روم چیست 1

لاندری روم (Laundry Room) چیست؟

لاندری روم یا رخت شور خانه در واقع اتاق لباسشویی و مکانی برای شستشو، خشک کردن و اتو کردن، تا کردن لباسها می باشد. در نظرگرفتن مکانی جداگانه بدین منظور کارایی بیشتری دارد چرا که اینگونه با داشتن فضایی مجزا و مستقل از دیگر بخش های خانه، خصوصا اگر این اتاق نزدیک به حمام با  فضایی بزرگ و نورگیر و تهویه مناسب باشد نگهداری، جمع آوری و رسیدگی به لباسهای کثیف را آسان تر  می کند و محیط خانه نیز مرتب تر و پاکیزه تر می ماند. البته در نظر داشته باشید که لاندری روم فقط مختص به خانه نمی باشد بلکه هتل ها و بیمارستان ها نیز دارای رخت شور خانه یا همان لاندری روم مخصوص به خود در ابعادی وسیع تر و حرفه ای تر با تجهیزات بیشتر و پیشرفته تر و پرسنل خاص هستند.

لاتدری روم چیست

با گذر زمان طراحی دکوراسیون داخلی زندگی مدرن امروزی طوری شده است که زیبا شناسی در انواع سبک های دکوراسیون داخلی از جایگاه ویژه ای برخوردار است. به طوریکه امروزه ماشین لباسشویی را از انواع تجهیزات آشپزخانه بیرون آورده و اتاقی خاص ( لاندری روم) برای این منظور در نظر گرفته اند تا اینگونه فضای زشتی که گاها از ناهماهنگی حضور ماشین لباسشویی در این مکان یا حتی گاهی در حمام بود جلوگیری شود.

لاندری روم

توجه

لاندری روم با کلوزت روم کاملا متفاوت است. در این مقاله با همراهی شما عزیزان به بررسی لاندری روم و تجهیزات و مزایای آن خواهیم پرداخت و در مقالات بعدی کلوزت روم را به شما همراهان گرامی معرفی خواهیم کرد. اینکه کلوزت روم چیست و چه کارایی دارد.

طراحی لاندر روم

 

طراحی لاندری روم

امروزه با وجود زندگی های آپارتمانی شاید اختصاص دادن مکانی به عنوان لاندری روم کمی سخت به نظر برسد اما حتی اگر متراژ آپارتمان هم کم باشد می توان لاندری روم را در فضای بالکن(تراس) در نظر گرفت. طراحی بالکن به منظور لاندری روم به دلیل تهویه بسیار عالی و هوای آزادی که وجود دارد و همچنین به خاطر وجود نور طبیعی و بهره گیری از نور خورشید ایده ای جذاب و کاربردیست که مشکل کمبود فضا در داخل خانه را برایتان براحتی برطرف می کند.

لاندری روم کوچک بازهم کارایی خود را داراست پس نگران کمبود فضا نباشید با داشتن ماشین لباسشویی کوچک و استفاده مناسب از فضا با طراحی حرفه ای و کمدها یی با درب ریلی که مناسب فضاهای کوچک است و شلف ها و همچنین کمی خلاقیت و سلیقه همچنان می توان از داشتن یک لاندری روم با عملکرد بالا بهره برد.

لاندری رم

طراحی لاندری روم برای ویلا ها و آپارتمان های بزرگ کاری راحت تر است چرا که دیگر محدودیت مکانی وجود ندارد و به راحتی می توان با استفاده از المان های مختلف یک لاندری روم شیک و کارآمد با تجهیزات مورد نیاز و ضروری طراحی کرد. نور پردازی و سیستم تهویه مناسب از جمله مواردی ست که حضورشان برای لاندری روم بسیار مهم است البته وجود پنجره برای عبور هوا وبهره مند شدن از نور طبیعی می تواند نیاز به نور پردازی را تاحدی کمتر کند.

تجهیزات لاندری روم

 

تجهیزات لاندری رم

وجود تجهیزات در اتاق لاندری روم عملکرد و راندمان شستشو و اتو کشی و… لباسها را بسیار بالا می برد.

از جمله وسایل و تجهیزات مورد نیاز برای اتاق لاندری روم عبارتند از:

  1. ماشین لباسشویی
  2. کمدهای درب دار و کشوها برای قرار دادن لباسها و حتی مواد شوینده
  3. سیستم تهویه هوا
  4. نورپردازی
  5. شلف یا همان قفسه
  6. میز پیشخوان برای تا زدن و مرتب کردن لباس ها
  7. رخت آویز و رگال
  8. اتو و میز اتو
  9. سبد مخصوص لباس های کثیف و حتی برای نگهداری لوازم شوینده
  10. سینک ظرفشویی برای لکه گیری یا شستن برخی لباس های حساس با دست
  11. مواد شوینده
  12. پرده
  13. کفپوش مناسب
  14. برای بزرگتر نشان دادن فضا استفاده از رنگ های روشن و شاد دیوار و کاشی و نصب آینه بهره ببرید.

 

کفپوش مناسب لاندری روم

 

لاندری رم

به دلیل وجود نم و رطوبت در این فضا لازم و ضروریست که کفپوش لاندری روم حتما ضد آب باشد. سرامیک یکی از بهترین کفپوش ها برای این مکان می باشد چراکه هک ضد آب است و هم قابلیت شستشو و نگهداری راحتی را دارد.

 

مزایای لاندری روم در خانه

 

لاتدری روم

  •  آزاد شدن فضای آشپزخانه و اتاق خواب
  •  مرتب و تمیز بودن فضای خانه
  •  آسان شدن مراحل جمع آوری و شستشو …. لباس ها
  • جداسازی و نگهداری از مواد شوینده
  •  حضور آفتاب و رد و بدل شدن هوای مناسب در فضا خصوصا با وجود پنجره

 

ابعاد استاندارد لاندری روم

 

لاندری روم

این مسئله به عوامل متفاوتی بستگی دارد. چرا که وجود محدودیت در مکان های مختلف باهم تفاوت دارد مثلا: ابعاد لاندری روم برای بیمارستان ها و هتل ها راحت تر و بزرگتر می باشد. حداقل فضای مورد نظر می تواند ابعاد 1.5 در 1.5 باشد. البته اتاق لاندری روم 6متری و حتی بزرگتر بسیار ایده آل و مناسبتر است.

 

نکات مهم لاندری روم

 

لاندری روم

  1. وجود سیستم تهویه مناسب و حتی الامکان استفاده از نور طبیعی و پنجره
  2.  توجه و رسیدگی به نظافت لاندری روم
  3. استفاده از چارچوب ها به منظور زیبا سازی و نظم بیشتر برای ماشین لباسشویی و خشک کن
  4. انتخاب کفپوش مناسب و ضد آب
  5. اختصاص دادن فضای درست برای لاندری روم( بهترین محل قرارگیری لاندری روم نزدیک حمام است در واقع این مکان باید دسترسی راحتی برایتان داشته باشد)
  6. نصب کمدها و کشوهای درب دار
  7. قفسه بندی در حد نیاز و پرهیز از شلوغ کاری و پر نمودن فضا با وسایل
  8. نور پردازی و دیزاین مناسب
  9. استفاده از مصالح ضد آب( کمدها و کشوهای   pvc)
  10. از فضاهای خالی دیوارها بهترین بهره را ببرید. حتی می توانید در صورت کمبود فضا از پارکینگ، انباری، زیر زمین و اتاق های زیر شیروانی نیز استفاده نمایید
  11. در صورت وجود محدودیت فضا استفاده از کمدهای ریلی و میز اتوهای تاشو بسیار مفید می باشد
  12. برای کاهش سر و صدای اتاق لاندری روم بهتر است از عایق صدا برای دیوارها و درب  استفاده کنید یا حتی الامکان اتاق لاندری روم را در مکانی دورتر خصوصا از اتاق خواب در نظر بگیرید
  13. نکته مهم و اصل اول دسترسی به راه فاضلاب و لوله کشی آب است

 

 ترفند در چیدمان لاتدری روم

 

چیدمان لاتدری روم

با نصب سیستم صوتی می توانید در زمان کار در اتاق لاندری روم به موزیک های مورد علاقه تان هم گوش دهید.

یک طراحی لوکس با دیزاین شیک و سیستم صوتی و نور پردازی واکسسوری های تزئینی مثلا: انواع سبد حصیری زیبا برای قرار دادن لباس های شسته و تمیز که تا شده و بسیار خوشبو ومرتب است  باعث می شود تا رسیدگی به امور شستشو لباس ها  و پروسه اتو کشی به کاری مفرح تبدیل شود و شما کمال استفاده را دراین مکان و این زمان ببرید.

 

سخن آخر

بسته به فضای منزلتان می توانید با توجه به نیاز و الویت خود مکانی را برای اتاق لاندری روم در نظر بگیرید تا با استفاده بهینه از این فضا در کنار تمام امکانات مخصوص کار و آزاد سازی دیگر فضاها مثل آشپزخانه و اتاق خواب بهترین عملکرد را داشته باشید. لاندری روم یک فضای کاملا جدید و بسیار کاربردیست که از سبک زندگی غربی به زندگی شرقی ها افزوده شده و می توان گفت گاها یکی از بخش های مهم منزل به حساب می آید.

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید