مزایا و معایب پارکت 1

برررسی مزایا و معایب پارکت

در مقاله قبلی خواندیم که پارکت به کفپوش هایی از جنس های مختلف( چوب، لمینت، مهندسی شده و…) گفته می شود که قابل اجرا بر روی کف ساختمان می باشد. چند سالیست که انواع پارکت در معماری و دکوراسیون داخلی برای خود جایگاه ویژه ای باز کرده است. گرچه گاهی بسته به فضا وکاربرد کفپوش لازم است که از انواع کاشی و سرامیک هم استفاده ی لازم را برد.

به خاطر در حال ارتقا بودن مداوم پارکت ها عده ای کثیری آنها را به انواع سرامیک ها ترجیح می دهند. زیباسازی با پارکت گزینه ی ایده آلی برای مشکل پسندان می باشد چرا که شکل و نوع کف سازی ساختمان عامل بسیار مهمی در دکوراسیون داخلی محسوب می شود. ورود صنعت پارکت به دنیای دکوراسیون داخلی سلیقه ی بسیاری از زیباپسندان چه به عنوان مشتری و کارفرما و چه به عنوان  معمار را تحت شعا ع خود قرار داده است.

حالا با هم مزایا و معایب پارکت، مواد تشکیل دهنده ی پارکت، به صرفه بودن یا نبودن پارکت، مقایسه پارکت و سرامیک، انواع پرداخت و جلای پارکت، انواع الگو ها و طرح های پارکت را مورد بررسی قرار خواهیم داد.

مزایای انواع پارکت

  • در پارکت چوبی جذابیت طبیعی بودن و داشتن حس صمیمیت و گرما در فضا و قابل ست شدن با دکورها و اکسسوری  های مختلف
  • تنوع بسیار زیاد با انواع طرح ها و رنگ ها و الگوهای هندسی
  • نصب و تعویض و ترمیم آسان و راحت
  • دمای مناسب  منطبق با فصل های سال
  • ایمن برای کودکان و حتی سالخوردگان
  • دوام و استحکام بالا
  • نظافت آسان
  • عایق حرارتی و صدا
  • عدم رشد باکتری در آن
  • امکان لغزندگی پایین هنگام راه رفتن
  • ضد حساسیت

معایب انواع پارکت

  • اگر ضد آب نباشند مناسب مناطق مرطوب( سرویس ها، آشپزخانه و…) نیستند.
  •  نیاز به ترمیم در آنها کمی مشکل ساز است.
  • به مرور زمان به دلیل فاصله افتادن بین پارکت ها امکان ایجاد سروصدا هنگام راه رفتن را دارند.
  • برای شکیل ماندن پارکت مثل روزهای ابتدایی باید هرسال با موم پارکت ها را جلا داد.
  • مقاومت کم در مقابل سیستم های گرمایشی و سرمایشی از کف.

مزایای پارکت لمینت

1. نصب آسان، سریع و تمیز.دور تا دور پارکت های لمینت از شیارهایی به نام کلیک ساخته شده است که به صورت نر و ماده درون هم قفل می شوند. بنابراین به راحتی و سرعت و بدون کثیف کاری می توان سطح وسیعی را با لمینت پارکت نمود. به دلیل عدم استفاده از چسب در صورت لزوم می توان پارکت های لمینت را جمع آوری کرد و در جای دیگری مورد استفاده قرار داد.

2. استحکام زیاد در مقابل انواع خراشیدگی و ضربه و همچنین مقاومت بالا در برابر لک و کپک از دیگر مزایای پارکت لمینت است. به همین دلیل برای مکان های پر رفت و آمدی مانند: اتاق نشیمن، راهرو و ناهار خوری گزینه ی مناسبی به حساب می آید. پارکت لمینت ضد آب هم برای کار در آشپزخانه ها، سرویس های بهداشتی و… که دارای رطوبت هستند انتخابی مناسب و عاقلانه است.

3. قیمت مناسب تری نسبت به انواع سنگ ها داراست.

4. سازگار با محیط زیست است چرا که از لایه های چوب کمتری در آن استفاده می شود بنابراین جایگزین بهتری نسبت به پارکت های چوبی می باشد.

5. تنوع بسیار زیاد در انواع طرح ها و رنگ ها دارد.

6. اکثر لمینت ها ضد حشره و آنتی باکتریال هستند و نظاقت آنها بسیار راحت(با تی و یا دستمال مرطوب) انجام می شود.

7.آستر قبل از اجرای لمینت رشته هایی از جنس چوب پنبه یا فوم هایی به ضخامت 2 میلیمتر می باشد که به عنوان عایق حرارت و صدا هم بسیار کاربردی هستند.

8. عایق حرارتی خوبی به حساب می آید. به طوریکه مثلا در اثر حرارت سیگار نمی سوزد.

معایب پارکت لمینت

1. در صورت استفاده از پارکت لمینت بدون کیفیت و هویت امکان مشکلاتی مثل خورده شدن توسط موریانه وجود خواهد داشت.

2. نسبت به رطوبت بسیار حساس می باشد. در صورت ریخته شدن مایعات بر سطح آن بهتر است هرچه سریعتر آن را خشک نمود.(البته لمینت های ضد آب هم وجود دارند که نسبن به مسئله ی رطوبت در امان هستند.)

3. انعکاس، زیبایی و روشنی که انواع سنگ ها به عنوان کفپوش به فضا می دهند به هیچ عنوان نمی توان از پارکت لمینت انتظار داشت.

4. در برابرتابش نور خورشید و به مرور زمان رنگ آن از دست خواهد رفت.

5. در تابستان به دلیل هوای گرم دچار انبساط شده و به مرور زمان به مشکل بر می خورد.

مزایای پارکت چوب یک تکه

1. نصب، ترمیم و تعمیر آن راحت انجام پذیر می باشد.

2. در صورت وجود انواع دیگر پارکت در فضا به راحتی می توان این نوع پارکت را از لحاظ رنگ و ضخامت با آن هماهنگ کرد.

3. سمباده کشی و جلا دادن آن بارها امکان پذیر است.

4. از نظر قیمت در رنج مناسب و معقولی قرار دارد.

5. امکان فروش به عنوان پارکت دست دوم برایش مهیا است.

6. دوام و استحکام بالایی دارد.

معایب پارکت چوب یک تکه

1. آسیب پذیر نسبت به رطوبت

2. امکان استفاده ( در صورت نداشتن زیرساز بتونی و نوعی چوب )در مکان هایی که سیستم گرمایشی تابشی دارند را ندارند.

مزایای پارکت وینیلی

  • به دلیل داشتن ترکیبات خاص مقاوم به رطوبت هستند. به همین دلیل بهترین انتخاب برای فضاهای مرطوب مانند: آشپزخانه، زیرزمین، سرویس های بهداشتی و… می باشند.
  • نصب، نگهداری و نظافت راحتی دارند.

معایب پارکت وینیلی

  • قابلیت جابه جایی ندارند.
  • امکان تعمیر در صورت نیاز را ندارند.
  • نسبت به پارکت های چوبی طول عمر کمتری دارند.

مزایای پارکت مهندسی شده

1. از پارکت های یک تکه ی چوبی بسیار مقاوم تر هستند و  کمتر دچار انبساط و انقباض می شوند.

2. نیاز به زیرسازی چوبی چند لایه ندارند. یعنی روی کف بتونی هم قابل نصب هستند.

3. انعطاف بالایی دارند.

4. به روشهای مختلفی مثل چسب، منگنه و میخ می توانند نصب شوند.

5. زیبایی ظاهری جالبی همچون پارکت چوبی یک تکه را دارد.

معایب پارکت مهندسی شده

به خاطر عدم ضخامت لایه ی بالایی( در صورت نداشتن کیفیت لازم و قیمت ارزان) قابلیت سمباده کشی و جلا دادن مجدد را ندارد.

شناخت انواع پرداخت و جلای پارکت

اگر پارکت از پیش جلا داده شده را تهیه کنیم دیگر نیازی به پرداخت و جلا نیست. اما در صورت خرید پارکت خام قبل از نصب نیاز به پرداخت و جلای پارکت داریم تا آماده ی نصب و استفاده گردد. انواع پرداخت های موجود در بازار عبارتند از:

روغن جلا: در کارخانه دو یا سه لایه روغن بر روی سطح پارکت زده خواهد شد که برای مکان های پر رفت و آمد بسیار مناسب می باشد.

موم: پس از استفاده از سمباده پرداخت پارکت با موم آن را بسیار محکم و خوش رنگ خواهد کرد. با اینکه این نوع پرداخت نیاز به نگهداری زیادی دارد( عدم مقاومت به آب و لکه) اما طرفداران بی شماری دارد.

رنگ شده: در این سبک کاری پارکت را به رنگ های مختلفی رنگ آمیزی می کنند و در بیشتر موارد برای نوسازی پارکت از این سبک بهره میبرند.

لاک الکل: سطح پارکت را با لاک الکل چند بار جلا و صیقل می دهند تا از نفوذ آب در آن جلوگیری نمایند.

استفاده از قلم مو: به منظور زیباسازی بیشتر می توان با کمک قلم مو رگه هایی بر سطح پارکت ایجاد کرد و بعد به منظور براقی به آن لاک الکل زد.

بی رنگ کردن: برای روشن شدن و بهتر دیده شدن رگه های پارکت چوب آن را در کارخانه بی رنگ می کنند تا به پارکت رنگ روشنی دهند.

پرداخت شبیه عرشه ی کشتی یا قایق: بین تخته ها نوعی بتون یا چسب ریخته می شود تا ظاهر آن شبیه تخته های عرشه ی کشتی دیده شود. این پرداخت برای سرویس های بهداشتی و آشپزخانه سبک مناسبی است.

پرداخت شیاردار: به منظور جلوه ی طبیعی پارکت های مهندسی شده از این شیوه ی محبوب استفاده می شود. لبه های تخته ها  در کارخانه به صورت اریب و مایل بریده می شوند تا حالتی شیاردار و جذاب داشته باشند.

مواد تشکیل دهنده ی پارکت

اجزای پارکت به صورت لایه لایه و مهندسی شده روی هم قرار داده می شوند تا کفپوشی یکدست و شکیل ساخته شود. این لایه های مختلف شامل: لایه ی اول سرامیک کاغذی، لایه ی دوم مغز اصلی، لایه ی سوم کاغذ دکوراتیو، لایه ی چهارم پلی اورتان می باشد.

 

انواع طرح ها و الگوهای پارکت

انواع طرح ها و الگوهای موجود در بازار که اصولا از الگوهای هندسی پیروی می کنند شامل: طرح استخوان شاه ماهی، طرح موزاییکی، طرح7 سروته(جناقی)، طرح شانتیلی، طرح ورسایی، طرح حصیری دبل، طرح قفسه ای، طرح رگه دار، طرح حصیری، طرح آجرنما و طرح استخوان شاه ماهی دوبل می باشد.

نکته: بهترین چوب ها برای پارکت چوبی شاه بلوط، راش و گردو می باشند به خاطر ماندگاری بالا و رنگ طبیعی زیبای روشن آنها.

نکات خرید پارکت

1. دقت به فرسایش پارکت( درجه ی  ac)  متغییر بین 1 تا 5 درجه نسبت به مکانی که قصد نصب پارکت را دارید. درجه ی 5 بیشترین مقاومت سایشی و مناب برای مکان های پر رفت و آمد و درجه ی 1 که کمترین و ضعیفترین مقاومت سایشی را داراست.

2. انتخاب رنگ و طرح مناسب

3. در نظر گرفتن بودجه مناسب و قیمت و کیفیت پارکت

4. ضخامت و دوام پارکت

5. گارانتی و ضمانت نامه ی پارکت که معمولا بین 5 تا 30 سال می باشد.

6. گواهینامه ی سازنده(گواهی iso و گواهی فرشته ی آبی از گواهی های معتبر برای حفظ و سلامت نصاب و مصرف کنندگان می باشد.)

7. درز یا شیار که نشان دهنده ی ضخامت و سایش پارکت می باشد.

قیمت پارکت

مهمترین فاکتور برای قیمت پارکت نوع و برند آن می باشد که قاعدتا کیفیت محصول را نشان خواهد داد. مسئله ی مهم دیگر برای قیمت گذاری پارکت اجرت نصب، ضخامت پارکت و درجه ی سا یشی پارکت است.

 مزایا و معایب پارکت نسبت سرامیک

یکی از سوالات متداول این است که آیا سرامیک و سنگ را به عنوان کف پوش انتخاب نماییم یا پارکت را؟ در این مقایسه برای رسیدن به بهترین جواب و انتخاب لازم است که مزایا و معایب این دو را باهم مقایسه و بررسی کنیم.

در ابتدای مقاله مزایا و معایب پارکت را باهم بررسی نمودیم و در اینجا مزایا و معایب سرامیک و سنگ را هم با یکدیگر می خوانیم تا بتوانیم جواب معقولی برای این سوال خود پیدا نماییم.

مزایای سرامیک و سنگ

سرامیک و سنگ مقاوم ترین کف پوشها به حساب می آیند. خاصیت ضد آب بودن آنها هم یکی دیگر از مزایای خوب سنگ ها و سرامیک ها می باشد. به دلیل نصب سنگ و سرامیک که به کمک سیمان روی زمین انجام می شود دچار مشکل سر و صدا به مرور زمان  هنگام راه رفتن نخواهند شد. تنوع و دوام بالای سنگ و سرامیک هم یکی دیگر از مزایای مهم آنها به شمار می آید. دیگر مزیت مهم آنها قابلیت شستشوی راحت است که می تواند آنها را مناسب انتخاب برای سرویس های بهداشتی و آشپزخانه و … کند.

معایب سنگ و سرامیک

سنگ ها و سرامیک ها دارای خاصیت حفظ سرما در بافت خود هستند به همین دلیل برای فصل های سرد و همچنین راه رفتن بدون کفش یا پاپوش روی آنها چندان جالب نمی باشند. یکی دیگر از معایب عمده ی آنها سر بودن و لغزندگی زیاد انها به خصوص اگر مرطوب باشند برای کودکان و سالخوردگان است. در صورت برخورد جسم سخت امکان آسیب هم به آن جسم و هم برای سرامیک و سنگ وجود دارد.

با توجه به مسائل ذکر شده انتخاب بین سرامیک و سنگ و یا پارکت به عنوان کفپوش در درجه ی اول به سلیقه ی شما و بعد با توجه به ویژگی های مد نظر شما برای نوع کفپوش و حد انتظارتان از کفپوش می باشد. بنابراین با در نظر گرفتن اینکه اولویت برای شما چیست و اینکه نگهداری و نظافت کدام مورد برایتان راحت تر می باشد و همچنین میزان بودجه ی شما قطعا با یک مشاوره گرفتن از افراد حرفه ای می توانید بهترین انتخاب را داشته باشید.

کلام آخر

حال که طی این دو مقاله با پارکت و انواع آن و مزایا و معایب آن بیشتر آشنا شدیم می توانیم بسته به سلیقه و بودجه ی خود و نوع مکانی که نیاز به نصب پارکت دارد با تنوع و رنگ و طرح های مختلف تولید شده در بازار بهترین انتخاب را داشته باشیم و از زیبایی و شکوه پارکت در دکوراسیون خود بهره ببریم.

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید