سبک مینیمال 1

سبک مینیمال

سبک مینیمال روندی رو به افزایش است که با توجه به شلوغی بیش از حد زندگی انسان ها امروزه محبوبیت زیادی پیدا کرده است. دکوراسیون مینیمال به سادگی می تواند آرامشی را که به دنبالش هستیم به ما هدیه دهد.

( Minimal decoration style ) سبک مینیمال نوعی طراحی داخلی مدرن می باشد که در دهه ی 1960 شروع به آغاز کرد و در دهه ی 1980 به دنیای معماری و دکوراسیون قدم نهاد. سبک مینیمال برگرفته از نحوه ی زندگی ژاپنی ها می باشد.

برجسته سازی چند عنصر در این سبک ساده و آرامش بخش هماهنگی خاصی در فضا ایجاد می کند. به طور مثال: استفاده از انواع شلف دیواری، تابلو تزیینی و فرش دستباف و برجسته سازی این متریال هنر طراحان سبک دکوراسیون مینیمال را به خوبی نمایان می کند. اصلی ترین بنیان این سبک "سادگی" آن است که تبدیل به یک تفکر فلسفی شده است. به طوری که سبک مینیمال حتی در صنعت پوشاک، نقاشی و مجسمه سازی هم جایگاه خاصی برای خودش پیدا کرده است. توسعه ی این سبک جذاب و در عین حال ساده بیشتر در کشورهای آلمان، اروپای شرقی و ژاپن بوده است.

شکوه دکوراسیون مینیمال را می توان با کمک از اکسسوری هایی مانند: شمع دکوری یا انواع پرده جلوه ای خاص بخشید. در این سبک کاری حتی می توان طراحی بالکن را با در نظر گرفتن وسایل ساده ی رنگی در طیف مشخص و زیبا  مانند مبلمان فضای باز مخصوص این سبک نمایان تر نشان داد.

خاطر نشان می کنیم که این سبک در عین سادگی دارای اصول و روش های پیاده سازی خاص خود می باشد که در صورت انجام حرفه ای آن دکوراسیونی شیک، جذاب و ساده به شما می دهد.

تا اینجا آموختیم که مینیمال یعنی "ساده گرایی و کمینه گرایی" حالا نوبت آن رسیده که با ویژگی های این سبک دوست داشتنی بیشتر آشنا شویم.

 

دکوراسیون مینیمال

 

ویژگی های دکوراسیون مینیمال

سادگی و نظم اساسی ترین ویژگی این سبک از طراحی داخلی می باشد. دیگر اصول این سبک شامل مواردیست که در زیر با هم مرور خواهیم کرد:

1. فضای باز در دکوراسیون مینیمال

پلان های باز همراه با نور زیاد یکی از ویژگی های مهم سبک مینیمال می باشد. چرا که هدف اصلی این سبک ایجاد آرامش، تمرکز و لذت در محیط است خصوصا در فضاهایی با متراژ پایین. استفاده از پلان باز با نور مناسب در فضاهای اداری عملکرد همکاری بین افراد یک تیم را بهتر و بیشتر خواهد کرد.

2. خطوط تمیز و شکل های هندسی ساده

طراحی خطوط ساده و تمیز و استفاده از شکل های هندسی مانند: مربع و مستطیل عناصر برجسته ی بصری این سبک کاری می باشد. سطوح صاف و مسطح در این سبک از جایگاه ویژه ای برخوردار است.

نکته: استفاده از خطوط منحنی در سبک مینیمال آزاد است اما باید دارای انحنای زیاد و زاویه نباشد. فرم های ارگانیک و خطوط  پیچیده با سبک مینیمال به هیچ عنوان همخوانی ندارند.

 

دکوراسیون مینیمال

 

3. اهمیت عملکردی اجزا و ورود نور خورشید در دکوراسیون مینیمال

در این سبک استفاده از وسایل تنها براساس نیاز و کارایی آنها می باشد. وسایل تجملی در سبک مینیمال جایی ندارد. مثلا: در کوراسیون ژاپنی با استفاده از یک گلدان سرسبز و زیبا به راحتی می توان طبیعت دلنشین را وارد محیط داخلی کرد و از سادگی و طبیعی بودن آن لذت فراوان برد. سبک مینیمال نور خورشید را فراوان داراست. فضاهای سبک مینیمال برای دوستداران محیط زیست بسیار جذاب است. این فضاها به دلیل سادگی و نور زیاد دارای انرژی های مثبت فراوانی می باشد.

4. استفاده از رنگ در طیف مشخص و رنگ خنثی برای رنگ غالب و ثانویه

دانش روانشناسی رنگ ها در سبک معروف مینیمال فاکتوری اصلی و مهم به حساب می آید.

یک پالت رنگی ساده و محدود می تواند در این سبک به عنوان عنصری کلیدی در نظر گرفته شود. مثلا: طیف رنگی سبز شامل سبز روشن، سبز چمنی و سبز تیره  با استفاده ی اصولی و حرفه ای به راحتی می تواند جذابیت خاصی به فضا دهد.

رنگ های خنثی مانند: خاکستری(طوسی)، سفید، کرم و بژ به عنوان رنگ غالب و ثانویه و مات در دکوراسین مینیمال از اهمیت بالایی برخوردار است.

5. جذابیت با استفاده از بافت مواد طبیعی در دکوراسیون مینیمال

کاربرد عناصر طبیعی از جمله: فلز، سنگ، پارچه و چوب در سبک مینیمال خیلی مهم است چرا که می تواند جذابیتی ساده و خاص در فضا ایجاد نماید.

شعار معروف سبک مینیمال این است که کمتر، بیشتر است. " less is more "

 آراستگی ساده ی این سبک کاملا برازنده ی شخصیت های منظم و آرام می باشد.

6. کیفیت مهمتر از کمیت است

هدف از داشتن سبک مینیمال در طراحی اجتناب از هرگونه شلوغی و بهم ریختگی می باشد. بنابراین خرید بیش از حد وسایل خصوصا اگر هنگام خرید به کیفیت آن توجه نشود قطعا شما را از داشتن سبک جذاب مینیمال دور خواهد کرد. مینیمال زندگی با حداقل هاست پس کیفیت متریال های بکار رفته در این سبک از اهمیت ویژه ای برخوردار می باشد.

 

سبک مینیمال

 

7. در دکوراسیون مینیمال ساده تر، بهتر است

هوشمندانه ترین انتخاب ها در سبک مینیمال انتخاب ساده ترین ها  با حفظ کیفیت به منظور تاثیر گذاری بصری می باشد. با دخیل کردن احساس و هنر زیبایی شناسی می توانید انسجام لازم را بین المان های بکار رفته در این سبک به خوبی نشان دهید. عدم اجتناب از به کار بردن وسایل زیاد راه کاریست که شما را به اصل اساسی این سبک بسیار نزدیک خواهد کرد.

سبک مینیمال در خانه

 

سبک مینیمال در خانه

سبک مینیمال قدرت شگرفی در طراحی های داخلی ایجاد نموده. ساده سازی و استفاده از وسایل باکیفت و حداقلی و استفاده ی بهینه از فضا از اولویت های اساسی این سبک قرن بیستمی می باشد. نظم و استفاده ی حداکثری از فضا و پرهیز از تجملات از اصولی ترین قوانین سبک مینیمال می باشد. هرچه لوازم دکوراتیو در این سبک کمتر و ساده باشد جذابیت و شکوه فضا بیشتر به چشم خواهد آمد.

به طور مثال در این سبک برای انتخاب پالت رنگی بهتر است بیشتر از سه رنگ استفاده نشود.

رنگ آمیزی دیوارها با استفاده از رنگ های خنثی و حتی مات به منظور ایجاد کنتراست(تضاد) در محیط، کمترین استفاده از تابلوهای تزیینی، استفاده از مبلمان مخصوص این سبک، پرده های ساده و تک رنگ، انواع لوستر تک شاخه وخلوت و ساده(در صورت نیاز چند هالوژن با نور نقطه ای) و نور طبیعی و روشنایی مناسب(نور یخی و آبی)، آباژورهای ساده و فرش های خلوت و گاها تک رنگ از خاص ترین اصول های این سبک در دکوراسیون است. چند گیاه سبز در گلدان های ساده بر روی کفپوش چوبی یا سنگ و سرامیک سفید فضایی بسیار مدرن و آرامش دهنده را به شما القا می کند.

طراحی پذیرایی مینیمال

دکوراسیون مینیمال را هرگز کسل کننده یا غیر جذاب تصور نکنید. برعکس این سبک با شکوه با رعایت اصالت زیبایی شناسی در طراحی همراه می باشد. انتخاب مناسب متریال های با کیفیت برای سالن پذیرایی مانند: مبلمان، فرش، لوستر، پرده و … با حفظ نکات ذکر شده در بالا شگفتی خاصی به سالن پذیرایی شما خواهد داد.

پذیرایی با سبک مینیمال محیطی مناسب است که هر فردی دوست دارد در آن فضا باشد. مبلمانی به رنگ سبز چمنی روی یک کف مرمر سفید با چند کوسن مبل به رنگ بژ یا بیسکویتی با نور گرما بخش و… را در خیالتان بپرورانید و از القای حس آرامش دهنده ی آن لذت ببرید.

 

آشپزخانه مینیمال

 

آشپزخانه مینیمال

کابینت های پله ای با رنگ روشن و ترکیب چوب و سطح مسطح، کاشی های ساده با رنگ خنثی، دستگیره های توکار، قفسه های مخفی، شیر آلات ساده و مدرن، نور پردازی مناسب، کانتر تک رنگ و لوازم ساده از جمله ویژگی های یک آشپزخانه ی مینیمال می باشد.

در آشپزخانه ی مینیمال هرگز نباید وسایل آشپزخانه را روی سطح کابینت ها چید. حفظ سادگی، تمیزی و  نظم در این سبک آشپزخانه حرف اول را در طراحی آن می زند. آشپزخانه ی مینیمال با رعایت اصول این سبک کاری، اثری هنری و منحصر به فرد می باشد. محیطی ظریف، زیبا، گرم و آرامش بخش. طرفداران خانه های مدرن به شدت علاقه مند به داشتن آشپزخانه ای به سبک مینیمال می باشند.

 

اتاق خواب مینیمال

 

اتاق خواب مینیمال

آرامش ذهن و جسم در اتاق خواب با ساده سازی فضا به راحتی دست یافتنی است. فضای اتاق خواب باید مرتب و وسایل آن باید دسته بندی شده و در جاهای مناسب خود قرار گرفته باشد. استفاده از تخت خواب های ساده با خطوط صاف همراه با روتختی در پالت رنگی مناسب، فرش های مینیمال با طرح های ساده و رنگ های خنثی، استفاده از وسایل چوبی به منظور حفظ صمیمیت و گرمی لازم در فضا و داشتن لوستری شیک و مدرن که مناسب دکوراسیون مینیمال است ساختاری خاص برای شما ایجاد می کند. خوابی راحت در اتاق خواب سبک مینیمال پس از گذراندن شلوغی یک روز کاری ارمغانیست دوست داشتنی و به شدت خواستنی.

راهرو در سبک مینیمال

برای حفظ اصالت این سبک پرهیز از تجمل گرایی و استفاده از المان های غیرضروری لازم است. فضای ورودی منزل گاهی با عبور از یک راهرو شروع می شود. بنابراین با انتخاب های ساده و هوشمندانه می توانیم حس آرامش را در بدو ورود به منزل داشته باشیم.

به طور مثال: یک جاکفشی با ترکیب رنگ خنثی سفید که نماد پاکیزگی هم می باشد همراه با چوب که نماد طبیعت و آرامش است و در صورت نیاز نیمکتی زیبا و آیینه ای با شکل هندسی مربع یا مستطیل را تصور کنید در راهرویی که دیوارهایش را به رنگ سفید مزین شده با تنظیم نوری گرما بخش تا لذت صمیمیتی که این سبک جذاب برایتان ماندگار می کند را دوچندان لمس کنید.

طراحی بالکن در سبک مینیمال

با قرار دادن یک مبل چوبی ساده مخصوص فضاهای باز و چیدن چند گلدان زیبا به راحتی می توانید فضایی آرامش بخش برای استراحت خود فراهم نمایید. رنگ غالب برای این فضا اصولا رنگ خاکی می باشد. اما در صورت تمایل می توانید از رنگ های سفید و صورتی هم بهره ببرید. تبدیل یک بالکن خالی به یک بالکن زیبا و کارآمد حتی برای تفریح و سرگرمی کودکان هم لذت بخش است. مخصوصا اگر بالکن دارای سقف روباز و منظره ای عالی باشد. اگر فضای بالکن شما این اجازه را میدهد که از یک تاب با کوسن رنگی و  یک مینی بار کوچک هم استفاده نمایید به راحتی می توانید فضایی خصوصی و دلنشین برای خلوت خود ایجاد نمایید.

 

 سرویس بهداشتی و حمام در سبک مینیمال

 

سرویس بهداشتی مینیمال

حفظ تعادل و توازن برای این قسمت از فضا و القای همان حس تمیزی و آرامشی که هدف اصلی این سبک می باشد بسیار ضروری و چشمگیر در این فضاها هم می باشد. استفاده از شیر آلات هوشمند، سنگ های مرمر، گلدان های ساده و سرسبز، شلف ها ی ساده در ابعاد مناسب و لازم برای حفظ نظم، استفاده از سبدهای حصیری به رنگ چوب یا مشکی یا سفید، کاشی های ساده و شیک، وان مشکی یا سفید، روشویی های سفید و چوبی بدون دستگیره یا با دستگیره های مات و ساده، کابینت های مخصوص این فضا به رنگ آبی نفتی و سفید، زمین خلوت  و …از عمده ترین ویژگی های مناسب برای این فضاها می باشد.

 

مبلمان در دکوراسیون مینیمال

 

مبلمان مینیمال

مبل های چوبی ساده و مدرن بدون پیج و خم و انحنا با پایه های کوتاه و سطح نشیمن گاه پایین با رنگ های مونوکروم مناسبترین انتخاب برای این سبک دکوراسیون می باشد.

پرده های حریر و نازک، کناف های ساده و دیگر المان های بی آلایش در کنار مبلمان های بدون طرح در تنالیته های نزدیک به هم دلنشینی محیط را بسیار چشمگیر خواهد کرد.

استفاده از بوفه، ویترین و… در سبک مینیمال اصلا جایز نیست.

شلف دیواری در سبک مینیمال

شلف های چوبی ساده با ابعاد مختلف علاوه بر زیبایی برای دکوراسیون مینیمال می تواند فضایی مناسب و کاربردی ایجاد نماید. این شلف ها به راحتی می توانند نظم لازم برای قرار دادن وسایل ضروری یا تزیینی مانند کتاب، گلدان، شمع دکوری و… باشند. کاربرد شلف ها فقط محدود به مکان خاصی نیست بلکه می توان از آنها در فضای آشپزخانه، اتاق خواب، اتاق کودک، سالن پذیرایی و سرویس های بهداشتی هم استفاده نمود.

فرش در سبک مینیمال

فرش و یا حتی موکت در این سبک کاری معمولا از رنگ های خنثی و با طرح های ساده انتخاب می شوند. زمینه ی اصلی  دکوراسیون انتخاب فرش برای آن می باشد. روح بخشیدن به یک فضای دارای دکوراسیون مینیمال می تواند با یک فرش دستباف با طرح و نقش سنتی یا حتی یک فرش زیبا از جنس پلی پروپلین انجام گیرد. فرش ها یا موکت هایی با طرح های ساده یا طرح های هندسی مشخص و یا فرش های ساده بدون الگو انتخاب های مناسبی برای سبک مینیمال می باشند.

تابلو در سبک مینیمال

همان طور که می دانیم پیام اصلی سبک مینیمال سادگی است پس در استفاده از تزیینات برای این سبک هم باید اصل سادگی را مد نظر داشت. تابلوها ی انتزاعی و مینیمال با طرح ها و نقش های ساده  می توانند انتخاب مناسبی برای این فضاها باشند.

پرده مینیمال 

 

پرده مینیمال

برای در نظر گرفتن اصول سبک پرده مینیمال در انتخاب پرده باید در نظر داشته باشیم که قابلیت تنظیم نور برای انتخاب بسیار اهمیت دارد. پس پرده ی سبک مینیمال پرده ایست ساده و مدرن با کاربرد راحت. با انتخاب یک پرده ی ساده مانند حریر سفید به راحتی می توانید المان های دیگر را در فضا با آن ست نمایید تا هارمونی لازم را به محیط ارزانی دارید. پرده های سبک مینیمال از هرنوع تجملی به دور هستند به همین دلیل می توانند فضایی دلباز و دلنشین به شما هدیه دهند.

شمع در دکوراسیون مینیمال

زینت دادن به فضا با انواع شمع ها لذتی شگرف دارد. برای سبک مینیمال استفاده از شمع های ساده در رنگ های مناسب این فضا می تواند انتخابی راحت و شیک به حساب آید. چند شمع ساده به رنگ سفید با ابعاد مختلف در دکوراسیونی که با رنگ های گرمی مانند کرم، بژ و… طراحی شده است به آسانی صمیمیتی خاص به محیط می دهد.

پارکت در سبک مینیمال

عنصر اصلی در سبک مینیمال استفاده از رنگ های خنثی مانند: سفید، خاکستری، کرم و… است. بنابراین در کنار این رنگ ها استفاده از پارکت چوبی تیره گرما و جذابیت خاصی خواهد داشت. با شناخت دایره ی رنگی به راحتی خواهید توانست کنتراست مناسب بین رنگ پارکت و متریال های موجود در سبک مینیمال را بوجود آورید.

مزایای دکوراسیون مینیمال

  • داشتن آرامش و کاهش استرس در محیط
  • نظافت راحت و سریع
  • دارا بودن فضایی جذاب و پرکاربرد

به خاطر بسپاریم که در سبک مینیمال اصولا زمین را خلوت در نظر می گیرند.

 

نکات و ترفند ها

کمد و کابینت در سبک مینیمال بهتر است با دستگیره های توکار اجرا شود. کمدهای دیواری را ریلی در نظر بگیرید. از مبلمان و اکسسوری های با کیفیت و تعداد کم استفاده نمایید.

زمین را تاحد امکان خلوت نگه دارید و از پوشاندن کامل آن با فرش یا قالیچه بپرهیزید. حتی الامکان رنگ دیوارها و سقف را روشن و خنثی با تناژ سرد( در صورت نور زیاد) در نظر بگیرید. مبلمان را با ارتفاع کم و طرح ساده انتخاب نمایید.

در دکوراسیون مینیمال از پرده های حریر و نازک یا کرکره ای بهره ببرید. چراغ های سقفی توکار یا لوسترهایی با  خطوط مستقیم و صاف گزینه ی مناسبی برای این فضا ها می باشند. برای انتخاب آباژور سعی کنید از شکل های هندسی صاف و ساده کمک بگیرید. برای گرما بخشیدن به این سبک کفپوش ها را می توانید چوبی انتخاب نمایید. از تابلوها و کوسن های کم و ساده استفاده کنید.

فراموش نشود این سبک فقط شامل رنگ های خنثی و سرد نمی باشد بلکه میتوان برای روح بخشی به آن از رنگ هایی مانند قرمز، زرد و آبی هم بهره مند شد تا جلوه ی سبک مینیمال را با اصالت تر نمایان نمود.

نور طبیعی یکی از فاکتورهای مهم و اساسی در این سبک است پس تا حد ممکن از آن کمک بگیرید. تاثیر گیاهان در دکوراسیون مینیمال را دست کم نگیرید.

در سبک مینیمال حتما به اشکال، رنگ ها، بافت ها، ابعاد و کنتراست (تضاد) دقت لازم را داشته باشید. مینیمال یعنی سادگی در عین زیبایی.

سخن پایانی

طراحی دکوراسیون مینیمال عنصری عملکردی محسوب می شود که در واقع می توان آن را به عنوان " هیچ بودن " تعریف کرد.

عدم استفاده از المان های غیر ضروری و کم هزینه بودن این سبک آن را به سبکی پرکاربرد تبدیل کرده است. سبک مینیمال به دلیل منظم بودن و سادگی و تمرکز بر استفاده ی بهینه از فضا، محیطی دلنشین برای استراحت و تمرکز به ما هدیه میدهد. المان های ساده و در عین حال زیبا و جذاب در سبک مینیمال خودنمایی باشکوهی در فضا ایجاد می کند.

 


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید