انواع راه های بریدن آهن به شیوه ساده 1

معرفی انواع راه های بریدن آهن به شیوه ساده

تیرآهن یکی از اصلی‌ترین و پرکاربردترین مصالح ساختمانی است که با استانداردهای متفاوتی ساخته می‌شود. این محصول انواع مختلفی دارد که ویژگی‌های ظاهری و استحکامی هر کدام متفاوت است. بسیاری از اوقات برای استفاده از این محصول باید به فکر روش هایی برای برش آهن بود تا بتوانیم آن را در ساخت و ساز به کار ببریم. از این رو در ادامه مطلب همراه ما باشید تا انواع روش برش تیرآهن را با شما به اشتراک بگذاریم و شرکت آیرومارت را جهت اطلاع از قیمت تیرآهن به روز معرفی کنیم.

 روش های برش آهن

برای برش آهن راه‌های مختلفی وجود دارند، ما در ادامه بهترین آن‌ها را شرح می‌دهیم:

 اره برقی

برش آهن با اره برقی یکی از قدیمی‌ترین روش‌هاست. اگرچه امروزه روش های برش آهن بسیار جدیدتر و پیشرفته‌تر شده‌اند، اما همچنان از این روش در کارگاه‌ها و صنایع کوچک استفاده می‌کنند. اره برقی نوعی دستگاه برش آهن دستی محسوب می‌شود و هزینه این دستگاه نسبت به سایر روش‌ها کمتر است که همین امر آن را به یک گزینه رایج تبدیل می‌کند.

دیسک‌های سایشی

یکی دیگر از انواع دستگاه برش آهن، دیسک سایشی است. این دیسک‌ها می‌توانند هر آهنی مانند پیچ، مهره، میلگرد، ورق و … را برش دهند. از معایب این ابزار می‌توان به سرعت بالای ساییده شدن دیسک و کاهش قطر آن در طول زمان اشاره کرد. از این‌رو به کار بردن تیغه‌های الماسی گزینه مناسب و با ماندگاری بالاتری محسوب می‌شود.

انواع گیوتین (قیچی)

یکی دیگر از روش های برش ورق آهن، استفاده از گیوتین یا قیچی است که با دو تیغه خود در طرفین ورق قرار می‌گیرد و با اعمال کردن نیروی دست یا دستگاه، ورق را برش می‌دهد. گیوتین دارای چندین مدل است که عبارتند از:

·         گیوتین دستی

این قیچی برای بریدن ورق‌های روغنی و مشکی به ضخامت حدود 1.5 میلی‌متر به کار می‌رود. این گیوتین به دو مدل چپ بر و راست بر تقسیم می‌شود.

·         گیوتین ماشینی

قیچی ماشینی برای برش آهن‌هایی با طول بیشتر استفاده می‌شود. گیوتین ماشینی به دو نوع ورقه بر و گرد بر تقسیم می‌شود.

·         گیوتین اهرمی

از این گیوتین‌ها برای برش ورق‌هایی به ضخامت 5 میلی‌متر استفاده می‌شود. گیوتین اهرمی مانند گیوتین ورق بر از دو تیغه متحرک و ثابت به طول 300-150 میلی‌متر تشکیل شده است.

برش آهن

اره مدور

استفاده از اره مدور یکی دیگر از انواع روشهای برش فلزات به شمار می‌رود. این ابزار، قدرت برش بالایی دارد و هنگام استفاده از آن احساس می‌کنید که در حال برش یک قالب کره با یک چاقوی داغ هستید. تیغه این ابزار قابلیت آن را دارد که انواع ابزار آهنی را تا ضخامت 96.52 برش دهد.

اره زاویه دار

این روش معمولا برای فلزات غیرآهنی به ویژه آلومینیوم استفاده می‌شود. اره های زاویه دار می‌توانند میله‌ها، لوله‌ها و … را با دقت بالا برش دهند. هنگام کار با این ابزار برش باید قسمتی از موتور پوشانده شود، زیرا با پوشاندن موتور با یک جسم پارچه مانند، از آسیب دیدن موتور توسط تراشه‌های فلزی جلوگیری می‌کنید. گیره نگهدارنده علاوه بر نگه داشتن فلز برای برش، مانع از پرتاب تراشه‌ها می‌شود.

دیسک آسیابی

این نوع دیسک جهت برش فولاد زنگ نزن به کار می‌رود که بسته به ابعاد قطعه مورد نظر از دو نوع تشکیل شده است. دستگاه برش آهن کوچک، یک دستگاه چرخشی با یک دیسک ساینده است که برای برش فولاد ضد زنگ کوچک استفاده می‌شود. برای برش قطعات بزرگ دستگاهی به کار می‌رود که در آن یک دیسک سایشی بر روی یک دیسک چرخان نصب می‌شود.

تیغه آهنی

برخی از فلزات مانند آلومینیوم، خاصیت انعطاف‌پذیری بالایی دارند و به همین دلیل می‌توان آن‌ها را با تیغه آهنی برش داد که یکی از ابزار برش فلزات محسوب می‌شود. جهت این کار، اول باید یک گیره را در جهت برش محکم کنید و از طریق نوک تیغه یک خط بکشید. سپس ورق را چند بار به جلو و عقب تا کرده و خم کنید. در این صورت ورق به راحتی بریده می‌شود.

لیزر

این روزها برش ورق آهن به وسیله لیزر روشی نسبتا رایج است که با تمرکز پرتو لیزر و گرمای حاصله در یک ناحیه بسیار باریک انجام می‌شود. برش لیزری یک روش خودکار و بدون تماس است. به همین دلیل میزان سایش ورق در این روش به سمت صفر میل می‌کند. این روش برای برش ورق‌هایی با ضخامت 25-10 میلی متر استفاده می‌شود. از مزایای برش لیزر می‌توان به سهولت اجرا، دقت بالا، امکان برش منحنی شکل و عدم ایجاد آلودگی صوتی اشاره کرد.

با این حال، برای ورق‌های با ضخامت بالا، این روش سرعت کندی دارد و باعث افزایش قیمت ورق می‌شود. برش لیزری را می‌توان به دو دسته CO2 و فیبری تقسیم کرد. لیزر CO2 برای ورق‌های آلومینیومی، برنجی و مسی مناسب است. اما از لیزرهای فیبری جهت برش ورق‌های نازک مانند استیل استفاده می‌شود.

برش آهن با لیزر

واتر جت

در برش آهن با واتر جت از فشار 6000 پوند در هر اینچ از مخلوط آب و سنگ‌های ساینده جهت برش استفاده می‌شود. از آنجایی که این روش تنش حرارتی ندارد، کیفیت آن از برش لیزری بالاتر بوده و ورق به هیچ عنوان تغییر شکل نمی‌دهد. در این روش محدودیتی برای جنس ورق و ضخامت آن وجود ندارد، به طوری که مثلا می‌توان ورق گالوانیزه را نیز با واتر جت برش داد. اما هزینه بالای پمپ‌های تقویت‌کننده و امکانات جانبی از جمله مهم‌ترین معایب این روش محسوب می‌شوند.

فرز

روش برش اهن با سنگ فرز یکی از قدیمی‌ترین راه‌های برش به حساب می‌آید. در این روش، برش آهن توسط دستگاهی به نام فرز صورت می‌گیرد. در دستگاه فرز قطعه‌ای به نام اسپیندل وجود دارد که وظیفه تثبیت دستگاه و چرخش بر عهده این قطعه است. فرزکاری را می‌توان به صورت دستی یا خودکار انجام داد. این روش دقت بالایی دارد و برای برش ورق‌های گالوانیزه، آلومینیوم، فولاد و غیرآهنی به کار می‌رود.

هوا برش

در این روش، سوخت از یک نازل و اکسیژن از نازل دیگر آزاد می‌شود. با تولید گرما و ترکیب این دو، ورق فلزی در اکسیژن می‌سوزد و برش می‌خورد. برش آهن با هوا برش، عمدتا برای ورق‌های فولادی استفاده می‌شود. ورق هایی که با این روش برشکاری شده‌اند از کیفیت سطح بالایی برخوردارند و لبه‌ی آن‌ها صاف است. هوا برش برای ورق‌هایی با ضخامت 2000-10 میلی‌متر مورد استفاده قرار می‌گیرد. اما در موارد خاص ورق‌هایی با ضخامت 300-6 میلی‌متر نیز به این صورت بریده می‌شوند.

پلاسما

پلاسما معمولا برای برش ورق‌های فولادی کم کربن به کار می‌رود. فرآیند برش در روش پلاسما با دمیدن گاز نجیب و هوای فشرده انجام می‌شود. قوس الکتریکی حاصل، گاز را به پلاسما تبدیل کرده و آهن را قطع می‌کند. برای برش ورق‌هایی با ضخامت 1-30 میلی‌متر از برش پلاسما استفاده می‌شود. البته در موارد خاص می‌توان آن را برای ورق‌هایی با ضخامت 160-0.5 میلی‌متر نیز استفاده کرد.

خرید انواع آهن‌آلات از آیرومارت

آیرومارت یکی از معتبرترین شرکت‌ها جهت اطلاع از قیمت میلگرد، انواع لوله، پروفیل، تیرآهن و … محسوب می‌شود. شما می‌توانید وارد سایت آیرومارت شوید و قیمت‌های به روز انواع مقاطع فولادی را به همراه نمودار تغییرات مشاهده کنید. برای سفارش و خرید محصولات نیازی به مراجعه حضوری نیست و کافیست به صورت آنلاین محصول خود را انتخاب کنید. جهت کسب اطلاعات بیشتر و دریافت مشاوره‌های رایگان، با شماره 02145306  تماس بگیرید.


پایان مطلب


 

لینک پیشنهادی:

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services