رودخانه ای چیست 1

سنگ رودخانه ای(Pebble) چیست؟

سنگ رودخانه ای( قلوه سنگ) به خاطر طیف های رنگی و حالت و شکل های ظاهری که دارد یکی از المانهایی است که در فضاهای داخلی و خارجی طراحی دکوراسیون منازل، ویلا ، پارک ها، مناطق گردشگری و… مورد استفاده قرار می گیرد.  سنگ رودخانه ای نوعی سنگ طبیعی  پرکاربرد و پرطرفدار محسوب می شود که در رودخانه های کم عمق به آسانی می توان به آنها دسترسی داشت. همان طور که می دانیم سنگ ها در اثر عوامل طبیعی مثل: جریان آب، باد و ریزش باران و حتی ریزش و فرسایش کوه ها  در مسیر رودخانه ها و برخورد با همدیگر دچار فرسایش می شوند به طوری که گوشه های تیزشان ساییده  و گرد شده و شکل ظاهریشان تغییر می کند و حالتی صیقلی به خود می گیرند. بنابراین می توان گفت که شرایط آب و هوا و زمین شناسی رودخانه بر روی انواع سنگ های رودخانه ای تاثیر گزار می باشد. تنوع  انواع سنگ رودخانه ای از لحاظ رنگ و شکل و اندازه  به گونه ایست که براحتی می توان آن را هماهنگ با فضای مورد نظر بکار برد. سنگ رودخانه ای به دو شیوه طبیعی و مصنوعی به دست می آید. روش طبیعی  در واقع همان سنگ های طبیعی رودخانه ای می باشند که در بستر رودخانه ها و دریاها وجود دارند که به دلیل نتایج تخریبی که بر محیط زیست  و زندگی آبزیانی همچون لاک پشت ها را دارند جمع آوری آنها ممنوع اعلام شده است. سنگ رودخانه ای مصنوعی به سنگ هایی گفته می شوند که توسط دستگاه های مخصوص  لاشه  سنگ های معدنی بزرگ را  که از بهترین معادن استخراج کرده اند پس از انتقال به کارخانه برش می دهند و به قطعات کوچکتر با گوشه های گرد تبدیل می کنند و سپس آنها را صیقل می دهند  تا قابلیت استفاده برای تزیین فضاهای سبز، طراحی کف استخر، کف سازی محوطه  و… را داشته باشند.

نکته:

وزن تقریبی سنگ رودخانه ای چیزی حدود 50 گرم تا 40 کیلو گرم است و سایز آن تقریبا 5 تا 50 سانتی متر.

انواع سنگ ای رودخانه ای:

دسته بندی انواع سنگ ای رودخانه ای:

دسته بندی براساس طبیعی و مصنوعی بودن سنگ رودخانه ای

دسته بندی از لحاظ تم و طیف رنگی

دسته بندی بر اساس سایز و ابعاد( قلوه سنگ، سنگ ریزه، شن رنگی و…)

تفاوت سنگ رودخانه ای طبیعی با سنگ رودخانه ای مصنوعی:

قلوه سنگ رودخانه ای طبیعی از بستر رودخانه جمع آوری می شود و سنگ رودخانه ای مصنوعی از معادن استخراج می شود.

نوع طبیعی سنگ رودخانه ای دارای مقاومت و استحکام زیادی نسبت به نوع مصنوعی آن دارد خصوصا در مقابل رطوبت.

سنگ رودخانه ای مصنوعی به دلیل اینکه در کارخانه ها برش داده و تولید می شوند تقریبا یک شکل و یک اندازه هستند اما سنگ های رودخانه ای طبیعی فرم و اندازه مختلفی دارند و از لحاظ رنگ هم دارای طیف گسترده تری هستند.

انواع سنگ های رودخانه ای:

بر اساس طیف رنگی سنگ های رودخانه ای را می توان در چهار دسته قرار داد.

 سنگ رودخانه ای سفید:

 سنگ رودخانه ای سفید:

این نوع سنگ بسیار رایج  برای ساخت و ساز و محوطه سازی است چرا که رنگ سفید سنگ منعکس کننده نور و گرما می باشد و در کنار رنگ مشکی جلوه ای جذاب و شیک به محیط هدیه می دهد. سنگ سفید رودخانه ای هم به صورت رگه دار و هم به صورت بدون رگه موجود می باشد و به طور معمول در سواحل رودخانه های جنوب ایران یافت می شود. گرچه از سنگ های چینی سفید در کار خانه ها هم قابلیت تولید را دارند.

سنگ رودخانه ای مشکی:

سنگ رودخانه ای مشکی:

رنگ مشکی سنگ رودخانه ای هم یکی از رنگ های بسیار پرطرفدار در صنعت ساخت و ساز می باشد. زیبایی منحصر به فرد این سنگ چه به صورت رگه دار و چه به صورت بدون رگه در کنار سنگ سفید جذابیت خاصی ایجاد می کند. این سنگ از سنگ های معدنی مرمر مشکی، گرانیت و یا بازالت مشکی به دست می آید. البته بدانیم که تم های رنگ طوسی، خاکستری و حتی مشکی سنگ رودخانه ای غالبا از رودخانه های مرکز ایران استخراج می شوند.

سنگ رودخانه ای رنگی:

سنگ رودخانه ای رنگی:

سنگ های رنگی عموما در رودخانه های شمال ایران یافت می شوند و از برش سنگهای قهوه ای، لیمویی و قرمز و دیگر سنگهای رنگی معدنی دیگر به دست می آیند. 

سنگ رودخانه ای مرمر:

سنگی تزیینی که بسیار مورد توجه معماران و مهندسان قرار گرفته. مزیت اصلی این سنگ نسبت به دیگر سنگ های رودخانه ای در این مورد است که گرد و خاک و آلودگی را کمتر به خود می گیرد بنابراین بسیار مناسب استفاده در سرویس های بهداشتی و حمام می باشد. به طور طبیعی دارای رنگ های بژ، سبز، سفید، خاکستری و صورتی است. سطح صاف و رگه های  طبیعی و دلبرانه این سنگ بسیار شگفت انگیز است به طوری که آن را برای فضای آشپزخانه، کفپوش اتاق نشیمن، محیط های کاری و اداری  مانند: اتاق کنفرانس  و… استفاده می کنند تا زیبایی محیط را صد چندان کنند. ماندگاری و اصالت سنگ مرمر هرگز بر کسی پوشیده نبوده است. سنگی ظریف و مستحکم با جلا و برقی چشم نواز.  سنگ مرمر اگر برای نمای ساختمان استفاده شود به خوبی در مقابل رطوبت و عوامل مضر محیطی و حتی هرگونه فشار خارجی مقاومت بالایی از خود نشان می دهد.  

مزایای سنگ رودخانه ای:

جذابیت و زیبایی

مستحکم بودن

ابعاد متنوع

گوشه های گرد و بدون زاویه

چسبندگی زیاد

مقاومت در برابر فشار و ضربه و عوامل محیطی

هارمونی و هماهنگی زیاد با انواع سبک های معماری به دلیل تنوع بالا

تنوع رنگی زیاد و زیبا

دارای ضخامت های مختلف

عدم محدودیت استفاده

کاربردهای سنگ رودخانه ای:

کاربردهای سنگ رودخانه ای:

 استفاده در فضاهای سبز به عنوان پوشش خاک( به جای چمن) و اطراف درختان

 استفاده در گلدانها و باکس های گل و باغچه ها

 نمای داخلی و خارجی ساختمان

 استفاده به عنوان کف پوش حیاط  و محوطه سازی

 استفاده در توری گابیون ( توری فلزی که توسط ستون به شکل قفس ساخته می شوند)

 استفاده و تزیین در روف گاردن 

 کف استخر و حمام

 قابل استفاده برای آبنما ، برکه ،آکواریوم و آبشارو استخر 

 طراحی انواع آتشدان و آتشکده در مراکز تفریحی، ویلاها، تارها و هتل ها

 انجام کارهای هنری و ساخت وسایل سنگی دکوراتیو(جا شمعی سنگی و جای عود، ستون های سنگی،  گلدان سنگی، انواع ظروف سنگی، میز و نیمکت های سنگی، مبلمان شهری و…)

 قابل استفاده در مسیرهای پیاده رو و تفریحی و مسیرهای شنی ویلاها و باغ ها

 تزیین شومینه

قیمت سنگ رودخانه ای:

فاکتورهای مهمی که هزینه و قیمت سنگ رودخانه ای را مشخص می کنند عبارتند از:

نوع سنگ رودخانه ای، ابعاد و کیفیت سنگ، رگه دار بودن یا بودن رگه بودن سنگ و همچنین نوع فرآوری و پرداخت سنگ

سنگ مالون:

خالی از لطف نیست که بدانیم سنگ های لاشه ای یا تراش خورده خاص و باکیفیت دیگری نیز موجود است که به واسطه چکش و پتک با ارتفاع استادارد 28 سانتی متر و طول 20 تا 40 سانتیمتر و عرض 15 تا 20 سانتی متری هم وجود دارند که به آنها سنگ مالون گفته می شود. سنگ های مالون نیز دارای استحکام بالایی هستند و در دسته خانواده کانی ها قرار می گیرند. این نوع از سنگ ها نیزبه خاطر زیبایی ظاهری، تنوع رنگی زیاد و کیفیت بالایی که دارند دارای طرفداران خاص خود می باشند. مهم ترین ویژگی سنگ مالون در این است که از آن به عنوان سنگ بادبر استفاده می کنند. 

کاربردهای سنگ مالون:

آراستن و تزیین باغ ها، ویلاها و محیط ها و فضاهای باشکوه و مجلل 

ساخت دیوار سالن های پذیرایی، رستوران ها و کافه ها، تالارها و… شیک و چشم نواز 

زیباسازی و مقاوم سازی راه پله ها

باشکوه تر نمودن محوطه و کف پوش فضا به عنوان سنگ فرش

استفاده در پروژه های پل سازی به دلیل مقاومت بالا

زیباسازی نمای ساختمان ها و ویلاها و…

 

کلام پایانی:

 در اروپا استفاده از سنگ های رودخانه ای به خاطر مزایای فراوان آن بازار بسیار خوبی را به خود اختصاص داده است. البته که در کشور عزیزمان ایران نیز استفاده از سنگ های رودخانه ای توانسته جایگاه ویژه ای در نظر طراحان و مهندسان صنعت ساختمان سازی برای خود کسب کند. به طوری که استقبال از این سنگ طبیعی و پر کاربرد رو به افزایش می باشد. قطعا شما خوانندگان گرامی نیز از این نوع سنگ ها در کف سازی محوطه ها و نمای ویلا ها و… دیده اید.

 

برای ثبت و خرید رپورتاژ آگهی مصالح ساختمانی، با ما تماس بگیرید.

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید