مهمی که در طراحی گچبری دیوار باید بدانید 1

 

نکات مهمی که در طراحی گچبری دیوار باید بدانید!

گچبری دیوار همانطور که از اسمش مشخص است بر روی دیوار ساختمان ها برای تزیین انجام می شود. این هنر به بریدن، کندن و طراحی بر روی گچ ختم می گردد. آشناییت اغلب مردم تنها با طرح ‌ها و نقش‌ های گچبری در سقف ‌ها می باشد. اما این هنر در پروژه ‌های متنوع در بخش ‌های مختلف ساختمان ها نیز اجرا می گردد. 

گچبری دیوار یکی از جوانب زیبا سازی ساختمان به شمار می آید. این هنر از گذشته تا کنون به دلیل ویژگی ‌های خاصی که دارد، مورد استقبال افراد زیادی قرار گرفته است. در طول تاریخ ایران، هنر گچبری اهمیت ‌های گوناگونی داشته است. به طوریکه با تمامی نصب ‌ها و طراحی‌ های مدرن و پیشرفته، گچ بری دیوار با حفظ جایگاه خود، محبوبیت زیادی دارد. مجموعه هنر برتر توانایی ارائه بهترین گچبری های دیوار را به شما دارد. این مجموعه با کارهای منحصر به فرد خود شکوه و زیبایی خاصی به محیط می بخشد. در ادامه به طور بیشتر به جهت مشاوره و استعلام قیمت بصورت کاملا رایگان با شماره (09123216508) تماس بگیرید

 

c0b4af8d 0736 4b37 9828 0d2460469e6f

 

انواع روش های گچبری

 

به طور کلی گچبری دیوار و سقف به دو روش دستی و پیش ساخته انجام می شود که روش پیش ساخته در چند دهه اخیر به وجود آمده است. در ادامه به شرح این روش می پردازیم.

روش گچبری دستی

گچبری دستی، همانطور که از نامش معلوم است، به کمک دستان و هنر گچبر، اجرا می‌ شود. در این هنر دستی، گچبر یا گچکار ابتدا مخلوطی از آب و گچ را با نسبت دقیق ترکیب می ‌کند تا یک خمیر ایجاد شود. سپس این خمیر را با دست ‌های خود به شکل‌ ها و طرح‌ های دلخواه در می آورد و از ابزارهای مختلفی برای کنده ‌کاری و حکاکی روی سطح گچ استفاده می ‌نماید. این فرآیند به ایجاد آثار هنری گچبری دستی منحصر به فرد منجر می ‌شود.

هزینه گچبری دیواری به صورت دستی بیشتر از گچبری پیش ساخته است؛ چراکه به زمان و زحمت بیشتری نیاز دارد.  فرآیند کنده‌ کاری روی گچ باید به سرعت انجام شود. زیرا اگر گچ سرد و سفت شود، دیگر قادر به اعمال نقش و جزئیات بر روی آن نمی باشید. همچنین، استفاده از گچ نامرغوب ممکن است باعث تخریب نتیجه نهایی کار شده و به زیبایی و استحکام کار آسیب برساند. بنابراین، انتخاب مواد با کیفیت و اجرای دقیق و سریع کنده ‌کاری در این روش از اهمیت ویژه ‌ای برخوردار است.

 

روش گچبری پیش ساخته

 

روش گچبری پیش ساخته

امروزه جهت افزایش راحتی و کاهش زمان مصرفی، از گچبری دیوار پیش ‌ساخته در ساختمان ‌ها استفاده می‌ کنند. در این روش، مدل ‌های گچبری از پیش تهیه و ساخته می‌ شوند و سپس فقط در محل مورد نظر نصب می ‌گردند. برای تولید گچبری پیش ‌ساخته، قالب را تهیه می‌ کنند و سپس با استفاده از مواد اولیه دیگر، قالب بندی صورت می گیرد. 

پس از تهیه و آماده‌ سازی مدل‌ های گچبری دیوار پیش‌ ساخته، این مدل ‌ها با استفاده از چسب‌هایی مخصوص که دارای قابلیت چسبندگی قوی نیز هستند، در مکان‌ های مشخص و پیش‌ فرض نصب می ‌شوند. در این فرآیند استفاده از تکنولوژی گچبری پیش‌ ساخته، سبب راحتی و کارایی در اجرای طرح ‌های گچبری می شود. در این روش می توانند سازه را بر روی انواع سطوح نظیر گچ، انواع کاشی و سیمان، انواع چوب و فلز بدون نیاز به انجام جوشکاری، میلگرد کشی، رابیتس‌کاری و تمامی مراحلی که در گچبری سنتی و گچبری دستی انجام می‌ شود، بچسبانند.

انواع گچبری دیوار براساس طرح

 

اکنون که با انواع سبک گچبری دیوار آشنا شدید، می توانید به سراغ انتخاب طرح آن بروید. اولین انتخابی که می توانید داشته باشید، گچبری دیوار ساده و شیک است. برای ایجاد گچبری ساده و شیک در دیوارهای پذیرایی یا اتاق‌ها ، مجموعه هنر برتر خلاقیت، سرعت عمل، دقت و ظرافت زیادی را به کار می گیرد. افرادی که در زمینه گچبری فعالیت می‌ کنند، باید از خصوصیاتی چون مهارت در محاسبات، علاقه به ترسیم طرح های هندسی و توانایی در ترکیب آنها برخوردار باشند و همچنین ملاحظه کنند که مصرف گچ را با دقت مدیریت کنند.

در طراحی گچبری دیوار جهت زیباسازی فضا از طرح گچبری موتیف نیز استفاده می کنند. موتیف در گچبری به طرح‌ های تزئینی اشاره دارد که در دیوار تکرار می ‌شود و می ‌توان از آن در بخش‌ های مختلفی از دکوراسیون، مانند بالا و پایین قاب دیوار، وسط قاب، چهارگوشه قاب و … استفاده کرد.

 

انواع گچبری دیوار پذیرایی بر اساس سبک

گچبری دیوار پذیرایی سبک های متفاوتی دارد که به 4 دسته تقسیم می شوند. این 4 دسته شامل سنتی، مدرن، کلاسیک و نئوکلاسیک است. در ادامه به طور کاملتر به آن می پردازیم.

 

گچبری سنتی دیوار

در این نوع از گچبری دیوار عمدتا طرح ‌هایی با جزئیات دقیق، پر از حاشیه‌ به همراه رنگ و لعاب جلوه‌گر نمایان می ‌شود. در این نمای سنتی گچ‌ بری، استفاده از رنگ‌ها به شدت مورد تاکید قرار می گیرد و از رنگ هایی همچون سبز، قرمز و طلایی به صورت گسترده استفاده می ‌شود. از آنجایی که این سبک، سنتی و کمی قدیمی است معمولا در خانه های قدیمی، موزه ها، بناهای تاریخی قدیمی و حتی کاخ ها دیده می شود. اما امروزه نیز در برخی از نماها مورد استفاده قرار می گیرد. گچبری سنتی دارای سبک های گچبری کلوخی، لایه ای، هشته و معرق می باشد.

سبک گچبری کلوخی بیشتر در زمان ناصرالدین شاه در عمارات و کاخ ها استفاده می شد. گچبری لایه ای به صورت لایه ‌های متعددی اجرا می‌ شود. به طوریکه هر لایه دارای یک رنگ جداگانه است. پس از پوشاندن لایه ‌های گچ، با استفاده از ابزار گچبری، طرح مطلوب به اجرا درآمده و جزئیات آن توسط گچبر برجسته می ‌شود. به گچبری هشته، برهشته یا برجسته نیز می گویند که این سبک برجسته تر از دیوارها صورت می گیرد. در گچبری معرق نیز ابتدا ملات گچ رنگی را بریده و آن را مشابه قطعات پازل، کنار هم قرار می‌ دهند. در پایان، ملات گچ سفید را به عنوان پس زمینه اضافی می‌ افزایند تا سطح کار یکدست و هماهنگ شود.

 

گچبری مدرن دیوار

گچبری دیوار در سبک مدرن می ‌تواند در ساختمان‌ های نوین و مدرن به نحوی کارآمدتر اجرا گردد. از مدل ‌ها و طراحی ‌های جدید و مدرن می‌ توان بهره ‌گرفت تا زیبایی دیوارها را به شکل چشمگیری افزایش داده و جلوه خاصی به فضا اضافه نمایند.در این سبک از زاویه ‌های قائم و خطوط راست یا خطوط منحنی بهره می‌ برند. در این اسلاید معماری، تمرکز تنها بر دیوار نبوده و از گچبری به منظور پنهان کردن فضاهای نامطلوب نیز استفاده می‌ گردد. این هنر گچبری با ترکیب نور پردازی می ‌تواند جلوه‌ ای خاص و زیبا به داخل فضا بخشیده و جذابیت ظاهری خانه را افزایش دهد.

لازم به ذکر است که در سبک سنتی، گچبری دیوار معمولا در اتاق پذیرایی به‌ کار می ‌رود. اما در سبک مدرن از گچبری در فضاهای مختلف از جمله اتاق خواب، آشپزخانه و سایر بخش‌ های منزل نیز استفاده می شود. شما می توانید با هر سلیقه ‌ای که دارید از مدل ‌های گچبری با الگوهای زیبا و ظریف برای تزیین خانه ‌خود انتخاب نمایید. طرح‌ های جدید و مدرن، نه تنها برای استفاده در ساختمان‌ های مسکونی، بلکه برای تمامی نقاط و سازه‌ های مختلف مورد استفاده قرار می گیرند.

 

گچبری کلاسیک دیوار

گچبری کلاسیک دیوار

در گذشته، از گچبری کلاسیک به عنوان یک تکنیک برای تزئین سقف‌ ها استفاده می شد. اما اکنون با افزایش خلاقیت هنرمندان و توانایی ‌های بالای گچبران ماهر، این نوع گچبری زیبا به عنوان یک ایده تزئینی بر روی تمامی دیوارها مورد استفاده قرار می ‌گیرد. برای گچبری کلاسیک، از خطوط ترسیم شده و در برخی حالات، از اشکالی با انحناهای ساده و جذاب و یا حتی اشکال پیچیده و شیک در دیوارهای اتاق پذیرایی استفاده می کنند.

این نوع از گچبری دیوار اتاق پذیرایی، طرح ‌ها و نقش ‌های متنوعی دارد که به طور عمده از عناصر طبیعی مانند گل و پرنده ایهام می گیرد. گچبری کلاسیک عظمت و زیبایی فضا را دو چندان می کند. رنگ آمیزی این نوع گچبری نیز باعث می شود جلال و شکوه آن افزایش یابد. طراح این هنر رنگ ها را مطابق با سلیقه و تجربه خود، با هارمونی فوق العاده ای از رنگ های تند یا ملایم انتخاب می کند. افرادی که به خانه های کلاسیک علاقه دارند، می توانند از این هنر گچبری استفاده نمایند.

 

گچبری نئوکلاسیک دیوار

در گچبری نئوکلاسیک، دیوارها به نسبت گچبری کلاسیک، با یک حالت ساده‌ تر اجرا می شوند. سبک نئوکلاسیک به عنوان یک ترکیب هوشمندانه از کلاسیک و مدرن شناخته می‌ شود. در این سبک معمولا از رنگهایی چون خاکستری روشن و کرم استفاده می‌ شود. این رنگ ‌ها باعث می ‌شوند که گچبری یک جزء طبیعی و  جدانشدنی در دکوراسیون نئوکلاسیک باشد. در بسیاری از مواقع، دیوارهای دکوراسیون نئوکلاسیک به رنگ سفید می مانند. از این رو از گچبری می ‌توان برای ایجاد جلوه زیبایی در محیط استفاده کرد.

این سبک از گچبری دیوار نسبت به مدل کلاسیک، شلوغ و مجلل نیست. اما شیک بودن این سبک، جزء اصلی آن محسوب می ‌شود. در گچبری نئوکلاسیک اغلب از خطوط عمودی و افقی استفاده می شود و بهتر است طراحی دکوراسیون خانه با پیچیدگی و شلوغی همراه نباشد. اگر به دنبال بهترین نمونه گچبری در سبک نئوکلاسیک هستید، طرح ‌های حاشیه ‌ای به عنوان گزینه‌ های بسیار مناسب در نظر گرفته می ‌شوند. این طرح‌ ها می ‌توانند به عنوان حاشیه مبل‌ها، حاشیه تابلوها روی دیوار و حتی حاشیه پرده به شکلی زیبا و جلب‌کننده طراحی شوند.

تزئین گچبری دیوار

تزئین گچبری دیوار

لازم به ذکر است که در تمام مدل و طرح های گچبری دیوار، می توانید بر روی گچبری را تزیین نمایید. پتینه کاری، آینه کاری، نقاشی هنری و استفاده از ورق طلا یا نقره از جمله مواردی می باشند که با انجام آن ها گچبری شما زیباتر می شود.

گروه هنربرتر متخصص در زمینه طراحی و اجرا 0تا 100 گچبری، پتینه کاری،آینه کاری و نقاشی سقفی و دیواری در هر سبکی می باشد جهت مشاوره و استعلام قیمت بصورت کاملا رایگان با شماره (09123216508) تماس بگیرید.

استفاده از گروه حرفه ای گچبری

در آخر شاید برای شما سوال پیش آید که چه طرحی به منزلتان می آید و یا اصلا چه طرحی بیشتر مورد پسندتان است. در این باره باید بگوییم که مجموعه هنر برتر با استفاده از تیم تخصصی خود به شما مشاوره های رایگان را در این زمینه ارائه می دهد تا بتوانید بهترین انتخاب را داشته باشید. همچنین میتوانید با یازدید از پزوژه های در حال اجرا این مجموعه از کیفیت کار اطمینان خاطر پیذا کرده و با خیالی آسوده پروژه های خود را به آن ها بسپارید.

تلفن تماس: 09123216508 آدرس سایت honarebartar.com

 

 


پایان مطلب


 

 

مطالب مفید و مرتبط با این مطلب

پتینه کاری چیست؟ 

 

 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services