چیست انواع لوستر 1

انواع لوستر و کاربرد آن در دکوراسیون داخلی

در تویح اینکه لوستر چیست باید بگوییم که لوستر وسیله ای است برای نگه داشتن تعدادی مختلف لامپ که به  شکل ثابت روی سقف یا دیوار نصب می شود. میزان روشنایی در جذابیت و زیبایی محیط( خانه، محل کار واتاق خواب، آشپزخانه و …) بسیار تاثیرگزار است. لوستر می تواند عضو ثابت دیزاین دکوراسیون داخلی باشد. یکی از موارد مهم در انتخاب لوستر سبک دکوراسیون فضا می باشد به عنوان مثال دکوراسیون مینیمال نوع لوستر خاص خود را دارد لوستر ساده با بدنه فلزی بهترین انتخاب برای سبک مینیمال است و برای دکوراسیون سبک کلاسیک لوستر برنجی و برنز. وجود لامپ و چراغ و لوستر مخصوصا در زمان تاریکی شب اهمیت بسزایی دارد.

لوستر اسمی است با ریشه فرانسوی به معنای نگهدارنده شمع که در زمان های قدیم در کلیسا مورد استفاده قرار می گرفت. چیزی شبیه یک ماهیتابه که شمعی روی آن قرار می گرفت بعد لوسترهای چوبی ساده به شکل صلیب ساخته شدند. و به مرور زمان طراحی های گوناگونی از لوسترهای پر زرق و برق به دنیای روشنایی رو آورد. در دوران قدیم لوستر نمادی از کلیسا و مذهب و حتی ثروت بود. با گذشت زمان گاز جایگزین شمع لوستر شد و با پیشرفت تکنولوژی و صنعت شیشه و کریستال ظاهر لوسترها به طور کلی دگرگون شد. سایز لوستر بر حسب ابعاد مکانی که به آن نیاز دارد قابل تغییر است.

مثلا: در چیدمان اتاق خواب کوچک باید اندازه لوستر انتخابی و همچنین سبک آن متناسب با این فضا در نظر گرفته شود. یا حتی در چیدمان اتاق خواب کودک تناسب لوستر انتخابی علاوه بر سایز به سبک دکوراسیون اتاق کودک هم کاملا ربط دارد.

در تاریخ عنوان شده است که بزرگترین لوستر جهان لو ستر کریستالی بود که از طرف ملکه ویکتوریا هدیه داده شد و هم اکنون در کاخ دلمه باغچه در ترکیه در شهر استانبول می باشد. این لوستر 750 لامپ دارد و وزن آن 4.5 تن است.

انواع لوستر

کاربرد لوستر در دکوراسیون

لوسترها در ابعاد، طرح ها و جنس های گوناگونی ساخته و طراحی شده اند و انتخاب لوستر بسته به عوامل مختلفی دارد علاوه بر سلیقه شخصی و سبک دکوراسیون ارتفاع سقف خانه یا محلی که قصد نصب لوستر را داریم بسیار تاثیر گزار است. کاربرد لوستر در فضاهای مختلف و ابعاد متفاوت باهم فرق دارد به طوری که لوستر انتخابی برای سالن پذیرایی کوچک با لوستر آشپزخانه کوچک کاملا متفاوت است.

انواع لوستر

همچنین سبک لوستر فضای باز و فضای بسته کاملا باهم تفاوت دارد. مورد مهم دیگر رنگ نور لامپ های استفاده شده(آفتابی، مهتابی) در لوستر است که اگر با رنگ دیوارها و دیگر اکسسوری های موجود در فضا هماهنگ باشد در زیباسازی محیط بسیار چشم نواز خواهد بود. انتخاب رنگ نور لامپ ها باید به گونه ای باشد که به مرور زمان باعث خستگی چشم و ذهن نشود. لوستر می تواند فقط جنبه ی تزیینی در محیط را داشته باشد یا علاوه بر این باعث درخشندگی بیشتر فضا شود.

انتخاب لوستر مناسب

نکات  مهم انتخاب لوستر

1. سبک دکوراسیون

2. ارتفاع سقف

3. نوع  وجنس اکسسوری های موجود در محیط

4. کاربرد لوستر

5. متراژ فضا(طول+عرض= عرض لوستر)

6. سایز لوستر

7. میزان  درخشش نور

8. کنترل میزان نور

البته میزان بودجه و سلیقه شخصی شما جایگاه ویژه ای دارد. در کنار انواع لوستر ها می توانید از آباژور و یا دیوارکوب هم هماهنگ با لوستر برای تنظیم و ایجاد نور متمرکز بهره ببریم.

انواع لوستر

محاسبه اندازه لوستر برای خرید

لوستر باید نقطه کانونی فضا باشد بنابراین انتخاب اندازه مناسب لوستر علاوه بر نوع آن از اهمیت بالایی برخوردار است. بدین منظور از فرمول زیر استفاده نمایید. طول و عرض اتاق را اندازه بگیرید سپس در واحد فوت آن دو را با هم جمع نمایید عدد بدست آمده برابر قطر لوستر در واحد اینچ است.

نکته ترفند

زمان نصب لوستر خانگی حتما از نحوه سیم کشی ساختمان اطلاع پیدا کنید.

انواع لوستر بر اساس سبک

لوستر سبک مینیمال

شکل این سبک لوستر بسیار ساده و بدون تزیینات اضافی می باشد و همین سادگی این سبک لوسترها را بسیار شیک و منحصر به فرد کرده است.

 

لوستر مدرن آشپزخانه

لوستر سبک مدرن

لوسترهای آویز و کم شاخه، لوستر سقفی مدرن، لوستر دیواری مدرن با اشکال هندسی خلاقانه و چند وجهی با جنس های متفاوت در دسته لوستر سبک مدرن طبقه بندی شده اند.

لوستر سبک کلاسیک

 طراحی این سبک لوستر به گونه ایست که از آلیاژهای سنگین ساخته می شوند و دارای بدنه و فریم چینی، کریستال، استیل و برنج به صورت شاخه ای یا صفحه ای است. استفاده از این سبک لوستر هیچ محدودیت فضایی ندارد به طوری که برای اتاق نشیمن، راهرو و حتی اتاق غذاخوری در سبک های کلاسیک و نئوکلاسیک قابل استفاده می باشد.

 

انواع لوستر بر اساس جنس بدنه

لوستر کریستالی

آویزها و لوسترهای سقفی و رشته ای که از دانه های درشت و ریز کریستال و شیشه (به رنگ های سفید، مشکی و شامپاینی) در آن استفاده شده است، لوستر کریستال گویند. مواد قابل استفاده برای ساخت کریستال ها معمولا از شیشه، سرب و پلاستیک می باشد که در میزان درخشش نور تفاوت ایجاد می کند. سرب بیشتر کریستال باعث نوردهی بیشتر و درخشندگی بالاتری می شود. جنس بدنه این لوستر از گران ترین انواع لوسترهاست. لوستر کریستالی  به منظور نور دهی در فضاهای مختلفی مثل: اتاق خواب، آشپزخانه، راهرو، نشیمن و… مورد استفاده قرار می گیرد و در دسته بندی لوستر های مدرن می باشد. لوسترهای کریستالی شامل انواع: لوستر مدرن، آویز، سقفی و کلاسیک می باشند که هر کدام کاربرد خاص خود را دارند.

لوستر برنزی

لوستر برنزی

آلیاژ این نوع لوستر از آلیاژ برنج که آلیاژی منعطف و مقاوم در برابر تغییر رنگ و اسید شدن است ساخته شده و فلزی بسیار گران قیمت می باشد که مقاومت بالایی در مقابل رطوبت و خوردگی دارد اما انعکاس نور بالایی از این نوع لوستر نمی شود انتظار داشت. گرچه با کمک لاله شیشه ای یا کلاهک سعی شده تاحدی این نقطه ضعف را برطرف نمود.

سه گروه لوستر آنتیک، لوستر شاخه ای و لوستر سرامیکی در سبک لوستر برنزی قرار داده می شود. بدنه لوستر برنز سرامیکی از آلیاژ برنز و در قسمت شاخه ها از سرامیک استفاده شده است.

 جنس بدنه لوستر برنز آنتیک از زاماک است و از حباب ساخته شده است. و نهایتا لوستر برنز شاخه ای از آلیاژهای آبکاری آنتیک، طلایی و نقره ای استفاده شده و لاله جایگزین حباب شده است. نورپردازی نشیمن، سالن های تشریفاتی و… با این نوع لوستر بسیار پرشکوه و درخشان خواهد بود.

لوستر فلزی

آلیاژ بکار رفته در بدنه این لوستر از آهن  برنج، آلومینیوم و… می باشد. تزیینات کریستالی این سبک لوستر باعث ایجاد نوردهی خوبی می شود به همین دلیل از این لوسترها در اتاق پذیرایی، اتاق نشیمن، اتاق غذاخوری و… می توان استفاده نمود.

لوستر چوبی

خاصیت رنگ پذیری چوب باعث به وجود آمدن دنیای متنوعی از لوسترهای چوبی شده است. در سبک مدرن و کلاسیک لوسترهای چوبی حرفی برای گفتن دارند و به صورت سقفی، دیواری، تک شاخه و حتی چند شاخه برای اتاق خواب، آشپزخانه و راهرو مناسب ست شدن با دیگر وسایل می باشند.

انواع لوستر بر اساس روش نصب

لوسترهای سقفی

مناسب خانه ها و فضاهایی که ارتفاع سقف آنها کوتاه است می باشد. چراکه لوسترهای آویز در این ارتفاع کوتاه قابل استفاده نمی باشند. یکی از زیبایی های این سبک لوستر برای این است که سینی لوستر در زمان نصب کاملا به سقف می چسبد و هیچ سیمی بعد از نصب دیده نمی شود.

جنس بدنه این لوستر از آلیاژ برنج، فلز و برنز هستند. آشپزخانه مناسبترین مکان برای نصب این لوستر و سبک نور پردازی ملایمش است. انواع لوستر سقفی عبارت است از:

لوستر سقفی دایکاست

لوستر سقفی با یک حباب بزرگ و با طرح های متنوع مربع شکل، مستطیل و دایره و تنوع شکل و اندزه در کریستال ها که به صورت های گوناگون امکان دیزاین شدن را دارند و در رنگ های طلایی، نقره ای، آنتیک، برنز و کروم که روشنایی بالایی در فضا ایجاد می کنند. رنگ کریستال ها می تواند به سلیقه شما از بین رنگ های سفید، مشکی و شامپاینی انتخاب شود.

لوستر سقفی برنزی

مناسب فضاهای بزرگ است تا با آلیاژ جنس برنز و آبکاری شده ی برنزی و آنتیک خود شیک بودن فضا را صد چندان کند.

لوستر سقفی چوبی

ترکیبی از چوب در رنگ ها و طرح های مختلف با حباب های شیشه ای یک یا چند شعله که برای آشپزخانه، اتاق خواب و حتی برخی رستوران ها و کافی شاپ ها از آن استفاده می شود.

لوسترهای سقفی کریستالی

سینی های آبکاری این نوع لوسترها با کروم و طلا آبکاری شده است. لامپ های ال ای دی(led )و اس ام دی(smd) در این لوسترها نصب می شود. و این لوسترها دارای طرفداران بسیار زیادی هستند.

لوسترهای دیواری

لوستر دیواری

لوستر دیواری برای نورپردازی متمرکز بر روی یک نقطه از دیوار نصب می شود. با توجه به تنوع در طرح ها و شکل های آن قابلت استفاده در راهرو، راه پله و.. را دارد. در اکثر موارد لوستر دیواری با لوسترهای آویز و سقفی به صورت ست طراحی و ساخته می شوند.

لوستر دیواری کلاسیک زیباترین لوستریست که در ترکیب با دیگر لوسترهای برنزی جلوه ای بسیار باشکوه و خاص در فضا ایجاد می کند.

لوسترهای آویز

انواع لوستر آویز

در فضاهای با ارتفاع زیاد این لوسترها از سقف به صورت آویزان نصب می شوند.

انواع لوستر بر اساس مدل

لوستر لاله ای

لوستری لاکچری و شیک مناسب سبک کلاسیک و سنتی. متریال بدنه این لوستر از فلز باکیفیت است. لاله های این لوستر در بالای لوستر قرار می گیرد و لامپ ها را در خود جای می دهد. لوستر محبوب لاله ای در اتاق نشیمن و پذیرایی بسیار لوکس و زیباست.

لوستر شاخه ای

شاخه های پیچ و تاب خورده این لوستر چندین منبع نور برایش فراهم می کنند تا جلال و شکوه آن را چند برابر کنند. جنس برنز در ترکیب با کریستال بسیار باکلاس و جذاب است. دیگر آلیاژ های بکار رفته در این لوستر زاماک، استیل، چوب، شیشه و… می باشد. نوردهی زیاد، تنوع در جنس لوستر، قیمت مناسب و مناسب بودن لوستر برای فضاهای بزرگ از جمله مزایای لوستر شاخه ای می باشد. سرپیچ این نوع لوستر معمولی یا شمعی است.

لوستر ریسه ای

سینی این لوستر کاملا به سقف می چسبد و رشته های کریستال در رنگ ها و طرح های متنوع از آن آویز می شود. لوستر ریسه ای بسیار مناسب فضاهای با سقف بلند مانند سالن های پذیرایی می باشد هرچه از بالاتر نصب و آویز شود زیبایی جذاب تری دارد. رنگ ها کریستال می تواند از رنگ قرمز، آبی، بنفش، دودی، صورتی، شامپاینی، سفید و… انتخاب شود.

لوستر شمعی

طرحی قدیمی و بسیار سنتی که مناسب دکوراسیون سبک کلاسیک می باشد. قسمتی از لوستر به منظور نگهداری شمع  در طرح ها و سایزهای مختلف طراحی شده است.

لوستر آویز

چشمه ی نوری لوستر آویز به دو صورت منظم و نا منظم است. ارتفاع شعله ها در این لوستر قابلیت تنظیم شدن را دارند و معمولا دارای 1 تا 6 شعله می باشند. نوردهی این لوستر به سمت پایین است.

آویزها از جنس برنز، دایکاست، کریستال و… است. این لوستر دارای وزن کمی می باشد به همین خاطر حتی قابلیت نصب بر سقف های کاذب را نیز داراست.

لوستر طبلی

ترکیبی از سبک سنتی آمیخته با مدرن. طبل ساده استوانه ی که به صورت پوشش روی لامپ ها قرار می گیرد و از پخش زیاد نور جلوگیری می کند. بنابراین بسیار مناسب فضاهای دنج و پر آرامش است (اتاق خواب)که نیاز به نور زیاد ندارند. جنس این لوستر از فلز می باشد.

لوستر حلقه ای

یکی از لوسترهای بسیار زیبا با نور دهی ملایم اما زیبا و دلفریب که در سبک مدرن  و اسپرت بسیار چشم نوازی می کند. یک یا چند رینگ(حلقه) به جنس فلز، شیشه و کریستال به موازات زمین با لامپ های ال ای دی(led ) برای ساخت این نوع لوستر استفاده می شود.

طراحی لوسترهای حلقه ای معمولا شامل 

لوستر حلقه ای کریستالی، لوستر حلقه ای فلزی با نوارهای کوچک نور و لوستر حلقه ای کریستالی- فلزی

استقامت این لوستر با یک تکه سیم محکم فلزی است.

لوستر حبابی

لوستری قدیمی برای روشنایی که به مرور زمان تغییراتی در ظاهر و طراحی آن داده شده است.

دارای دوع شفاف و کدر می باشد و مسلما حباب شفاف نوردهی بیشتری دارد. البته کیفیت و نوع متریال بدنه هم در میزان نوردهی آن بسیار تاثیرگزار می باشد. حباب رو به پایین هم در میزان نور بسیار تاثیرگزار است و حتی تعویض لامپ هم در آن راحت تر انجام می شود.

لوستر خطی

لوستر کشیده به شکل مستطیل یا خط(لاینر) که نحوه قرار گیری لامپ ها روی آن به شکل خطی یا کنار هم می باشد یعنی طیفی سراسری از لایه های شیشه ای برای نگهداری لامپ ها کنار هم روی لوستر. دکوراسیون سبک مینیمال، کلاسیک و مدرن برای این لوستر قابل استفاده است. عمده فضای قرار گیری لوسترخطی روی میز نهار خوری مستطیل شکل یا روی کانتر(اپن) آشپزخانه می باشد.

عناصر سازنده این لوستر از چوب، شیشه، فلز و کریستال است. انوع لوستر خطی شامل:

  • لوستر خطی آباژوری: تعدادی کلاهک آباژور که لامپ ها داخلشان قرار می گیرند.
  • لوستر خطی کریستالی: کریستال ها به صورت مجموعه طوری کنار هم قرار گرفته اند که لوستر خطی را ایجاد می کنند.
  • لوستر خطی چوبی: تخته چوبی به حالت خطی که لامپ ها از آن آویزان هستند یا چوبی به شکل باکس(جعبه) که تعدادی ال ای دی در آن نصب شده است.
  • لوستر خطی فلزی: باکس فلزی در رنگ های متنوع دارای صفحه ای در زیر آن که به دو صورت باز و بسته طراحی شده است. برای فضاهایی که نیاز به نور کمتری دارند گزینه خوبی به شمار می آیند.
  • لوستر خطی شیشه ای: گوی یا جام شیشه ای آویز یا برعکس که به صورت خطی کنار هم نصب شده اند و نوردهی لطیف و شاعرانه ای به فضا می دهند.

لوستر اس ام دی(smd)

لامپ های کم مصرف اصولا یا از نوع ال ای دی یا از نوع اس ام دی می باشند. مدل های مختلف کریستالی، فلزی، حلقه ای سقفی جزء این مدل لوسترها می باشد و مناسب سبک مدرن دکوراسیون هستند چراکه نورپردازی باشکوهی دارند.

لوستر های ال ای دی(led)

این لوسترها به دلیل مصرف پایین برق یکی از پرطرفدارترین لوسترها می باشند. نوع سقفی آنها یک سینی از جنس استیل یا ورقه ای آهنی و نازک دارد که تعدادی لامپ ریسه ای ال ای دی داخل سینی آن نصب شده است. رایج بودن این لوستر به دلیل تنوع بالای آن می باشد. لوستر ال ای دی به شکل های سقفی، کریستالی، آویز و دیوار وجود دارند.

این لوستر دو منبع نوری از لامپ ها را شامل می شود. یک نوع شامل لامپ های تک رنگ و پرنور و نوع دیگر شامل  چند رنگ ال ای دی( قرمز، آبی و بنفش) هستند.

لوستر اتاق خواب

بهترین گزینه برای لوستر اتاق خواب لوسترهایی است که نور آنها به سمت بالا هدایت شده است.

لوستر آشپزخانه

شاخه های روبه پایین لوستر گزینه ایده آلی برای انتخاب در آشپزخانه می باشند.

لوستر اتاق غذاخوری

لوستری که به سمت پایین نور را هدایت کرده باشد تا روشنایی مناسبی بر روی سطح میز فراهم نماید.

لوستر  سالن پذیرایی و اتاق نشیمن

لوستر با نوردهی بالا و درخشان تا بتواند نور مناسب فضا را برایتان به راحتی تامین نماید.

لوستر راهرو

برای انتخاب لوستر مناسب راهرو از فرمول زیر بهره بگیرید:

طول راهرو*عرض *1.5

این عدد بدست آمده میزان برق مورد نیاز روشنایی راهرو را برحسب وات به شما می گوید. لوسترهای دارای نور متمرکز برای نصب در راهرو گزینه ایده آلی می باشند.

لوستر اتاق کودک

لوسترهای سبک با ترکیب نور آفتابی و مهتابی و دارای تنظیم کننده نور به منظور حفاظت از چشم کودک از نورهای شدید بهترین انتخاب برای اتاق کودک دلبند شما می باشد.

البته عوامل گفته شده در طی مقاله( سبک دکوراسیون، متراژ و…) را هم برای انتخاب مناسب لوستر در هر مکان و فضایی باید مد نظر قرار بدهیم تا بتوانیم بهترین و عالی ترین انتخاب ممکن را داشته باشیم.

 

نتیجه گیری و جمع بندی

نورپردازی و استفاده از انواع لوسترها در زیبایی دکوراسیون داخلی بسیار قابل تامل و مهم می باشد. لذا قبل از خرید و انتخاب بهتر آن است که تمام موارد لازم را بررسی نماییم و با داشتن اطلاعات کافی اقدام به خرید لوستر نماییم. لطفا سعی کنید برای نصب لوستر حتما از یک برقکار حرفه ای کمک بگیرید.

 


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید