درب ضد سرقت چیست و چه کاربردی دارد؟

بشر در طول تاریخ همیشه به دنبال برطرف کردن نیازهای اولیه مانند غذا ، داشتن سر پناه  و یک سقف برای خود و اطرافیانش تا به امروز بوده است به همین دلیل شروع به ساختن خانه  از انواع مصالح ساختمانی کرد. برای حفظ این سر پناه از عوامل طبیعی و تجاوز بیگانگان و غریبه وجدا سازی خود از دیگران ، به دور خانه خود ،شروع یک  دیوار و سقف کشید و برای اینکه از ورود افراد بیگانه و غریبه به داخل خانه جلوگیری کند، برای خانه درب گذاشت و تا به امروز این ترکیب ائامه داشته است .امروزه برای بالا بردن سطح امنیت واطمینان خاطر از وارد نشدن سارقین  به داخل خانه،ادارجات مانند بانک ها،مکان های عمومی،محل کار استفاده ازدرب ضد سرقت به طرز چشمگیری افزایش یافته است.

 

انواع درب ضدسرقت ایرانی

تناسب درب ها با  محل مورد استفاده

قبل از انتخاب درب ضد سرقت می بایست محل مورد استفاده را ارزیابی کرد تا درب ضد سرقت متناسب با آن انتخاب شود.در ساختار درب ضد سرقت از درب های فلزی ساده که خود درب فلزی  از دولایه ورق سخت به ضخامت یک میلی‌متر ساخته شده است در دو طرف درب ضد سرقت نصب می شود.برای جلوگیری ازآلودگی صوتی و صدا های زندگی شهری از یک لایه عایق صدا در لایه میانی درب ضد سرقت استفاده می شود از طرفی نیز برای جلوگیری از اتلاف انرژی گرمایی نیز از عایق گرمایی در همان لایه میانی استفاده می شود.همچون اماکنی دور از حضور جمع از جمله ویلاها، کارخانجات، انبارها و… می‌بایست از درب‌های ضد سرقت با ویژگی‌های خاص  استفاده شود  تا امکان نفوذ سارقین پس از برش و تخریب لایه‌های سطحی درب ضد سرقت به داخل ساختمان را غیرممکن سازند. در این گونه موارد نه تنها ضخامت لایه‌های فولادی در دو طرف درب ضد سرقت  به دو میلی‌متر و جمعا چهار میلی‌متر افزایش می‌یابند بلکه لایه میانی نیز از طریق ایجاد شبکه مستحکم فولادی به همراه تزریق مواد ویژه ضد برش، ضد مته، ضد اسید و ضد تخریب در میان درب ضد سرقت تقویت گردیده است.

 

مطلب پیشنهادی : 

 

مزایای درب ضد سرقت

  1- مقاومت درب ضد سرقت در برابر برش های قوی، فشار بر سطح درب ضد سرقت و بر گوشه‌های درب ،در زمان وقوع خسارت به هنگام  ورود سارقین که مانع از تخریب درب ضد سرقت می شود.
  2- درب های ضد سرقت از استانداردهای لازم در زمان وقوع حوادث غیرقابل پیش بینی مانندریزش ساختمان،زلزله و آتش سوزی نیز برخوردار بوده است.
  3- درب های ضد سرقت علاوه بر امنیت  بر اساس  استانداردهای محیطی همچون عایق سرما، گرما، باد رطوبت و صدا طراحی و ساخته شده است.

امکانات قابل اجرا بر روی درب ضد سرقت طبق سفارش شامل:

درب های ضد سرقت از درجه بالای استانداردهای کیفیت  برخوردار بوده و مانعی مفید در برابر سرقت میباشد.به لحاظ ظاهر دارای طرح های بسیار زیبا میباشد که علاوه بر صرفه جویی در هزینه نهایی ساختمان سازی، زیبایی بسیاری به واحدهای مسکونی هدیه می نماید.بسیاری از درب های ضد سرقت دارای سیستم های امنیتی و حفاظتی متفاوت از نظر تکنولوژی به کار رفته در اجزای تشکیل دهنده آن می باشند.

انواع درب ضد سرقت از نظرجنس شامل موارد زیر می باشد:

درب ضد سرقت فلزی ، درب ضد سر​قت  چوبی ، درب ضد سرقت استیل

درب ضد سرقت فلزی :

چهار چوب درب ضد سرقت فلزی از جنس فولاد گرم است و رویه درب از ورق فولاد گرم با ضخامت های مختلف می باشد.همانند درب ضد سرقت MDF لایه میانی از جنس Honeycomb جهت عایق صدا می باشد.روکشدرب نیز  با پوشش رنگ کوره ای ویا طرح چوب می باشد.

انواع درب ضد سر​قت  چوبی:

درب ضد سرقت چوبی mdf: درب ضد سرقت mdf از آهن و روکش mdf ساخته می شود .درب ضد سرقت mdf ضد آب بوده و در برابر رطوبت مقاومت دارد.

درب ضد سرقت hdf : معمولا نمای کلی درب ضد سرقت چوبی از جنس M.D.F و P.V.C وH.D.F که معمولادربرای درب های بیرونی به کار می رود و لایه میانی از جنس Honeycomb جهت عایق صدا است.این نوع درب ضد سرقتدارای طراح های گوناگون از نوع مسطح و برجسته می­باشند. در این گونه درب ضد سرقت نیز یک ورق فولادی به ضخامت معمولا 0.8 میلی متر کل سظح زیرین درب و ورق فولادی 1.5 میلیمتر زیر روکش چارچوب را پوشانده است.

درب ضد سرقت چوبی pvc: درب ضد سرقت pvc نیز مانند درب ضد سرقت mdf ،قاب آن از جنس pvc می باشد که بسیار جنس محکمی دارد زیرا پی وی سی از انعطاف پذیری بیشتری برخوردارمی باشد. 

درب ضد سرقت استیل

چهارچوب درب ضد سرقت استیل از جنس استیل ضد زنگ است .روکش درب از ورق تمام استیل ضد زنگ ویا شیشه دو جداره می باشد.

تمیز کردن درب ضد سرقت

برای تمیز کردن درب ضد سرقت باید ابتدا نوع جنس درب ضد سرقت خود را بدانید:

برای تمیز کردن درب ضد سرقت چوبی (درب ضد سرقت روکش چوبی) از یک پارچه نرم وتمیز استفاده کنید.اگر دیدید که لکه های رنگی و یا لکه هایی که پاک کردن آن بسیار سخت می شود را می توان با شوینده های مخصوص درب ضد سرقت ،آنها را تمیز و پاک کرد.برای تمیز کردن درب ضد سرقت فلزی هم مانند درب ضد سرقت چوبی از همان پارچه نرم و برای خش های روی درب ضد سرقت فلزی از خمیر دندان استفاده کنید.درب های ضد سرقت رنگ شده در کارخانه ویا روکش دار چوبی نیز هر چند وقت یکبار ممکن از رنگ ظاهری خودرا از دست بدهندکه با رنگ های براق کننده ،رنگ آنها مانند روز اول می شود.

 

مطلب پیشنهادی : 

 

انواع درب ضد سرقت موجود دربازار ایران

انواع درب ضد سرقت موجود دربازار ایران

 1- درب ضد سرقت ترک ،  2-درب ضد سرقت ایرانی  ،  3- درب ضد سرقت چینی

درب ضد سرقت ترک عایق حرارت ،رطوبت وصدا می باشد در برابر فشار و ضربه مقاومت خوبی از خود نشان می دهد.امروزه تولید کنندگان درب ضد سرقت از پشم نسوز در ساختار آن استفاده می کنند که آن را تبدیل بهدرب ضد سرقت ضد حریق کرده است.

درب های ضد سرقت از نظر نوع ساخت،نحوه تولید ، مشخصات ظاهری و شکل آنها به دو طرح ترکی و چینی تعریف می شوند  و این را نیز باید در نظر داشت که درب های ضد سرقت چینی  الگوی اولیه و طرح خود را از درب های ضد سرقت ایتالیایی کپی برداری کرده اند. اما درب ضد سرقت ایرانی نیز از نظر ظاهر شبیه درب های ساخت کشور ترکیه و در بعضی موارد محدودتر کاملا مشابه درب  ضد سرقت چینی می باشد.به دلیل شباهت درب های ضد سرقت ایرانی به درب  ضد سرقت ترک این دو مورد را در یک دسته قرار می دهیم.

تولید کنندگان دربهای ضد سرقت ترک که در ایران فعالیت می کنند چارچوب های خود را از تولید کنندگان  داخل کشور خریداری می کنند و یا خود اقدام به تولید این چارچوب ها در داخل کشور می نماید ولی یراق آلات این دربها عموما از محصولات ساخت ترکیه استفاده می شود که در صدر آنها شرکت KALEE ترکیه می باشد که جایگاه ویژه ای را در بازار ایران به خود اختصاص داده است.

شاید سوالی به ذهن خریداران درب ضد سرقت برسد که درب ضد سرقت چینی با ترکیه چه تفاوتی داد؟

     تفاوت ظاهری درب های ضد سرقت ترکیه و چین:

  • اولین تفاوت در نوع چارچوب های آنها می باشد چارچوب درب های ضد سرقت چین تخت و اختلاف سطح کمی بین سطح بیرونی چارچوب و لنگه درب ضد سرقت وجود دارد درصورتی که این اختلاف سطح در درب ضد سرقت ترک بیشتر است.
  • دومین تفاوت در لولاهای درب های ضد سرقت چین و ترکیه می باشد.لولای درب های ضد سرقت چین مخفی است اما لولای درب ضد سرقت ترک از سمت داخل قابل مشاهده است.

    تفاوت کیفی درب های ضد سرقت ترکیه و چین:

  • شاید اولین تفاوتی که در ذهن شنونده شکل بگیرد کیفیت پایین درب ضد سرقت چین نسبت به درب ضد سرقت ترکیه باشد که در این مورد با توجه به کیفیت اجناس چینی و ترک  موجود در بازار ایران می توان به خریدار درب ضد سرقت حق داد که چنین تصوری را داشته باشد.

درب های ضد سرقت ترک  به دو گروه دسته بندی می شوند:

  • درب ضد سرقت ترک وارداتی

  • درب ضد سرقت ترک مونتاژ داخل

 

منبع :سایت دکورنما

 

 


پایان مطلب


 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید