استفاده از رنگ لاتکس بر روی رنگ روغنی در نقاشی ساختمان

در گذشته رنگ های روغنی در نقاشی ساختمان زیاد مورد استفاده قرار می گرفتند، مخصوصا برای مکان های پر استفاده مانند محل کار، درها و کابینت ها. با این حال با کنار گذاشته شدن رنگ های روغنی از سال 2005 این سوال ایجاد می شود که آیا می توان سطوح رنگ شده با رنگ روغنی را با رنگ لاتکس پوشاند؟ اگر یک خانه قدیمی باشد، حتما با رنگ روغنی رنگ شده است؛ چون رنگ لاتکس تا سال های 1940 میلادی شناخته نشده بود. از آنجایی که این رنگ کاملا ممنوع نیست، ممکن است در خانه های جدید هم استفاده شده باشد. این رنگ هنوز هم در بطری های مختلف دیده شده و حتی بسیاری از نقاشان حرفه ای، به دلیل سطح صاف تر و سخت تر این رنگ، آن را به لاتکس ترجیح می دهند. 

 

اجرای پتینه، با کادری حرفه ای و متخصص

 

در نقاشی ساختمان می توان رنگ لاتکس را روی رنگ روغنی استفاده کرد. تا زمانی که سطوح رنگ روغنی صاف شده باشند، نگران نفوذ آن به لایه لاتکس نباشید. آماده سازی سطح بسیار مهم است. از آنجایی که سطوح براق لایه رنگی دیگر را نمی پذیرند، باید با یک پارچه یا حوله تمیز شده و خاک گیری شوند. پیش از استفاده از رنگ لاتکس از بتونه استفاده نمایید. بتونه هم در این روش ضروری است و هم در پروژه های دیگر رنگ آمیزی. اگر لایه های مختلف رنگ روغنی روی سطح دیده می شود، در ابتدا باید آن لایه ها را بکنید.

گرچه رنگ لاتکس روی رنگ روغنی قابل استفاده است، اما عکس آن امکان پذیر نیست: رنگ روغنی را نباید روی لاتکس به کار برد.

 

سطوح آغشته به رنگ روغنی در نقاشی ساختمان

استفاده از رنگ روغنی مزیت های مختلفی دارد. چون سطوح لایه بندی می شوند. پس از کشیدن قلم موی رنگ روی دیوار، رنگ روی سطح نشسته و اثر قلم مو، برآمدگی یا حفره ایجاد نمی شود. رنگ آمیزی چهارچوب در و پنجره با رنگ روغنی زیبا بوده و یک سطح زیبا، براق و بادوام ایجاد نماید. 

اگر می‌خواهید از یک متخصص کمک بگیرید در قدم اول می‌توانید هزینه نقاشی ساختمان را در شهر خودتان بپرسید. مثلا اگر به دنبال یافتن نقاش ساختمان در تهران باشید می‌توانید سفارش برای نقاشی ساختمان ثبت کنید و پس از زمانی کوتاه پیشنهاد متخصصان فعال در بازار را مشاهده کنید. از آنجایی که این متخصصین در بازار سنجاق صاحب امتیاز و سابقه و کارنامه هستند با در نظر گرفتن همین موارد و نظرات مشتریان قبلی ایشان، می‌توانید انتخابی آگاهانه تر را تجربه کنید.

 

نقاط کلیدی خانه که ممکن است با رنگ روغنی رنگ آمیزی شده باشند عبارت اند از در، پنجره، پایه دیوار، ابزار سقف، شومینه و کابینت های آشپزخانه. از آنجایی که احتمال آسیب این سطوح بیشتر است، بنابراین احتمالا پس از مدتی به رنگ آمیزی مجدد نیاز دارند. 

ترکیبات عالی فرار موجود در رنگ های روغنی دلیل است کنار رفتن این رنگ هستند. چون پس از خشک شدن رنگ، ترکیبات آلی آزاد شده برای محیط خطرناک هستند. همچنین در حین تمیز کردن این رنگ بوی بدی ایجاد می شود، چون برای تمیز کردن آن باید از الکل استفاده شود نه آب. 

 

چگونگی استفاده از رنگ لاتکس روی رنگ روغنی

استفاده از رنگ لاتکس روی رنگ روغنی به لایه روغنی پایین ربطی ندارد. یک پروژه نقاشی ساختمان لایه به لایه است. حتی در صورت استفاده از رنگ های مشابه، باز هم نمی توان به بافت یکدست رسید چون ممکن است رنگ را روی چوب بتونه کرده استفاده کنید. در نتیجه، این پروژه بیشتر درباره آماده سازی است. پس از آماده سازی سطح، باید آن را رنگ نمود. 

 

سمباده زنی سطح برای کندن رنگ

با استفاده از یک سمباده مناسب، لایه رنگ روغنی را جدا کنید تا سطح یکدست شود. باید سطح براق را جدا کنید. چون سطح براق مانع یکدست شدن رنگ می شود. با چاقو یا سمباده مناسب این لایه را جدا کنید. سپس با بتونه کاری حفره ها را پر کنید. 

تمیز کردن سطح 

ذرات گرد و خاک مانع شکل گیری و نشستن رنگ لاتکس می شود. گرچه استفاده از رنگ لاتکس روی لاتکس قبلی به پاکسازی چندانی نیاز ندارد، اما این پروژه متفاوت بوده و به پاکسازی بیشتر نیاز دارد. اگر سطح را تر کرده اید باید منتظر شوید تا سطح خشک شود. 

تری سدیم فسفات ارزان قیمت و در دسترس بوده و با افزودن آن به آب می توانید پاکسازی را بهتر انجام دهید. این ماده در اغلب فروشگاه ها و ابزار فروشی ها وجود دارد و به آسانی با آب ولرم یا گرم مخلوط می شود. اجازه دهید سطح تر شده تمیز و خشک شود. 

 

تمیز کردن سطح تر

با استفاده از یک پارچه کتان سطح را خشک و تمیز کنید. پارچه کتان به آسانی تهیه شده و در دسترس است. سطح چسبان آن می تواند آخرین گرد و خاک را به خود جذب کند. پارچه را زیاد فشار ندهید. چون در این صورت حالت چسبناک روی پارچه به سطح دیوار می چسبد و پاک کردن آن از پاک کردن گردوخاک سخت تر است. 

 

رنگ آمیزی سطح

با خشک و تمیز شدن سطح از گردوخاک، می توانید مانند هر سطح دیگر آن را رنگ کنید. برای کسب بهترین نتیجه از قلم موی باکیفیت نقاشی استفاده نمایید. 

 

 

پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید