستن كامل سنگ ها می شود و آب بدست آمده پس از تصفیه دوباره استفاده می شود . نحوه چدمان اصولی خط تولید موزاک در روش ماشینی، بسیار ساده اما با کارایی بالا در تولید بیشتر موزاییک بسیار مهم و مویر میباشد

ب )روش دستی

این روش يك روش ابتدایی است و سنگ ها را به طور خوبی شستشو نمی دهد اما در بعضی كارخانه ها از آن استفاده می شود . در این روش آب را با فشار به  روی سنگ ها در همان آخوره ها كه انبار هستند می پاشند و گرد و غبار  سنگ های رویی  تمیز می شوند و از آنها در خط تولید استفاده می شود وهمچنین آب به دست آمده از این روش دوباره تصفیه شده و برای شستشوی دیگر سنگ ها استفاده می شود .

4)مخلوط كردن مواد 

برای ساخت يک موزاییک خوب نیاز است كه مصالح را با یک  نسبت های معینی با هم مخلوط كنند اما این مخلوط كردن اگر به روش دستی انجام شود بسیار مشكل و وقت گیر خواهد بود و جواب خوبی نخواهد داد پس برای بالا بردن سرعت و كیفیت كار می توان از مجموعه‌ای استفاده كرد كه این مجموعه برای فرستادن نسبت های از پيش تعیین شده مواد به داخل مخلوط كن ها استفاده می شود . دو سری قیف داریم یكی قیف های شماره 2و1 و دیگری قیفهای شماره 1و2و3و4 كه قیف های 1و2 محتوای ماسه شسته است و همچنین يک سیلو سمت راست آن قرار دارد که شامل سیمان سفید برای پشت موزاییک است . قیف های 1و2و3و4 شامل 4 نوع سنگ برای سطح رویه و همچنین دو سیلو سمت چپ آن شامل پودر سنگ و سیمان سفید برای رویه موزاییک ها هستند . در زیر قیف های 2و1  يک نوارنقاله و در زیر 4 قیف بعدی نیز یک نوار نقاله وجود دارد .  همچنین زیر هر یک از قیف ها دریچه های اتوماتیکی است كه هنگام اعلام دستگاه باز می شود و محتوای خود را روی نوار نقاله ها می ریزند . بعد از شسته شدن كامل دریچه ها نوارهای نقاله مواد روی  خود را روی یک آسانسور ریخته و هر كدام از آسانسورها مواد را به مخلوط كن مربوط به خود می برند .

5) قالب گیری و پرس 

الف) قالب پرسی

ظرفی است از جنس فولاد سخت دارای كف و دیواره‌ای حدودا سه سانتی متر ، ان قالب به شكلهای مختلف هندسی می باشد، مربع ، مستطیل ، لوزی و غیره . كف قالب به دو صورت می باشد صاف یا دارای خطوط برجسته معمولا موازییک هایی كه سطح صاف دارند برای داخل ساختمان و موزاییک هایی كه خطوط فرو رفته یا برجسته دارند برای محیط های باز و پاده رو ها استفاده م شود. لازم به توضیح است قالب های پرسی پس از سرد شدن مواد قرار گرفتن در زیر دستگاه پرس مجددا خال و بلافاصله پر می شود .

ب)قالب ویبره‌ای

از جنس نوعی پلاستیک نرم ساخته می شود و به شكل های مختلف هندسی وجود دارد این قالب ها نیز دارای دیواره و كف می باشد و پس از پر شدن باید مدتی مواد موزاییک در داخل آن بماند و آبدهی شود و سپس از قالب خارج گردد.

موزاییک ویبره ای

روش قالب گیری

به منظور قالب گیری و پرس مواد از یک میزگردی استفاده می شود كه می تواند دوران كند روی این میز چند قالب بسته می شود این میز قابلیت لرزش را در سه مرحله دارد در ابتدای امر مواد روی موزاییک توسط نوار نقاله ها با دزاتور(پیمانه كن ) منتقل می شود همچنین مواد پشت موزاییک نیز توسط نوار نقاله به پیمانه كن خود منتقل می شوند. برای شروع قالب گیری دزاتور مواد روی موزاییک را در قالب اول می ریزد كه كف این قالب يک لاستیک وجود دارد كه هنگام فشار پرس مانع خرد شدن سنگ ها می شود بعد از ریخته شدن مواد در قالب میز شروع به لرزش می كند تا باعث پهن شدن مواد شود بعد از این مرحله میز مقداری چرخش می كند و قالب رو به روی فردی می آید كه این فرد توسط كارتک به پهن كردن موادی كه توسط لرزش پهن نشده‌اند می شود دوباره پس از این مرحله میز شروع به لرزش می كند تا ردهای كارتک حذف شود و سپس مقداری چرخش می كند. دوباره میز شروع به لرزش می كند تا این بار هوای بین مواد بیرون رود و پس از چرخش بعدی قالب به زیر دزاتور مخصوص مواد پشت موزاییک می رود و پس از قرار گرفتن مواد پشت روی مواد رو قالب با یک چرخش دیگر به زیر پرس می رود و پس از پرس با یک چرخش دیگر به زیر قسمت تخلیه می رود و بلوک به موزاییک گرم خانه منتقل می شود البته قالب پس از خالی شدن توسط فشار باید تمیز  شود و دوباره برای ساخت بلوک بعدی چرخش می كند.

6) ساییدن 

مهمترین مرحله برای زیبایی بخشیدن به موزاییک این مرحله است چون هنگامی كه بلوک موزاییک آماده شد سطحی ابله رو دارد و به هیچ عنوان سنگ های درون آن پیدا نیستند پس باید روی آنها راساییده وصیقل داد كه اين كار توسط دستگاه های اتوماتیكی انجام می شود .

الف) ساب سنتی :

در قديم برای ساب زدن از یک صفحه سنگ سمباده استفاده می شد كه روی موزاییک چرخانده می شد.

ب)  ساب اتوماتیک :

بعد از آن نوع اتوماتیک است كه دارای یک سنگ سمباده بزرگ بوده كه موزاییک هارا روی پایه های زیر آن قرار می دهند و آن موزاییکها را ساب می زنند.

ج) ساب نواری :

در كارخانجات بزرگ استفاده می شود كه موزاییک در طی مسیر خود كه برروی نوار نقاله قرار دارد توسط سنگ های مختلف ساب می خورد و هر مقدار كه بخواهند می توانند آن را ساب بزنند. این دستگاه در این مرحله روی سطح موزاییک را توسط تیغ الماس می تراشد و در 5 مرحله توسط سنگ های سمباده روی سطح موزاییک را صیقل می دهند برای صیقل دادن از سنگ های سمباده استفاده می شود این سنگ ها كه فرمول ساخت آن سری است و فقط كارخانه‌ای كه آن را تولید می كند از این فرمول مطلع است دارای شماره بندی مثل 03,02,01,0,00 و .. است كه هرچه شماره بزرگتر می شوند نرمی سمباده نیز بیشتر يم شود و هنگامی كه بسته شدن در دستگاه به ترتیب زبری به نرمی بسته می شود كه معمولا كارخانه ها بنابر نوع سفارش، شماره بندی سمباده را تعیین می كنند. نكته قابل توجه این است كه این مرحله علاوه بر زیبایی بخشیدن به موزاییک ها خود نوعی آزمایش برای موزاییک ها می باشد بدین صورت كه اگر موزاییکی دارای ترک مویی باشد هنگام قرار گرفتن در این دستگاه به علت فشار سمباده و لرزش حاصل از چرخش آن روی سطح موزاییک به سادگی می شكند و به دو نیم تقسیم می شود و هنگام بیرون آمدن از دستگاه از بقیه نمونه ها جدا می شود . سنگ های سمباده پس ازمدتی ساییده شدن و باید عوض شوند كه مقدار ساییده شدن آن و اگر بهتر بگوییم طول عمر اين سمباده ها بسته به جنس سنگ های به كار رفته در موزاییک ها است همچنین برای بهتر صیقل خوردن و از بین بردن گرمای به وجود آمده در این مرحله مرتبا آب توسط پمپ بین سطح سمباده و موزاییک پاشیده می شود و سپس آب های به وجود آمده دوباره تصفیه می شود و مورد استفاده قرار میگیرند. – سمباده هایی كه برای برداشتن شیارهای سطحی به كار می روند. – سمباده های ريزتری كه برای برداشتن شیارهای عمیق تر به كار می روند. – سمباده ی سیاه كه برای براق كردن موزاییک استفاده می شود.

7 ) گرم خانه :

این مرحله به طور كلی به چند روش انجام می شود

الف) گرم خانه های معمولی:

اين نوع گرم خانه هنگامی استفاده می شود كه  حجم تولید زیاد باشد و همچنین كارخانه فرصت كافی داشته باشد. به همین منظور بلوگ های موزاییک پس از قالب گیری تا مدت 8 ساعت وارد اتاقک هایی می شوند كه دمای آنها حدود 30 درجه سانتیگراد است پس از این مدت 5 ساعت به موزاییک ها آب می دهند.

ب) گرم خانه های بخار :

اين نوع روش هنگامی استفاده می شود كه حجم تولید زیاد باشد و فرصت كافی برای كارخانه وجود نداشته باشد به همین منظور بلوک ها به اتاقک هایی برده‌ می شوند و برای مدتی با فشار به آنها بخار دمیده میشود.

ج ) گرم خانه های آب گرم :

هرگاه تعداد موزاییک ها خیلی كم باشد مثلا تعدادی نمونه آزمایش يا برای سازمان استاندارد باید آماده شود بلوک ها را برای مدتی در آب گرم می خوابانند تا مقاومت خود را به دست آورند.

د)روش سنتی :

زمستان : داخل اتاقک ها را گرم می كنند و آب پاشی می كنند ( بدون بخار) تابستان : در هوای آزاد میگذارند و هر چند ساعت یکبار به آنها آب می دهند .

8) بتونه كاری :

گاهی در اثر جابجا كردن بلوک ها یا موزاییک ها ممكن است بعضی از سنگ های روی سطح بعضی نمونه ها بیرون آید و ظاهری زشت به موزاییک دهد پس برای رفع این مشكل از دستگاهی برای بتونه كاری روی سطح موزاییک استفاده می شود.

روشهای بتونه كار

1-  دستی :

در حالت ساخت موزاییک دستی، پودر سنگ بسیار نرم به نسبت  با سیمان مخلوط شده وبا كارتک روی موزاییک می كشند و بعد از خشک شدن دوباره ساب می زنند.

2-  ماشینی :

در روش تولید موزاییک ماشینی یا اتومات، پودر سنگ و سيمان را در مخزن هاي استوانه‌اي مي ريزند كه ملات را روي موزاییک پخش مي كنند و توسط كارتك هايي كه درون آنهاست روي سطح موزاییک ماليده مي شود و سوراخ هاي آن را پر ميكند. پس از بتونه كاري موزاییک دوباره به دستگاه ساب برده ميشودو صيقل داده میشود.

9) دپو كردن :

هنگام كه موزاییک ها تولید می شوند در محیط مناسبی آنها را روی هم انباشت می نمایند تا به مقاومت پایه خود برسند.

موزاییک سازی

 

حالا بصورت مختصر با چند دستگاه ابرای تولید و ساخت موزاییک آشنا میشویم:

  • دستگاههای تولید موزاییک

  1- دستگاه پرس

برای تولید موزاییک کف نیاز به  دستگاه  پرس مخصوص موزاییک میباشد که تعداد آن بستگی به خط تولید کارگاه دارد. دستگاه پرس موزاییک قدیمی از یک عدد شاسی و یک عدد موتور فشار روغن که به وسیله پیستونهای میکانیکی و برقی به لوله کشی فشار قوی متصل و به زیر شاسی  متحرک وصل میشوند و کار پرس کردن قالب را بر عهده دارد. هر دستگاه پرس  قابلیت استفاده چهار نفر استاد کار را دارد که از چهار سوی دستگاه کار پرس موزاییک را انجام میدهند و سرعت کار دستگاه بستگی به سرعت و هماهنگی چهار استادکار را دارد. دستگاه پرس موزاییک بیشتر ساخت داخل کشور وشهرهای تولید دستگاه از جمله تهران و اصفهان و تبریز میباشد.

کارگاه موزاییک سازی

2-  دستگاه ساب

دستگاه ساب موزاییک در حال حاضر در کشور ما دو نوع مورد استفاده قرار میگیرد یکی ساب اتوماتیک قدیم و یکی ساب نواری چند کله. ساب اتوماتیک قدیم از دوفک ویک صفحه سنگ ساب  که هر دو متحرک بوده و با دینام برقی  تشکیل شده که دو فک  کار گرفتن موزاییک و بردن به زیر صفحه سنگ را دارند که بعد از ساب خوردن موزاییک آن را از فکها برمی دارند. در ساب  به علت گرم نشدن و تمیز ساب خوردن موزاییک از اب استفاده میشود که برای آن لوله کشی مجزا میشود. ساب نواری چند کله از یک تسمه نقاله و تعدادی صفحه سنگ متحرک به وسیله دینام برقی کار میکنند تشکیل شده  که موزاییک بر روی تسمه وارد دستگاه و پس از چند مرحله ساب خوردن و جلا پیدا کردن از دستگاه خارج میشود. از آب نیز در دستگاه ساب نواری استفاده میشود.

دستگاه موزاییک سازی

آزمون هایی که بر روی موزاییک به منظور تضمین کیفیت انجام می شود

1- آزمون مقدماتی

2- ابعاد موزاییک

3- تعیین مقاومت خمشی

4- سایش

5- مقاومت در برابر یخ زدگی با توجه به استاندارد 755 ایران ، موزاییک باید این ویژگی ها را داشته باشد:

میزان جذب آب  8% – مقاومت خمشی – به صورت میانگین Min : 45 kg/cm2 به صورت منفرد  Max : 40 kg/cm2 میانگین سایش – تلورانس ابعاد -تعقر و تحدب

 

 

منبع : وبلاگ meemar7


 

 


پایان مطلب


لینک های مفید و مطالب پیشنهادی مرتبط

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید