کاشی و سرامیک دیواری

کاشی‌های دیواری به‌طور مشخصی با کاشی‌های کف تفاوت دارند، چرا که معمولاً برای تحمل بار به کار نمی‌روند. لعاب‌های استفاده‌شده در ساخت کاشی‌های دیواری نیز متفاوت بوده و برای مقاومت در برابر سایش ناشی از تردد طراحی نشده است. آن‌ها اغلب سبک ‌تر و نازک ‌تر از کاشی‌های کف هستند. با کاوش در اصول انتخاب و مشخصات کاشی‌های دیواری، ما یک راهنمای مقدماتی از کاشی‌های دیواری، مخصوص معماران، تهیه نموده ایم که می تواند  نقطه شروع مفیدی برای درک چگونگی استفاده از کاشی ها، از متریال و ابعاد گرفته تا رتبه‌بندی و نگهداری، در طراحی‌های مدرن استفاده گردد.

حال در ادامه به ذکر چند نوع از انواع کاشی سرامیک ها در سایت بسپار، می پردازیم.

راهنمای کاشی و سرامیک دیواری

انواع کاشی و متریال آن

در ابتدا مهم است که بدانیم کاشی‌ها می‌توانند از مواد و مصالح ساختمانی گوناگون ساخته شوند. بااین‌حال، گونه‌های استانداردی وجود دارند. کاشی‌ها با استفاده از سرامیک، سنگ، فلز، شیشه و یا انواع مختلف خاک رس به‌عنوان قطعه‌ای از مواد سخت پوش ساخته می‌شوند. همچنین در مواردی از مواد سبک مانند پرلیت یا چوب ساخته می‌شوند، گرچه این موارد کمتر رایج هستند.

 

مطلب پیشنهادی : راهنمای خرید کاشی و سرامیک حتماً به این نکات توجه کنید!

 

سرامیک پرسلان

 متداول‌ترین نوع کاشی دیواری، کاشی‌های سرامیکی یا پرسلان هستند که تفاوت آن‌ها در میزان جذب آب هست. کاشی‌هایی که آب را با سرعت کمتری جذب می‌کنند، به‌طور معمول پرسلان نامیده می‌شوند و بهتر است برای فضاهایی با رطوبت بالا مانند حمام استفاده شوند. کاشی‌های چینی از خشت ظریف و متراکم بوده و خاک رس موجود در آن‌ها باعث می‌شود تا غیرقابل نفوذتر از سرامیک باشند. آن‌ها در دمای بالا پخته می‌شوند و همین امر باعث بالاتر بودن استحکام و مقاومت آن‌ها در برابر آسیب نسبت به کاشی و سرامیک غیر چینی شده است. کاشی و سرامیک معمولاً با پخت خاک رس قرمز یا سفید در یک کوره با پوششی از یک لعاب بادوام که رنگ و الگو دارد تولید می‌شوند. با توجه به اینکه کاشی و سرامیک برای استفاده در فضای باز مناسب نیستند، ولی می‌توان از آن‌ها در جاهایی با حجم کم یا متوسط تردد،​​استفاده کرد. همچنین، کاشی‌های سرامیکی به‌سختی چینی نیستند، بنابراین راحت ‌تر برش داده می‌شوند.

سرامیک پرسلان

 

کاشی لعابدار

کاشی‌های لعابدار معمولاً برای دیوار به کار می‌روند و مشهورترین آن‌ها کاشی‌های طرح مترو با نسبت طول و عرض حدود 2 به 1 است. کاشی‌های لعابدار معمولاً سرامیکی یا چینی هستند. آن‌ها به‌طور معمول در دمای بالا پخته می‌شوند تا یک کاشی متراکم و بادوام ایجاد کنند که در برابر رطوبت مقاوم باشد. روند لعاب دادن باعث می‌شود تا رنگ این نوع کاشی‌ها روشن‌تر شده و همچنین سطحی به شکل شیشه‌ایجاد کند. به خاطر داشته باشید که شما با توجه به اطلاعات کامل ساخت کاشی‌ها یا همان  (Porcelain Enamel Institute) PEI Wear Ratings می‌توانید مناسب‌ترین کاشی جهت دیوارهای خود انتخاب کنید.

 

مطلب پیشنهادی : 8 نکته برای کاشی کاری کف

 

کاشی‌های شیشه‌ای

این نوع کاشی‌ها هم به عنوان مواد و مصالح ساختمانی شناخته میشوند و قطعاتی از شیشه هستند که در رنگ‌های مختلف و به شکل‌های یکنواخت درآمده‌اند و در بازار به دو صورت عرضه می‌شوند: 1 – موزاییک با پشت مشبک 2 – کاشی‌های مجزا.

 از کاشی‌های دیواری شیشه‌ای می‌توان برای طراحی‌های مختلف در آشپزخانه یا حمام استفاده کرد. کاشی‌های دیواری شیشه‌ای، نسبت به بسیاری از کاشی‌ها، از مقاومت و استحکام بیشتری در برابر رطوبت برخوردار هستند. همچنین شستشوی آن‌ها بسیار ساده هست زیرا سطح آن‌ها نسبت به کاشی و سرامیک، صاف‌تر است. این بدان معنی است که آن‌ها در برابر جذب بیش‌ازحد ناخالصی‌های مختلف مقاوم‌تر هستند. همچنین آن‌ها می‌توانند با بسیاری از مواد تکمیل‌کننده دیگر مانند کاشی‌های هلندی، گرانیت، چوب، پلاستیک و سنگ مرمر ترکیب شوند.

کاشی شیشه ای

کاشی موزاییک

کاشی‌های موزاییکی اغلب دارای طرح‌های تزئینی هستند که از مواد کوچکی تشکیل‌ شده‌اند تا بتوانند برای پیاده‌سازی یک الگو یا تصویری خاص به ما کمک کنند. موزاییک به‌عنوان الگوی طرح پایانی با کاشی‌های کوچک‌تر از 2 × 2 تعریف می‌شود. الگوهای موزاییک برای طراحی از لحاظ متریال، رنگ‌ها و اشکال کاشی بسیار متفاوت است. آن‌ها در اشکال و سبک‌هایی مانند مربع، پنی گرد ، عربی، شورون یا استخوان شاه‌ماهی موجود هستند. به‌طورمعمول، از کاشی‌های موزاییکی برای بین کابینتی و دیوارها استفاده می‌شود. از کاشی موزاییک می‌توان برای کف ساختمان نیز استفاده کرد، اما به دلیل مشکلاتی که در تمیز کردن خطوط دوغاب ریخته شده ما بین موزاییک‌ها وجود دارد، این کار زیاد مورداستفاده قرار نمی‌گیرد.

کاشی موزاییک

 

کاشی معدنی

کاشی معدنی بسیار سخت و غیرقابل نفوذ است چراکه مواد به‌کاررفته در آن‌ها از مواد معدنی زمین بوده و به همان روشی که برای ساخت آجر استفاده می‌شود، ساخته‌وپرداخته می‌شود. این کاشی بدون لعاب، با در نظر داشتن استحکام و مقاومت زیاد در برابر لغزش معمولاً برای کف‌پوش داخل و یا خارج ساختمان استفاده می‌شود.

کاشی معدنی به دلیل داشتن مواد معدنی و پخته شدن در درجه حرارت بسیار بالا، در هنگام آتش‌سوزی، مقاوم‌تر از خاک رس هست. برخلاف سفال خاک رس، کاشی‌های معدنی متخلخل نیستند و در برابر آب نیز مقاوم‌تر هستند و برخلاف کاشی و سرامیک، کاشی معدن فاقد لایه لعاب سطح هست. یک نقطه‌ضعف اساسی در کاشی معدنی این است که تمیز کردن آن دشوار است.

کاشی سنگ طبیعی

ککاشی‌های سنگ طبیعی برای مدت ‌زمان بسیار طولانی مورداستفاده قرارگرفته‌اند. امروزه این نوع کاشی‌ها به دلیل با داشتن توانایی مقاومت بالا در برابر سایش و درعین ‌حال حفظ زیبایی، بسیار موردتوجه قرار دارند. به‌طورمعمول، کاشی‌های دیواری سنگی از جنس گرانیت، سنگ مرمر، تخته‌سنگ و تراورتن ساخته می‌شوند. این مواد در مواردی که رطوبت نگران‌کننده نیست به‌خوبی کار می‌کنند. کاشی سنگ طبیعی دارای لبه‌های اصلاح‌شده هستند. آن‌ها می‌توانند سنگین باشند و تمامی کاشی‌های سنگی متخلخل (دارای سطحی ناصاف) هستند. توجه داشته باشید که قبل از اتمام نصب این نوع کاشی، مهرو موم به ‌خوبی انجام بگیرد. کاشی‌های سنگ طبیعی را می‌توان در انواع پروژه‌های تجاری و مسکونی به کار گرفت که عمده کاربرد آن‌ها در آشپزخانه، حمام و راهروها هست.

کاشی سنگ طبیعی

استانداردهای اندازه کاشی

در اصول طراحی یکی از بزرگ‌ترین تصمیمات، انتخاب نوع و اندازه کاشی است. در این زمینه گزینه‌های بسیاری در دسترس هست که اگر الگوی مناسبی از طراحی ارائه‌شده باشد، به‌راحتی این موضوع مشخص و قابل‌ حل می‌شود. اندازه کاشی انتخابی می‌تواند به‌اندازه طراحی در پایان کار ظاهر پروژه شما تأثیر بگذارد.

 کاشی‌های دیواری اغلب نازک‌تر هستند و به شکل مربع در ابعاد 3 * 3 اینچ (معادل cm 7/62 * cm 7/62) تا         6 * 6 اینچ (معادل cm 15/24 * cm 15/24) در نظر گرفته می‌شود. توجه داشته باشید که برای استفاده از کاشی‌های موزاییکی، اغلب 2 اینچ مربع یا کوچک‌تر هستند و می‌توانند به‌صورت جداگانه نصب شوند. برای ایجاد اتاقی با خطوط دوغاب کمتر بهتر است از کاشی‌های بزرگ‌تر استفاده کنید تا ظاهر ساده‌تری ایجاد کنند و نیز می‌توان یک اتاق کوچک را بزرگ‌تر نشان داد. به یاد داشته باشید که کاشی‌های بزرگ‌تر برای نصب، به چسب بیشتری نیاز دارند. در زیر برخی از اندازه‌های معمول و کاربردهای آن‌ها ذکرشده است.

کاشی موزاییک مربع

کاشی موزاییک معمولاً در اطراف خانه به‌عنوان کاشی بین کابینتی آشپزخانه یا حمام استفاده می‌شود. محبوب ‌ترین مواد برای موزاییک، سرامیک، پرسلان و شیشه و به دنبال آن سنگ و فلز است. کاشی معرق به‌صورت جداگانه در مربع‌های 1 * 1 اینچ (معادل 2/54 cm * 2/54 cm) است. به‌طورمعمول، دوازده ردیف از دوازده ستون کاشی معرق به هم متصل می‌شوند و یک صفحه را تشکیل می‌دهند که تقریباً برابر 1 * 1 فوت مربع (معادل 30/48 cm * cm 30/48) است. کاشی موزاییکی به‌صورت مجزا به شکل مربع در اندازه 2 اینچ (5/08 cm) به‌صورت سست یا مشبک در دسترس است. کاشی‌ها از پشت از طریق توری به هم نزدیک می‌شوند که می‌توان به‌راحتی با ابزار مخصوص برش داد.

کاشی ترکیبی

این کاشی به‌اندازه کافی بزرگ نیست که بتوان آن را به‌واقع کاشی طرح مترو نامید و از لحاظ شکل ظاهری بیشتر شبیه کاشی معرق است؛ بنابراین می‌توان آن را ترکیبی نامید. این نوع کاشی در نسبت ابعاد 1: 2 (ارتفاع به عرض) اندازه‌گیری می‌شود، جایی که عرض دو برابر ارتفاع است. معمولاً به‌عنوان بین کابینتی آشپزخانه یا حمام یا به‌عنوان دیوارپوش استفاده می‌شود.

کاشی ترکیبی

 

 

کاشی مترو

به‌عنوان یکی از محبوب ‌ترین انواع کاشی، کاشی‌های مترو با نسبت ابعاد 1 * 2 (ارتفاع به عرض) ساخته می‌شوند. یک کاشی  طرح مترو واقعی هرگز کوچک‌تر از طول 3 اینچ (7/62 cm) و عرض 6 اینچ (15/24 cm) نیست. از کاشی های مترو در دیوارهای حمام، بین کابینتی آشپزخانه یا حمام، دوش و محیط وان استفاده می‌شود. کاشی مترو اغلب از سرامیک یا پرسلانی و گاهی اوقات از شیشه یا فلز ساخته می‌شود.

کاشی های مربع

کاشی مربع 4 اینچی (10/16 cm) به‌طور معمول در آشپزخانه و حمام استفاده می‌شود، هرچند که گاهی اوقات در کف یا میزهای پیشخوان نیز بکار برده می‌شود. همچنین می‌توان به عنوان بین کابینتی یا در حمام استفاده کرد و کاشی‌های چهار اینچی اغلب با استفاده از سرامیک، ظروف چینی، شیشه، سنگ و فلز ساخته می‌شوند.

 

کاشی مربع

انواع پخت و تخلخل کاشی

نسبت فضاهای خالی به جامدات در یک کاشی، تخلخل نامیده می‌شود که بر میزان درصد آب جذب ‌شده در یک کاشی تأثیر می‌گذارد. کاشی چگال تر، آب کمتری جذب می‌کند. طبقه‌بندی تخلخل کاشی عبارت‌اند از: نفوذناپذیر (کم جاذب)، شیشه‌ای، نیمه زجاجیه و غیر شیشه‌ای (جاذب‌ترین). درک تخلخل کاشی مهم است زیرا در بسیاری از فضاها ممکن است به کاربرد ضد رطوبتی نیاز داشته باشند. به‌عنوان‌مثال: از کاشی متخلخل نباید در فضاهای باز که هوای سرد امکان یخ‌زدگی ایجاد می‌کند، استفاده شود.

مواد کاشی خام که بیسک نامیده می‌شوند، می‌توانند به‌صورت تک پخت یا دو پخت باشند. فرآیند پخت بر سختی کاشی تأثیر می‌گذارد. معمولاً هرچه دمای پخت کاشی داغ‌تر و مدت‌زمان بیشتری نیز پخته شود، کاشی سخت‌ تر خواهد شد. برای کاشی‌های تک پخت، لعاب به مواد اولیه اعمال می‌شود و یک‌بار در کوره پخته می‌شود. کاشی‌های دو پخت ضخیم‌تر هستند که پس از افزودن رنگ یا تزئین در مرحله اول پخت، کاشی برای بار دوم پخته می‌شود.

کاشی دیواری

 

رتبه‌بندی کاشی

شما می‌توانید با کمک درجه سختی کاشی، کاشی مناسب فضای خود را تعیین کنید. به‌عنوان‌مثال، حمام‌ها به کاشی با متریال ضد رطوبت و بدون لغزش نیاز دارند، درحالی‌که ورودی‌ها به یک کاشی با استحکام بالا، مقاوم در برابر سایش و ضد رطوبت نیاز دارند. بعضی از کاشی‌ها سخت ‌تر از بقیه هستند و در نهایت انواع کاشی‌ها با یک سری تست های استاندارد رتبه‌بندی می‌شود.

با این آزمون‌ها که برای رتبه‌بندی سختی نسبی کاشی‌ها هست (معروف به مقیاس Mohs)، توانایی مقاومت در برابر فرسایش و درصد جذب آب را ارزیابی می‌کنند. درحالی‌که بعضی از کاشی‌ها فقط برای استفاده در فضای داخل یا خارج درجه‌بندی ‌شده‌اند، برخی دیگر می‌توانند در هر دو فضای داخلی و خارجی ساختمان بکار گرفته شوند.

رتبه‌بندی سختی کاشی که توسط موسسه Institute Porcelain Enamel صورت گرفته عبارت‌اند از:

کلاس I – کاشی بدون تردد: این کاشی‌ها فقط برای کاربردهای دیواری هستند.

کلاس II – کاشی برای تردد کم: کاربرد این نوع کاشی‌ها در دیوارهای داخلی ساختمان مسکونی و تجاری بوده و اغلب در مناطقی که فرسایش کمی اتفاق می‌افتد (مانند حمام)، استفاده می‌شوند.

کلاس III – کاشی برای تردد کم تا متوسط: از این کاشی‌ها در ساختمان‌های مسکونی با تردد نرمال استفاده می‌شود. همچنین برای پیشخوان‌ها و دیوارها نیز ایده آل هستند.

کلاس IV – تردد متوسط ​​تا زیاد: این کاشی‌ها علاوه بر استفاده در ​​سازمان‌های کوچک یا متوسط، در تمام مصارف خانه‌های مسکونی نیز قابل‌استفاده هستند.

کلاس V – تردد زیاد تا شدید: این کاشی‌ها برای تمام خانه‌های مسکونی، ساختمان‌های تجاری بزرگ و مؤسسات پرتردد مناسب هستند.

مانند کاشی Marvel PRO که توسط شرکت اطلس کنکورد Atlas Concord ارائه می‌شود.

انواع کاشی و سرامیک

نگهداری و دوام‌پذیری کاشی

کاشی‌ها محصولی چندبعدی و بادوام هستند. در بیشتر موارد، آن‌ها می‌توانند به‌راحتی تمیز شوند، زیرا از بین بردن لکه‌ها و چرک‌های موجود در سطح کاشی‌ها قابل پاک شدن هستند. تمیز کردن سطوح صاف و لعابی معمولاً ساده‌تر از سطوح ناصاف و بی‌لعاب هستند. کاشی‌های دیواری معمولاً آسان‌تر نگهداری می‌شوند و بسته به نوع کاشی می‌توانند در برابر رطوبت مقاومت کنند. حتی با انتخاب مناسب کاشی می‌توانید سال‌ها از آن‌ها استفاده کنید. کاشی‌ها سخت پوش هستند و در مقابل اشعه‌ی UV آسیب ‌پذیر نیستند. انتخاب دقیق کاشی می‌تواند باعث تقویت و حفاظت از یک محیط یا طرح شود و به ارزش آن بیفزاید.

کاشی دیواری

مطالعات موردی در مورد کاشی‌ها

POKE POKE توسط STUDIO DOHO در شانگهای، چین
STUDIO DOHO  مفهوم گشت ‌وگذار شهری "Urban Surf" را برای رستوران POKE POKE مستقر در شانگهای چین توسعه داد. این پروژه 32 مترمربع واقع در طبقه همکف یک‌خانه قدیمی در منطقه Jing’an شهر شانگهای، با نمای آبی شیب‌دار و صفحات منظم پیشخوان متشکل از انواع کاشی‌ها، ایده‌ای خلاق و جسورانه را نمایش می‌دهد. طراحان به دلیل زیبایی نمای محدوده جلوی خیابان و ساختار موجود دیوارهای داخلی مجبور شدند ورودی را از خیابان اصلی منتقل کنند و یک دیوار محکم بزرگ جلوی درب اصلی فروشگاه ایجاد کنند. آن‌ها با ایجاد یک دیوار کاشی مورب بسیار زیبا و چشم‌نواز که نشان‌دهنده دیدار دریا با آسمان است، دیوار را تزیین کردند. همچنین دیوار موزاییکی از سمت خیابان خودنمایی می‌کند و درحالی ‌که مکانی را برای جمع شدن و گپ زدن ساکنان محلی فراهم آورده است، مشتریان را به ورودی فروشگاه جلب می‌کند.

 

کاشی و سرامیک

 

17 محصول کاشی سرامیکی بسیار عالی وجود دارد که هر معمار باید آن‌ها را بداند.

کاشی‌های سرامیکی چندکاره، از دیوارها و کف‌پوش‌های روکش‌دار گرفته تا مبلمان و حتی فضاهای خارجی ساختمان، همه‌جا را فراگرفته‌اند. درواقع، هم در محصولات مسکونی و هم در پروژه‌های تجاری به‌نوعی کالایی کاملاً محبوب است که مصرف کاشی سرامیکی تنها در ایالات ‌متحده سالانه به بیش از 2.75 میلیارد فوت مربع می‌رسد. با توجه به برخی از گزینه‌های موجود، در اینجا برخی از برجسته‌ترین نسخه‌های برتر نمایشگاه‌های کاشی و سنگ نمای برتر آمریکا قابل‌ذکر هستند

راهنمای خرید کاشی دواری

Cuyperspassage توسط Benthem Crouwel Architects، آمستردام، هلند

Cuyperspassage نام تونل جدید ایستگاه IJ مرکزی آمستردام است که شهر و آب‌های رودخانه را به هم متصل می‌کند
از اواخر سال 2015 روزانه تعداد زیادی دوچرخه‌سوار، حدود 15000 نفر و افراد پیاده 24 ساعته از آن استفاده می‌کنند. بسیاری از فعالان شهر احساس می‌کردند این راهرو کند ترافیکی» دقیقاً همان چیزی بود که شهر آن را کم دارد. این تونل ازیک‌طرف با تقریباً 80،000 کاشی دلفت بلو Delft Blue پوشانده شده است و یک منظره‌ی تماشایی را در یک نقطه مرکزی شهر آمستردام هلند به وجود آورده است.

شرکت سرامیک‌سازی Royal Tichelaar Makkum پنج سال وقت خود را صرف ساخت 46000 قطعه کاشی دیواری برای تابلوها و همچنین 33000 قطعه کاشی کف در اندازه کاشی‌های سنتی هلندی (13cm * 13cm) کرد.

 


پایان مطلب


 

 

لینک های مفید و مطالب پیشنهادی مرتبط 

 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید