عایق صوتی مناسب برای محل کار 1

 

پارتیشن‌بندی صوتی روشی هوشمندانه در پارتیشن اداری برای کنترل نحوه عبور صدا در دفتر کار شما است. با پارتیشن‌بندی صوتی یا همان پارتیشن اکوستیک از عبور صدا در فضا جلوگیری می‌کنید و جلسات خصوصی‌تان را به راحتی برگزار می‌نمایید، همچنین از فضای اداری خود حداکثر استفاده را خواهید برد.

انتخاب مناسب ترین سیستم پارتیشن بندی صوتی برای پارتیشن اداری

برای انتخاب مناسب‌ترین سیستم عایق صوتی برای پارتیشن اداری و تأسیسات خود، باید بدانید که آیا به دنبال عایق صدا هستید یا دنبال جذب صدا.

جذب صدا به قابلیتی اطلاق می‌شود که با محدود کردن طنین و افکت‌های پژواک، صدا را در یک فضا شفاف می‌کند. به‌طور خلاصه، کیفیت صدای بهتری را ارائه می‌دهد. از طرف دیگر، عایق صدا مستلزم سیستمی است که اجازه نمی‌دهد صدا وارد یا خارج شود.

الزامات صحیح کاهش صدا در پارتیشن اداری

سؤال بعدی معمولاً این است که «چه کاری باید انجام دهیم؟"»، پاسخ این سؤال بسته به هدف ساختمانی که در حال ساخت آن هستید ممکن است تغییر کند.

تفاوت‌هایی در الزامات مربوط به نویز صدا و ضربه صدا وجود دارد. به همین دلیل برای محیط‌های آموزشی نیاز به حفظ حریم خصوصی بین فضاها بیشتر از یک خانه معمولی خواهد بود.

احتمالاً مهمترین سؤالی که باید به آن پاسخ داده شود این است که «چگونه به سطوح عملکرد مورد نیاز دست یابیم؟». هنگامی که چند قانون ساده را درک کردید، درک راه‌حل‌ها بسیار آسان‌تر خواهد بود. 

قانون اول:

اضافه کردن جرم؛ هر چه جرم بیشتر به یک پارتیشن اداری بدهید عملکرد بهتری در برابر صوت خواهد داشت. البته باید مراقب بود، زیرا قوانین کاهش بازده ممکن است برای شما هم پیش بیاید و پس از یک سطح معین، افزایش جرم (و معمولاً هزینه) را در بر خواهد داشت و باعث کاهش عملکرد خواهد شد.

1670853961639735494a1c9 main

قانون دوم:

جداساز مکانیکی را اضافه کنید؛ جداسازی یک یا چند لایه از مواد به سازه انعطاف‌پذیری را افزایش می‌دهد و از حرکت همه مواد با همدیگر جلوگیری می‌کند، زیرا صدا یا ارتعاشات دیگر مسیر مستقیمی برای نفوذ از طریق پارتیشن اداری را ندارد. 

قانون سوم:

هر دو را با هم انجام دهید؛ با افزودن جرم و جداسازی مکانیکی لایه‌ها به طور همزمان، از کاهش صدا اطمینان حاصل می‌کنید، زیرا جداسازی مکانیکی تضمین می‌کند که هیچ مسیر مستقیمی از طریق پارتیشن اداری وجود نخواهد داشت. به همین جهت وجود پارتیشن تک جداره به هیچ‌وجه مفید نخواهد بود.

کاهش صدای دیوارها

دیوارها و کف به رویکرد کمی متفاوت‌تری نیاز دارند. ابتدا به دیوارها و چگونگی دستیابی به سطوح عملکرد مورد نیاز نگاهی می‌اندازیم.

167085400563973575b5814 main

برای ساخت دیوار معمولی ضخامت پارتیشن 97 میلی‌متری با استفاده از یک لایه Gyproc Soundbloc در هر دو طرف، عملکرد عایق صوتی Rw 45dB را به دست می‌آورد.

یک پارتیشن پلکانی نیز نیاز به دو قاب مجزا دارد که مستقل از یکدیگر باشند. از آنجا که دو طرف اکنون به صورت مکانیکی از هم جدا شده‌اند، سطوح عملکرد افزایش می‌یابد در حالی که ضخامت کلی پارتیشن اداری افزایش نیافته است. به عنوان مثال، پارتیشنی با ضخامت کلی 102 میلی‌متر که با یک لایه Gyproc Soundbloc به دو طرف پردازش شده است، دارای رتبه عملکرد Rw 49dB است.

در جایی که دیوارها بر روی دیوار قبلی ساخته می‌شوند، باید از یک براکت صوتی برای جدا کردن تخته‌ها (و در صورت استفاده از قاب فلزی) از آجر یا بلوک استفاده شود.

بررسی طبقات ساختمان برای کاهش صدا

طبقات بسته به نوع ساختمان ساخته شده، ممکن است چوبی یا بتنی باشند. برای کف‌های چوبی باید اطمینان حاصل کنیم که جرم کافی برای کمک به نویزهای مربوط به صدا و هوا وجود دارد و این کار توسط تخته کف که در بالای تیرچه قرار داده شده است انجام می‌شود. 

هنگام استفاده از کف چوبی، فضای خالی بین تیرچه‌ها باید با الیاف معدنی پر شود (معمولاً حدود 45 کیلوگرم در متر مکعب کافی است) و حداقل 100 میلی‌متر ضخامت داشته باشد. ضخامت عایق باید حداقل 100 میلی‌متر باشد و با کف یا سقف تماس نداشته باشد. سقف باید روی میله‌های ارتجاعی نصب شود (برای جدا کردن گچ تخته از تیرچه‌ها) و از دو لایه گچ تخته برای تشکیل سقف استفاده شود (اطمینان از همپوشانی اتصالات).

در مورد دوم یعنی کف‌های بتنی به رویکرد متفاوتی نیاز داریم، زیرا جرم کف از قبل از طریق ساختار فیزیکی تأمین شده و بنابراین اگر به درستی چیده شوند، صدای معلق در هوا نباید مشکلی ایجاد کند.

مشکل اصلی بتن این است که مانند پارتیشن تک جداره بوده و صدای ضربه را بسیار خوب هدایت می‌کند و در صورت عدم رسیدگی در مراحل طراحی و ساخت، فرآیندی پرهزینه و وقت‌گیر ایجاد خواهد کرد.

جمع بندی

استفاده از پارتیشن تک جداره برای عایق کردن پارتیشن اداری مناسب نبوده و باید موارد دیگری را نیز در این راه مدنظر داشته باشید. استفاده از عایق‌های کلفت و سنگین ممکن است عایق صدای خوبی ایجاد کنند اما باید مواردی همچون سنگینی ساختمان را نیز در نظر داشته باشید. قبل از هر چیز باید بدانید هدف ساختمان شما چیست. برای یک ساختمان اداری باید از یک پارتیشن اداری مناسب برای عایق صوتی استفاده کنید تا از مشکلات بعدی جلوگیری شود.

 


پایان مطلب


لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید