سرویس بهداشتی و حمام 1

آشنایی با تجهیزات سرویس بهداشتی و حمام

 بودن سرویس بهداشتی در هر خانه و محل کاری ضروری است. برای خرید تجهیزات سرویس بهداشتی و حمام مطمئن و مناسب لازم است قبل از خرید سه عامل اصلی کیفیت، زیبایی و هزینه را حتما در نظر داشته باشیم. داشتن یک دوش حمام و یا یک روشویی زیبا برای سرویس بهداشتی با کیفیت و ظاهری شیک می تواند دکوراسیون سرویس بهداشتی و حمام شما را بسیار باشکوه نشان دهد و همچنین می تواند شما را از تعویض یا تعمیرهای کوتاه مدت وسایل و متحمل شدن هزینه های اضافی بی نیاز سازد.

یکی دیگر از خاص کننده های دکوراسیون سرویس بهداشتی و حمام استفاده از گیاه مناسب سرویس بهداشتی می باشد که شما به راحتی و با داشتن اطلاعات لازم از گیاهان مناسب سرویس بهداشتی می توانید به این خواسته ی خود برسید.

امروزه پیشرفت در دنیا فقط محدود به یک سری وسایل خاص نمی شود تکنولوژی و پیشرفت چنان همه چیز را در بر گرفته که شما براحتی می توانید با خرید باکیفیت ترین و شیک ترین شیرآلات بهداشتی ساختمان و حتی خرید بهترین برند وان و جکوزی لاکچری ترین حمام را در تسخیر خود در آورید. و لذت یک حمام بی نظیر را به منظور رفع خستگی های روزانه از کار و زندگی را  در یک  وان و جکوزی  پر از آب گرم و گیاه بی نظیر اسطوخدوس  ببرید.

 

تجهیزات سرویس بهداشتی و حمام

 

انواع تجهیزات سرویس بهداشتی و حمام

تجهیزات سرویس بهداشتی و حمام شامل وسایل گوناگونی می شود که برخی از آنها از ضروریات(روشویی، آینه، توالت، جا دستمالی، پمپ مایع دستشویی، جا حوله ای، جا صابونی،جا مسواکی، پایه رول دستمال کاغذی، سطل آشغال و فرچه شستشو، سیستم تهویه وفلاش تانک) برخی دیگر جزء فرعیات( شلف و اکسسوری های تزیینی، وان و جکوزی، کابین دوش، حوله خشک کن و…) محسوب می شوند. البته در نظر داشته باشید که اولین مورد مهم برای قسمت ها مصالح پوششی کف و دیوارها می باشد. به دلیل وجود رطوبت در این مکان ها لازم است که حتما به موارد اصلی مانند کاشی و سرامیک با کیفیت ( حتی تاثیر گذار در نورپردازی و بازتاب نور به دلیل لعابی بودن)در این فضا دقت لازم را داشته باشید تا دچار مشکل اساسی نشوید. سپس می توانید با خیال راحت به جزییات برای دکوراسیون تجهیزات سرویس بهداشتی و حمام خود بپردازید. با رعایت سه عامل مهم دکوراسیون سرویس بهداشتی و حمام یعنی نورپردازی، رنگ و دیزاین می توانید حمام و سرویس بهداشتی منحصر به فردی داشته باشید که البته هرگز به معنای گران بودن هم نیست. فضای مینیمال یا مدرن با تجهیزات زیبا و حتی فانتزی و متریال های به روز و جدید بسیار چشم نواز و ویژه خواهد بود.

 

روشویی و کابینت سرویس بهداشتی

 

روشویی سرویس بهداشتی

شیوه ی طراحی و جنس روشویی ها آنقدر مدرن و شیک شده اند که گاهی تصمیم گیری در انتخاب و خرید را برایمان سخت می کنند. روشویی یکی از مهمترین تجهیزات سرویس بهداشتی در هر فضای کاربری می باشد. جنس سینک روشویی با تنوع زیادی از جمله: چینی، سرامیک، سنگ طبیعی یا مصنوعی، شیشه، بتن، کوارتز، گرانیت، مرمر و… با ابعاد مختلف که مناسب هر سرویس بهداشتی باشد در فروشگاه ها حسابی خود نمایی می کنند. نکته حائز اهمیت در انتخاب جنس سینک روشویی توجه به شفاف بودن لعاب، عدم ترک های مویی، نداشتن خط و خش، وجود سطح صاف و بدون موج و مقاومت در مقابل شوینده ها می باشد.

حتی روشویی های مختلفی با شکل های متفاوت مانند روشویی پایه دار، روشویی ساده، روشویی کابینتی، روشویی بدون کابینت، روشویی پایه دار ایستاده و دیواری و…  و با جنس  های متفاوت مثل: چوبی، ام دی اف، پی وی سی ( بهترین جنس و بهترین انتخاب )، فولادی و… که با توجه به ابعاد فضا، سلیقه و بودجه می توانید از بین این همه روشویی انتخاب مناسب خود را داشته باشید. فراموش نشود که مهمترین نکته برای انتخاب کابین روشویی ضد آب بودن آن می باشد.

نکته: برای فضای کوچک سرویس بهداشتی بهتر آن است که از روشویی های بدون پایه استفاده نمایید خوشبختانه طیف وسیعی از انواع جنس سینک و صفحه روشویی هم در بازار موجود می باشد و انتخاب شما را محدود نمی کند.

تعبیه کابینت های جادار در زیر روشویی ها فضایی بسیار مفید و قابل استفاده برای نگهداری وسایل متفاوتی مثل  انواع شوینده های مخصوص سرویس بهداشتی، خوشبو کننده های مخصوص، لوازم آرایشی بهداشتی، حوله و… می باشد.

 

شیرآلات سرویس بهداشتی

 

شیرآلات سرویس بهداشتی

شیرآلات از مواردیست که در خرید آن باید تاحدی وسواس به خرج داد چرا که به خاطر جرم گیری آنها معمولا در معرض شستشوی زیاد قرار می گیرند اما توجه به این نکته هم قابل تامل است که برای شستشوی شیرآلات هرگز از هر ماده شوینده ای استفاده نکنید چراکه ممکن است براقیت و کیفیت آنها را تحت تاثیر قرار دهد. استفاده از شیرآلات باکیفیت و زیبا شکوه سرویس بهداشتی را چند برابر خواهد کرد. اولین نکته مهم هنگام خرید شیرآلات آلیاژ داخلی آن است که بهترین جنس برای این محصول آلیاژ برنج است. گرچه گاهی از سرب خشک هم برای قسمت داخلی استفاده می شود اما خوب توصیه خوبی نیست چراکه به مرور زمان سرب در آب حل می شود و برای سلامتی مضر می باشد.

روکش شیرآلات هم معمولا از فلزات مختلفی مانند: برنز، برنج، نیکل، مس و استیل می باشد. بهترین و پرکاربردی ترین آنها جنس استیل است که علاوه بر کیفیت عالی زیبایی خاصی هم داراست.

مورد بعدی توجه به هوادهی شیرآلات است. سر شیر با سیستم هوادهی موجب پاشیدن آب کمتر و بنابراین باعث صرفه جویی در آب می شود.

نکته ی مهم دیگر سیستم قطع و وصل شیرآلات است که عهده دار کنترل جریان آب جزء عملکرد کارتریج و مغزی آن می باشد. کارتریج در شیرهای اهرمی و مغزی در شیرهای چرخشی بکار برده می شود و بخش اساسی قطع و وصل آب را انجام می دهد.

مورد مهم دیگر ارتفاع شیرآلات است که قطعا اگر استاندارد آن متناسب با ارتفاع روشویی رعایت نشود مشکل زا خواهد شد. به طوری که ارتفاع کم زمان شستشو باعث می شود دست مدام به روشویی برخورد کند و ارتفاع شیرآلات بلند باشد باعث پاشیده شدن آب به اطراف خواهد شد.

استاندارد مناسب این است که طول دهانه لوله تا وسط روشویی باشد. در کل شیرآلات به دو دسته واشردار و بدون واشر تقسیم بندی می شود. که برخی از مدل ها به صورت توکار و برخی دیگر هم به صورت روکار قابلیت نصب و استفاده را دارند.

شیرآلات واشردار فشاری( دارای دو اهرم برای آب گرم و آب سرد) و شیرآلات بدون واشر توپی( تک اهرمی)، دیسکی(تک اهرمی و مدرن و جدید با عمر مفید بیشتر) و کارتریجی(دو اهرمی و راحت) می باشند.

 

آینه سرویس بهداشتی

 

آینه سرویس بهداشتی

یکی از موارد بسیار مهم و بسیار تاثیرگزار در جذابیت دکوراسیون سرویس بهداشتی و حمام آینه میباشد. چرا که زمان مسواک زدن، اصلاح و… مورد استفاده قرار می گیرد. زیبایی، اندازه، شکل و طراحی و حتی نورپردازی اطراف آینه می تواند در زیباسازی حمام و سرویس بهداشتی بسیار تاثیرگزار باشد.

امروز تنوع بالایی از آینه ها با قاب یا بدون قاب در شکل های دایره، بیضی، مربع و… در بازار موجود می باشد که دست شما را برای انتخاب بسیار باز می گذارد تا بتوانید با توجه به سلیقه و بودجه و نوع دکوراسیون محیط انتخاب های متنوعی داشته باشید. یادتان باشد که کیفیت آینه بسیار مهم است آینه باید کاملا مسطح و صیقلی و بدون موج باشد. آینه در فضا حتی بر بزرگ نشان دادن آن هم کمک شایانی می کند. انواع مختلفی از آینه های ضدبخار، لمسی و چراغ دار برای استفاده در سرویس بهداشتی و حمام موجود می باشد.

باکس سرویس بهداشتی

کنار بعضی از آینه های سرویس بهداشتی باکسی وجود دارد که برای نگهداری برخی وسایل مثل مسواک و خمیردندان ، خمیر ریش و… فضایی بسیار عالیست تا این وسایل را از هرگونه آلودگی و میکروب به دور نگه دارد. علاوه براین باعث زیبایی و شیکی آینه هم می باشد.

 

 کاشی و سرامیک سرویس بهداشتی

 

کاشی و سرامیک سرویس بهداشتی و حمام

کاشی و سرامیک انتخابی شما علاوه براینکه باید از لحاظ رنگ و طرح متناسب با دکوراسیون سرویس بهداشتی باشد مهم تر از آن این است که قابلیت شستشو را داشته باشد و طرح و رنگ آن زمان شستشو و به دلیل رطوبت فضا دچار مشکل نشود. متریالهای مختلف با جنس و رنگ و طرح های متفاوت و بیشماری در بازار موجود می باشد اما یادتان باشد که بند کشی، طرح و رنگ و اندازه و بافت و کیفیت پوشش دیوار و کف جزء مهمترین موارد قابل دقت می باشد. طرح های متفاوت و گوناگونی با جنس های متنوع از کاشی و سرامیک مانند: طرح چوب، طرح سنگ، بافت دار، طرح فلزات، کاشی شیشه ای یا تایل( قطعات درشت و کوچک برای تزیین دکوراتیو برای کفپوش)، ترموود( چوبی که در دمای بین 180تا215 درجه سانتی گراد طی فرآیندی در مقابل رطوبت، حرارت و جانواران موذی مقاوم سازی می شود. برخی از ترمووودها از نوعی درخت خوشبو تهیه می شود.

پی وی سی(pvc) یا وینیل که محصولی از پلی وینیل کلراید که نوعی ماده پلاستیکی می باشد. نصب راحت، سبک بودن، خود چسب بودن و موجود بودن به صورت رولی و شیت آن را بسیار محبوب کرده.

یک انتخاب ایده آل می تواند این باشد که برای کف سرامیک های بافت دار و برای دیوارها سرامیک های صیقلی را انتخاب نماییم تا زیبایی و نظافت آن ها را هم زمان با هم به راحتی داشته باشیم. از شلوغ کاری بپرهیزید و حداکثر سعی کنید فقط از سه طرح و رنگ برای سرویس بهداشتی استفاده کنید.

توالت ایرانی و توالت فرنگی

 دوام، راحتی، طراحی ارگونومیک و قطعا زیبایی از جمله مواریست که زمان خرید باید در نظر گرفته شود. لعاب و جنس توالت ها صاف و براق و بدون شکستگی باید باشد.

انواع توالت ایرانی شامل دو مدل زیر می باشد:

  1. توالت ایرانی با آبریز باز: مدلی ساده و قدیمی ست که آب به سمت عمق کاسه سرازیر می شود.
  2. توالت ایرانی با آبریز بسته: که آب به صورت آبشاری و یکسان شستشوی محیط را برعهده دارد.

انواع توالت فرنگی شامل دو مدل زیر می باشد:

  1. توالت فرنگی زمینی: که می تواند زمان قالب گیری کاسه توالت و مخزن به صورت یک تکه یا دوتکه شکل بگیرد. البته مدل یک تکه آن بهداشتی تر است.
  2. توالت فرنگی بیده یا خود شور: مناسب افراد مسن، بیمار و کودکان است.
  3. توالت فرنگی وال هنگ یا دیواری: که مخزن آن داخل دیوار کار گذاشته می شود و مناسب فضاهای کوچک است چراکه حجم بیشتر آن در دیوار بکار رفته و فضای کمتری را می گیرد. البته از نظر قیمت از نوع زمینی آن گرانتر است اما استحکام بالایی دارد.

فلاش تانک سرویس بهداشتی

بهترین فلاش تانک آن است که هنگام آبگیری صدای زیاد تولید نمیکند و این در صورتی است که مکانیزم و آسانسور فلاش تانک با کیفیت باشد. این مسئله درباره توالت فرنگی هم صدق می کند البته در توالت فرنگی دو کلید برای تخلیه وجود دارد حجمی بین  تا 3 تا 8 لیتر آب را وارد سنگ توالت می کند و شستشو را انجام می دهد.

درباره توالت ایرانی دو نوع فلاش تانک تک زمانه و دو زمانه و نوعی دیگر فلاش تانک طنابی و حتی فلاش تانک فوق باریک برای سرویس های بهداشتی کوچک وجود دارد.

نوع دیگر فلاش تانک های دیواریست که مناسب هر دو سبک توالت می باشد. البته فلاش تانک های دارای حسگر هم در دنیای فلاش تانک ها موجود است که طبیعتا قیمت بالاتری هم دارد.

پایه رول دستمال کاغذی سرویس بهداشتی

وسیله ای دیگر از سری تجهیزات سرویس بهداشتی شامل غلطکی برای قرار دادن و چرخش دستمال کاغذی می باشد. که دستمال را از آلودگی و رطوبت محیط دور نگه می دارد.جنس( فلزی، پلاستیکی، چوبی، برنزی و…) و شکل ورنگ و ابعاد مختلفی از این وسیله وجود دارد که این روزها در ست کامل تجهیزات سرویس بهداشتی موجود است.

پمپ مایع دستشویی سرویس بهداشتی

وسیله ضروری دیگری که برای شستشوی دست ها بکار برده می شود. انواع طرح ها و شکل و جنس های مختلف این وسیله هم با توجه به ست انتخابی شما در مجموعه تجهیزات وجود دارد.

جا صابونی سرویس بهداشتی

مورد دیگر که البته استفاده از آن از زمانی که مایع های دستشویی جای صابون های جامد را گرفته اند جاصابونی ست که دیگر امروزه وجودشان خیلی ضروری نمی باشد.

سطل زباله و فرچه( کف شور) سرویس بهداشتی

وجود سطل زباله و کف شور یا همان فرچه هم که دیگر معلوم است که جزء ضروریات هر سرویس بهداشتی می باشد.

شکل و طرح و رنگ آن هم متنوع و حتی ست با دیگر وسایل و تجهیزات موجود می باشد.

 

شلف سرویس بهداشتی و حمام

 

شلف سرویس بهداشتی و حمام

برای نظم دادن و حتی استفاده از برخی اکسسوری های تزیینی خصوصا در فضاهای کوچک بهترین گزینه ی ممکن می باشد. که با توجه به دیزاین فضا می توان در رنگ و اندازه و جنس های متفاوت آن را تهیه نمود. شلف ها می توانند درب دار هم باشند تا آنچه را درونشان می گذاریم پنهان بماند و از شلوغی فضا جلوگیری کند.

البته شلف های بدون درب و حالت طاقچه ای توکار هم می تواند جزئ گزینه هایتان باشد بسته به فضا و نوع استفاده شما. نکات مهم استفاده از شلف در درجه اول جنس آن می باشد که قاعدتا باید ضد آب و حتی ضد زنگ باشد. جنس پلاستیک و پی وی سی دارای این دو حالت می باشد. ابعاد و رنگ شلف هم جزئ موارد مهمیست که باید مورد توجه قرار بگیرد.

 

دوش حمام و نکات مهم خرید

 

دوش حمام

دوش حمام شامل علم دوش می باشد که قسمتی از شیرآلات محسوب می شود. کیفیت و ظاهردوش حمام مسئله مهمی است که زمان خرید باید به آن توجه شود.

جنس لوله باید استیل ضد زنگ باشد تا رطوبت و حرارت آب باعث خرابی و پوسیدگی آن نشود. مورد دیگر این که اتصالات سری  دوش به لوله  جوش خورده باشد تا از نشتی آب جلوگیری شود. و همچنین شلنگ دوش باید دارای طول مناسب و استاندارد باشد. برخی شلنگ ها حالت کشسانی و فنری دارند و برای دوش دستی و تلفنی به راحتی قابلیت استفاده را دارند.

آلیاژ مناسب دوش آلیاژ برنج است و سر دوش های رسوب شکن بهترین گزینه برای دوش حمام می باشد.

دوش های امروزه آنقدر مدرن و شیک شده اند که ویژگی های خاص را هم دارا هستند مثلا: چرخش 360 درجه، نورپردازی، قابلیت ماساژ، تنظیم دما و فشار آب که توسط صفحه نمایشگر قابل تغییر است.

به طور کلی دوش ها دارای  مدل های متفاوتی می باشد.

علم دوش ساده:  قابلیت خاصی ندارند و فقط یک میله و یک سردوش را شامل می شوند و البته قابل تنظیم طولی هم نیستند.

 علم دوش تک کاره(یونیکا): همان دوش دستی یا تلفنی هستند که سردوش آنها قابلت تنظیم  فشارآب را دارد.

علم دوش یونیورست: یا همان دوش دوکاره که شامل یک دوش متحرک و یک دوش ثابت که قابلیت تنظیم ارتفاع را دارد می باشد. قسمت متحرک به راحتی از قاب جدا می شود و می توان را در دست گرفت و استفاده نمود.

پنل دوش: این مدل مدرن و پیشرفته بهترین نوع دوش می باشد که قابلیت تنظیم فشار آب و دما و خروجی های متحرک را داراست.

دوش توکار: مناسب حمام های کوچک است و از لحاظ ظاهری هم بسیار شیکتر می باشد چرا که لوله آن زیر کاشی بکار برده می شود.

دوش چند حسی: برای لذت از حس باران در حمام خود می توانید از سردوش های سقفی چند حسی استفاده کنید. سیسنم دیجیتال موجود در این دوش ها قابلیت تنظیم آب و نور و عطر و صدا را دارند. حمامی لوکس و منحصر به فرد را با این دوش ها تجربه خواهید نمود. انواع کابین دوش شامل حالت ریلی، لولایی، تاشونده و شیشه ثابت است.

 

 وان و جکوزی حمام

 

وان حمام

اگر حمام بزرگی دارید و بودجه شما به اندازه ایست که امکان استفاده از وان و جکوزی را به شما می دهد حتما خرید آن را در برنامه تان قرار دهید و لذت آن را ببرید.

اولین و مهمترین نکته قابل توجه در زمان خرید وان این است که حتما به ابعاد و اندازه آن دقت نمایید. اندازه گیری باید کاملا دقیق باشد.

جنس وان: معمولا جنس وان ها از پلاستیک( فایبر گلاس و اکرلیک)، فولاد ضد زنگ، پلیمر، کامپوزیت، چدن، سنگ، چوب می باشد. عمومی ترین وان ها از جنس فایبر گلاس می باشد اما شما می توانید بنا بر نیاز خود از دیگر متریال ها هم استفاده نمایید. در نظر داشته باشد که نظافت وان مسئله ی بسیار مهمیست که جنس کیفیت وان انتخابی در آن بسیار تاثیرگزار می باشد.

محبوبترین وان جکوزی ست که در آن لوله هایی قرار داده شده تا آب را با فشار بالا به بیرون هدایت کند و برای ماساژ بدن و رفع خستگی و ریلکس کردن انتخابی ایده آل و بسیار دوست داشتنی است.

فواید جکوزی خانگی

1. حس خوشایند

2. ماساژ آبی

3. رفع استرس

4. بهبود گردش خون

5. رفع کمردرد

6. سوزاندن کالری

اندازه جکوزی

ظرفیت دو نفره تا ده نفره برای جکوزی ها در نظر گرفته شده است. که متناسب با فضا قابل تهیه و استفاده می باشد.

مهمترین قسمت جکوزی جت های پاششی می باشد که باید به گونه ای باشد که هنگام استفاده فرد را آزار ندهد و لذت یک ماساژ واقعی را دارا باشد.

شاسی وان: فلز ضد زنگ بهترین انتخاب است.

کیفیت بدنه جکوزی: بسته به متریال جکوزی است.

محل نشستن: باید کاملا راحت باشد.

لوازم جانبی جکوزی: مانند پنل کوچک، شیر آلات، دستگیره زیر سری و… .

حوله خشک کن

نوعی رادیاتور که وجودش تا حد زیادی ضروری می باشد. انواع شیشه ای، آلومینیومی استیل و… از حوله خشک کن ها در بازار موجود است که توان گرمایشی فضا تا حد 15 مترمربع را داراست. علاوه بر زیبایی حمام برای خشک کردن حوله و لباس انتخابی خوب به حساب می آید.

کابین دوش:  اتاق دوش یا کابین دوش در ابعاد و شکل های مختلف شیشه ای برای حمام ها طراحی شده است. وجود اتاقک شیشه ای در حمام علاوه بر زیبایی باعث خشک ماندن کف حمام هم می باشد. تقسیم بندی حمام با کابین دوش گزینه خوبی برای جداسازی فضای داخلی حمام است.

مزایای کابین دوش: جلوگیری از اتلاف گرما، استحمام راحت و لذت بخش، جلوگیری از خیس شدن کف حمام  است.

تهویه سرویس بهداشتی و حمام

استفاده از هواکش های خانگی و سیستم تهویه از ضروری ترین تجهیزات به منظور جلوگیری از نم و رشد قارچ و حتی زنگ زدگی وسایل می باشد. تهویه دارای دو مدل ساده و تایمردار است که با توجه به ابعاد سرویس بهداشتی و حمام باید خریداری شود. قدرت مکش تهویه با توجه به متراژ فضا باید متناسب باشد بی صدا یا کم صدا بودن مهمترین فاکتور انتخابی هواکش یا تهویه است.

 

کلام آخر

سرویس بهداشتی و حمام از مهمترین قسمت های یک خانه می باشند که علاوه بر دکوراسیون شیک و زیبا باید قابلیت کاربری راحت و نظافت آسان را هم دارا باشند. ظاهر حمام و سرویس بهداشتی تاثیر قابل توجه ای از سلیقه ی شخصی شما را نمایان می کند. امیدواریم آنچه را که در این مقاله برای شما عزیزان فراهم نمودیم برایتان قابل استفاده و مفید باشد.

 

 


پایان مطلب


لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید