فلزی به صرفه تر است یا چوبی 1

ساخت آلاچیق فلزی

آلاچیق یک سرپناه موقت است که در پارکها، اماکن تفریحی، حیاط خلوتها و طبیعت بیرون نصب میشود و مردم برای گذران وقت و تفریح مدت زمانی را زیر آلاچیق سپری میکنند تا در عین در امان ماندن از اشعه آفتاب یا گاهی باران از طبیعت اطراف آنجا لذت ببرند. آلاچیق در طرحهای مختلفی ساخته میشود ولی به طور کل یک آلاچیق شامل چهار ستون یا بیشتر و یک سقف است. آلاچیقها در طرحهای مربعی، دایرهای، پنج ضلعی و غیره ساخته میشوند و همچنین در مدلهای مدرن و کلاسیک وجود دارند.

 

متریال یک آلاچیق میتواند فلزی، چوبی یا غیره باشد ولی به دلیل ماندگاری بالای فلزات و همچنین انعطافپذیری در ایجاد طرحهای متنوع مدرن و کلاسیک و همچنین تحمل هرگونه شرایط آبو هوایی، آلاچیق فلزی بیشتر مورد استفاده قرار میگیرد. ساخت آلاچیق فلزی میتواند در کارخانه به صورت پیشساخته انجام شود و بعد در محل، مراحل نصب آن اجرا شود. در این مقاله قصد داریم تا مراحل ساخت آلاچیق فلزی را بررسی کنیم. همچنین قصد داریم تا قیمت نبشی و تاثیر آن بر قیمت نهایی آلاچیق را نیز توضیح دهیم. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد آلاچیق فلزی ادامه مطلب را مطالعه کنید.

 

مصالح مورد نیاز ساخت آلاچیق فلزی

برای ساخت آلاچیق فلزی به مصالح مختلف فلزی نیاز است. این مصالح شامل:

نبشی برای اتصالات آلاچیق فلزی

قوطی پروفیل برای ساخت ستونهای آلاچیق فلزی

ورقهای فلزی طرح سفال برای پوشش سقف آلاچیق فلزی

تیزه هشتی برای پر کردن اتصالات سقف آلاچیق در قسمت گوشه

ورق دامپا برای پوششدهی سقف آلاچیق از داخل

چسب ماستیک برای مقاومسازی و آببندی سقف آلاچیق از باران و برف

در نهایت برای متصل کردن قطعات آلاچیق فلزی به همدیگر به پیچ و آچار سرمته نیاز خواهد بود.

برای تزیین دور تا دور آلاچیق فلزی میتوان از نمای شیروانی استفاده کرد.

16092458995feb24cb91094 main

 

 

مراحل ساخت آلاچیق فلزی

برای ساخت یک آلاچیق فلزی مراحل زیر باید دنبال شود.

مرحله اول، تعیین محل آلاچیق

در این مرحله ابتدا محل آلاچیق تعیین میشود. این محل باید از لحاظ جغرافیایی بررسی شده و زمین باید خشک باشد. بسته به طرح آلاچیق محل ستونها نیز تعیین و حفر میشود. برای ستونها حدود نیم متر زمین را حفر میکنند و از خشک بودن گود اطمینان حاصل میکنند. فاصله گودها باید دقیق و به اندازه فاصله ستونهای آلاچیق باشد. عدم رعایت فاصله، باعث احداث آلاچیق به صورت کج و ناهنجار میشود.

مرحله دوم، نصب ستونها

برای ساخت آلاچیق فلزی در این مرحله قوطیهای پروفیل که از قبل آماده شدهاند را به عنوان ستون در جای خود قرار میدهند. چند قطعه آهنی را روی پایه ستون قرار میدهند تا ستون درست در مرکز گود قرار بگیرد و سپس تمام گود را به خوبی بتن ریزی میکنند. ستونها به همان حالت تا دو روز میمانند تا بتن کاملا خشک و محکم شود.

مرحله سوم، نصب سقف آلاچیق فلزی

بعد از اطمینان حاصل کردن از خشک شدن ستونها نوبت به اجرای سقف آلاچیق میرسد. سقف فلزی در طرحهای مختلف ساخته میشود و انعطاف زیادی در ایجاد طرحهایی با جزئیات زیاد وجود دارد. از این رو سقف میتواند به صورت پیشساخته تولید و بعد نصب شود و یا اینکه در آلاچیقهای ساده و سنتی از ورقهای فلزی طرح سفال استفاده میشود. به این صورت که ابتدا تیرهای فلزی روی سقف قرار گرفته میشوند و سپس ورقهای فلزی طرح سفالی برای پوشش سقف آلاچیق اجرا میشوند. درزهای گوشههای سقف را به وسیله تیزه هشتی پوشش میدهند و برای آببندی سقف از چسب ماستیک بهره گرفته میشود. از ورق دامپا هم برای پوشش داخلی سقف استفاده میکنند.

مرحله چهارم، پایان عملیات ساخت آلاچیق فلزی

بعد از پایان ساخت آلاچیق فلزی نوبت به ساخت سکو زیر آلاچیق میرسد. یک سکوی سیمانی و بتنی تا ارتفاع نیم متر از سطح زمین ساخته میشود و با این کار ستونها نیز محکمتر شده و آلاچیق فلزی آماده بهرهبرداری میشود.

 

مزایای آلاچیق فلزی

آلاچیق فلزی مزایای زیادی نسبت به آلاچیقهای دیگر دارد که در ادامه ذکر میکنیم.

یک مزیت ساخت آلاچیق فلزی نسبت به آلاچیق چوبی ارزان بودن آن است . قیمت پروفیل آهن نسبت به چوب ارزانتر و تهیه و تولید آن نیز آسانتر است.

یکی دیگر از مزایای آلاچیق فلزی انعطافپذیری بالای آن است. طرح دهی به فلز بیشتر از چوب امکانپذیر است و طرحها با ظریفکاری و جزئیات بیشتر توسط متریال فلز بهتر و زیباتر انجام میپذیرد.

سبک بودن آلاچیق فلزی یکی دیگر از مزایای آن است. سبک بودن آلاچیق فلزی این امکان را میدهد که نصب آن راحتتر باشد و همچنین در کارگاه به صورت پیشساخته آماده شود.

از دیگر مزایای ساخت آلاچیق فلزی این است که در هر شرایط آبوهوایی ساخته و نصب میشود. آبوهوای گرموخشک یا مرطوب و بارانی تاثیری روی آلاچیق فلزی نمیگذارد به شرطی که از رنگهای اپوکسی ضد زنگ برای عایق کردن فلزات مورد استفاده در آلاچیق بهره گرفته شود.

قیمت آلاچیق فلزی بر چه مبنایی محاسبه میشود؟

همانطور که گفته شد برای ساخت آلاچیق فلزی به نبشی و قوطی پروفیل جهت ساخت ستون آلاچیق نیاز است. بعد از محاسبه قیمت آهن و اندازهگیری میزان نبشی وقوطی پروفیل مورد نیاز، ابتدا قیمت پروفیل آلاچیق محاسبه میشود و بعد از آن قیمت نبشی که تعداد آن به میزان قوطی پروفیل وابسته است ارزیابی میشود. هرچقدر قیمت آهن بالا باشد هزینه مصالح و در نهایت قیمت آلاچیق فلزی بالاتر میشود.

 

کلام پایانی

ساخت آلاچیق فلزی در متدهای مختلفی اجرا میشود که ما در این مقاله طرز ساخت سنتی آلاچیق فلزی را بررسی کردیم. آلاچیق فلزی برای گذران وقت در طبیعت بسیار مهم است و در انواع مختلفی ساخته میشود. این آلاچیق میتواند با چوب یا با پارچه تزیین شود. پارچه به صورت پرده در قسمتهای مختلف آلاچیق فلزی نصب میشود که به زیبایی آلاچیق میافزاید. آلاچیقهای مدرن نسبت به کلاسیک و سنتی جزئیات کمتری دارند و ساده طراحی میشوند. اندازه آلاچیق نیز بسته به محیط اطراف دارد و در ویلاها و محیطهای کوچکتر، آلاچیق را کوچک میسازند.

 

منبع : مرکزآهن

 


 

پایان مطلب


 

 

 

لینک های مرتبط 


 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید