سرد چیست 1

گالوانیزه سرد، یکی از فرایندهای گالوانیزاسیون است که طی آن لایه‌ای از فلز روی بر فولاد اعمال می‌شود تا آن را در برابر خوردگی و اکسیداسیون مقاوم سازد. گالوانیزه کردن به دو روش گرم و سرد انجام می‌شود که این دو روش تفاوت‌هایی با یکدیگر دارند. در این مقاله، قصد داریم ضمن پاسخ به سوال گالوانیزه سرد، ویژگی‌های آن و فرق گالوانیزه سرد و گرم را شرح دهیم.

گالوانیزه سرد چیست؟

در ابتدای امر و پیش از توضیح این‌که گالوانیزه سرد چگونه انجام می‌شود، باید بگوییم گالوانیزه سرد چیست و چرا کاربرد دارد. کاربرد انواع ورق گالوانیزه بسیار بالاست، از این رو، استعلام قیمت از مراکز فروش ورق گالوانیزه در تعیین هزینه‌ها برای هر صنعتی الزامی است.

در حقیقت، یکی از روش‌های تولید ورق گالوانیزه، لوله گالوانیزه سرد و سایر مقاطع فولادی مشابه، گالوانیزاسیون سرد است. این روش، به منظور اعمال یک لایه فلز زینک یا روی، بر این مقاطع انجام می‌شود. روی، فلزی است که می‌تواند جلوی خوردگی فولاد در مقابل رطوبت بایستد و از این طریق از آن محافظت کند. در حقیقت در این فرایند، روی به آند فدا شونده تبدیل می‌شود و در اثر خورده شدن، از اکسیداسیون فولاد جلوگیری می‌کند.

فرایند گالوانیزه کردن سرد که با نام الکتروگالوانیزاسیون نیز شناخته می‌شود، نوعی روش بر مبنای الکترولیز است که در آن از الکترولیت حاوی آب و نمک روی یا نمک روی و اسید استفاده می‌شود. با اسپری کردن این الکترولیت بر فلز، لایه‌ای سطح فلز را می‌پوشاند که ضخامت آن در حدود 25 میکرومتر است.

البته، به طور معمول عملیات گالوانیزه کردن سرد با کمک یک قلم موی رنگ آمیزی، یک پیستوله یا یک غلطک نیز انجام می‌شود. ضمن این‌که، نحوه گالوانیزه سرد نیازمند عملیات پرداخت سطحی ویژه و خاصی نیست.

164535438262121d8e224e8 main

کاربرد گالوانیزه سرد

در پوشش گالوانیزه سرد، لایه روی، ضخامت خاصی دارد. از این رو نمی‌توان آن را همانند گالوانیزه گرم در همه جا مورد استفاده قرار داد. اگرچه، 25 میکرون نیز ضخامت کمی نیست و برای حفاظت از سطح کافی است اما به طور کلی باید در نظر داشت که در مقابل نوع گرم، کاربردهای این فرایند محدودتر است.

صنعت خودرو، صنعت تولید توری مرغی، تهیه پیچ و مهره، ساخت ورق‌های رنگی و شیروانی از جمله صنایع پرکاربرد گالوانیزه سرد محسوب می‌شوند. در صنعت خودرو، ورق فولادی جایگاه ویژه‌ای دارد. از این رو به عنوان یکی از مواد اولیه مهم، قیمت ورق، عاملی موثر در تعیین قیمت خودرو خواهد بود.

به همین ترتیب، از آن‌جایی که گالوانیزه سرد کاربردهایی در ساختار پل‌ها، مخازن، لوله‌های گلخانه‌ای، شاسی‌های خوردوهای سنگین و سبک، خطوط انتقال نیرو، زیرساخت‌های فلزی و شناورهای آبی یا دریایی دارد، قیمت آن مهم خواهد شد. به عنوان مثال، در تجهیزات گلخانه‌ای، قیمت لوله گالوانیزه از جمله عوامل مهم و موثر به شمار می‌رود. کاربرد گالوانیزه سرد همچنین در پروژه‌های ساخت و تجهیزات نیروگاهی، صنایع نفت، گاز و پتروشیمی بسیار بالا است.

164535441062121daa891eb main

تفاوت گالوانیزه سرد و گرم چیست؟

اگرچه، هر دو روش گالوانیزه سرد و گرم به منظور اعمال لایه‌ای از فلز روی بر سطح مقاطع فولادی انجام می‌شود، هر دو در فرایند و نتیجه عملکرد با یکدیگر تفاوت‌هایی دارند.

اولین تفاوت این دو روش، در نحوه اعمال روی است. در روش گالوانیزه سرد، نمک روی بر اساس فرایند الکترولیز بر فلز پایه اعمال می‌شود. در این روش، حرارت‌دهی انجام نمی‌شود. در ابکاری گالوانیزه سرد، پوشش با مقاومت و چسبندگی کمتری روی فولاد اعمال می‌گردد.

در مقابل، در گالوانیزه گرم، فولاد در حمامی از فلز روی ذوب شده غوطه‌ور می‌شود. روی در این روش، با چسبندگی بیشتری روی سطح فولاد پوشش داده می‌شود و دوام و پایداری بیشتری دارد. بدین ترتیب، گالوانیزه کردن سرد یک نوع فرایند فیزیکی به شمار می‌رود که لایه‌ای از فلز روی، روی فولاد اعمال شده‌است اما گالوانیزاسیون گرم نوعی پوشش‌دهی الکتروشیمیایی است.

در هر دو روش گالوانیزه سرد و گرم، فلز پایه یا آهن، نیازمند چربی‌زدایی و عملیات سطحی است. به طوری که پیش از فرایند باید شستشو داده شود، خشک شده و در نهایت در مذاب یا تحت اسپری روی قرار گیرد.

از آن‌جایی که ضخامت و چسبندگی لایه روی در روش گرم نسبت به گالوانیزه کردن سرد بیشتر است، مقاومت آن در برابر خوردگی، اکسیداسیون و جدایش پوشش بیشتر است. اعمال پوشش نیز با یکنواختی بیشتری اتفاق می‌افتد.

اگرچه گالوانیزه سرد نیازمند صرف انرژی کمتری است اما باید با یک سری معایب آن از جمله وجود مواد زائد و اسیدهای ترش پس از گالوانیزاسیون آشنا بود. از طرف دیگر، گالوانیزه سرد در مقابل سایش نیز مقاومت کمتری نسبت به گالوانیزه گرم دارد.

بنابراین، همانطور که توضیح داده شد این دو روش اگرچه هدفی مشترک دارند اما مسیر و نتیجه آن‌ها کاملا با یکدیگر متفاوت است.

مزایای گالوانیزه سرد چیست؟

باید در نظر داشته باشیم که هر روشی، مزایا و معایب خاص خود را دارد. اگرچه آن‌چه در بخش پیشین گفته شده بود، بیشتر در خصوص معایب روش سرد بود، حال می‌خواهیم به مزایای این روش بپردازیم.

گالوانیزه سرد ضمن مقرون به صرفه بودن، به سرعت انجام می‌شود. این روش برخلاف گالوانیزه کردن گرم برای قطعات کوچک نیز ایده‌آل است. هزینه‌ای که باید صرف تامین انرژی حمام در روش‌های گرم شود، در روش گالوانیزه سرد وجود ندارد. به همین علت، روش مذکور به عنوان یکی از فرایندهای محبوب برای تولید محصولات و سازه‌های مختلف فولادی مقاوم در برابر خوردگی شناخته می‌شود.

164535444862121dd033c9e main

کداوم روش؟ گالوانیزه سرد یا گرم؟

مطابق با آن‌چه پیشتر گفته شد، نمی‌توان به طور قطع گفت که کدام روش بهتر است. با توجه به آن‌چه مشتری نیاز دارد، هر یک از روش‌های گالوانیزه سرد یا گرم می‌تواند برای او مناسب باشد. این مقایسه بدین منظور انتخاب شد تا شما ضمن آشنا شدن با مزایا و معایب هر یک از این روش‌ها، بهترین فرایند برای گالوانیزه کردن مقاطع مورد نیاز خود را انتخاب کنید.

جهت تامین مقاطع گالوانیزه، می‌توان به یکی از مراجع فروش و بازرگانی فولاد چون پیشرو صنعت نفت آسیا با نام تجاری آیرومارت مراجعه کرد. این مجموعه انواع مقاطع فولادی را با بالاترین کیفیت، پس از بازرسی کامل و اطمینان از سلامت پوشش روی، ارائه می‌کند. جهت کسب اطلاعات بیشتر، ثبت سفارش و استعلام قیمت ورق گالوانیزه می‌توانید از طریق شماره تلفن 02145306 با کارشناسان آیرومارت در تماس باشید.

 

 


پایان مطلب


 

 

مطالب پیشنهادی مرتبط با ورق گالوانیزه  

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید