بررسی تفاوت بلوک هبلکس و بلوک سفالی 1

کامل‌ترین بررسی تفاوت بلوک هبلکس و بلوک سفالی!

در دنیای امروز ساختمان‌سازی تبدیل به یک تجارت شده و جو رقابتی پیدا کرده است. با توجه به این موضوع متخصصان این حوزه تلاش می‌کنند با استفاده از بهترین مصالح، کیفیت سازه را از نظر مقاومت، استحکام، ایمنی و نما بالا ببرند. با توجه به این که اهمیت بلوک‌ها در ساختمان‌سازی بر هیچ‌کس پوشیده نیست، شرکت‌ها تلاش می‌کنند بهترین بلوک‌ها را با ویژگی‌های متنوع عرضه کنند.

این روزها بحث‌های زیادی در مورد تفاوت بلوک سفالی و هبلکس شکل گرفته است و یکی از مهم‌ترین موارد تفاوت قیمت بلوک هبلکس با بلوک سفالی است که از طریق سایت مانامستر قابل پیگیری می‌باشد. بررسی ویژگی‌های این بلوک‌ها و مقایسه آن‌ها با یکدیگر می‌تواند ثابت کند که هبلکس بهتر است یا سفال.

 

تفاوت‌های بلوک هبلکس و بلوک سفالی

تفاوت بلوک هبلکس و سفالی در ویژگی‌های مختلف سبب شده که اختلاف نظرهایی بین مهندسان وجود داشته باشد. بررسی این تفاوت‌های می‌تواند ما را با ویژگی‌های هر کدام از این مصالح آشنا کرده و روند تصمیم‌گیری را تسهیل کند. در ادامه مهم‌ترین پارامترهای مربوط به این دو بلوک را مورد بررسی قرار می‌دهیم.

مقایسه بلوک هبلکس و بلوک سفالی از نظر مواد تشکیل‌دهنده

مواد تشکیل دهنده‌ی هبلکس بهتر است یا سفال؟ این سوال به این دلیل حائز اهمیت است که مواد تشکیل‌دهنده بلوک می‌تواند تعیین‌کننده ویژگی‌های بلوک‌ها باشد. این مواد تشکیل‌دهنده هستند که تا حد زیادی خواص یک متریال را مشخص می‌کنند.

به طور کلی بلوک سفالی از ترکیب خاک رس، آهک و آب ساخته می‌شود. در حالی که هبلکس حاصل اختلاط سیمان، سیلیس، آهک، آلومینیوم و آب است که در دما و فشار بالا پخته شده. مطمئنا موادی مثل آهک و سیلیس نسبت به خاک رس نایاب‌تر هستند و ویژگی‌های متفاوتی دارند؛ اما تعیین بهتر یا بدتر بودن مواد تشکیل‌دهنده باید با توجه به کاربرد بلوک هبلکس یا سفال صورت بگیرد

.

ALT:مقایسه بلوک هبلکس و سفالی در مانامستر

 

تفاوت مقاومت هبلکس و سفال در برابر عوامل محیطی

مقاومت سفال بهتر است یا بلوک هبلکس؟ مقاومت بلوک‌ها در برابر عوامل محیطی می‌تواند استحکام و طول عمر سازه را مشخص کند. عواملی مثل ضربه، فشار، مواد شیمیایی، سایش و حشرات می‌توانند عاملان تهدیدکننده سلامت بلوک‌ها باشند.

تفاوت در مواد تشکیل‌دهنده و شرایط ساخت این بلوک‌ها سبب شده که هبلکس در تمام شرایط مقاومت بیشتری را نشان بدهد. دو نمونه از مهم‌ترین شرایط محیطی و مقاومت سازه‌ها در برابر آن‌ها را مثال می‌زنیم.

تفاوت مقاومت فشاری هبلکس و بلوک سفالی

مقاومت فشاری بالا می‌تواند از نشست سازه پس از گذر زمان جلوگیری کند. مقاومت هبلکس در هر میلی‌متر مربع حدود 3.5 و مقاومت بلوک سفالی حدود 3 تخمین زده می‌‌شود. بنابراین می‌توان بر این باور بود که استفاده از هبلکس موجب مقاومت بهتر سازه خواهد شد.

مقاومت هبلکس و سفال در برابر حشرات

به دلیل حضور خاک رس در ترکیب بلوک‌های سفالی، این متریال بیشتر مستعد ابتلا به آزار و آسیب حشرات است. از سوی دیگر سیلیس و آهک مواد خوبی برای جلوگیری از حشرات هستند؛ بنابراین می‌توانند مقاومت بلوک هبلکس و سازه را به خوبی حفظ کنند.

عملکرد بلوک هبلکس و سفالی در برابر رطوبت

اندازه‌گیری‌های آزمایشگاهی مانامستر در مقایسه هبلکس و سفال از نظر انتقال رطوبت ثابت کرده‌اند که وجود آهک در بلوک هبلکس مانع از انتقال رطوبت می‌شود. این مسئله باعث می‌شود که مقاومت سازه‌های مناطق پر باران و مرطوب حفظ شود.

از سوی دیگر بلوک‌های سفالی به دلیل عدم حضور آهک در ترکیبشان، به راحتی رطوبت را به خود جذب می‌کنند و عایق رطوبت نیستند. این رطوبت به تدریج باعث کاهش مقاومت بلوک و سازه می‌شود

 

هبلکس یا سفال

 

مقاومت بلوک هبلکس و بلوک سفالی در برابر آتش‌سوزی

بلوک‌های هبلکس یا اتوکلاو‌شده به دلیل شرایط آماده‌سازی متفاوت و داشتن سیلیس در ترکیب خود، نقطه ذوب بالایی دارند و عملا اشتعال‌ناپذیر هستند. به طور تقریبی مقاومت بلوک هبلکس در برابر آتش‌سوزی را حدود 2 تا 3 برابر بلوک سفالی ارزیابی می‌کنند. بلوک‌های سفالی در ترکیب خود هیچ ماده غیرقابل اشتعالی ندارند؛ بنابراین احتمال ایجاد خسارت ناشی از آتش سوزی در سازه‌هایی با این بلوک بیشتر از سازه‌های هبلکس است.

تفاوت هبلکس و سفال از نظر عایق بودن در برابر صدا

کیفیت عایق صوتی هبلکس بهتر است یا سفال؟ بلوک‌های هبلکس ساختار متخلخلی دارند و با جذب ۵۰ دسی بل از صدا، عایق عالی در برابر عبور صدا هستند. از سوی دیگر بلوک‌های سفالی به دلیل داشتن ساختار تو خالی، تنها ۲۸ درصد از صدا را جذب می‌کنند. با توجه به شواهد، استفاده از بلوک‌های هبلکس در آپارتمان‌ها آرامش بیشتری برای ساکنین فراهم خواهد کرد.

مقایسه عایق بودن هبلکس و سفال در برابر تغییر دما

دیگر تفاوت هبلکس و سفال، مقاومت آن‌ها در برابر تغییر دما است. حضور آهک در ساختار بلوک هبلکس سبب می‌شود که این بلوک‌ها مقاومت خوبی در برابر تغییرات دمایی داشته باشند. بلوک‌های هبلکس از انتقال دمای بیرون به درون سازه و هدر رفت دمای درون آن جلوگیری می‌کنند. این ویژگی در نهایت باعث صرفه‌جویی در مصرف انرژی و کاهش هزینه‌ها خواهد شد.

از سوی دیگر بلوک‌های سفالی عایق چندان خوبی در برابر تغییرات دمایی نیستند و نمی‌توانند به خوبی جریان هوا را کنترل کنند.

مقایسه وزن بلوک هبلکس با سفال

ایران یک کشور زلزله‌خیز است و با توجه به افزایش تعداد طبقات ساختمان‌های جدید، نگرانی‌هایی در مورد وزن مصالح ساختمانی وجود دارد. طبق جدیدترین نسخه آیین‌نامه ایمن‌سازی ساختمان، استفاده از مصالح سبک در ساختمان‌سازی ضروری است. به همین دلیل باید از بلوک‌های سبکی استفاده شود که به راحتی خرد نشوند و تغییر حالت ندهند. هر چه وزن نهایی سازه پایین‌تر باشد، مقاومت آن در برابر زلزله بیشتر بوده و در صورت ایجاد ویرانی، تلفات کمتری به جا خواهد گذاشت. با توجه به این موضوع باید بدانیم کدام نوع بلوک از بین سفال یا هبلکس وزن کمتری دارند.

بلوک هبلکس یکی از مشهورترین مصالح در سبک‌سازی ساختمان است و نسبت به بلوک‌های سفالی وزن کمتری دارد. البته وزن بلوک‌های هبلکس نسبت به ابعاد آن‌ها متغیر است؛ برای مثال وزن بلوکی با ابعاد 20*25*60 معادل وزن 30 آجر می‌شود. در مقایسه هبلکس با بلوک سفالی می‌توان تخمین زد که یک مترمکعب هبلکس حداکثر 650 کیلو و یک مترمکعب آجر بیش از 1500 کیلوگرم وزن دارد.

 

سفال بهتر است یا بلوک

مقایسه زمان اجرای هبلکس و بلوک سفالی

با توجه به مقایسه وزن بلوک هبلکس با سفال و بالاتر بودن وزن بلوک سفالی نسبت به هبلکس، بدیهی است که جابجایی آن‌ها دشوارتر است و زمان بیشتری می‌برد. از سوی دیگر در عملیات‌هایی مثل دیوارچینی، بلوک هبلکس به دلیل ابعاد بزرگ‌تری که دارد باعث راحتی کار می‌شود. در کل می‌توان زمان اجرای بلوک هبلکس را سریع‌تر از زمان اجرای بلوک سفالی دانست.

مقایسه قیمت بلوک هبلکس و سفال

وقتی صحبت از مقایسه هبلکس با سفال به میان می‌آید، بسیاری از پیمانکاران ادعا می‌کنند که قیمت بلوک هبلکس بسیار بالا بوده؛ بنابراین بلوک سفالی برنده سوال هبلکس بهتر است یا سفال می‌شود. جهت مقایسه قیمت بلوک هبلکس و سفال نباید تنها هزینه یک بلوک را در نظر بگیرید. با مقایسه مجموع هزینه‌ها می‌توان دریافت که بلوک هبلکس چندان گران‌قیمت نیست! در ادامه نکاتی را توضیح می‌دهیم که مقرون به صرفه بودن بلوک‌های هبلکس را اثبات می‌کنند.

·        با توجه به اینکه بلوک هبلکس وزن کمتر و ابعاد بزرگ‌تری دارد، نیاز به استخدام کارکنان کمتر خواهد بود. در نتیجه دستمزد کارکنان به طرز چشمگیری کاهش پیدا می‌کند.

·        بلوک هبلکس دور ریز بسیار کمی دارد، در حالی که بخش زیادی از بلوک‌های سفالی قابل استفاده نیستند و تبدیل به نخاله می‌شوند.

·        بلوک‌های هبلکس به شکل پالتی و بسته‌بندی در محل پروژه به پیمانکاران تحویل داده می‌شود؛ به همین دلیل احتمال شکستگی پایین بوده و حمل این پالت‌ها بسیار راحت‌تر است.

·        برای نازک‌کاری بلوک هبلکس و اجرای نما بر روی آن نیازی به آسترکاری وجود ندارد و به شکل مستقیم می‌توان بر روی آن گچ‌کاری یا کاشی‌کاری کرد.

·        با توجه به عایق بودن بلوک هبلکس در برابر تغییر دما، می‌توان از سیستم گرمایشی و سرمایشی با توان پایین‌تر استفاده کرد و هزینه‌ها را کاهش داد.

·        اگر بلوک هبلکس از فروشندگان منصفی مانند مانامستر خریداری شود، در نهایت هزینه کلی پروژه را کاهش خواهد داد.

نکات مهم در خرید بلوک هبلکس

بلوک هبلکس بهتر است یا لیکا؟ با توجه به نتایج مقایسه‌های انجام شده، بلوک هبلکس نقش بهتری را در ساختمان‌سازی ایفا می‌کند. دقت کنید در خرید هبلکس باید از استاندارد بودن کالا و حقیقی بودن ماهیت آن اطمینان کسب کرد. بسیاری از کارخانه‌های سودجو، متریالی با همان ظواهر را به جای هبلکس می‌فروشند، در حالی که کیفیت این مصالح، مطابق استانداردهای هبلکس نیست.

در صورتی که به دنبال متریال ساختمانی درجه یک هستید، می‌توانید با تیم مشاوره مصالح ساختمانی مانامستر در ارتباط باشید. کارشناسان تیم تولید و پخش مصالح ساختمانی مانامستر طبق نیاز پروژه، مشخص می‌کنند که برای شما هبلکس بهتر است یا سفال. تیم مانامستر با سال‌ها تجربه در عرضه مصالح ساختمان‌سازی رضایت مشتریان عزیز در استان یزد و سراسر ایران را به دست آورده است.

 

انواع محصولات بلوک هبلکس در مانامستر

 

کلام آخر

با توجه به افزایش روز افزون تنوع مصالح ساختمانی، بسیاری از پیمانکاران به دنبال بهترین متریال برای بهبود کیفیت سازه خود می‌گردند. در این میان مقایسه‌های زیادی میان بلوک هبلکس و بلوک‌های سفالی شکل گرفته که تنها با بررسی ویژگی‌های هر دو بلوک می‌توان از صحت اطلاعات مطمئن شد.

با توجه به مزایای متعدد بلوک هبلکس، انتخاب این بلوک می‌تواند از هر جهت به صرفه‌تر و بهتر باشد. تصمیم‌گیری نهایی که بلوک هبلکس بهتر است یا سفال با توجه به نظر پیمانکاران و شرایط پروژه و نیازهای موجود تعین می‌شود

 


پایان مطلب


 

 

 

لینک های مفید و مرتبط با این مطلب

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services