انواع گیاهان مناسب سرویس بهداشتی و حمام

استفاده از گیاه مناسب سرویس بهداشتی و حمام در دکوراسیون و فضای داخلی زیبایی و طراوت بیشتری به خانه می‌بخشد. با وجود انواع گیاهان آپارتمانی قراردادن گیاه مناسب سرویس بهداشتی نه ‌تنها از لحاظ زیبایی ظاهری، بلکه با داشتن رایحه‌های شگفت‌انگیز به تصفیه هوای خانه نیز کمک می‌کند.

گیاه مناسب سرویس بهداشتی

در انتخاب گیاهان مناسب سرویس بهداشتی و حمام توجه به این نکته حائز اهمیت است که حمام‌ها معمولاً کم‌نور، گرم و مرطوب هستند، محیط مناسبی را برای نگهداری گل و گیاه ایجاد می‌کنند و در این شرایط هر گیاهی توانایی رشد نخواهد داشت اما چندین گزینه برای شما وجود دارد که بتوانید یک عنصر طبیعی زیبا به فضای خود اضافه کنید.

گیاه برای دستشویی

با همراهی ما درادامه ی این مقاله می توانید با برخی از انواع گیاهان مناسب سرویس بهداشتی و حمام آشنا شوید.

در ابتدا بهتر است که با شرایط مناسب نگهداری انواع گیاهان سرویس بهداشتی و حمام آشنا شویم که با  آگاهی و رعایت اصول صحیح به خوبی می توانند ما را برای داشتن محیطی زیبا و مناسب یاری کنند.

چند نکته مهم درانتخاب گیاه مناسب سرویس بهداشتی و حمام

گیاه مناسب سرویس بهداشتی

محل قرارگیری گیاه در سرویس بهداشتی و حمام

گیاهان بلند قامت و بزرگ مناسب قرارگیری در فضای سرویس بهداشتی و حمام به خاطر کمی فضا نمی باشند.در حالی که گیاهان آویزی می توانند گزینه مناسبی برای این مکانهای کوچک باشند. و یا چیدن گیاهان روی طاقچه های کنار پنجره در صورت وجود در این مکانها.

نور

سرویس بهداشتی و حمام معمولا یا پنجره های کوچکی دارند یا کلا فاقد پنجره هستند. و این موضوع می تواند ما را در انتخاب گیاه مناسب برای این فضا محدود نماید.

چراکه حتی گیاهان مقاوم به سایه هم برای رشد خود به نور کمی نیاز دارند  هیچ گیاهی در دنیا وجود ندارد که در تاریکی زنده بماند و رشد کند پس اگر دچار این چالش شدید می توانید بهراحتی با استفاده از لامپهای فلوئورسنت برای گیاهان خود در فضای سرویس بهداشتی و حمام این مشکل را حل کنید.

گیاه مناسب سرویس بهداشتی

دما و رطوبت

استفاده از آب داغ در حمام باعث ایجاد رطوبت بسیاری می شودو این شرایط به هیچ عنوان مناسب نگهداری گیاهان در این فضا نیست مگر فقط برای برخی گیاهان استوایی.

با انتخاب گیاهان مناسب برای سرویس بهداشتی و حمام می توانید دکور بهتر و مناسبتری برای این فضا بچینید.

حال به معرفی برخی از گیاهان مناسب سرویس بهداشتی و حمام می پردازیم. 

1 – گیاه آلوئه ورا

انواع گیاه مناسب سرویس بهداشتی و حمام

با توجه به رشد آسان گیاه آلوئه ورا در شرایط مختلف دمایی، یکی از گیاهان مناسب سرویس بهداشتی و حمام است. نگهداری این گیاه بسیار آسان بوده و معمولاً در برابر نور غیرمستقیم آفتاب فقط به‌اندازه 60 cm رشد می‌کند. از دیگر مزیت‌های استفاده از گیاه آلوئه ورا، ژل داخل برگ آن هست که برای درمان بریدگی‌های جزئی، خراش و یا سایر مشکلات پوستی بسیار عالی است؛ بنابراین گیاه مناسبی برای حمام است.

 

2 – گیاه ارکیده

گیاه مناسب سرویس بهداشتی و حمام

اگرچه ارکیده‌ها گاهی اوقات ممکن است باعث ایجاد مشکل شوند، اما درواقع گزینه بسیار خوبی برای تزیین سرویس‌های بهداشتی هستند. رشد و نگهداری ارکیده‌ها در فضاهایی با رطوبت بالا بسیار آسان بوده و همین امر باعث می‌شود تا استفاده ازاین گیاه در سرویس بهداشتی و حمام بسیار ایده آل باشد. گیاه ارکیده به نور کمی نیاز دارد بنابراین قرار دادن آن‌ها در کنار پنجره بسیار مفید خواهد بود.

 

3 – گیاه پوتوس طلایی Golden Pothos

گیاه مناسب دستشویی

گیاه پوتوس طلایی یکی از گیاهان خانگی بسیار محبوب است که می‌تواند به‌آسانی در حمام نیز رشد کند. این گیاه به نور خورشید نیاز ندارد و همین امر باعث شده تا نگهداری از آن‌ها راحت و یک گیاه مناسب برای سرویس بهداشتی شما باشد. توجه داشته باشید که برگه‌ای گیاه پوتوس سمی بوده و در صورت خورده شدن توسط انسان یا حیوان مشکل‌ساز خواهد شد. (توصیه میشود بیشتر در فضاهای سبز بیرونی و خارج از منزل استفاده شود)

 

4 – گیاه بروملیاد Bromeliad

گیاه مناسب سرویس بهداشتی

بروملیادها گیاهان بسیار خاص و زیبایی هستند، زیرا درحالی‌ که اکثر گیاهان خانگی شکوفا نمی‌شوند، اما این گیاهان با شکفتن شکوفه‌های قرمز یا صورتی که برای مدتی هم دوام می‌آورند، جلوه بی‌نظیری به فضای استفاده‌ شده در خانه‌ی شما می‌دهد. این گیاهان به‌راحتی در دمای مرطوب رشد می‌کنند ولی برای نگهداری به‌نوعی گردش هوا در فواصل زمانی مرتب نیاز دارند. این گیاه زیبا میتواند زینت بخش سرویس بهداشتی و حمام شما شود.

 

5 – نئون پوتوس Neon Pothos

گیاه مناسب سرویس بهداشتی

گزینه دیگر در خانواده پوتوس تا گیاه نئون است، زیرا آن‌ها برای ارائه یک فضای رنگ‌آمیزی شده بسیار مناسب هستند. گیاهان پوتوس دارای قابلیت خیلی خوب در تصفیه هوا بوده و در فضای مرطوب حمام به‌خوبی رشد می‌کنند. گیاه نئون گزینه مناسب برای  دستشویی و حمام است.

 

مطلب پیشنهادی : به کار بردن انواع  استند گل در ددکوراسیون داخلی

 

6 – گیاه برگ عبایی Cast-Iron Plant

گیاه مناسب دستشویی

این گیاهان بسیار بادوام بوده و نگهداری از آن‌ها بسیار آسان هست. گیاه برگ عبایی نیاز چندانی به نور آفتاب نداشته و در سایه نیز قابل نگهداری هستند. توجه داشته باشید، بهتر است این گیاه در حمام‌هایی با رطوبت کمتر مورد استفاده قرار بگیرند.

 

7 – گیاهان عنکبوتی Spider Plants

گیاه مناسب دستشویی

گیاهان عنکبوتی گیاهانی بسیار زیبا هستند که معمولاً به‌صورت آویز مورد استفاده قرار می‌گیرند و مناسب سرویس بهداشتی وحمام کوچک هستند. آن‌ها در شرایط مرطوب و گرم به‌راحتی قابل رشد و نگهداری هست.

 

8 – گیاه سرخس‌ Ferns

گیاه مناسب دستشویی

سرخس‌ها یکی دیگر از گزینه‌های مناسب برای حمام است چراکه گیاهانی بسیار مقاوم هستند و تغییرات دما را به‌خوبی تحمل می‌کنند. آن‌ها می‌توانند در مناطق کم‌ نور و مرطوب رشد کنند و همین امر باعث شده تا نگهداری از آن‌ها آسان باشد.

 

9 – گیاهان هوازی تیلاندسیا Tillandsia

گیاه مناسب دستشویی

این نوع گیاهان، گرمسیری ازلحاظ شرایط زیستی منحصر به‌ فرد بوده و می‌توانند بدون خاک رشد کنند. گیاهان تیلاندسیا در دمای مرطوب و گرم رشد می‌کنند، به‌ طوری‌ که رطوبت هوا را جذب کرده و به نور طبیعی کمی احتیاج دارد. به همین دلیل است که یکی از بهترین گیاهان برای سرویس‌ بهداشتی و حمام می‌باشند.

 

10 – گیاه اسپاتی فیلوم معروف به صلح لیلی Peace Lily

گیاه مناسب دستشویی

نیلوفرهای صلح، گلهای زیبایی هستند که در حمام‌های کم‌نور و مرطوب به‌خوبی قابل رشد و نگهداری می‌باشند. آن‌ها به مراقبت کمی نیاز دارند، اما مهم است که به رطوبت خاک آن‌ها توجه داشته باشید. نکته بسیار مهم اینجاست که اگر گیاه شما گل نمی‌دهد، ممکن است به کمی نور طبیعی اضافی نیاز داشته باشد.

11- بامبو((bamboo

گیاهی مقاوم و بی نظیر که هم در خاک هم در آب و در شرایط مختلف قابل نگهداری است.بامبو یکی از پرطرفدارترین گیاهان در دنیاست.بامبوها دوستدار گرما و رطوبت می باشند و نیاز به نور زیادی هم ندارند به همین دلیل گیاه مناسبی برای این سرویس بهداشتی و حمام می باشند

.بامبوها رشد سریعی دارند به همین دلیل بهترین حالت برای محدود کردن رشد آن در گلدان است گرچه رشد طولی آن متوقف نخواهد شد پس اگر آن را در خاک کاشتید هرسال باید گلدان آن را تعویض کرد. اما این گیاه حتما نیاز به خاک ندارد شما می توانید گلدانی شیشه ای پراز آب و سنگریزه و سنگهای رنگی تزیینی پر کنید و تعداد دلخواهی بامبو درآن قرار دهید و هر دوهفته یکبار آب آن را تعویض نمایید و گلدان شیشه ای را تمییز کنید. بامبو در فصل رشد به کود مایع به صورت هفتگی و با درصد بالای نیتروژن نیاز دارد اما در فصل زمستان کود دهی را باید ماهانه انجام داد.

12- دیفن باخیا (dumb canes)

این گیاه معروف و پرطرفدار بومی آمریکای جنوبی و مرکزی و از خانواده شیپوریان است. گیاهی شبیه به گیاه برگ عبایی و آگلونما اما باید توجه داشت که نباید با این گیاهان اشتباه گرفته شود.

ماهی یکبار نیاز به کود دهی دارد و نیازش به رطوبت در حد متوسط می باشد.اگر در معرض بخار و رطوبت بیش از حد قرار بگیرد دچار پوسیدگی برگ و قسمتهایی از ساقه می شود.

13- سانسوریا(sansevieria)

این گیاه معروف به گیاه مار هم می باشد.گیاهی بومی آفریقا جنوب آسیا و ماداگاسکار که  گیاه مخصوص آپارتمان می باشد وبرگهای آن به صورت عمودی رشد خواهد کرد.انواع ابلق آن شامل سانسوریا ابلق به رنگ زرد یا سفید می باشد.رطوبت بیش از حد این گیاه را دچار قارچ خواهد کرد.اما در صورتی که در معرض نور کافی قرار بگیرد افزایش پاجوش خواهد داشت.

سانسوریا گیاهی است که مقاومت بالایی در مقابل سایه و خشکی دارد. این گیاه شمشیری قدرت زیادی برای تصفیه هوا دارد و برای تصفیه فرمالدئیدها که از محصولات پاک کننده سرویسهای بهداشتی و دوغاب کاشیها در فضای سرویسها ایجاد سموم می کنند بسیار مفید می باشد.

14- زاموفیلیا

زاموفیلیا یکی از گیاهان مناسب سرویس بهداشتی و حما است .زاموفیلیا شناخته شده به عنوان گیاه ابدی چرا که نیاز به توجه زیادی ندارد و در واقع بی توجهی را کاملا تحمل می کند.دارای برگهای بیضی شکل، براق و زیبا که در صورت استفاده از این گیاه  حمام شما را به شکلی لوکس زینت داده می شود.نور ملایم و نیمه سایه مناسبترین نور برای این گیاه کم توقع می باشد.

15- فیکوس بنجامین(weeping fig )

نام دیگر بنجامین انجیر برگریز است.نوعی گیاه گلدار که بومی جنگلهای هندوستان و استوایی می باشد.در صورت قرارگرفتن در فضایی کم رطوبت دچار ریزش برگ شدید خواهد شد درصورت رعایت این نکته در فضای مسقف به راحتی قابل نگهداریست.

16- فیلودندرون اسکاندیس(heartleaf philodendron(

گیاه سبز رنگ و بسیار مقاوم  دارای برگ پهن و عاشق رطوبت بومی آمریکا که می تواند تاارتفاع دو متر رشد کند.به صورت آویز از سقف حمام بسیار زیبا می باشد.ماهی یکبار به کود دهی نیاز دارد.اگر برگهای آن زرد شود به معنای نیاز به آب کمتر است و درصورت قهوه ای رنگ شدن برگها نیاز به آب بیشتری دارد.

17-گاردنیا(cape jasmine)

گیاه همیشه سبز و نیازمند رطوبت با نور متوسط و تهویه مناسب.گاردنیا گیاهیست بومی مناطق استوایی و نیمه استوایی قاره آسیا استرالیا آفریقا و ماداگاسکارو حتی جزایر اقیانوس آرام.گیاه گاردنیا در بهار گلهایی سفید و زیباو معطر خواهد داشت شکوفه هایی زیبا که روحی لطیف به فضای حمام شما می دهد.

18- بگونیا(begonia)

گیاه رطوبت دوست، خیره کننده یک گیاه مناسب سرویس بهداشتی و حمام که نیازمند نور غیر مستقیم و سیستم تهویه هوا مناسب می باشد تا دچار قارچ نشود. تغذیه این گیاه با کودهای مناسب و سبک بهترین کار برای پرورش و نگهداری این زیبای کم نظیر می باشد.

19-دراسنا (dracaena marginata)

معروف به گیاه اژدها با بیش از 400 گونه ی متفاوت  بسیار مقاوم با برگهایی جذاب و سفت که رنگ سبزی بسیار زیبا دارد با لبه هی قرمز رنگ. گیاهی مناسب برای تصویه هوا که نیازمند نوری ملایم است.به دلیل ریشه های بسیار بادوام در فضای حمام با رطوبت مناسب به راحتی قابل نگهداریست.دونوع از این گیاه به نامهای دراسنا کامپکت و دراسنا بلالی می باشند.

20- آزالیا((acelia

گیاهی گلدار بومی ژاپن که در ایران اواخر اسفند ماه و نزدیک به عید نوروز به فراوانی و رنگارنگی دیده می شود و طرفداران بسیاری دارد.بهترین فضا برای نگهداری این گیاه بالکن می باشد اما در حمامهایی با نور متوسط و نزدیک به پنجره  با تهویه مناسب هم امکان نگهداری این گیاه بسیار زیبا را خواهیم داشت.

21- آلوکازیا(alocasia)

 گیاه با ابهت و جذاب بابا آدم یا همان آلوکازیا گیاهیست بومی مناطق گرمسیر و نیمه گرمسیر آسیا تا شرق استرالیا.بابا ادم عاشق رطوبت و نور متوسط می باشد.

22- تیلاندسیا(tillandsia)

یکی از خاصترین گیاهان دنیا که نیاز به خاک نداردو جز گیاهان هوازی می باشد و دارای انعطاف پذیری بالاییست به همین دلیل طرفداران بسیاری برای خود دارد.

23- جاواموس(java moss)

گیاه آبزی زیست بوم مناطق جنوب شرقی آسیا که دارای رشدی سریع می باشد برای نگهداری در سرویس بهداشتی و حمام به راحتی در تراریوم ها و آکواریوم ها قابل استفاده می باشد.

24- برگ انجیری(swiss cheese plant)

نام دیگر برگ انجیری خوراک پنیر سوسیسی است . گیاهی بسیار زیبا دوستدار رطوبت و نور غیر مستقیم که باعث زیبایی خاصی در فضای سرویس بهداشتی و حمام می شود. در صورت فاصله گرفتن برگها از هم کافیست که از لامپهای فلوئورسنت کمک بگیرید.

25- سرخس بوستون(boston fern)

گونه ای زیبا از خانواده سرخس متعلق به جنگلهای استوایی با قابلیت تصفیه کنندگی بسیار بالا و مقاوم به رطوبت که به صورت آویز با شاخه های بلند  در حمام قابل نگهداری می باشد.چرا که اگر در ارتفاع پایین باشد در صورت برخورد  با قطرات آب برگهایش سیاه خواهد شد.

بهترین حالت برای رشد این گیاه در طاقچه پنجره یا در نور غیر مستقیم است.

26- سرخس آشیانه ای(birds-nest fern)

این نوع سرخس دارای برگهایی  به رنگ سبزروشن و براق می باشد.گیاه سرخس آشیانه ای بومی مناطق گرمسیر هاوایی هندوستان و شر آسیاست.که به صورت آویز در فضای حمام قابل نگهداریست.

27-گازمانیا(guzmania)

برگهای گازمانیا یا گیاه آناناسی زبانی شکل نوک تیز و بلد با ظاهری چرمی شکل و براق می باشد.

که با رشد گیاه به رنگ سبز تیره در خواهند آمد.گازمانیا گیاهی گلدار است مربوط به مناطق بومی جنگلهای بارانی و گرمسیر آمریکای جنوبی و مرکزی و برزیل که نیازمند محیطی مرطوب و گرم می باشد.

28- پپرومیا هندونه ای(pepromia argyreia)

پپرومیا گیاهیست طالب نور متوسط و زیاد چرا که در فضای حمام کم نور شکل زیبا و متمایز خود را از دست می دهد.نکته قابل توجه در نگهداری این گیاه خاص این است که خاک آن نباید همیشه مرطوب بماند.

29- فیکوس لیراتا(ficus lyrata)

گیاهی پنج ضلعی با برگهایی براق بومی غرب آفریقاست.برای نگهداری این گیاه باید تجربه های خاصی داشت .فیکوس در حمامهایی روشن با تهویه هوای مناسب قابل نگهداری می باشد. البته نگهداری از این گیاه خاص به افراد مبتدی پیشنهاد نمی شود.

30-کروتون(garden croton)

گیاه بومی مالزی استرالیا اندونزی و جزایر غرب اقیانوس آرام که بسیلر حساس است. جابه جایی این گیاه باعث ریخته شدن برگهای آن می شود چرا که این گیاه دوستدار یک مکان ثابت می باشد.

31- مارچوبه زینتی(suprengers asparagus)

گیاهی آویزی از خانواده سوسنیها دارای رشدی سریع که در تابستان و بهار گلهای کوچک سفدی می دهد و در پاییز آن گلها تبدیل به میوه های قرمز رنگی خواهند شد. این گیاه به سرما بسیار حساس می باشد.

32- نخل اعلی حضرت(ravenea revularis)

این گیاه به هیج عنوان مناسب حمام هایی با سقف کوتاه نمی باشد چراکه تا چندین متر قد می کشد.

گیاهی بومی مناطق گرمسیر ماداگاسکار که به دلیل سازگاری با رطوبت گزینه مناسبی برای نگهداری در فضای حمام می باشد.

33- کالاتیا(calatheas)

ریشه های کالاتیا به اب سرد بسیار حساس می باشد بنابراین برای آبیاری این گیاه باید از آب ولرم استفاده نمایید.این گیاه بومی مکزیک در جنگلهای بارانی و مرطوب به راحتی رشد می کند و دارای انواع مختلفی است.

34- پاپیتال(common ivy)

پیچک عشقه یا پاپیتال گیاهی بسیار مقاوم و زیبا و از بهترین گیاهان برای تصفیه هوا .این گیاه طالب نور متوسط می باشد. در ابتدای کاشت رشد آن بسیار کم است اما با گذشت زمان به خوبی رشد می کند به طوریکه حتی نیاز به هرس شدن هم دارد. یک گیاه زیبا مناسب سرویس بهداشتی و حمام.

اصول فنگ شویی سرویس بهداشتی و حمام

1. حتما درب سرویس بهداشتی را بسته نگه دارید.

2. قرار دادن اکسسوری هایی مانند عود شمع معطر یا ساده انواع صابونهای معطر که آرامش بخش ذهن و روح هستند.

3. استفاده از گیاهان مناسب مانند سانسوریا در سرویس بهداشتی و حمام.

4. سرویس بهداشتی و حمام را همیشه تمیز و معطر نگه دارید و حوله سرویس را دائما عوض کنید.

5. به محل قرارگیری آینه توجه خاص داشته باشید.

6.از تهویه مناسب و مطبوع برای سرویس بهداشتی و حمام استفاده نماید.

ترفند خاص:

 در انتخاب کاشی و سرامیکهای سرویس بهداشتی و حمام از رنگهای گرم با تنالیته ی روشن استفاده نمایید .

 

سخن پایانی گیاهان مناسب سرویس بهداشتی و حمام

مناسبترین گیاهان برای سرویس بهداشتی و حمام گیاهانی هستند که نیاز به رطوبت بالا و نور کمی دارندالبته برخی از گیاهان هم به فضاهای پرنور یا نور متوسط نیازمندند . پس توصیه ما به شما عزیزان این است که در انتخاب گیاه برای سرویس بهداشتی و حمام خود تمام شرایط و ویژگیهای فضا و گیاه انتخایتان را حتما مد نظر بگیرید.راحتترین گیاهان برای افراد مبتدی که آشنایی چندانی با انواع گیاهان و نگهداری از آنان را ندارند گیاهانی مانند برگ عبایی سانسوریا و پتوس می باشد.

 


پایان مطلب


لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

کسب درآمد با پرورش گل و گیاه

انواع تراریوم در منزل

دیوار سبز چیست

ویژگیهای لاندری روم

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید