شلف در دکوراسیون داخلی 1

شلف چیست؟

مدتی است که شلف دیواری در دکوراسیون داخلی از طرف معماران و طراحان داخلی مورد توجه بیشتری قرار گرفته است و به عنوان یک عنصر کاملا کاربردی در طراحی دکوراسیون داخلی رایج شده است. شلف ها در ابعاد، اندازه و جنس های متنوع در دکوراسیون داخلی کاربرد دارند. 

با کاربرد صحیح انواع شلف در دکوراسیون داخلی علاوه بر نظم دهی فضا یک دیزاین زیبا خواهید داشت. چرا که با شلف دیواری استفاده حداکثری از فضا خواهید داشت. برای نصب شلف دیواری باید اندازه دیوار و فضا را در نظر گرفت. شلف دیواری جایگزین مناسبی برای تابلو تزیینی است.

در این مطلب به ایده های متفاوتی از انواع شلف دیواری در دکوراسیون داخلی اشاره شده است.

شلف یا طاقچه

قابل ذکر است که سال ها پیش در خانه های قدیمی استفاده از طاقچه ها زیبایی خاصی به خانه ها می بخشید و یکی از فضاسازهای اصلی خانه ها به شمار میرفت.

در معماری گذشته استفاده از طاقچه ها کاربرد زیادی داشته است .همه ما کم و بیش خانه های قدیمی رفته ایم یا بهتر بگویم خانه مادربزرگ و پدربزرگ ها که در شهرها و روستاهای مختلف طراحی طاقچه در شکل و اندازه های مختلف ساخته شده است.

کلی لوازم و اکسسوری های قدیمی نظیر ساعت شماته دار قدیمی، گلدان، کتاب حافظ و آینه و شمعدانهای نقره و خیلی وسایل کوچک دیگری را می توانید پیدا کنید، که ارزش خاصی برایشان دارد. حالا با گذشت چندین سال از آن زمانها، استفاده از طاقچه ها تقریبا منسوخ شده و جای خودش را به شلف ها و باکس هایی از جنس های چوب و فلز با آلیاژهای متفاوتی داده است. البته انتخاب شلف باید با بقیه ی فضاسازی دکوراسیون داخلی منزل شما هماهنگ باشد. که البته هنوز در طراحی های بعضی از معماران و طراحان داخلی در فضاهایی مانند حمام و سرویس بهداشتی با قرار دادن طاقچه یادی از گذشته میکنند.

زمان زیادی طول می کشد که شلف های دیواری از مد بیفتند و قدیمی شوند پس با خیال آسوده می توانید از شلف برای دکوراسیون داخلی منزل و یا محل کارتان استفاده کنید و یک فضای زیبا و متفاوتی را بسازید.

موارد کاربرد شلف در دکوراسیون  

استفاده از شلف ها میتواند به صورت دیوارکوب و یا متحرک از سقف و کنج دیوارها باشد. شلف ها در فضاهای مسکونی، تجاری، اداری، تفریحی و فرهنگی نیز کاربرد دارد.

 

1-کاربرد شلف دیواری در آشپزخانه

 

کاربرد شلف در آشپزخانه

یکی از موارد مهم کاربرد شلف دیواری، استفاده آن در آشپزخانه می باشد.

شلف دیواری در آشپزخانه مورد توجه طراحان داخلی است که کمک زیادی به نظم دهی و زیباسازی آشپزخانه میکند. در واقع طراحان داخلی برای پر کردن فضاهای پرت و بدون استفاده، از شلف دیواری در آشپزخانه استفاده میکنند.

در فضای آشپزخانه کابینت ها با طرح و ابعاد و اندازه های مختلفی طراحی و اجرا میشوند بر همین اساس میتوانید با توجه به سبک انتخابی و فضاسازی آشپزخانه شلف دیواری مناسب نصب کنید.

توجه داشته باشید که شلف در آشپزخانه هایی با سبک روستیک و یا مدرن و تلفیقی از هر دو سبک ذکر شده و یا در سبکی مانند بوهو کاملا مناسب می باشد.

به طور مثال می توانید شلف را نزدیک اجاق گاز قرار دهید تا دسترسی ادویه ها و افزودنی های مد نظر برای آشپزی را آسان تر کنید. 

اگر فضای آشپزخانه ی شما کوچک است و برای قرار دادن برخی وسایل مانند بشقاب و کاسه ها با کمبود فضا در کابینتها مواجه هستید، شلف را بالای فضایی مثل سینک ظزفشویی و یا یک دیوار که فضای کافی برای نصب شلف دارد انتخاب کنید. شلف ها را به صورت طبقاتی هم می توانید نصب کنید البته باید قبل از نصب ارتفاع و طول و عرض را کاملا محاسبه کرده باشید تا برای برداشتن ظروف به مشکل بر نخورید. یعنی ارگونومی کاملا رعایت شود.

شما می توانید شلف های دیواری چوبی یا فلزی ( یا ترکیبی از هر دو مورد ) را انتخاب کنید. ترجیحا بهتراست شلف هایی از جنس چوب را انتخاب کنید که هم از لحاظ زیبایی و هم نوع متریال انتخاب مناسبی است.

شلف های ترمووود را فراموش نکنید. همان طور که میدانید ترمووود مقاومت، کیفیت مناسب با رنگ بندی متنوعی دارد و گزینه مناسبی برا ی شلف است. شلف های ترمووود انتخاب مناسبی در طراحی دکوراسیون هستند. شلفهای فلزی ضد زنگ مناسب مکانهایی است که رطوبت بالایی دارند. 

 

2- کاربرد شلف در راهرو

 

 شلف دیواری برای راهرو

راهرو از جمله قسمتهایی است که شاید در نظر اول احتیاج به دکور خاصی نداشته باشد اما با یک چیدمان و طراحی مناسب میتوانید یک راهروی متفاوت داشته باشید.

کاربرد شلف دیواری در دکوراسیون راهروی بزرگ میتواند به این شکل باشد که کتابخانه در قسمت پایین دیوار با طولی متناسب با راهرو، با طراحی دو یا سه ردیف را به صورت باکس مانند در نظر بگیرید و در قسمت بالای کتابخانه یک فضای نشیمن با عرض استاندارد قرار دهید. یا اینکه روبروی کتابخانه یک نشیمن به صورت نیمکت با قرار دادن تشک روی آن را اجرا کنید. و در قسمت زیرین نیمکت دو یا سه عدد سبد حصیری قرار دهید تا جلوه بیشتری را به وجود آورد.

در صورتی که راهروی خانه شما کوچک است می توانید شلف دیواری با ابعاد و اندازه کوچکتر نصب کنید و از اکسسوری هایی متناسب با سبک منزل شلف ها را چیدمان کنید.

.

3- کاربرد شلف دیواری در اتاق نشیمن

 

شلف دیواری اتاق نشیمن

شلف در اتاق نشیمن یک دیزاین و چیدمان متفاوتی را به سبک انتخابی شما میدهد. پس حتما باید سبک را در نظر گرفت تا تناقضی با بقیه طراحی منزل نداشته باشد.

در کاربرد شلف دیواری در اتاق نشیمن به این نکته توجه داشته باشید که شلف دیواری را میتوان برای قسمتی از کنج دیوار و یا روی یک دیوار با قرار دادن اکسسوری، به کار برد.

کاربرد شلف دیواری در اتاق نشیمن که ستون دارد (فضای اتاق را بی نظم و دفورمه کرده است) به این شکل میتواند باشد با توجه به ستون و عرضی که دارد شلف را در طبقه یا طبقاتی متناسب با آن نصب کنید. و توجه داشته باشید اگر فضای خانه و رنگهایی که در چیدمان استفاده کرده اید روشن و یا تیره است باید شلف دیواری انتخابی حتما هارمونی لازم با رنگ دیگر لوازم داشته باشد. همچنین قبل از تخریب حتما از یک مهندس معمار سازه و طراح داخلی بخواهید که عمق ستون را بررسی کنند تا باعث آسیب رساندن به ستون نشود

4- کاربرد شلف در اتاق خواب

 

شلف اتاق خواب

شلف دیواری در اتاق خواب بسیار کاربردی است مخصوصا برای اتاق خوابهای کوچک. یکی از راه های کم هزینه ایجاد فضای اضافه روی دیوار استفاده از شلف دیواری است. شلف در اتاق خواب را میتوان برای قرار دادن کتاب، وسایل تزیینی، یا قاب عکس و یا به عنوان میز کار به کار برد. نصب شلف دیواری در کنج‌های اتاق، کنار پنجره‌ها، فضای خالی بالای تخت و پشت درب اتاق‌خواب بسیار رایج است. جنس شلف دیواری در اتاق با توجه به چیدمان اتاق خواب را می توانید چوبی یا فلزی انتخاب کنید.

یک ایده متفاوت برای شلف اتاق خواب، قرار دادن آن در دو طرف تخت خواب است که با قرار دان چراغ خواب و یا لوازم آرایش میتواند کاربردی تر شود.

کاربرد شلف در دکوراسیون اتاق کودک باعث تزیین بهتر دیوار اتاق و همچنین مرتب بودن اتاق کودک میشود. به همین دلیل نباید از نقش موثر شلف اتاق کودک در زیباسازی دکوراسیون اتاق غافل شوید.

شلف دیواری اتاق کودک برای قرار دادن لوازم بازی، کتاب داستانهای مورد علاقه کودک، قرار دادن بعضی از لباسها، قاب عکس های خانوادگی و …  کاملا مناسب  می باشد.

مطلب پیشنهادی : آشنایی با کلوزت روم و کاربرد آن

 

5- کاربرد شلف در بالکن

 

شلف بالکن

یکی از ایده های مناسب در طراحی بالکن بکار بردن شلف دیواری است. شلف دیواری برای بالکن به صورت طبقاتی و ایستاده مناسب قرار دادن گلدان و گیاهان مورد علاق تان است. شلف های طبقاتی را با طناب های کنفی ضخیم و یا با پایه های فلزی به دیوار نصب کنید و از گلدانهای کوچک برای چیدمان استفاده کنید.

در شلف هایی که به صورت باکس ساخته شده اند لوازمی که در بالکن استفاده کمتری دارند را میتوانید در داخل آنها قرار دهید تا بالکن منظم تر از قبل به نظر برسد.

برای نورپردازی بالکن هم شلف گزینه مناسبی است. با کمک چند عدد شمع دکوری بزرگ و یا وارمر و حتی فانوس های کوچک یک فضای زیبا و رومانتیک در بالکن چیدمان کنید و در کنار خانواده و یا دوستان یک شب متفاوت را بگذرانید.

 

6- کاربرد شلف در سرویس بهداشتی و حمام

 

شلف حمام و سرویس بهداشتی

شلف برای فضاسازی بهتر و نظم دهی به حمام و سرویس بهداشتی که فضای کافی برای قرار دادن لوازم را ندارند گزینه ی مناسبی است. در فضای حمام میتوانید شلف ها را در کنار وان حمام، در قسمتی که دوش ایستاده قرار گرفته و یا در کنار روشویی نصب کنید. شلف برای قرار دادن لوازم حمام و اسپا کاملا کاربردی و مناسب است. از شلف هایی که به صورت ایستاده طراحی شده اند نیز میتوانید استفاده کنید.

نکته ای که باید برای انتخاب شلف چوبی در سرویس بهداشتی و حمام رعایت کنید این است که باید ضد آب باشند و در صورت امکان از ترمووود استفاده کنید. برای فضاهای تفریحی مثل استخر و سونا از ترمووود استفاده میکنند بدلیل ضد آب بودن آنها.

شما دوستان عزیز می توانید خودتان این شلف های زیبا را بسازید و اصلا کار سختی نیست.

اول اینکه اگر از چوب معمولی می توانید استفاده کنید و برای ضد آب کردن چوب می توانید از چند موردی که معرفی میکنم استفاده کنید.

 

استفاده از چند روش برای رنگ کردن چوب معمولی

1- روغن منوکوت، 2- روغن برزک و الکل ، 3- استفاده از واکس چوب

استفاده از واکس چوب که از این موارد ذکر شده بود ؛را انتخاب کردم. و برای شما طرز استفاده صحیح از واکس چوب را توضیح میدهم.

روش استفاده از واکس چوب 

قبل از اینکه چوب انتخابی را واکس بزنید بهتر است که از یک پارچه نخی برای تمیز کردن چوب مورد نظرتان استفاده کنید. سپس برای واکس زدن چوب ها همانند واکس زدن کفش هایتان باید به همان صورت کار کنید. با این روش چوب ها را ضد آب می کنید و هم اینکه براق می شوند.

اگر ترجیح می دهید که چوب ها حالت مات داشته باشند می توانید از رنگ کیلر حالت مات استفاده کنید. که برای این کار ابتدا باید با قلم مو روی یک قسمت کوچکی از چوب امتحان کنید اگر مناسب سلیقه شما بود شروع به کار کنید. حتما باید چند لایه از آن را روی چوب رنگ کنید به این صورت که با هر دفعه رنگ کردن بگذارید کاملا خشک شود سپس لایه ی بعدی را بزنید. این روش گره های چوب را مشخص میکند و زیبایی طبیعی چوب را حفظ میکند و هم اینکه چوب ضد آب می شود.

مرحله بعد از واکس زدن شما باید با استفاده از یک دستگاه دریل و سر مته ی مناسب و با اندازه گیری قبلی جای مشخص شده از چوب را سوراخ کنید و با استفاده از طناب های کنفی که با ضخامت های مختلف در بازار موجود هستند میتوانید برای ساخت و نصب شلف هایتان استفاده کنید. البته بهتر است که از طناب ها با ضخامت بیشتر استفاده کنید  مخصوصا برای شلف هایی که ابعاد و اندازه ی بزرگتری دارند. به این دلیل که نصب شلف ها راحتتر و استحکام بیشتری دارند.

روش دیگری که برای نصب این شلف ها میتوانید  انتخاب کنید استفاده از پایه های فلزی است که به دیوار یا کنج نصب میشوند. میتوانید برای داشتن شلف طبقه ای، اطراف شلف ها را با میله های فلزی به هم وصل کنید و سپس به دیوار نصب کنید. 

 

 

 


پایان مطلب


لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید