آنتیک چیست نحوه تولید سنگ آنتیک و کاربرد آن در ساختمان 1

سنگ آنتیک چیست؟

سنگ آنتیک یا همان سنگ گیوتین یکی از پرکاربردترین و محبوبترین سنگها خصوصا به عنوان انواع دیوارپوش می باشد. علت این امر هم ویژگی های فیزیکی و ظاهری این سنگ شکیل است که کاربرد آن را در فضای داخلی و خارجی برای پوشش دیوارها امکان پذیر کرده است. همچنین بازار فروش( بازار سنگ داخلی و خارجی)  سنگ آنتیک به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کرده است طوری که طراحان و معماران برای زیباسازی نمای بیرونی و حتی دکوراسیون داخلی ساختمان( تزیین دیوار پشت تلویزیون، نمای ساختمان، حاشیه دور پنجره و…) و همچنین محوطه سازی فضای باغ و ویلا از این سنگ زیبا و پرکاربرد دکوراتیو و دارای ویژ گی های مثبت بیشمار برای زیبا سازی بهره می برند.

 

سنگ آنتیک چیست

 

 طرح تولید سنگ آنتیک که سنگی تزیینی و زینتی است تشکیل شده است از ترکیب قطعات شکسته و کوچک سنگ تراورتن و مواد چسباننده با پایه رزین متصل به هم. که امروزه در طرح ها و رنگ های مختلف و با قیمت های متفاوت در دسترس می باشد. آنتیک به معنای قدیمی، خاص و منحصر به فرد است.

ناگفته نماند که آجرها هم یکی ازمصالح کاربردی در اجرای دکوراتیو می باشند. مثلا: از انواع آجر نسوز در رنگ های متفاوت در دکوراسیون داخلی برای زیباسازی و طراحی شومینه استفاده می شود چراکه آجر دکوراتیو دارای مواد پلیمری و نانو می باشد ومقاومت مکانیکی بالایی دارد.

در واقع ضایعات سنگ های تزیینی مثل همین سنگ تراورتن باعث بالا رفتن بهره وری از مواد عالی موجود در طبیعت می شود تا سنگ های زیبا و پرکاربردتری هم از این طریق ایجاد شود. سنگ تراورتن هنگام استخراج از معدن  یا حتی به صورت طبیعی ممکن است دارای شکاف و شکستگی هایی باشد. به خاطر وجود اشکالاتی مثل این موارد در سنگ آن را به عنوان ضایعات شناسایی می کنند. حتی این امکان وجود دارد که زمان برش و فرآوری این سنگ در کارخانه ها قطعات کوچک به جا مانده یا تکه ای از سنگ شکسته شود تا از آن به عنوان ضایعات برای تهیه سنگ آنتیک ( قبلا این ضایعات را برای تهیه پودر سنگ استفاده می کردند) کمک بگیرند.

سنگ آنتیک

خالی از لطف نیست که بدانید نمونه های اولیه استفاده از سنگ های آنتیک( که به دو شکل سنگ مصنوعی و سنگ طبیعی موجود می باشد) مربوط به قرن هشتم قبل از میلاد و در آسیای صغیر بوده است. البته چیزی حدود هشت هزار سال قبل از میلاد مردم مناطقی که حالا فرانسه و اسپانیا نام گرفته است جهت نقطه گذاری و ایجاد خطوط موج دار سنگریزه ها را به رنگ قرمز در می آوردند. و در قرن سوم قبل از میلاد این یونانی ها بودند که سنگ فرش های موزاییکی بزرگی از سنگریزه های تیره و خیلی ظریف تا به سمت رنگ روشن ایجاد نمودند و تکامل و اوج این صنعت استفاده از سنگ های آنتیک در زمان مقدونیه بود.

 

جهت خرید عمده سنگ ساختمانی مورد نیازت، سری به بازار عمده فروشی سایت بسپار بزن، شاید بتونی محصول مورد نیازت رو اینجا پیدا کنی

 

انواع سنگ دکوراتیو

سنگ آنتیک پازلی یا سوپر براش

متنوع ترین نوع سنگ آنتیک در رنگ ها و طرح های مختلف مربع شکل یا مستطیل شکل از 5 تا 20 سانت و قطعات منظم برای طراحی و اجرا در حیاط، راهروی ساختمان، دیوارپوش بین کابینتی آشپزخانه و… است. این نوع سنگ نیز خودش شامل سه مدل لب پر، زنجیره ای و توری قیچی است.

 

سنگ آنتیک در آشپزخانه

سنگ آنتیک گرانیت

 محکم و مقاوم در برابر نفوذ آب و دارای ظاهری متفاوت می باشد دلیل این امر هم کار نهایی است که روی سطح آن انجام می شود و به صورت چکشی، تیشه ای، کلنگی و صیقلی دیده می شود. صد البته که نوع صیقلی آن انعکاس و رنگ بهتری دارد.

نکته: اگر سطح گرانیت را حرارت داده تا حالت سوخته به خود بگیرد در کنار گرانتیت های صیقلی این تضاد زیبایی شکیلی را می آفریند. البته خوب است بدانیم که برش و صیقل دادن سنگ گرانیت کاری هزینه بردار است بنابراین از این نوع سنگ بیشتر در کف ساختمان استفاده می کنند تا در نمای ساختمان.

 

سنگ آنتیک

سنگ آنتیک روتوری

این نوع سنگ آنتیک انگشتی یا یک سانتی با طرحهای خاص و برجسته که بر روی تور قرار می گیرند و در قالب تایل های 40سانتی تهیه می شود.

سنگ تراورتن

سنگ تراورتن نوعی سنگ آهکی است که از فعالیت چشمه های آب گرم به دست می آید. در اصل عبور آب های گرم از بین سنگ های کربناتی( سنگ آهک) و علت اسیدی بودن آن است که کربنات کلسیم سنگ را حل نموده و باعث می شود که محلول کربناتی و بی کربناتی به سطح زمین آید. ویژگی بارز این نوع سنگ قیمت ارزان و مقاومت بالا در برش پذیری و صیقلی شدن آنها می باشد.

سنگ آنتیک چند بعدی

این سنگ توسط دستگاه های خاصی برش دوبعدی یا سه بعدی داده می شوند تا جذابیتی ویژه برای انجام کار داشته باشند و جلوه ای خاص به محیط دهند.

 

سنگ آنتیک

سنگ آنتیک گیوتن ( قیچی) یا 5 سانتی

یکی از پرفروشترین سنگ های دکوراتیو نوع آنتیک که معمولا در طول و عرض های مشخصی برش خورده شده اند و از کنار هم قرار گرفتن قطعات پروفیل های سنگ تراورتن، مرمریت و… در رنگ ها و طرح های متنوع آماده می شوند.

پروفیل های سنگی معمولا با دستگاهی مخصوص به شکل طولی به دو قسمت تقسیم می شود. به طوری که سطح خارجی آن که روی دیوار نصب می شود صاف باشد و سطح داخلی آن نامنظم و ناصاف است و جهت تزیین نمای داخلی و بیرونی ساختمان مورد استفاده قرار می گیرد. نوع این متریال تزیینی طوریست که از آن می توان در کنار ترمووود ها، کاغذ دیواری و… استفاده نمود.

سنگ آنتیک مالون

سنگی تراش خورده که بعد از استخراج به وسیله پتک به شکل های منظم تبدیل می شوند و در مناطق کوهستانی و قوس های سنگی ( درگاه ها، دالان ها، پله ها و…) قابلیت استفاده را دارند.

 

سنگ آنتیک

ماسه سنگ ها

برای ایجاد ماسه سنگ آهکی کافیست که ته نشست های ماسه ای را با کمک کربنات کلسیم به هم بچسبانیم. و اگر آن ته نشست ها را با سیلیس به هم متصل کنیم ماسه سنگ های سیلیسی تشکیل خواهد شد. همچنین با کمک اکسید آهن و دولومیت هم می توان ماسه سنگ هایی با این مواد داشت.

سنگ آنتیک کامپوزیت

جایگزین ایده آل برای چوب، آجر طبیعی و سنگ می باشد. پنل های کامپوزیت دکوراتیو قابل شستشو و دارای ظاهری کاملا طبیعی می باشند و همین طور عایقی مناسب برای رطوبت، حرارت و صدا هم هستند. همچنین دارای مزیت هایی مانند: سرعت بالای نصب، سبک بودن، تنوع رنگ بندی، ضد جانوران، کپک و قارچ است.

سنگ آنتیک چرمی

نام این نوع سنگ به دلیل ظاهر چرم مانند آن است. این سنگ ظاهری غیر هموار دارد و اغلب به صورت پازلی و نامنظم و حجمی چیدمان می شود.

سنگ آنتیک پروفیل

سنگی پرطرفدار با سطحی یکدست و یکنواخت و ابعادی متنوع که حالتی منحنی در لبه هایش دارد. به همین خاطر برای شکل دهی به آن از ابزارهای نیمه گرد یا تمام گرد استفاده می کنند.

سنگ آنتیک

سنگ آنتیک بادبر

نوعی سنگ آنتیک بسیار قدیمی که طی مرور زمان و پیشرفت طراحی و تکنولوژی امروزه با شکلهای مدرن پا به عرصه ظهور گذاشته است. مناسب نما، کف و رمپ در ساختمان می باشد.

دسته بندی دیگری که از سنگ آنتیک می شود شامل موارد دیگری نیز هست که در ادامه با هم آنها را بررسی می کنیم.

سنگ آنتیک طبیعی و سنگ آنتیک مصنوعی

سنگ آنتیک طبیعی

از ضایعات سنگ تراورتن به علت شکنندگی و سختی پایین فرایند برش و ساب زدن به دست می آید. سنگ هایی مانند سنگ مرمریت، تراورتن و مالون در این دسته قرار می گیرند. همان طور که ذکر شد سنگ های آنتیک تراورتن مقون به صرفه، دارای مقاومت بالا و قابلیت برش پذیری و ساب پذیری بالایی دارند و مناسب نماهای داخلی و بیرونی ساختمان ها هستند. جنس سنگ های آنتیک مرمریت خصوصیاتی مانند سنگ های تراورتن دارند و در کنار هم ترکیبی جذاب ایجاد می کنند.

سنگ های آنتیک مرمر جزء دسته سنگ های آنتیک لوکس و گران قیمت به حساب می آیند و به دلیل صیقلی بودن سطح آنها بسیار پرطرفدار هستند.

چندین علت مختلف برای استفاده از ضایعات تراورتن برای تولید سنگ آنتیک وجود دارد که عبارت است از:

چشم نوازی، وزن زیاد، کریستالی بودن، وجود حفره برای چسبیدن کامل به ملات، شکنندگی بالا و… .

 

انواع سنگ آنتیک

سنگ آنتیک مصنوعی

طی فرآیند مهندسی از ترکیب مواد افزاینده با استفاده دوباره ازسنگ های طبیعی تا وزن کمتری به آنها داده شود و نصبشان را راحت تر کند به دست می آید.

ترکیب سیمان، خاک های سبک وزن، رس و آگرگات های ضایعاتی به دست می آید.

رنگ های این نوع سنگ از رنگ دانه های اکسید آهن درست می شود. برای طبیعی جلوه کردن این نوع سنگ مصنوعی ترکیب حاصل را در قالب هایی می ریزند تا شکل، حالت و نقش و نگار سنگ های طبیعی را به خود بگیرند.

مزایای سنگ آنتیک مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی

مسلما قیمت سنگ مصنوعی نسبت به سنگ طبیعی کمتر می باشد. دارای قابلیت تحمل گرمایی بالا را دارند بنا براین در ساختار شومینه قابل استفاده می باشند و چون یک محصول سیمانی است عمر مفید بالایی دارند. از دیگر مزیت های آن دوام بیشتر و جلوگیری از ایجاد باکتری و قارچ در فضاهای خالی در سنگ می باشد.

 

سنگ آنتیک در حمام

کاربرد سنگ آنتیک

  •  تزیین دیوار پشت تلویزیون
  •  دور ستون ها
  •  نمای ساختمان
  •  دیوارپوش بین کابینت و پشت سینک
  •  فضای بالای شومینه
  •  دیوار آشپزخانه
  •  نمای محوطه ویلا، باغ، حیاط و حتی بالکن
  •  دیوار مکان های تجاری و اداری
  •  تابلو سنگ ها
  •  تزیین هال و پذیرایی
  •  پارکینگ
  •  حاشیه های آینه
  •  لابی ها
  • سرویس بهداشتی و حمام
  • ویترین مغازه ها
  • اماکن بهداشتی و بیمارستان ها
  • راه پله ها
  • رستوران ها
  • و…

 

مزایای سنگ آنتیک

مزایای سنگ آنتیک

 

سنگ های آنتیک چه مصنوعی و چه طبیعی دارای مزایایی می باشند:

  1. تنوع رنگ و طرح
  2. نصب و اجرای راحت روی هر نوع سطح و دیواری( سرامیک، دیوار گچی و…)
  3. کاربرد در قسمت های مختلف یک ساختمان
  4. مقرون به صرفه
  5. مقاوم در برابر سرما و گرما
  6. مقاومت در برابر سایش، یخ زدگی و حرارت
  7. قابلیت استفاده در بخش هایی از ساختمان که دارای انحنا و قوس هستند.
  8. عایق رطوبت
  9. عمر مفید
  10. امکان طراحی و قالب بندی متنوع
  11. وزن کم و حمل و نقل آسان
  12. مناسب محیط های بهداشتی( آزمایشگاه، بیمارستان و…) و مراکز آموزشی
  13. زیبایی و خاص بودن

نکته ترفند

اگر پس از نصب سنگ آنتیک از ماده براق کننده ی رزین روی سنگ استفاده نمایید عمر طولانی سنگ و ضد آب بودن را برای آن فراهم نموده اید و همچنین از تغییر رنگ سنگ هم جلوگیری می شود.

معایب سنگ آنتیک

  • امکان ماندن حشرات بین درزهای متخلخل سنگ
  • وزن زیاد
  • خطر ساز بودن در زمان وقوع زلزله
  • عدم قابلیت رنگ پذیری
  • جذب گرد و خاک برای سنگ های متخلخل

تمیز کردن سنگ آنتیک

لطفا به منظور حفظ زیبایی سنگ آنتیک برای تمیزی سطوح دارای سنگ آنتیک از برس های زبر و سیمی و مواد شوینده شیمایی با پایه اسید با فشار روی محل کثیفی استفاده نکنید بلکه سعی نمایید از محلول غلیظ صابون و شوینده های ملایم در آب کمک بگیرید و در صورت نیاز چند بار محل کثیفی را تمیز کنید تا کاملا لکه ها برطرف شوند.

در نظر داشته باشید ساختار سنگ های آنتیک از آهک است بنابراین نیاز به تمیزی متناوب دارند تا زیبایی و عمر مفید آنها را بالاتر ببریم.

  • عدم استفاده برای سقف
  • جذب چربی و کثیفی ها که نظافت را مشکل می کند خصوصا در سنگ گیوتین یا آنتیک بدون رزین در فضای آشپزخانه.

 

نحوه نصب سنگ آنتیک

نحوه نصب سنگ آنتیک

نصب سنگ های آنتیک از سه طریق زیر انجام پذیر است که این مسئله بسته به فضایی است که سنگ را می خواهید نصب کنید. به عنوان مثال اگر قرار است سنگ آنتیک را برای قسمت نما نصب کنید که معمولا در معرض شرایط آب و هوایی مختلف قرار می گیرد روش کار با زمانی که قصد استفاده از آن را در فضای آشپزخانه دارید باهم متفاوت می باشد.

نصب سنگ آنتیک با چسب

در این روش لازم است که ابتدا سطح دیوار را با کمک یک کاردک و سیمان صاف و یکدست کنید بعد چسب را به دیوار محل نظر و پشت سنگ زده و با توجه و دقت سنگ را نصب کنید. برای استحکام بیشتر از چسب پودری و اسپری استفاده نمایید. خصوصا در مناطق گرم و کویری.

نصب سنگ آنتیک با پیچ و رول پلاک

روشی آسان و به مراتب تمیزی راحت برای نصب که بسیار مورد پسند می باشد و مناسب نمای بیرونی ساختمان است.

نصب سنگ آنتیک با دوغاب کاری( بتن و ملات)

در این روش از دوغاب و ملات استفاده می کنند و سنگ را به وسیله ملات آماده شده می چسبانند. و لازم است که قبل از خشک شدن ملات اطراف سنگ را با پارچه مرطوب تمیز کنند.

 

قیمت سنگ آنتیک

بین سنگ های آنتیک گیوتین و بعد از آن سنگ آنتیک بادبر کم ترین قیمت ها را دارند.

البته قیمت سنگ های آنتیک ممکن است در شهرهای مختلف و نوع کاربری آنها با هم تا حدی متفاوت باشند.

 

خط تولید و نحوه تولید سنگ آنتیک

دو روش برای تولید سنگ آنتیک وجود دارد که عبارت است از:

روش اول تولید سنگ آنتیک

استفاده از روش نانو می باشد که خمیر سنگ را به صورت کاملا معدنی بدست می آورند. و سپس در قالب های خاص و با ابعاد و سایزهای مشخصی قالب گیری می شود و این سنگ ابزار خور بدون اتلاف انرژی و زمان تولید و تهیه می شود.

روش دوم تولید سنگ آنتیک

همان روش سنتی و قدیمی است که سنگ ها را داخل دستگاه تراش می دهند و با هزینه های بالا و استفاده از تجهیزات ابزار زنی و برش شکل های مورد نظر را تهیه می کنند.

کلام نهایی

 عموما یکی از نگرانی ها و دغدغه های بیشتر سازندگان و حتی مصرف کنندگان علاوه بر طراحی داخلی و دکوراسیون داخلی نمای بیرونی ساختمان می باشد. کاربرد سنگ آنتیک در صنعت ساختمان سازی بسیار پرطرفدار است به همین دلیل بیشتر مهندسان و طراحان توجه ویژه ای به این سنگ با ارزش دارند.

 


پایان مطلب


 

 

لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

سنگ رودخانه ای چیست؟

سنگ ورقه ای چیست؟

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید