تکانی عید نوروز بایدها و نبایدها 1

ترفندهای خانه تکانی

سنت باستانی خانه تکانی سالیان سال است که قبل از فرا رسیدن عید نوروز هرساله در تمامی خانه های ایرانی اجرا می شود. اسفند همسایه ی خوب بهار هر ساله شاهد خوبی برای این سنت قدیمی است. به همین دلیل با توجه به نزدیک شدن به فصل شکوفه های شادی و سرزندگی و نفس کشیدن زمین ما هم تصمیم گرفتیم تا در این مقاله درباره ی بایدها و نبایدها ی خانه تکانی عید نوروز با شما عزیزان همراه شویم چرا که این سنت باستانی علاوه بر مزایایی مانند پاکیزگی و نظم و انضباط و… دارای معایبی نیز می باشد که در صورت رعایت نکردن یک سری نکات ایمنی ممکن است آسیب هایی هم برای ما به وجود آورد.

در ادامه ی مطالب با هم این بایدها و نبایدها را مطالعه خواهیم کرد و یک سری نکات و ترفندهای خانه داری را به منظور سهولت خانه تکانی باهم بررسی خواهیم نمود.

مثلا:  نظافت  متریالهای مختلف هال و پذیرایی را چطور به آسانی انجام دهیم و یا اینکه با قرار دادن یک سبد حصیری زیبا و شیک در آشپزخانه کوچک و قرار دادن وسایلی مانند حوله ی آشپزخانه، دستگیره ها و… با سلیقه و شیک بچینیم. و در آستانه ی عید نوروز باستانی در کنار عزیزانمان در یک خانه ی تمیز و پاکیزه لذت فرا رسیدن بهار زیبا و شاد را تجربه کنیم و این شور زندگی دوباره را به خود و خانواده مان هدیه دهیم.

 

خانه تکانی عید نوروز

باید های خانه تکانی عید نوروز

  • تهیه چک لیست

اولین نکته ی قابل تامل برای این منظور تهیه ی یک چک لیست از تمامی کارهایست که باید طی چندین روز در برنامه ی خانه تکانی خود قرار دهیم. با اولیت بندی و تقسیم کار خود را از سردرگمی کارهای زیاد نجات خواهیم داد و فشار سنگین کاری را بر خود تحمیل نخواهیم کرد.

 

  • ابزارهای مناسب کا را زودتر آماده کنید

برای تاخیر نیفتادن در برنامه ی کاری نظافت بهتر است ابزرهای کار را مانند انواع مواد شوینده، تی، دستمال های گرد گیری، دستکش، ماسک و… را از قبل لیست کرده و هر آنچه که در کار خانه تکانی لازم است و کار نظافت را برای شما آسان و امن می کند از قبل تهیه نمایید تا به موقع از آنها بتوانید کمک بگیرید. حتما ماسک و دستکش را هنگام نظافت و کار با مواد شوینده استفاده نمایید. تمامی ابزار کار خود را پس از تهیه دسته بندی کنید و در سبد و یا ظرفهایی تقسیم کنید تا زمان نیاز به آسانی در دسترس شما باشند.

 

  • شستن قالی ها (فرش ها ) را به تعویق نیندازید

یکی از ترفند های کوچک اما به شدت مهم برای نظافت هال و پذیرایی و حتی اتاق ها شستن به موقع فرش ها برای عید نوروز می باشد. چرا که روزهای انتهایی سال قطعا قالیشویی ها شلوغ هستند و ممکن است اقدام دیر شما برای شستن قالی ها و همچنین شلوغی بازار کار قالی شویی ها کار و برنامه ی شما را به تاخیر بیندازد.

نکته: برای تمیز ماندن فرش ها تا روزهای آخر سال می توانید بعد از شستشوی آنها تا آخر نظافت و انجام تمای کارهای خانه روی آنها را با یک روفرشی زیبا بپوشانید.

  • شیشه شویی و تمیزی شیشه ها به موقع انجام دهید

به خاطر آب و هوای غیر قابل پیش بینی در روزهای اسفند و امکان بارش باران در هر روز و ساعتی بهتر آن است که تمیزی شیشه ها را به روزهای آخر موکول نماییم.

 

  • بهم ریختگی ها را ابتدا پاک و جمع آوری نمایید

برای جلوگیری از سردرگمی بهتر است ابتدای کار دور ریختنی ها را دور بریزید و بهم ریختگی ها را اول جمع آوری کنید تا هنگام نظافت دچار اضافه کاری و احساس آشفتگی نشوید.

هرآنچه دیگر به کار شما نمی آید اگر قابل استفاده برای دیگران است به منظور کمک کنار بگذارید و اگر دیگر قابل استفاده نیستند دور بریزید و اینگونه پاکسازی را شروع کنید و بعد به نظافت برسید.

 

  • نظافت را از بالا به پایین آغاز نمایید

کار گردگیری و مرتب سازی را از بالا مثلا از کمدهای بالایی و لوسترها و سقف شروع کنید. سپس تابلوها و قفسه های دیواری و شستشوی پرده و ملحفه ها و روتختی ها و… تا به جاروبرقی کشیدن و نظافت کف و نظافت راه پله ها و انباری ها برسید.

ضدعفونی کردن میزها و سطوح

  • ضدعفونی کردن میزها و سطوح

یادمان باشد که سطوحی مانند تلفن، میز آرایش، میز کار و مطالعه، کلید ها و پریز های برق و… همگی دارای میکروب میشوند. با یک ترفند ساده و کمک گرفتن از محلول سرکه ی سیب سفید یا سرکه سفید و کمی جوش شیرین و آب به راحتی یک محلول تمییز کننده ی خانگی آسان و بی ضرر بسازید و سطوح دارای میکروب را پاک و لکه زدایی کنید.

نکته ی مهم کاری

در حین انجام نظافت پاکیزگی و شستشوی ابزار کاری را فراموش نکنید.

لکه زدایی و نظافت سینک، وان و…

به منظور تمیزی سرویسهای بهداشتی شوینده  را چند دقیقه ای روی سطوح بریزید و کمی زمان به آن دهید سپس اقدام به شستن نمایید. هنگام استفاده از شوینده ها حتما تهویه را روشن بگذارید و درب های سرویس را باز بگذارید. گرچه استفاده از پاک کننده های طبیعی بسیار امن تر و بهتر از انواع آسیب رسان شیمیایی آن می باشد. پس مراقب ریه های خود باشید.

 

در انجام نظافت از اعضای خانواده کمک بگیرید

  • در انجام نظافت از اعضای خانواده کمک بگیرید

برای خانه تکانی عید نوروز با اعضای خانواده یک تیم بسازید و کارها را بین خودتان تقسیم نمایید و با کمک هم پاکیزگی را مهمان خانه ی پرنشاط خود کنید. یادتان باشد استراحت را فراموش نکنید و گه گاهی حین کار خود را به یک چای و شیرینی دعوت کنید.

 

نباید های خانه نکانی عید نوروز

  • مواد شوینده را باهم ترکیب نکنید

هرگز و هرگز مواد شوینده را باهم ترکیب نکنید. خود مواد شوینده به اندازه ی کافی آسیب رسان می باشد پس لطفا هرگز آنها را باهم ترکیب نکنید به این خیال که قوی تر و پر کاربرد تر می شوند.

هرسال در ماه های آخر سال مسمومیت با انواع شوینده ها سلامتی خیلی از افراد را به خطر انداخته پس بهتر است اول از هر کاری سلامتی را در نظر بگیریم. گازهای سمی تولید شده از ترکیب انواع پاک کننده های شیمیایی حتی خطر مرگ را هم دارد.

شوینده های طبیعی به راحتی می توانند جایگزین های خوبی برای لکه زدایی و پاکیزگی باشند. استفاده از دستکش و ماسک ضروریست لطفا جدی بگیرید.

 

  • نکات ایمنی نردبان و پله و آسیب های استخوانی

شادی عید نوروز را تلخ نکنید. هنگام استفاده از نردبان و پله حتما مراقب باشید و از سالم بودن و امن بودن جای آنها مطمئن شوید. استفاده از پله های دوطرفه مخصوصا برای افرادی که سن بیشتری دارند( افراد جوان لطفا بالا رفتن از پله ها انجام دهند) خطر بیشتری در بر دارد. آسیب های استخوانی و شکستگی ها و در رفتگی های استخوان متاسفانه در این زمان بیشتر از هر موقع دیگر است. هدف از نظافت لذت بعد از آن می باشد پس لطفا اول مراقب سلامت خود باشید و سپس به کار نظافت بپردازید تا بتوانید بعد از اتمام کار از آن لذت کافی را ببرید.

  • خطر برق گرفتگی را جدی بگیرید

هنگام نظافت آشپزخانه و وسایل برقی، لوسترها، کلیدهای برق و…مراقب خطر برق گرفتگی باشید. ممکن است بعضی از سیم های برق لخت باشند یا دچار پوسیدگی. پس حتما از امن و سالم بودن آنها مطلع شوید و بعد اقدام به نظافت آنها نمایید.

خطر برق گرفتگی را جدی بگیرید

برای تمیز کردن خانه از کجا شروع کنیم؟ آشپزخانه

ماسکتان را بزنید و دستکش و روپوش کاریتان را بپوشید و دست به کار شوید تا به قلب تپنده ی خانه بروید و کارتان را آغاز نمایید.

  • نظافت کابینت ها

ابتدا گرد و خاک کابینت را بگیرید سپس کمی شامپوی فرش را در آب حل نمایید وسپس با کمک یک ابر یا دستمال خشک و نرم  اقدام به پاک کردن کابینت ها کنید. اگر جنس کابینت ام دی اف است ابتدا کمی از مواد را در گوشه ای از کابینت تست کنید و در صورت بوجود نیامدن مشکلی اقدام به تمیز نمودن کل کابینت از داخل و سپس درب های آن نمایید. اگر جنس کابینت های شما فلزی است با کمک یک پد الکی و یا دستمالی آغشته به کمی محلول ظرفشویی و آب بعد از گردگیری به راحتی می توانید لکه ها را پاک کنید.

اگر ظرفهایی دارید که دارای لک هستند یا در طی سال به خوبی تمیز نشده اند اکنون زمان تمیزی آنها فرا رسیده. بعد از شستشو و خشک کردن آنها را دسته بندی کنید و در کابینت های تمیز شده بچینید.

  • نظافت یخچال فریزر و لذت تمیزی

تمیزی این وسیله ی پر کاربرد را با دور ریختن مواد غذایی فاسد و یا تاریخ گذشته شروع می کنیم و سپس طبقه های آن را بعد از همدما شدن با محیط با کمک آب گرم و مقداری مایع ظرفشویی تمیز می کنیم. و بعد از خشک شدن و نظافت قفسه های داخلی یخچال و درزهای آن با کمک یک مسواک یا فرچه ی نرم آنها را در جای خود برمیگردانیم و اقدام به چیدمان مرتب داخل یخچال می کنیم.

  • نظافت چربی های جمع شده هود و گاز

با ترکیب یک لیوان جوش شیرین و یک لیوان آب و یک لیوان سرکه ی سفید محلول جادویی نظافت بسازید و به جنگ با چربی های جمع شده ی هود و گاز بروید.

  • خانه تکانی اتاق خواب

تمامی لباسها و ملحفه های کثیف را در یک سبد ریخته تا زمان شستشو کارتان راحت باشد. از سقف شروع به تمیزی کنید و سپس کمدها را از بالا به پایین پاکسازی و تمیز نمایید. لباسهای غیر قابل استفاده  و از مد رفته  و آنهایی که دیگر سایزمان نیستند در اکثر کمدها جا خوش کرده آنها را جدا کنید و بقیه لباسها را با کمک چوب رختی ها و حتی نظم دهنده های مخصوص لباس و کمد و دراور و کشو مرتب کنید.  فضای داخلی کمد و کشو ها را  با کمک یک پارچه ی تمیز پنبه ای گردگیری و سپس همه چیز را مرتب و با نظم در جای خود بچینید. میز آرایش خود را با دور ریختن مواد بلا استفاده و یا تاریخ گذشته مرتب تر و خلوت تر نمایید.

پرده ها و شیشه ها را چگونه تمیز کنیم؟

  • پرده ها و شیشه ها را چگونه تمیز کنیم؟

در زمان شستشوی پرده ها مراقب رنگ و جنس آنها باشید. اگر از ماشین لباسشویی استفاده می کنید تنظیم درجات آب و خشک کن را چک کنید. و دکمه ی ضد چروک ماشین لباسشویی را حتما فعال نمایید و بعد از اتمام کار پرده ها را با همان نم کمی که دارند نصب کنید تا صاف تر و مرتب تر شوند.

برای تمیزی شیشه ها از یک دستمال بدون پرز و کمی الکل استفاده کنید.

  • لوستر و نظافت آن در خانه تکانی عید نوروز

با کمک یک دستمال نخی تمیز و بدون پرز ابتدا خاک روی لوستر وآویزهای آن را پاک کنید و سپس  در صورت وجود لکه هایی روی کریستالهای لوستر آنها را لکه زدایی کنید.

نکات و ترفندهای نظافت و خانه تکانی عید نوروز

  • محلول جادویی پاک کننده ی خانگی بسازید

با ترکیب سرکه ی سفید و آب و کمی جوش شیرین محلول پاک کننده ی خانگی بسازید و در یک بطری اسپری دار بریزید و هنگام نظافت هود، گاز، سینک، دیوارهای آشپزخانه، رفع جرم کتری، شیرآلات ، چارچوب و درز پنچره ها، سرامیک ها، کف سالن و اتاق ها و … از معجزه ی آن بهره ببرید.

  • رفع بوی بد سطل آشغال

 یک نفتالین در سطل آشغال قرار داده و سپس کیسه زباله را در سطل انداخته تا بدین ترتیب از بوی بد سطل در امان باشد. و البته که سطل آشغال را زود به زود خالی نمایید.

  • رفع بوی بد فرش و موکت و لکه ها

اگر فرش خیلی کثیف نیست و نیاز به رفتن به قالی شویی ندارد پس بهتر است که خودتان با کمک پاشیدن کمی نشاسته ذرت روی فرش و سپس کشیدن جاروبرقی اقدام به تمیزی آن کنید.

  • معجزه ی لیمو در خانه تکانی

برای رفع چربی ها و لکه های حالت زنگ زدگی در اطو، تراس، پاسیو، راهروها و … از اسید موجود در لیمو بهره ببرید. لیمو را  از وسط نصف کنید و آب آن را روی لکه ها وچربیها و حتی زنگ زدگیها بریزد و بعد از گذشت زمان اقدام به پاک کردن آنها کنید. در صورت مقاوم بودن و قدیمی بودن لکه ها این کار را چند بار تکرار کنید تا به نتیجه برسید.

  • نظافت درب های قابلمه در خانه تکانی عید نوروز

کافیست با کمک یک پیچ گوشتی دسته های بالای درب قابلمه را باز کنید و سپس درب ها را در یک قابلمه ی بزرگتر که گنجایش آب و دربها را دارد کمی جوش شیرین و سرکه و کمی پودر دستی و آب تا حدی ریخته که درب ها را کاملا در بر بگیرد سپس روی اجاق گاز قرار داده و با شعله ی کم اجازه دهید تا بجوشند تا چربیها و جرم های جمع شده کاملا پاک  شوند و ار بین بروند و بعد از آن درب ها را از داخل آب و قابلمه در آورید و در سینک با کمک یک ابر نرم و در صورت نیاز کمی مایع ظرفشویی شسته تا مثل روز اول تمیز و نو شوند.

  • نظافت داخل فر و مایکروفر و تستر

یک ظرف که قابلیت قرار گرفتن در فر و… دارد کمی پایین تر از لبه پر از آب کنید و نصف یا تمام یک لیمو ترش را در آن بچکانید سپس آن را در فر و یا ماکروفر یا تستر با درجه کم و مناسب قرار دهید تا تمام چربیها را در خود حل نماید سپس بعد ازکمی  خنک شدن با کمک یک دستمال مرطوب و حتی استفاده از اسپری محول سرکه و جوش شیرین و آب اقدام به نظافت نهایی آنها کنید.

  • نظافت ظروف چدنی و چدنهای گاز

کمی پودر جو را داخل ظرف آب ریخته و خمیری درست کنید و با دستکش به بدنه ظرف ها و چدن ها زده و سپس آبکشی نمایید. برای چدن های گاز می توانید از اسپری های آماده در فروشگاه ها هم کمک بگیرید. و یا حتی آنها رابا کمک جوشاندن در محول معجزه آسای ساختگی خانگی که در بالا گفتیم پاک کنیم.

  • نظافت مبلمان در خانه تکانی عید نوروز

شامپو فرش و آب با کمک یک ابر و یا حتی اسپری های موجود در بازار که مخصوص لک بری مبلمان هستند کمک بگیرید.

اگر مبل چرم دارید ترکیب یک قاشق سوپخوری روغن زیتون و سرکه و آب لیمو به نسبت مساوی همان چیزیست که برای تمیزی مبل چرمتان به آن نیاز دارید.

از بین بردن لکه های مداد رنگی از دیوار

کمک از خمیر دندان و یک مسواک نرم به راحتی می تواند عصای دست شما برای رفع این مشکل باشد.

کلام آخر

درخانه تکانی عید نوروز اولویت اول خود را سلامتی تان در نظر بگیرید و سپس با کمک یک برنامه ی منظم و اصولی و تهیه ابزار مناسب اقدام به انجام کارهای لازم کنید. تا بهاری سرشار از لطافت و نظم و پاکیزگی را مهمان خانه هایتان کنید و عیدی پر از شادی و سلامتی و برکت برای خود و خانواده تان بسازید.

 


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید