بلوک هبلکس ( یا Heblex Block ) چیست؟  کاربرد آن در صنعت ساختمان

قبل از اینکه کلا با هبلکس آشنا شویم و بدانیم که بلوک هبلکس چیست و چه کاربردی دارد،  لازم است که به این نکته اشاره کنیم ، هبلکس یا همان هپلکس، که در بازار به سیپورکس هم نامیده میشود، جزو مصالح نوین ساختمانی و خیلی پرکاربرد هست. ولی مهمترین کاربرد بلوک هبلکس برای دیوارکشی است.

در این مطلب از مطالب مجله اینترنتی بسپارمگ، به بررسی و تشریح بیشتر این محصول می پردازیم.

تاریخچه بلوک هبلکس

بلوک سبک بتنی هوادار اتوکلاو شده یا بتن هوادار اتوکلاوی (Autoclaved Aerated Concrete – AAC) همان بتن گازی سبک یا متخلخل می‌باشد. این نام برای بتن هوادار تولید شده در اروپا در نظر گرفته شده است. در سال ۱۹۲۴ میلادی توسط مهندس آرشیتکت سوئدی اختراع و به جامعه مهندسین معرفی گردید. این بتن هم اکنون در اروپا وآمریکا به نام‌های تجاری HEBEL , YTONG یا Siporexx ارائه می‌شود و درساخت و ساز نیز بسیار از آن استفاده می‌شود.

 

لینک پیشنهادی: چنانچه در زمینه تولید هبلکس قصد فعالیت دارید، برای واردات ماشین آلات خط اولید این محصول، روی لینک کلیک کنید.

 

ساخت محصول هبلکس به روش اختلاط و پخت مواد اولیه انجام می‌گیرد.Johan Axel Erikson مهندس آرشیتکت سوئدی پس از آزمایش‌ها متعدد دریافت که اگر عمل آوری این مواد در حرارت و فشار زیاد انجام شود، یک محصول بتنی متخلخل با مقاومت بالا به دست می‌آید که به علت وجود حباب‌های گاز در آن، یک عایق خوب نیز محسوب می‌شود. این محصول پس از تغییراتی در فرمولاسیون Autoclaved Aerated Concrete و به اختصار AAC نام گرفت.

در حدود ۱۹۴۳ آلمانی‌ها نیز از این تکنولوژی استفاده کرده و AAC را تحت نامهای تجاری مختلف تولید کردند. همگام با سوئد و آلمان، انگلستان نیز خاکستر را جایگزین سیلیس کرده و مدت زیادی است که بلوک AAC تولید شده را در صنعت ساختمان استفاده می‌کنند. در حال حاضر، با تغییرات کوچک در فرمولاسیون و فرایند مربوط به AAC، تغییرات چشمگیری در ساختار آن فراهم آمده و این تغییرات موجب تقویت ویژگیهای فیزیکی و مکانیکی AAC شده است. در سالهای اخیر بیش از ۴۵۰ تولید کننده در ۴۱ کشور جهان AAC را تولید و به بازار عرضه می‌کنند.

 

تعریف بلوک هبلکس

هبلکس یا همان هپلکس (heblex) به یک نوع بتن متخلخل میگویند که در ساختمانها قابل استفاده و کاربرد دارد. به بتن‌هایی که مثل هبلکس ‌از روش اتوکلاو و هوادار کردن در ساخت آن‌ها استفاده می‌شود، اصطلاحاً بتن سبک متخلخل نامیده می‌شود. در واقع نوعی از بتن است که توسط حباب های هوا متخلخل شده و در ساختمانها برای دیوار جایگزین آجر و مصالح ساختمانی قدیمی می باشد. هبلکس مشابه بلوکهای سبک دیگر در آن از سیلیس استفاده شده است.این امر باعث ضد آتش شدن هبلکس گردیده زیرا سیلیس دمای ذوب ان بسیار بالا میباشد ودر برابر حریق عایق میباشد این روش را مهندسان برای جایگزین کردن به جای چوب در ساختمان سازی و برای حفظ منابع طبیعی ابداع کرده اند. ترکیبات بلوک هبلکس قابل بازیافت و برگرداندن به چرخه تولید می‌باشد.

 

دیوار هبلکس

روش تولید هبلکس

هبلکس با پایه سیلیس که یک ماده غیر قابل اشتعال است  ساخته می‌شود. اگر در ساختار هبلکس دقت شود، حباب‌های ریز زیادی دیده می‌شود که باعث سبک تر شدن محصول نهایی شده اند. خط تولید هبلکس باید دارای سه سیلوی مجزای بزرگ برای نگهداری سیلیس، آهک و سیمان باشد. مواد اولیه هبلکس را همین سه ماده اصلی تشکیل می‌دهند. آهک و سیمان و سیلیس به ترتیب از لایه‌های زیرین سیلو به وسیله بالابرهای صنعتی مخصوص به داخل خط تولید منتقل می‌شود و کار ساخت هبلکس‌ آغاز می‌گردد.

بلوک هبلکس چیست

مرحله اول تولید هبلکس

اولین مرحله از تولید هبلکس، ساخت دوغاب سیلیس و آب است. در دوغاب‌های بزرگ، سیلیس به اندازه کافی با آب مخلوط می‌شود تا تشکیل یک ماده گل مانند را بدهند. در آسیاب شماره دو نیز، آهک و سیمان خشک را به دوغاب تشکیل شده اضافه می‌کنند. وزن سیمان و آهک ورودی باید به حدی باشد که دوغاب را کاملاً خشک نکنند و البته دوغاب نیز رقیق باقی نماند. در این مرحله، مهم ترین کار مخلوط کردن این سه ماده به شکل دوغاب است. میکسرهای مخصوص، مخلوط سه ماده اصلی تولید هبلکس را دریافت می‌کنند. این میکسرها وظیفه دارند، وزن محصول ورودی را به دقت بررسی نمایند. محصول به دست آمده برای قالب ریزی به مرحله دوم منتقل می‌شوند.

مرحله دوم تولید هبلکس

قالب‌هایی که مخلوط به دست آمده به آنها ریخته می‌شود، هر کدام سه متر مکعب گنجایش دارند. اما فقط نصف قالب‌ها با مخلوط به دست آمده پرمی‌شوند. مخلوطی که به میزان درستی از سیمان و آهک و سیلیس در آن وجود دارد در این قالب‌ها ریخته می‌شوند و مرحله هوادار کردن هبلکس آغاز می‌شود. فعل و انفعالات شیمیایی باعث می‌شوند که حباب‌های ریز هوا در محصول به وجود بیایند و محصول در عرض سه ساعت و نیم، به اندازه کل قالب رشد می‌کنند. حباب‌های هوا نباید از محصول بیرون بزنند تا بتوان به راحتی از آنها استفاده کرد. دمای محصول در این مرحله به دلیل فعل و انفعالات شیمیایی به هفتاد درجه سانتی گراد می‌رسد. بعد از این که دمای محصول اندازه گیری شد برای برش خوردن به خط تولید منتقل می‌شوند. قبل از این کار، قالب‌های هبلکس را باید با مازوت، اندود کرد تا در مرحله ریخته گری، حالت چسبندگی پیدا نکنند.

مرحله سوم تولید هبلکس

کنترل کیفیت در مرحله سوم حرف اول را می‌زند. محصول نهایی قبل از ورود به خط، با آزمایش‌های شیمیایی کنترل می‌شود تا به اندازه کافی هوادار شده باشد. سطح خارجی هبلکس‌ها در این بخش از کارخانه برداشته می‌شوند تا یک سطح هموار و مشخصی از قالب‌ها دیده شوند. در این قسمت دیوارهای جانبی قالب‌ها را به بخش برش انتقال می‌دهند.

دستگاه‌های برش، با دقت کارکنان به صورت طولی برش می‌خورند. اندازه‌های برش طولی و عرضی قالب‌ها را با توجه به سفارش مصرف کنندگان تنظیم می‌کنند. اندازه برش هبلکس قابل تنظیم و تغییر است و از این بابت  نگرانی وجود ندارد. اما نباید از حد استاندارد پایین تر باشد که کارآیی لازم را نداشته باشد. اگر هم از یک میزانی بشیتر باشد، هبلکس ها فضای زیادی خواهند گرفت و انتظارات مشتری و مصرف کننده را برآورده نخواهند کرد.

مرحله نهایی تولید هبلکس

هبلکس‌ها در مرحله پخت وارد اتوکلاوها می‌شوند. دمای حرارت در اتوکلاوها حدود 200 درجه سانتی گراد و فشار وارد شده بر آنها، 12 اتمسفر است. در این دما و فشار است که قالب‌ها پخته می‌شوند و به عمل می‌ایند و هبلکس تولید می‌گردد. بعد از این که مرحله پخت هبلکس  ها به پایان رسید، محصول نهایی به بخش بارانداز و عرضه مننتقل می‌شود تا وارد بازار مصرف گردند. هبلکس‌ تولید شده به این طریق، بسیار ایمن و محکم خواهد بود و عایق خوبی برای رطوبت و سرما و گرما و همین طور صدا خواهد بود. 

 

بلوک هبلکس

استاندارد در هبلکس

این محصول مطابق با استاندارد ۸۵۹۳ موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران تولید می شود و استانداردهای مرتبط زیر مورد استفاده قرار می گیرد:

استاندارد ملی ایران ۸۵۹۲ : ۱۳۸۵ بتن سبک – تعیین جمع شدگی ناشی از خشک شدن بتن هوادار اتوکلاو شده

استاندارد ملی ایران ۸۵۹۶ : ۱۳۸۵ بتن سبک – تعیین مقاومت فشاری بتن هوادار اتوکلاو شده

استاندارد ملی ایران ۹۱۵۹ : ۱۳۸۵ بتن سبک – تعیین درصد رطوبت بتن هوادار اتوکلاو شده

استاندارد ملی ایران ۸۵۹۴ : ۱۳۸۵ بتن سبک – تعیین جرم حجمی خشک بتن هوادار اتوکلاو شده

ابعاد بلوک هبلکس

بلوک های بتن سبک هبلکس در ابعاد ۶۰*۲۵*۱۰، ۶۰*۲۵*۱۵، ۶۰*۲۵*۲۰، ۶۰*۲۵*۲۵ و ۶۰*۲۵*۳۰ سانتیمتر ارایه می‌شوند که این ابعاد بسته به نیاز و سفارش قابل تغییر نیز می‌باشد.

 دانسیته هبلکس

دانسیته هبلکس در حالت خشک معین میگردد. وزن تقریبی در هر مترمکعب هبلکس حدود 580 کیلوگرم میباشد. در حال حاضر وزن اجر حدود 10 برابر هبلکس است با اینکه آجر در ساختمان نسبت به سنگ وزن کمتری دارد ولی حدود 4.6 برابر از هبلکس سنگین تر است . وزن سنگ نسبت به هبلکس بالای 100 برابر است .

بلوک هبلکس چیست

طریقه استفاده از هبلکس‌ 

با توجه به مزیت‌هایی که گفته شد، هبلکس را به راحتی می‌توان در ساختمان سازی استفاده کرد. اما طرز استفاده آن با آجر تفاوت دارد. اگر آجر را به صورت خام می‌توان استفاده نمود، اما هبلکس‌ را باید قبل از مصرف، کاملاً خیس کرد. این خیس شدن باعث افزایش وزن هبلکس نخواهد شد. بلکه باعث خواهد شد بعد از خشک شدن، دیوار ساخته شده از هبلکس، خاصیت عایق آب بودن هبلکس‌ افزایش نیز پیدا کند. رطوبت به راحتی به داخل هبلکس نفوذ نخواهد کرد و این موضوع را هنگام خیس کردن هبلکس‌ متوجه خواهید شد. بهتر است که هنگام خیس کردن هبلکس، در حدی که فقط به آب تمام بخش‌های هبلکس برسد کافی است. این رطوبت باعث چسبندگی هبلکس به ملات خواهد شد و وقتی که دیوارها خشک شدند، ملات‌ها و هبلکس‌ها به همدیگر خواهند چسبید.

مراحل اجرایی دیوارچینی با بلوک سبک هبلکس

۱- اجرای ردیف اول دیوار هبلکس

اجرای ردیف اول (رج اول) از اهمیت بالایی در دیوارچینی برخوردار می باشد ، جهت اجرای ردیف اول توصیه می شود که از ملات سنتی ماسه و سیمان (۱:۶) به عنوان ملات ترازکننده زیرکار استفاده گردد. لذا بلوک های هبلکس قبل از اجرا باید کاملاً رطوبت دهی شوند، بهتر است از اجرای ردیف های بعدی تا ۴۸ ساعت (بعد از رسیدن مقاومت ملات به حد نهایی) خودداری گردد.

۲- اصول دیوارچینی هبلکس

اجرای دیوار هبلکس نیازمند به کارگیری نیروی متخصص نمی باشد و اصول کلی دیوارچینی مطابق مصالح سنتی بوده و مواردی نظیر هشتی گیر کردن دیوارها به هم، عدم امتداد درز عمومی بلوک ها در دو ردیف متوالی بر روی هم و شاقولی اجرا کردن دیوار باید در دیوارچینی رعایت گردد ، در صورت استفاده از ملات های سنتی توصیه می گردد بلوک قبل از اجرا، زنجاب شده و بعد از اجرا نیز تا ۳ روز دیوار مرطوب گردد.

۳- ملات یا چسب هبلکس

 جهت اجرای بلوک هبلکس استفاده از ملات های آماده و مخصوص هبلکس که عمدتاً بر دو پایه پلیمری سیمانی هستند توصیه می شود ، این ملات ها با توجه به دستور کارخانه ی سازنده آماده و با کاردک شانه ای به ضخامت حدوداً ۲ میلیمتر بر روی رج های افقی و قائم بلوک استفاده می گردند، در صورت استفاده از چسب پایه سیمانی ، رطوبت دهی بلوک تا زمان گیرش نهایی ملات الزامی است ، بهتر است بعد از اجرای دیوار با همان ملات چسب ، کلیه ی درزهای افقی و عمودی بندکشی گردد.

۴- کلاف کردن بلوک های هبلکس به یکدیگر و سازه

جهت اتصال فاق و زبانه ی بلوک ها به هم از قطعه فلزی گالوانیزه (که به نام میخ پلاک در بازار موجود است) استفاده می شود، بدین صورت که در محل درز عمودی هر دو بلوک، یک قطعه با چکش داخل دو بلوک کوبیده می شود و بلوک ها به هم کلاف می گردند، جهت کلاف کردن دیوار به سازه از قطعه L شکلی استفاده می گردد که از یک طرف به سازه جوش یا پرچ و از طرف دیگر با دو عدد میخ نجاری به بلوک متصل می گردد، استفاده از قطعه L شکل در هر ۷۵ سانتیمتر از ارتفاع دیوار توصیه می گردد.

۵- اجرای تأسیسات برقی و مکانیکی

جهت اجرای تاسیسات در دیوارهای هبلکس باید از شیارزن های برقی استفاده کرد و محل لوله های برق و تاسیسات مکانیکی را به دقت با ابزار مناسب ایجاد کرد ، بهتر است از روش های سنتی جهت ایجاد شیار خودداری گردد.

 ۶- اجرای اندودکاری هبلکس

 به دلیل خاصیت جذب آب هبلکس، دیوار چسبندگی مناسب با هر نوع اندود را دارد ، اندود گچ خاک به راحتی روی دیوار اجرا شده و در صورت رعایت اصول فنی دیوارچینی نیازی به آستر گچ و خاک نمی باشد و مستقیماً می توان آستر نهایی گچ را روی آن اجرا کرد، در صورت استفاده از پلاسترهای سیمانی ، رطوبت دهی بلوک هبلکس قبل و بعد از اجرا الزامی می باشد.

  ۷- اجرای نما در هبلکس

 امکان اجرای انواع نماهای سنگی، سیمانی و کامپوزیت روی دیوار هبلکس مقدور می باشد، فقط در صورت استفاده از نماهای سنگی، رطوبت دهی ملات سنگ تا گیرش نهایی ملات الزامی می باشد.

 (در صورت استفاده از سنگ نما در روی بلوک هبلکس، اجرای دوغاب سیمان قبل از اجرای نما روی دیوار پیشنهاد می گردد)

دستورالعمل و توصیه های اجرایی در هنگام کار با هبلکس

۱- کادر اجرایی هبلکس

کارکردن با بلوک هبلکس نیاز به تخصص خاصی ندارد، با توجه به ابعاد دقیق و سهولت کار با هبلکس، سرعت اجرا نیز نسبت به آجر و سفال دو الی سه برابر افزایش می یابد.

۲- ملات مورد نیاز بلوک هبلکس

بلوک هبلکس قابلیت اجرا با انواع ملات ها و چسب های مخصوص را دارد ، جهت عملکرد بهتر بلوک هبلکس توصیه می شود از چسب مخصوص آن استفاده گردد زیرا باعث می گردد سرعت اجرا کار بالا رود ، سطح تمام شده کار مناسب آستر نهایی دیوار خواهد بود ، استفاده از ملات چسب مخصوص بلوک هبلکس باعث از بین رفتن پرت حرارتی در محل بندهای بلوک می گردد.

قطعات بلوک می توانند با سه نوع ملات سیمانی با مواد مضاعف ، ملات سیمانی آهکی ( بارتاد ) و چسب های مخصوص و قطعات مسلح با ایجاد شدن فاقه و زبانه توسط تراش با چفت شدن در کنار هم به راحتی اجرا شوند ، وجود ابعاد دقیق در این محصولات موجب کاهش مصرف ملات و چسب می شود.

 خواص بلوک هبلکس

وزن مخصوص هبلکس

هر متر مکعب دارای ۶۵۰ الی ۷۵۰ کیلوگرم می‌باشد که برابر یک سوم تا یک چهارم وزن بتن می‌باشد. (بسته به نوع مصالح و مواد اولیه و نوع تجهیزات تولید متفاوت است و هم اکنون توسط دستگاه های جدید و مرغوب تر امکان تهیه با دانیسته کمتر نیز وجود دارد)

مقاومت فشاری هبلکس

۲۵ تا ۳۵ کیلوگرم بر سانتیمتر مربع می‌باشد که امکان افزایش آن بر حسب امکانات تولید کننده و نوع سفارش مشتری و مشخصات فنی مورد نیاز نیز برای تولید کننده امکان‌‌پذیر می‌باشد.

کارکردن با بلوک هبلکس بسیار آسان است مثلا به راحتی میتوان آن را اره نموده و یا میخ در آن کوبیده شود و یا جای پریز یا کانال عبور سیم برق و لوله آن در آن بوجود آورد. علاوه بر این بتن سبک در مقابل آتش بسیار مقاوم است و کلیه شرایط سلامت محیط زیست را دارا میباشد.

با توجه به آیین نامه جدید محاسبه ایمنی ساختمانها در برابر زلزله و مبحث ۱۸ و ۱۹ بکارگیری مصالح سبک وزن راه حل مناسب و با صرفه در جهت افزایش ایمنی ساختمان میباشد و بلوک هبلکس تامین کننده این مزیت فنی است. یک متر مکعب بلوک هبلکس حدود ۵۵۰ الی ۶۵۰ کیلوگرم وزن دارد که برابر ۸۶۶ عدد آجر به وزن ۱۷۵۰ کیلوگرم میباشد.

به عبارت دیگر یک عدد بلوک هبلکس ۲۰*۲۵*۶۰ مطابق با ۲۶ عدد آجر است در حالیکه وزن آن برابر وزن ۱۰ عدد آجر میباشد و یک کارگز براحتی میتواند آنرا حمل نماید و سریعا نیز نصب میگردد. ضمنا ملات مصرفی  برابر ۲۵% ملات مورد نیاز برای اجرای همان دیوار با آجر بوده و به درصد سیمان کمتری نیز در ملات نیاز دارد. بعنوان مثال چنانچه برای اجرای یک دیوار با آجر به یکصد کیلوگرم سیمان نیاز باشد همان دیوار در صورت استفاده  ۱۵ کیلوگرم سیمان مصرف میکند.

 

آجر هبلکس

در ادامه به ویژگی ها ؛ مزایا و معایب هبلکس می پردازیم.

 هبلکس یا همان هپلکس ویژگی ها و مزایای بسیار زیادی دارد که یکی از مهمترین آن پایین امدن زمان ساخت و ساز و صرفه جویی در هزینه ها را شامل میشود . که با توجه به هزینه های امروزه، بسیار مزیت بزرگی محسوب میشود.

برای تولید هبلکس شرایط بسیار سختی را نباید پیمود. ولی تولید این محصول  به دقت بسیار بالا در تمامی مراحل فراوری احتیاج دارد تا بلوک هبلکس تولید شده تمام مزایای اصلی،عایق بودن،وزن کم ،مقاومت مطلوب و جذب آب پایین را داشته باشد.

مزایای بلوک هبلکس

وزن پایین هبلکس

یکی از بارزترین مزایای هبلکس وزن پایین هبلکس نسبت به آجر و سایر مصالح دیوارچینی است. یک عدد بلوک هبلکس در ابعاد 20×25×60 به تعداد 46 اجر حجم دارد ولی وزن هبلکس حدود یک به 4  نسبت به اجر میباشد. و به همین علت به آن آجر هبلکسی و از آن برای تیغه کشی درساختمان با بلوک هبلکس استفاده میشود. (تیغه هبلکسی)

هبلکس مقاوم در برابر زلزله

سازه های سبک ساختمانی در برابر زمین لرزه استحکام و مقاومت بیشتری از خود نشان میدهند.این نوع ساختمانها در مقابل فشارها و تنشهای بیرون مقاومت بالا دارند.در سازه هایی که از هبلکس استفاده شده وزن ساختمان به مقدار قابل توجه ای پایین امده و مقاومت ساختمان را در مقابل زمین لرزه بالا میبرد.

و این نکته یکی دیگر از مزایای مهم بلوک های هبلکس است.

هبلکس‌ عایق گرما و سرما(عایق حرارتی و برودتی)

هبلکس به لحاظ ویژگیهای که دارد دارای عایق گرما ، سرما و صدا میباشد. قانونهای جدید عایق بودن ساختمان باعث شده مهندسان و مالکان از هبلکس استفاده کنند تا احتیاج به عایقی دیگری نباشد. و این موضوع مزیت دیگری از بلوک هبلکس می باشد.

مصرف انرژی در ساختمان‌های ساخته شده از هبلکس بسیار پایین است. خانه ای که به راحتی گرم می‌شود، نباید به راحتی نیز گرمای خود را از دست بدهد. دیوارهای هبلکس این خاصیت را دارند که به راحتی گرما را منتقل نکنند. عدم انتقال گرما در زمستان باعث خواهد شد که  فضای داخلی خانه به سرعت گرم شود و نیازی به مصرف بالای انرژی برای گرم کردن خانه وجود نداشته باشد.

هبلکس عایق صدا

یکی از بزرگترین معضلاتی که ساختمان‌های امروزی دارند، معضل سر و صدا است. مخصوصاً در ساختمان‌های دو واحده یا چند واحده عظیم، مشکل سر و صدای همسایه بغلی یکی از معضلات به حساب می‌آید. مخصوصاً برای خانواده‌هایی که صاحبخانه نیز قرار است در آن زندگی نمایند. بلوک هبلکس این مزیت را دارد که میزان سر و صدای خروجی از دیوارها را به طرز شگفت انگیزی کاهش دهد. وجود حباب‌های ریز هوا در ساختار هبلکس  باعث می‌شود که صدا به محض برخورد با آنها، بشکند و به راحتی منتقل نشود. فقط در  دسیبل‌های بالای صدا است که صدا از دیوارهای هبلکس عبور می‌کند.

هبلکس عایق آتش سوزی

هبلکس به خوبی عایق گرما و آتش سوزی است. هبلکس حرارت را به کندی هدایت و انتقال میدهد. استفاده از سیلیس در هبلکس باعث میشود هبلکس نسوزد. انتقال آتش به قسمتهای دیگر ساختمانی که در آن از هبلکس استفاده شده به سختی انجام میگیرد.جلوگیری از انتقال آتش از مزیتهای مهم هبلکس است.

این مزیت باعث شده است که در گرفتن مجوزهای ساختمانی از شهرداری، هبلکس به عنوان عایق مورد قبول باشد و نیاز به استفاده از عایق‌های دیگر برای جلوگیری از سر و صدا و گرما نباشد.

ساختمان‌ هایی که با هبلکس ساخته شده اند، به خوبی در هنگام آتش سوزی جان دیگر اعضای ساختمان را حفظ می‌کنند. نه تنها خسارت جانی را به کمترین میزان ممکن می‌رساند، بلکه خسارت مادی را نیز بسیار پایین می‌آورد. وقتی در یک اتاق یا ساختمان که با هبلکس ساخته شده است، آتش سوزی رخ بدهد، در صورت محصور کردن اتاق، آتش سوزی و گرما به دیگر اتاق‌ها منتقل نمی شود و با فرار از آن اتاق می‌توان جان خود را نیز نجات داد.

خاموش کردن یک اتاق برای آتش نشانی کار بسیار ساده تری است تا خاموش کردن یک ساختمان بلند. در نتیجه به محض آتش سوزی در ساختمان هبلکس، باید درهای اتاق مشتعل شده را بست و به سرعت با آتش نشانی تماس گرفت. میزان عایق بودن دیوارهای هبلکس به حدی است که گرمای منتقل شده به اتاق کناری به حدی نمی رسد که حتی یک کاغذ آتش بگیرد. بنابراین استفاده از دیوارهای هبلکس‌ برای کتابخانه‌ها امری حیاتی به حساب می‌آید. زیرا در این صورت کتاب‌های نفیس و گران قیمت در مخزنی که از هبلکس ساخته شده اند برای همیشه محفوظ خواهند ماند.

صرفه جویی در سرعت و هزینه ساخت و ساز با هبلکس

یکی از مهمترین مزایای بلوک هبلکس، ابعاد بلوکهای هبلکس بزرگتر از دیگر مصالح ساختمانی است.راحتی دیوار چینی با هبلکس به اندازه ای است که حتی کارگر معمولی هم میتواند دیوارچینی با هبلکس را انجام دهد.حمل هبلکس به خاط وزن پایین سرعت عمل کارگران را در انتقال بلوک هبلکس بالا میبرد.شما درمقایسه با آجر هزینه کمتری را خواهید پرداخت نمود چون هبلکس حتی ملات سیمان کمتری نیاز دارد همه وهمه موید این است که هزینه تمام شده کارگری، انتقال، دیوار چنی و مصرف ملات کمتر از مصالح قدیمی تر خواهد بود.

هبلکس و سیم کشی

هبلکس خاصیت برشکاری آسانی دارد به طوری که با اره چوب بری قابل برش است در هنگام برشکاری ضایعات کمتری دارد و سیمکشی به سهولت انجام میپذیرد.

هبلکس عایق رطوبت و یخ زدن

یکی از مهم ترین مزیت‌های هبلکس را می‌توان عایق رطوبت بودن آن دانست. بلوک هبلکس را می‌توان در استان‌های شمالی به راحتی استفاده کرد. میزان رطوبتی که به داخل خانه نفوذ خواهد کرد، بسیار کمتر از ساختمان‌های قدیمی ساخته شده از بلوک‌های سیمانی است. هبلکس دارای ساختار متخلخل است و حتی خیس کردن آن به همین سادگی‌ها نیست. در باران‌های شدیدی که در استان‌های شمالی می‌بارد، هبلکس می‌تواند یک عایق مناسب باشد.

در صورت بروز شکستگی یا ترکیدگی لوله در ساختمان نیز، بلوک‌های هبکلس نقش عایق را بازی می‌کنند. عایق بودن هبلکس باعث خواهد شد همان مکانی که شکستگی لوله اتفاق افتاده است نم بدهد و اگر به سرعت جلوی این اتفاق گرفته شود، جایی برای نگرانی نخواهد بود. پیدا کردن محل ترکیدگی در خانه‌های ساخته شده از هبلکس ساده خواهد بود.

به دلیل این که هبلکس رطوبت کمی را جذب می‌کند، هرگز نیز یخ نخواهد زد. دیوراهایی که یخ می‌زنند بسیار آسیب پذیر خواهند بود و ممکن است باعث فرو ریختن ساختمان در دراز مدت نیز شوند.

صرفه جویی در هزینه کارگر با هبلکس

هبلکس‌ یک محصول بسیار سبک است. بلوک‌های هبلکس در اندازه‌های 20×25×60 ساخته می‌شوند. اما با وجود این حجم بالا، وزن آنها بسیار پایین است. به طوری که به راحتی می‌توان بلوک‌های زیادی را در حجم بالا منتقل کرد و روی همدیگر قرار داد. بلوک‌های  هبلکس به راحتی روی همدیگر قرار می‌گیرند و دیوارچینی با آنها بسیار ساده است.

این بلوک‌های بزرگ که حجم آن به اندازه 46 آجر است، فقط به اندازه ده آجر وزن دارند. هر کارگر می‌تواند به راحتی یکی از این بلوک‌های هبلکس‌ را بردارد و روی همدیگر بگذارد. به دلیل حجم بالا، تنظیم کج و صاف بودن دیوار کار سختی نیست. صاف بودن زمین مورد استفاده کافی است تا هبلکس‌ها به صورت تراز روی همدیگر قرار بگیرند. بنابراین میزان دستمزدی که به یک کارگر روزمزد در طول پروژه پرداخت می‌شود، پایین تر از کارگر روزمزد برای دیوار آجری است و نیاز نیست از کارگر حرفه ای برای این کار استفاده شود.

مزایای اقتصادی استفاده از هبلکس

هبلکس را به عنوان مصالح ساختمانی به جای آجر استفاده می‌کنند. در حقیقت معایبی که باعث شده از سنگ برای ساختن خانه‌های مستحکم استفاده نشود، در هبلکس کاهش پیدا کرده است. مهم ترین مزیت آن، مزیت اقتصادی استفاده ازبلوک هبلکس‌ است. هبلکس به راحتی حمل می‌شود، توسط کارگران بسیار ساده نیز می‌توان دیوارچینی انجام داد، سرعت کار بالاتر است و محصول نهایی نیز محکم تر و بادوام تر است.

نکته دیگر در مورد ملات مصرفی برای هبلکس است.  ملات مصرف شده در یک دیوار ساخته شده از بلوک هبلکس نیز یک چهارم دیوار ساخته شده از انواع آجر است. درست است که مصالح دیوارچینی با آجر و هبلکس یکسان است، اما بلوک‌های هبلکس بخش اعظم دیوار را در برمی گیرند و فقط چیزی حدود 10 تا 15 لایه سیمان برای یک دیوار 2.5 تا سه متری نیاز است.  ملاتی که برای هبلکس تهیه می‌شود، بهتر است رقیق تر از ملات آجر باشد. زیرا در ساختار هبلکس به اندازه کافی سیمان وجود دارد و به تنهایی کار سیمان را نیز انجام می‌دهد. ملات مورد استفاده برای هبلکس‌ صرفاً برای چسباندن هبلکس‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. بنابراین لازم نیست مانند دیوار آجری، به عنوان خمیرمایه اصلی دیوار به آن نگاه کرد.

در انتها نیز بعد از این که دیوار چینی کامل شد، برای اطمینان از این که ملات‌ها و هبلکس‌ها به همدیگر خواهند چسبید، کل دیوار را خیس نمایید. خیس کردن دیوار باید به صورتی باشد که به تمام بخش‌های دیوار آب برسد. هر قسمتی از دیوار که خیس نشده باشد، بخش ضعیف دیوار خواهد بود و احتمال این که هبلکس‌ها به همدیگر نچسبند و با کمترین تکانی بریزند وجود دارد.

خشک شدن کامل دیوار برای گچ کاری نیاز است. در هنگام گچ کاری نیز دقت شود که لایه گچ مورد استفاده بیشتر از یک سانتی متر در هر طرف دیوار نشود. زیرا گچ کاری برای جلوگیری از نم دادن دیوار است که در دیوار هبلکس نیاز کمتری وجود دارد و گچ صرفاً برای زیبایی استفاده می‌شود. 

با این که هبلکس  و انواع دیگر بتن‌های سبک، حدود هفتاد سال پیش در سوئد و سپس اروپا ساخته شده است، سال‌های زیادی نیست که از این ماده مهم در ساختمان سازی در ایران استفاده می‌شود. با این حال هنوز کسی از مزیت‌های اصلی بلوک هبلکس و ساختمان‌های ساخته شده از آن آگاه نیست.

معایب هبکلس

هبکلس را نمی توان در دیوارهای باربر و حمال استفاده کرد. استحکام هبلکس ‌نسبت به دیگر انواع بتن‌ها کمتر است. مهم ترین استفاده از هبلکس در مکان‌هایی است که قبلاً در آنها از آجر بلوک‌های سفالی، بلوک‌های بتنی و… استفاده می‌شده است و وزن زیادی را نیز تحمل نمی کنند. دیوارهای داخلی ساختمان بهترین مکان برای استفاده ازبلوک هبلکس هستند.

 

 


پایان مطلب


 

لینکهای پیشنهادی: 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید