تبلیغاتی چیست 1

کمپین تبلیغاتی چیست؟

کمپین تبلیغاتی امروزه در دسته ی کلمات پرکاربرد شنیده می شود. واژه ای که تاثیر بسزایی در فروش در زمان های مختلف دارد. اجرای کمپین تبلیغاتی در واقع اجرای برنامه های تبلیغاتی و فعالیتهای برنامه ریزی شده ی مختلف  با بودجه ای مشخص  و اهدافی کیفی وقابل اندازه گیری است که به صورت همزمان و یکپارچه پیام تبلیغاتی مورد نظر را با یک رسانه ی مناسب به مخاطبان می رساند. این پیام تبلیغاتی در اصل مجموعه ای خاص از  ایده ها  و نظرات متفاوت است با لحنی یکپارچه که جایگاه ویژه ای در بازاریابی اینترنتی داراست.

برای کمپین تبلیغاتی فرمول مخصوصی وجود ندارد. البته برای راه اندازی و ایجاد کمپین تبلیغاتی موفق و تبلیغات اینترنتی مناسب که ارزش تبلیغات شما را به درستی بتواند بازگو کند اجرای یک سری اصول کار تبلیغات ملزم به رعایت می باشد. جاودانه شدن برندها با در نظر گرفتن همین اصول اساسی تبلیغاتی صورت خواهد گرفت. نام گذاری  و آرم و لوگوی برند امریست زیرکانه و خلاقانه که باید بتواند حس خوبی در مشتری ایجاد نماید و بامعنی و با اصلت و مطابق با ساختار و فعالیت سازمان یا شرکت باشد. بدین منظور باید به پارامترهایی مانند: نوع محصول، سن و جنسیت مخاطب، رنگ و تم و شخصیت محصول توجه ویژه داشت. روانشناسی رنگ و شخصیت شناسی در این زمینه کاربرد فوق العاده ای دارند.

 

 

انواع کمپین تبلیغاتی

بخش اعظم و  مهم هر کسب و کاری برای جذب مشتری و موفقیت و پیشرفت بیشتر بر عهده ی تبلیغات موثر و اصولی می باشد.با توجه به نوع کسب و کار می توان یکی از انواع کمپین تبلیغاتی را برای خود برگزید.

1. کمپین تغییر نام تجاری(برند)

همان طور که از نامش پیداست این کمپین مناسب راه اندازی دوباره ی محصولات یا معرفی مجموعه ای از ارزشهای جدید سازمان یا شرکت می باشد.تغییر نام تجاری در صورت نیاز به منظور تازه سازی و مدرن کردن سازمان یا شرکت و محصول و حتی ادغام با یک شرکت دیگر قطعا باید تلاشی تمام عیار و خاص باشد. تغییر نام برند چیزی فراتر از افزودن  یا کاستن  یک کلمه و یا حتی تغییر فونت است.

2. کمپین تبلیغات ایمیلی( ایمیل مارکتینگ)

روش انتخابی و پرکاربرد بسیاری از سازمانها و شرکتها می باشد.فرستادن یک ایمیل تبلیغاتی جذاب شامل ( متنی ساده و دلنشین، تصویری جذاب و گزینه ی دعوت به اقدام) با اهداف مختلف مثلا: شرکت در یک سمینار یا خرید یک محصول خاص  و امکان انتقال  کاربر به صفحات دلخواه برای مشتریان و بازار هدف یکی از نوع های کمپین تبلیغاتی است. خبرنامه، پروموت محصول یا خدمت، و نظر سنجی از مشتریان می تواند از مهمترین انواع ایمیل ها در این کمپین باشد.

3. کمپین تبلیغاتی آگاهی از برند

وظیفه ی این کمپین این است که مشخص کند شرکت یا سازمان شما چیست؟ و چه فعالیتهایی انجام می دهد؟ کاری فراتر از شناسایی برند شما. این کمپین باید بتواند به خوبی محصولات و جزییات لازم و  برند شما را به بازار و مشتریان اطلاع دهد تا حوزه ی فعالیتی شما شفاف و قابل درک و بررسی باشد. یک مثال ملموس برای این نوع کمپین سایت دی جی کالا می باشد. معرفی کسب و کار.

4. کمپین تبلیغاتی موتور جستجو( سئو)

هدف قرار دادن مشتریان با بازاریابی موتورهای جستجو( SEM ) هنگام استفاده ی آنان از این موتورهای جستجو کار اصلی این نوع کمپین  بهینه سازی می باشد.راهی عالی و قدرتمند برای سوق دادن مشتریان به وب سایت شما هنگام جستجوی یک کلمه یا عبارت با تاکتیکها و ابزارهای( بهینه کردن یا سئو کلمات کلیدی، عناوین و محتوا )مختلف کاری که می تواند موقعیت و رتبه ی شما را تا حد زیادی تحت تاثیر قرار دهد و بازدهی بالایی برای سایت شما به ارمغان آورد.

5. کمپین تبلیغاتی روابط عمومی

معرفی محصول و جلب توجه مشتری توسط یک پیام تبلیغاتی با یک ایده ی ناب تمام آن چیزیست که این کمپین باید به مشتریان برساند. سر و صدایی رسانه ای که باید در عین سادگی جذاب و درگیر کننده ی بازار هدف باشد.

6. کمپین بازاریابی شبکه های اجتماعی

 ارتباط ، حفظ و جذب مشتری، معرفی محصول، آگاهی از برند، افزایش فروش و… از جمله اهداف این کمپین می باشد. سوشال مدیا مارکتینگ بخشی از این نوع کمپین محسوب می شود. انتخاب پلترم مربوطه( اینستاگرام، فیس بوک، تیک تاک و …) و حتی رایگان یا پولی بودن این نوع تبلیغات تصمیمی است بر عهده ی شما.

7. کمپین تبلیغاتی محتوای تولید توسط کاربر یا(UGC)

در این کمپین به جای تولید محتوا توسط یک کسب و کار محتوای مورد نظر توسط خود کاربران تولی و به اشتراک گذاشته می شود. هدف این کمپین این است که بدین وسیله مخاطبان خود باهم در ارتباط و درگیر محتوا باشند. نمونه ی بارز این کمپین فروش محصولات دیجیتالی است که در دنیای امروز جایگاه خاصی برای خود کسب کرده است.اعتماد سازی بوسیله ی خود کاربران امکان افزایش فروش را تاحد بالایی سرعت خواهد داد.

به عنوان مثال: چالش سطل یخ که توانست رقم بسیار بالایی از موفقیت را برای کمک مالی به انجمن ALS جمع آوری نماید.

8. کمپین تبلیغات راه اندازی محصول

ارایه ی محصول  با برانگیختن هیجان و احساسات هدف اصلی این سبک تبلیغاتی می باشد.نحوه ی عرضه ی محصول در جذب و حفظ مشتریان نقش بسیار به سزایی دارد. مثلا: شرکت مالی رابینهود با اپلیکیشن معاملاتی سهام خود با منتظر گذاشتن و ایجاد هیجان در مشتریان تا زمان ارایه ی محصول یکی از کسب و کارهای موفق در این راستا بود.

9. کمپین تبلیغاتی اینفلوئنسری

هدف این کمپین هم بر پایه ی احساسات بنا شده است. یک اینفلوئنسر محبوب رسانه های اجتماعی یا بلاگ نویس معروف و مشهور و تبلیغ محصول  را در نظر بیاورید تا بدانید که چگونه براحتی نام تجاری برند شما و مشتریان بی شماری به سوی خرید از شما روانه خواهند شد.

10. کمپین تبلیغاتی ارجاعی

ارجاع دادن یا همان معرفی محصول توسط مشتریان به دیگران و دریافت پاداش و هدیه یکی از کار آمد ترین تبلیغات است که توسط این کمپین اجرا و انجام می شود. جذب مشتریان بیشتر بدین شیوه موفقیت عظیمی برای کسب و کار شما در بر دارد. شرکت هایی مانند: بلو بانک که با ارایه ی کد تخفیف شما را ترغیب به دعوت از دیگران برای خدمات خود می کند و یا حتی اسنپ با پیشنهاد یک سفر رایگان برای شما در صورت معرفی اسنپ به دیگران. ترفندی همیشه جواب ده!

11. کمپین تبلیغاتی سنتی

از گذشته وجود داشته حتی با گسترش روزبه روز تبلیغات اینترنتی و دیجیتالی باز هم ادامه دارد. ارسال پیام ساده و جذب کننده از طریق رسانه های جمعی.

12. کمپین تبلیغاتی شریکی

با بهم پیوستن دو شرکت همکار و ارایه ی یک محصول یا خدمت مشخص به صورت جفتی  به مشتریان این کمپین شکل می گیرد تا موفقیت را به هردو شرکت یا سازمان شراکتی هدیه دهد. اسنپ بود مثال بسیار واضحی از این نوع کمپین تبلیغاتی می باشد.

13. کمپین تبلیغاتی ویدئویی

تاکتیکی بسیار پرکاربرد و قوی برای تبلیغات. تبلیغات در محیط های پربازدیدی مانند : آپارات، یوتیوپ و… . ساخت یک ویدئو منحصر به فرد از برند و محصول شما و پخش آن در یکی از محیط های پراز بازدید کننده تمام چیزیست که شما را به هدفتان می رساند.

دنیای گسترده ی تبلیغات اهداف متفاوتی را دنبال می کند که در صورت اجرای درست و تکیه بر شاخص های کلیدی سازمان (kpi )می تواند در ذهن مخاطب هدف برای خود خوش نامی بیافریند.

اهداف تبلیغات

  • ایجاد  شعار و یادآوری  برند
  • افزایش فروش و مخاطبان  در بلند مدت یا کوتاه مدت
  • ارتباط با مخاطبان هدف
  • افزایش آگاهی  و اعتبار بخشی از برند تبلیغاتی
  • حک شدن نام خوب و مثبت از برند در ذهن مخاطبان( برند سازی قدرتمند)
  • بالا بردن درخواست مشتریان برای داشتن اطلاعات کامل تر و مناسب و ایجاد انواع کاتالوگ ها و بروشورها و…
  • ازدیاد سودآوری
  • حفظ بازار
  • خالی کردن انبار

زندگی های امروزه به شدت تحت تاثیر دنیای مارکتینگ و کمپین های تبلیغاتی قرار گرفته ست. احاطه شدن ذهن و فکر مردم با انواع تبلیغات در هر زمان با استفاده از رسانه های متفاوتی مانند تلویزیون، رادیو، اینترنت و… همگی جزیی از برنامه های کمپین های تبلیغاتی می باشد.

 برای قانع کردن مشتریان به خرید در کمپین های تبلیغاتی از روشها و بسترهای مختلفی استفاده می شود. این ابزارهای تبلیغاتی مختلف می تواند شامل موارد زیر باشد:

ابزارها و روش های تبلیغاتی

1. سئو و تبلیغات بازاریابی اینترنتی در گوگل  با  تولید محتوای سایت و شبکه های اجتماعی در سطح وب

 گستردگی مخاطبان شبکه های اجتماعی  و پلتفرم هایی مثل اینستا گرام، تلگرام، فیسبوک و… یکی از بسترهای مناسب تبلیغات به حساب می آیند. تبلیغات می تواند توسط اینفلوئنسرها و کانال ها و…  بسته به نوع هدف تبلیغ کننده انجام شود . برای تبلیغ در موتور گوگل لازم است که مبلغی بابت تبلیغ پرداخت شود و سپس با کلمات کلیدی مورد نظر به بهترین نتایج برسید.

2. ایمیل مارکتینگ

با جمع آوری لیست ایمیل کاربران و مشتریان احتمالی جدید و قبلی خود و ارسال تبلیغات  مورد نظر برای آنان براحتی می توانید دامنه ی تبلیغات خود را گسترش دهید.

3. چاپ انواع بنر های تبلیغاتی( تبلیغات محیطی)

تبلیغ توسط بنر هم یکی دیگر از ابزارهای تبلیغاتی جوابگو می باشد. گاه این بنر می تواند در وب سایتهای پربازدید با پرداخت هزینه ی لازم انجام گیرد و گاه می توان بنر تبلیغاتی نصب شده در مکان های پرتردد و مناسب  یا پخش تراکت های محصول تان باشد.

4. تبلیغات ویدئویی و پیامکی موبایل

ارسال پیامکهای تبلیغاتی توسط موبایل و حتی اپلیکیشن های آموزشی و بازی و یا قرار دادن تبلیغ در ابتدا یا انتهای یک ویدئو در وب سایت های معروف و پر بازدید مثل آپارات و…  هم راهکار جذاب و کارآمدی برای کمپین های تبلیغاتی محسوب می شود.

5. تبلیغات رسانه ای از طریق تلویزیون و رادیو

یار ثابت تبلیغات همواره از ابتدا رسنه های جمعی مانند تلویزیون و رادیو بوده است. قسمت اعظم  خیلی از تبلیغات از همین شیوه کارآمد بهره های فراوان می برد.

6. تبلیغات متنی و خرید رپورتاژ حتی در رسانه های کاغذی

انتشار آگهی طبق اصول اساسی آن به منظور پیشرفت سئو سایت باعث جذب مخاطب خواهد شد. بدین ترتیب که با ارائه ی محصول و خدمات خود در سایت های معتبر و پر مخاطب می توانید تبلیغات خود را معرفی و عرضه نمایید. تبلیغات کاغذی در انواع مجله ها و روزنامه ها و نشریات هم قسمتی از برنامه های کمپین های تبلیغاتی می باشد.

7. تبلیغات اسپانسری( حمایتی)

در این شیوه ی کاری شما می توانید با هزینه ای مناسب اسپانسر یک سمینار یا انواع مسابقات و همایش ها ی مختلف شوید. و بدین ترتیب مخاطبان زیادی با  برند و محصول خود آشنا سازید و زمینه ساز مناسبی برای مشتریان دائم خود شوید. گاها ممکن است فقط با یک لباس سازمانی مربوطه بتوانید دیگران را با محصول و برند خود آشنا سازید. یا حتی یک پرچم رومیزی تبلیغاتی براحتی میتواند زبان محصول و برند شما باشد.ست های اداری و بج سینه هم نمونه هایی از ابزارهای تبلیغاتی محسوب می شوند.

بنابراین اولین و موثرترین دلیل از دلایل فروش موفق در کنار رعایت سایر شرایط لازم، انجام تبلیغات اصولی و اساسی می باشد.

 

ایجاد و راه اندازی کمپین های تبلیغاتی موفق

1. بررسی محصول و برند قبل از شروع تبلیغات

 اولین مرحله ی مهم کار است. چراکه این روزها مخاطبان به راحتی در فضای مجازی می توانند نظرات مثبت و منفی خود را بازگو کنند و دیگران را از  نظراتشان بر کار شما واقف کنند.

2. شناخت مخاطبان هدف( تشخیص و رسم پرسونای مخاطب)

به منظور تبلیغات موثر و کارآمد بهتر آن است که شعاع تبلیغات خود را نسبت به مخاطبان هدف تعیین نمایید. تا مشتریان و مخاطبان هدف به راحتی با محصول و برند شما تعامل داشته باشند.چنین تفکیک شناختی  از مخاطب بهترین بازار را به شما ارائه خواهد داد.

3. انجام تحقیقات بازاریابی و انتخاب پلتفرم مناسب تبلیغاتی

با شناخت مناسب و دقیق از مخاطبان هدف  و شخصیت خریداران( سبک زندگی شهری یا روستایی، سن مخاطب، جنسیت و…) در مرحله ی بعدی می توانید تشخیص دهید که کدام

پلتفرم( تلویزیزن، بیلبورد، لینکدین، اینستاگرام و…) برای تبلیغات برند و محصول شما مناسب خواهد بود. با اهداف بلند مدت بازاریابی را انجام دهید تا بیشترین نتیجه را بگیرید.

4.  مشخص کردن منابع مالی  و بودجه ی مناسب و موثر تبلیغات

استراتژی بعدی و مهم دیگر در کمپین تبلیغاتی در نظر گرفتن بودجه و هزینه ی مناسب برای انجام تبلیغات می باشد. برای درنظر داشتن بهترین هزینه حتما به کل بودجه و نحوه ی تقسیم هزینه ها و همچنین بازگشت سرمایه خود دقت نظر لازم را داشته باشید.

5. ساخت پیام تبلیغاتی قدرتمند

پیامها به راحتی می توانند جذب کننده یا دفع کننده ی مخاطب و مشتری احتمالی باشند. پس با تعیین هدف اصولی خود از تبلیغات و ساخت پیامی تاثیر گذار، ساده و جذاب می توانید بیشترین اثرگذاری را بر مخاطبان و مشتریان داشته باشید. با ایجاد پیام و افزودن متن، تصویرو عکس های تبلیغات آنلاین و یا ویدئو و حتی انیمیشن های سفارشی شانس افزایش بازدید و تعامل شما با مخاطبان بیشتر خواهد شد. برای تبلیغات تصویری و آنلاین محتوای کوتاه تبلیغاتی در نظر بگیرید. محتوای طولانی را برای اسکریپت های ویدئویی در نظر داشته باشید.ایجاد GIF برای تبلیغات آنلاین هم می تواند قسمتی از فرایند خلاق تبلیغات شما باشد.

6. تفکیک تبلیغات آگاهی از برند و آگاهی از محصول

با جداسازی تبلیغات برند و محصول از همدیگر برای مخاطب و مشتری خود شفاف سازی کنید تا با منحصر به فرد بودنتان به هدف نهایی خود از تبلیغ و مشتری نهایی برسید.

7. CTA کمپین تبلیغاتی را در نظر داشته باشید

نیاز به یک فراخوان برای اقدام (CTA) تبلیغات کار شما ضروریست تا اطلاعات مورد نیاز و بعدی که مصرف کنندگان به آن نیاز دارند را برایشان فراهم نماید. مثلا: جمله ای مانند " برای ثبت خرید اینجا کلیک کنید" یا " برای کسب اطلاعات بیشتر اینجا را کلیک کنید". اگر بتوانید این امر را برای مشتری جذاب و ساده کنید و اطلاعات لازم و بیشتر را به مشتری ارائه دهید فروش و جذب مخاطبتان  در سایت یا پلتفرم مربوطهافزایش می یابد. در واقع با ارائه ی جزییات کافی و هدایت درست مشتری اقدام به خرید را درصد قابل توجهی افزایش می دهید. تصاویر جذاب و بزرگ از لحاظ بصری اثر عمیقی بر ذهن مخاطب دارند.

8. چرخه ی عمر محصولات و خدمات (PLC)

صداقت در تبلیغات را ملاک اصلی کار خود در نظر بگیرید وتوجه خاصی به چرخه ی عمر کالا یا خدمت خود(PLC) داشته باشید.

9. پیگیری و اندازه گیری شاخص های موفقیت(kpi)

حتما با در نظر گرفتن اهداف خود از تبلیغات و اجرای برنامه ریزی صحیح میزان موفقیت خود را بسنجید تا بتوانید در صورت لزوم تاکتیکهای اجرایتان را بازنگری و بازسازی نمایید  و با شناخت از نقاط ضعف و قوت درون یا بیرون سازمانی  به نتیجه ی ایده آل مورد نظرتان برسید. نمونه ای از معیارهای موفقیت در کمپین تبلیغاتی می تواند چنین kpi هایی باشد: افزایش مراجعه ی حضوری به شرکت، بالا رفتن میزان تماس با کارشناسان فروش، گسترده کردن جستجوی نام برند در موتور جستجوی گوگل، بالا بردن ورودی صفحات مختلف وب سایت و… . 

10. تجزیه و تحلیل عملکرد

با توجه به متفاوت بودن تبلیغات در رسانه های مختلف تبلیغاتی با بررسی به موقع نتایج و تجزیه تحلیل آنها می توانید رویکردهای اقدامات و اجراییات خود را انعطاف پذیر نمایید و روند کاریتان را تکرار کنید تا به بهترین رشد و نتیجه ی لازم برسید.

11. تعیین اهداف کمپین تبلیغاتی

همان طور که در ابتدای مقاله عنوان شد کمپین تبلیغاتی می تواند اهداف مختلفی را دنبال کند. هدف از تبلیغات همیشه فروش نیست گاه می تواند برندسازی، معرفی محصول جدید، ماندگار شدن در ذهن مخاطب، ایجاد یک برند جدید، ادغام یک محصول یا نام برند در شرایطی خاص و…. باشد. لذا بسیار واجب است که قبل از راه اندازی کمپین تبلیغاتی در ابتدا اهداف آن را به خوبی مشخص نماییم.

12. زمان بندی انتشار تبلیغات

پیدا کردن زمان مناسب برای نشر و پخش تبلیغ کاریست بسیار هوشمندانه و لازم به اجرا. چرا که ما باید بدانیم که مخاطب در چه زمانی از شبانه روز براحتی می تواند با تبلیغ ما هماهنگ باشد و آماده ی دریافت آن باشد.

13. یک تقویم اجرایی  و یک تم مناسب مشخص کنید

حال زمان طراحی یک تقویم اجرایی با جزییات کامل و مشخص شده رسیده است.سندی که بین آژانس تبلیغات و مدیران تبلیغاتی با به توافق رسیدن به این امر که در چه زمانی چه کارهایی باید انجام شود و مراحل کاری کمپین را معلوم نمایید نشان دهنده ی توافق تمامی دست اندرکاران می باشد. استفاده از یک برنامه ی اجرایی ساده و حتی نرم افزاری مثل اکسل هم می تواند کمک کنده ی خوبی برای شما باشد. در انتخاب تم مناسب حتما به گرافیک، رنگ صدا و زبان و دیگر پارامترهای طراحی دقت لازم را داشته باشید تا همخوانی لازم با برند و محصول شما در یک راستای کاری قرار بگیرند.

14. آخرین مرحله ی کار: اجرای کمپین می باشد

در این فاز کاری با توجه به برنامه ریزی هایتان و زمان بندی از قبل تعیین شده به اجرای تبلیغات بپردازید. روند کار را با اجرای اصولی و مناسب پیگیری نمایید تا در نهایت امر به بهترین و بالاترین نتایج لازم رسیده و حتی الامکان از خطاهای انسانی و غیر انسانی و ضررهای جبران ناپذیر جلوگیری نمایید.

چند نمونه از کمپین های تبلیغاتی موفق جهان

1. کمپین شبکه های اجتماعی برندoreo :برندب بسیار معتبر و معروف که از سال 2013 بازار را در دستان توانی خود گرفت.شعا تبلیغاتی این برند این بود که"هنوز هم در تاریکی می توانید به پیش بروید."

2. کمپین تبلیغاتی چیبسDoritos: زیرکی این برند در راه اندازی اشتراک گذاری مخاطبان از ساخت ویدئو های آنلاین تبلیغاتب برای محصول خود بود.

3. کمپین تبلیغاتی p&g: متشکرم مامان.به نمایش گذاشتن زحمات ماداران از انجام کارهای روزانه ی یک مادر پرتلاش با شعار تبلیاتی" بدون دستمال این ویدئو را نبینید"  عامل موفقیت مهمی برای این برند شد. برانگختن احساسات با دیدن این ویدئوی پراز عاطفه که حمایت همه جانبه ی ماداران را در دستیابی قهرمانان المپیک2012  به موفقیت های بزرگ به زیبایی به تصویر کشید.

کلام آخر

علم تبلیغات یکی از مهارتهای بسیار مهم و قابل تامل در عرصه ی کسب و کار و فرهنگ می باشد. تبلیغات هنریست که امروزه همه ی شرکت ها و سازمانها برای رسیدن به مطلوب خود نیاز به در گیر شدن با آن را دارند. کمپین تبلیغاتی به زبان ساده همان برنامه ریزی هدفمند و اصولیست برای رسیدن به اهدافی مشخص. رسیدن به این چشم انداز و اهداف مطلوب با تحقیقات ابتدایی و  و تعیین سیاستهای مناسب سازمان و برنامه ریزی اصولی وحرفه ای و همچنین تعیین بودجه ی لازم ارزیابی ثمربخش بودن اقدامات به خوبی بدست خواهد آد. با ایجاد تمایز در تبلیغات خود نبرد تبلیغاتی را ببرید و پیروز میدان  در دنیای گسترده ی تبلیغات شوید.

 

 


پایان مطلب


 

 

لینک های مرتبط

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید