انواع سنگ های ساختمانی و کاربرد آنها در ساختمان

سنگ یکی از سرسخت ترین و مقاوم ترین ماده ای است که به وفور در طبیعت یافت می شود و بشر از ابتدا تاکنون از آن به عنوان یکی از ضروری ترین مصالح ساختمانی استفاده نموده است. این متریال با میزان مقاومت، بافت، طرح و رنگ متفاوت از معادن طبیعی استخراج شده و پس از انتقال به سنگبری ها برای مصارف گوناگون در اختیار مصرف کنندگان قرار می گیرد. برخی از آن ها به صورت خام و طبیعی و برخی دیگر به شکل مصنوعی کاربرد دارند. 
 
از جمله سنگ های طبیعی می توان به سنگ گرانیت، تراورتن، مرمر، کوارتزیت، مرمریت، گابرو، دیوریت و … اشاره نمود، در صورتی که سنگ آنتیک، سنگ کورین،سنگ پلیمری، سنگ اونیکس، سنگ کوارتز و … در دسته سنگ مصنوعی قرار می گیرند.
 
سنگ از جمله گران ترین مصالح ساختمانی که می تواند به عنوان کفپوش در فضاهای مختلف ساختمان از قبیل آشپزخانه, پله ها, راهرو, سرویس بهداشتی و… مورد استفاده قرار گیرد. به دلیل تنوع بسیار و زیبایی طبیعی از آن در نمای بیرونی ساختمان نیز استفاده می شود. بعضی از آن ها به علت مقاومت بالا در برابر تغییرات آب و هوایی, رطوبت و سایش در کفسازی محوطه های باز نیز مورد استفاده قرار می گیرند. 
 
این سنگ ساختمانی و دکوراتیو انواع مختلفی دارد و دسته بندی آن با توجه رنگ انجام می شود. سنگ مرمر سفید، مرمر سبز، صورتی، آبی و غیره نمونه ای از این سنگ ها هستند. همچنین نام گذاری انواع مختلف آن بر حسب مکان استخراج نیز صورت می گیرد. برای مثال مرمر سفید هندی در کشور هندوستان استخراج می شود.
 
سنگ ساختمانی
 
مرمر در برابر تغییرات آب و هوایی بسیار مقاوم است و در برابر سرما و گرما و باران آسیب نمی بیند.
این نوع سنگ قابلیت صیقل پذیری بالایی دارد و می توان آن را جلا داد.
سنگ مرمر دارای سطحی درخشان است. دلیل این درخشندگی, نفوذ نور در سنگ و انعکاس آن توسط لایه های زیرین می باشد. در واقع نوعی انعکاس داخلی رخ می دهد. این سنگ نمونه مناسب برای سنگ آشپزخانه می باشد.
سنگ مرمر گرما را جذب نمی کند و به همین دلیل سطح آن همیشه خنک است. استفاده از آن برای کفپوش ساختمان باعث خنک شدن فضا می شود.
این متریال ضد آلرژی است و گرد و غبار را در خود نگه نمی دارد.
نگهداری و تمیز کردن آن به راحتی انجام می شود و با یک دستمال مرطوب می توان آن را تمیز کرد.
مرمر در دکوراسیون داخلی ساختمان, مجسمه سازی,ساخت کاشی مرمر و به عنوان دیوار پوش سرویس های لوکس به کار می رود.
قیمت سنگ مرمر در مقایسه با سایر سنگ هایی که در دکوراسیون داخلی ساختمان به کار می روند بالاتر است.
 
انواع سنگ ساختمانی
 
بسیاری از ما سنگ‌های تراورتن و به‌ویژه رنگ‌های کرم و کاراملی این سنگ‌ها را با نام سنگ‌های رومی می‌شناسیم. وجه تسمیه این سنگ‌ها به منشا اولیه شناسایی و معرفی آن‌ها برمی‌گردد؛ به روم باستان!
 
استفاده از سنگ‌های تراورتن در کولوسئوم، نماد روم باستان، آن هم قرن‌ها پیش حاکی از این حقیقت است که رومی‌ها، به عمق تاثیر این سنگ روی زیبایی محیط زندگی خود پی برده بودند.
هرچند که در کشورمان ایران نیز چند سالی است که مورد توجه شدید و جدی طراحان و معماران قرار گرفته‌اند و در بسیاری از شهرها رنگ و روی تازه و جدیدی در اثر استفاده گسترده از سنگ‌های تراورتن به محیط داده‌اند.
 
سنگ تراورتن
 
اما اینکه مزیت سنگ تراورتن چیست باید گفت ظاهر کلاسیک و زیبایی طبیعی و ذاتی آن باعث شده است تا پس از گذشت سالیان سال از معرفی آن به بازارهای جهانی، هنوز هم علیرغم ظهور رقبای جدید و متنوعی نظیر کامپوزیت‌ها و غیره، هنوز هم به قوت خود بازار را در اختیار داشته باشند. مدرنیته در کنار کلاسیک، ارمغان سنگ‌های تراورتن برای شهرهای ما است.
البته، به مرور زمان طراحی‌های خاصی به سنگ‌های تراورتن داده می‌شود و همه‌روزه، شاهد هنرنمایی‌های جدیدی با استفاده از این سنگ‌ها هستیم.
بسیاری از نماهای ساختمان‌های آمریکایی و آلمانی نیز سال‌هاست که مزین به سنگ‌های تراورتن هستند. آثار لودویک میس فن در روهه (Ludwig Mies Van der Rohe)، طراح بنام آمریکایی – آلمانی که جلوه‌گر زیبایی‌های سنگ‌های تراورتن در هنر شناخته می‌شود، از جمله مثال‌های تاریخی گواهی بر این مدعا است.
 
 
تراورتن دارای بافتی متخلخل و رنگ‌های متنوع و نواری شکل است که تنوع رنگی آن به علت اختلاف در ترکیباتی است که در زمان رسوب‌گذاری در عناصر سنگ وجود دارند و خود را به صورت رگه‌های مختلف نشان می‌دهند. قابل ذکر است که چون این رگه‌ها دارای ترکیب شیمیای متفاوت از زمینه سنگ می‌باشند در سنگ ایجاد شده دارای استحکام کمتری بوده و نقطه حساس یک سنگ را تشکیل می‌دهند که کمترین مقاومت را در برابر ضربه یا فشار از خود نشان می‌دهند و هر چه سنگ دارای رگه‌ها و ناخالصی‌های کمتری باشد استحکام بالاتری را دارا می‌باشد.
اکثر سنگ‌های تراورتن مقاومت سایشی پایینی دارند بنابراین به راحتی فرآوری می‌شوند اما مقاومت فشاری مناسبی دارند (مقاومت فشاری آن‌ها از مرمر بیشتر و از گرانیت کمتر است) اما استحکام و تخلخل پذیری بالای آن شرایط کار در محیط اشباع و ارتفاع را فراهم می‌سازد. مقادیر حداکثر و حداقل الزامات فیزیکی تراورتن در استاندارد ASTM C1527 یا ۱۳۲۴۷ ملی ایران موجود می‌باشد.
 
 
تراورتن به علت داشتن تخلخل، خاصیت عایق حرارتی و صوتی داردو حفره‌های موجود در سنگ تراورتن باعث افزایش مقاومت آن در برابر آتش‌سوزی می‌شود. سنگ تراورتن از مقاومت قابل قبولی برخوردار می‌باشد. این سنگ را می‌توان به ۲ شکل موج دار و بدون موج برش داد. تراورتن دارای سوراخ‌ها و حفراتی است که بایستی در هنگام فراوری سطح آن پر شود. وجود حفره در تراورتن باعث می‌شود در هنگام نصب سنگ، ملات سیمانی داخل این حفرات نفوذ کرده و از سقوط سنگ جلوگیری کند. وزن مخصوص کمتر این سنگ در مقایسه با برخی از انواع دیگر در جهت کمک به وزن کمتر ساختمان و بارهای وارده به اسکلت آن قابل توجه است.
 
 
سنگ تراورتن خاصیت صیقل پذیری بالایی دارد (به خصوص تراورتن عباس‌آباد و حاجی‌آباد) بنابراین درخشندگی بالایی به وجود می‌آورد همچنین برای استفاده در نماهای حجمی قابلیت بیشتری دارد. از سنگ تراورتن در نماهای رومی استفاده می‌شود که می‌تواند انواع حجم‌های لازم را به دست آورد.
از معایب این سنگ جذب آب نسبتاً بالای آن می‌باشد. این نقیصه با پیشرفت تکنولوژی فرآوری تقریباً پوشش داده شد. مواد پوششی و به اصطلاح رزین در زمان فرآوری و پولیش سنگ، باعث کمتر شدن جذب آب آن شده و از تأثیرات آن این است که سنگ دیر تر کثیف می‌شود و کمتر در معرض هوازدگی قرار می‌گیرد؛ بنابراین کیفیت ساب ورزین در ماندگاری و زیبایی آن برای دراز مدت قابل توجه است. در زمان‌های قدیم به علت ظاهر متخلخل آن بین مصرف‌کنندگان تمایلی به استفاده از سنگ تراورتن نبود و سنگ تراورتن جزء ارزانترین سنگ‌ها محسوب می‌شد تا اینکه با رشد تکنولوژی و به‌کارگیری مواد پرکننده رزین باعث شد که حاصل فرآوری سطحی یک دست و براق با ظاهری زیبا و خواص مناسب مکانیکی و شیمیایی شود. اضافه شدن مرحله رزین کاری باعث ایجاد جهشی بزرگ در میزان حجم استخراج و فرآوری سنگ تراورتن شد
 
 
سنگ تراورتن در برابر تغیرات آب و هوایی و باران و برف مقاوم میباشد و از لحاظ رنگ بندی متنوع نیز هست ، سنگ های تراورتن در طبیعت به رنگ های سفید ، کرم، شکلاتی، قرمز، گردویی، زرد، لیمویی، سیلور و شکلاتی خود نمایی میکنند و برای استفاده از سنگ تراورتن هیچ محدوده فضایی تعریف نشده است تراورتن ها میتوانند هم در فضاهای بیرونی ساختمان ها و هم فضاهای داخلی قابل استفاده باشند.
سطح رویی تراورتن همواره خنک می ماند؛ بنابراین انتخابی مناسب برای استخر و حیاط در آب و هوای گرم است.
هم ساب پذیری زیاد سنگ تراورتن
رایج ترین رنگ های آن مقرون‌ به‌ صرفه هستند.
بافت پر منفذ آن، مانعی برای لیز خوردن است.
می توان به جای استفاده از ملات، سنگ را خشک کار کرد.
بافت لوکس تراورتن، نمایی دیدنی به همراه می آورد
سنگ تراورتن دچار رنگ‌ رفتگی نمی شود.
 
تراورتن به علت داشتن حفرات، خاصیت عایق حرارتی و صوتی دارد. سنگ تراورتن از مقاومت قابل قبولی برخوردار می‌باشد. این سنگ را می‌توان به ۲ شکل موج دار و بدون موج برش داد. از بین انواع تراورتن‌ها، تراورتن‌های سفید که رگه‌های رنگی و تخلخل یکنواخت تری دارند، از کیفیت بالاتری برخوردار هستند.
دلیل وجود تراورتن‌های کم رنگ را می‌توان ناشی از وجود رنگدانه‌های پراکنده اکسید آهن در متن سنگهای تراورتن دانست. ظاهر زیبای تراورتن‌ها ناشی از اختلاف میزان اکسید آهن در لایه‌های مختلف آن می‌باشد.
آنچه مرتبط با قیمت سنگ تراورتن در بازار سنگ ساختمانی ایران است مهمترین پارامتر آن است که هر چه قدر رنگ سنگ به رنگ های روشن نزدیک تر باشد قیمت آن سنگ نیز گران تر خواهد شد.
از مهمترین معادن سنگ تراورتن در ایران میتوان ، تراورتن حاجی آباد، تراورتن دره بخاری ، تراورتن آذرشهر ، تراورتن سیلور کاشان، تراورتن شکلاتی آقا محمدی و تراورتن ابیانه نام برد. از صادراتی ترین سنگ های تراورتن ایران ، تراورتن سیلور ، تراورتن قرمز آذر شهر ، تراورتن لیمویی ، تراورتن دره بخاری را میتوان نام برد .
 
 
سنگ تراورتن به دو شکل اسلب و ۴۰ طول در کارخانه های ایران فرآوری می شود. سنگ اسلب تراورتن اغلب برای مکان های لوکس یا ویژه استفاده می شود که سایز های بزرگ یا خاص مد نظر مدیران پروژه می باشد. سنگ اسلب تراورتن برای صادرات نیز فوق العاده مناسب است. سنگ ۴۰ طولی سنگ تراورتن اغلب مصارف داخلی دارد. قیمت سنگ تراورتن با دقت به اینکه از کدام سایز ، خرید انجام پذیرد گوناگون خواهد بود.
 
 
وزن هر متر مربع سنگ تراورتن دو سانتی طبق مبحث ششم ویرایش 1392، 2500 کیلوگرم بر مترمکعب است. در نظر گرفتن کمتر از این مقدار منوط به انجام آزمایشات معتبر و ارائه آن است
 
سنگ تراورتن آتشكوه 
نام سنگ در سيستم ASTM : مرمر تراورتني
وزن مخصوص: 2.51 کيلو گرم بر متر مکعب
مقاومت فشاری: 53.6 مگا پاسکال
مقاومت خمشی : 16.4 مگا پاسکال 
سنگ تراورتن حاجي آباد محلات 
نام سنگ در سيستم ASTM : مرمر تراورتني
وزن مخصوص: 2.55 کيلو گرم بر متر مکعب
مقاومت فشاری: 72.2 مگا پاسکال
مقاومت خمشی : 14.4 مگا پاسکال 
سنگ تراورتن دره نجاري 
نام سنگ در سيستم ASTM : كلسيت آراگونيت
وزن مخصوص: 2.43 کيلو گرم بر متر مکعب
مقاومت فشاری: 46.8 مگا پاسکال
مقاومت خمشی : 11.2 مگا پاسکال 
 
سنگ تراورتن بژ بی موج همیشه مورد توجه در معماری مدرن و کلاسیک بوده است .این سنگ خاصیت عایق حرارتی و صوتی دارد و از مقاومت بالایی برخوردار است.
همانطور که احتمالا می دانید سنگ تراورتن بژ به صورت بی موج و موج دار در ابعاد طولی و اسلب فرآوری میگردد.
محصول نهایی تولید شده از سنگ تراورتن بژ بی موج بسته به سلیقه مشتری به صورت مات، براق و چرمی فرآوری می گردد.
سنگ تراورتن بژ بی موج کاربردهای گوناگونی در ساختمان دارد و بدلیل داشتن تخلخل بالا و تراکم بالا، ساب پذیری و جلای خوبی دارد.
سنگ تراورتن بژ بی موج نیز مانند دیگر تراورتن ها برای محیط داخلی و بیرونی ساختمان و برای هر نوع آب و هوایی مناسب است.
 
سنگ تراورتن شکلاتی همیشه مورد توجه در معماری مدرن و کلاسیک بوده است .این سنگ خاصیت عایق حرارتی و صوتی دارد و از مقاومت بالایی برخوردار است و به صورت بی موج و موج دار در ابعاد طولی و اسلب فرآوری میگردد.
محصول نهایی تولید شده از سنگ تراورتن شکلاتی  بسته به سلیقه مشتری به صورت مات، براق و چرمی فرآوری می گردد.
 
 
سنگ تراورتن شکلاتی کاربردهای گوناگونی در ساختمان دارد و بدلیل داشتن تخلخل بالا و تراکم بالا، ساب پذیری و جلای خوبی دارد.
این نوع سنگ تراورتن نیز مانند دیگر تراورتن ها برای محیط داخلی و بیرونی ساختمان و برای هر نوع آب و هوایی مناسب است.
-سنگ ‌مرمریت مشکی از سنگ هایی میباشد که در 
 
سال اخیر شناسایی و در بازار ایران مطرح شده است. زمینه سنگ مرمریت مشکی، مشکی می باشد که خط های سفید و طلایی  ریز بصورت تار عنکبوتی روی آن وجود دارد که جلوه این سنگ را چند برابر کرده است. بعلت تراکم بالای سنگ مرمریت مشکی، طبیعتا ساب پذیری سنگ مرمریت مشکی بسیار بالا میباشد. بعلت وجود رگه های سفید و طلایی رنگ در سنگ مرمریت مشکی بهتر است پشت سنگ توری چسبانده شود که مقاومت کششی آن حفظ شود. موارد کاربرد این سنگ در قرنیز ، راه پله، زیر پله ،دور آسانسور ، حاشیه کف ها ، کانتر تاپ ، میز و… استفاده می شود.
 
 

 


پایان مطلب


 

لینک های مفید و مرتبط با این مطلب

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید