چیست بررسی انواع پارکت 1

تعریف پارکت

 پارکت یکی از محبوبترین کفپوش ها  با مزایای زیاد از تکه های چوب با الگوهای هندسی متنوع می باشد که چند سالیست در بسیاری از منازل، ادارات، هتل ها، اماکن تجاری و… مورد توجه قرار گرفته است. دکوراسیونی گرم و جذاب با استفاده از پارکت ها با توجه به تنوع زیاد آنها از لحاظ جنس،رنگ و طرح انتخابی ایده آل و منحصر به فرد است.

کلمه ی پارکت به معنای محفظه ی کوچک از واژه ای فرانسوی گرفته شده است. اواخر قرن 16 میلادی در شهر ورسای نزدیک به پاریس ثروتمندان شهر تصمیم گرفتند  پارکت های چوبی را جایگزین سنگ های مرمر کف منازل خود در نظر بگیرند. بدین ترتیب کف کاخ ورسای توسط لویی شانزدهم با پارکت های چوبی پوشانده شد. این پارکت ها علاوه بر اصالت و زیبایی عایق بسیار خوبی در برابر سرما به حساب می آمدند. در قرن 20 میلادی کارخانه ها به شکل صنعتی به این حوزه ی کاری وارد شدند و بدین ترتیب صنعت پارکت به صورت گسترده تری وارد سبک های معماری شد.

پارکت ها گاها به عنوان دیوارپوش هم مورد استفاده قرار میگیرند که صد البته جنس و طرح و رنگ دیوارپوش ها مخصوص همین کار است. در دکوراسیون مینیمال استفاده از پارکت های چوبی بهترین نتیجه را به ما خواهند داد. زیبایی و گرمای هدیه داده شده از پارکت های چوبی در سبک دکوراسیون مینیمال بسیار چشم نواز و گیراست.

 در آن زمان پارکت ها را از چوب های طبیعی به صورت صفحات نازک برش می دادند و سطح زمین مورد نظر را با آن می پوشاندند. پارکت های چوبی به اشکال مختلفی مانند: مربع، مستطیل، لوزی، سه گوش و حالت پازلی در کنار هم نصب می شدند و جلوه ای بی نظیر به فضا می دادند. اما برای این کار باید درختان بسیاری قطع و تبدیل به الوار میشد. پس از مدتی به خاطر حفظ محیط زیست تصمیم برآن شد که نمونه های مصنوعی مانند: لمینت از پارکت ها هم ساخته شوند.

 

انواع پارکت

 

انواع چوب های مورد استفاده برای پارکت چوبی

  • چوب افرا: چوبی یکپارچه و بسیار کاربردی با منافذ ریزکه از درختان جنگل های شمال کشور بدست می آید. داشتن رنگ روشن ( سفید تا قهوه ای روشن و متمایل به قرمز) و جذاب آن کاربرد این چوب را در صنعت دکوراسیون آسان نموده. چوب درخت افرا حتی در آلات موسیقی (پیانو ویالون، گیتار و. .. )هم مورد استفاده ی فراوان قرار می گیرد.
  • چوب درخت گردو: چوبی بسیار مقاوم و نمادی ازغرور و سرکشی. رنگ بخش داخلی تنه ی آن از قهوه ای تیره تا بنفش تیره متغیر می باشد و قسمت بیرونی و زیر پوست ساقه از قهوه ای خاکستری تا زرد روشن است.  درختان گردو در کشورهایی مثل: ایران، آمریکا، چین و اکراین پرورش داده می شوند و در موارد زیادی مورد استفاده قرار می گیرند. از جمله: برای صنعت مبل سازی، تهیه ی شطرنج و… .
  • چوب درخت بلوط: دارای تنوع رنگی بسیار با رگه های تیره و روشن قهوه ای و لطیف می باشد.  تراکم و انعطاف پذیری بالایی را داراست و در ساخت انواع محصولات چوبی به دلیل دوام بالا و مقاومت در برابر رطوبت بسیار مورد استفاده قرار می گیرد.
  • چوب درخت راش:  رنگ چوب راش از زرد تا صورتی مایل به قهوه ای متغیر می باشد.اگر این چوب را تحت بخار قرار دهند رنگ آن به قرمز تبدیل می شود. استحکام و زیبایی و شفافیت چوبهای راش به عنوان کفپوش انتخابی بسیار عالیست حتی برای مکان های پر رفت و آمدی مانند اماکن تجاری، فروشگاه های بزرگ و… .
  • چوب درخت گیلاس: چوب این درخت در اکثر قاره های جهان از جمله آسیا، اروپا و آمریکا قابل دسترسی می باشد. رنگ طلایی مایل به قهوه ای کاربرد و استفاده از این چوب را بسیار بیشتر از چوب های درختان دیگر کرده است.
  • چوب درخت اقاقیا: استحکام و مقاومت چوب درخت اقاقیا از درخت بلوط هم بیشتر است. درختی است از تیره ی باقلاییان و دارای 20نوع می باشد بسیار منعطف و مقاوم در برابر رطوبت است.
  • چوب درخت آلبالو: دارای تناژ رنگی زرد تا قهوه ای مایل به قرمز است با ساختاری یکدست و متراکم همراه با منافذ کوچک.
  • چوب درخت زبان گنجشک: داشتن قابلیت رنگ پذیری این چوب را گزینه ی مناسبی برای استفاده در صنعت پارکت قرار داده است. دارای رنگ روشن با منافذ بزرگ و مقاومت مناسبی می باشد.
  • چوب درخت کاج: بسته به نوع درخت سختی و مقاومت پارکت تهیه شده از چوب درخت کاج باهم متفاوت می باشد.محبوبیت و دلربایی این نوع پارکت در دکوراسیون داخلی بسیار چشمگیر است.

چوب بامبو: با خیساندن ریشه های بامبو و تحت فشار قرار دادن آنها تخته ای سفت و محکم بدست می آید که از آنها برای تهیه پارکت های منحصر به فرد با جنس بامبو استفاده می شود.

 

مطلب پیشنهادی : مزایا و معایب پارکت

 

پارکت در دکوراسیون داخلی

نقش پارکت در ایجاد فضایی لوکس و با اصالت و مدرن در دنیای دکوراسیون داخلی مثل دنیای مد الهام دهنده و با شکوه می باشد. با انتخاب درست پارامترهایی مانند نوع، کیفیت و رنگ پارکت  و ابعاد و مکان نصب پارکت می توان نما و منظره ای جذاب و لوکس را در دکوراسیون داخلی به نمایش گذاشت. استفاده اصولی و صحیح ازانواع پارکت در دکوراسیون داخلی می تواند القا کننده ی نمایی کلاسیک، مدرن و حتی روستیک در فضا باشد.

پارکت در سالن پذیرایی

انتخاب پارکت مناسب برای سالن پذیرایی و نحوه ی ست کردن پارکت با مبلمان یکی از مهمترین نکات دکوراسیون داخلی می باشد. اصولا برای فضاهای کوچک انتخاب رنگ روشن منطقی تر است. اما برای شیک به نظر رسیدن سالن پذیرایی انتخاب رنگ تیره ی پارکت طرفداران زیادی دارد که در این صورت بهتر است رنگ مبلمان خود را حتما روشن در نظر بگیریم. تا کنتراست(تضاد) به وجود آمده شکوه خود را به زیبایی نمایان کند.

ته رنگ پارکت های چوبی معمولا زرد، نارنجی، قرمز، خاکستری یا قهوه ای است. پس با در نظر گرفتن چرخه ی رنگی و شناخت رنگ های مکمل و متضاد می توانید زیباترین ست ها را در کنار هم فراهم نمایید. به طور مثال: اگر در ته رنگ پارکت سالن پذیرایی خود رنگ قهوه ای متمایل به قرمز دارید انتخاب مبلمان به رنگ سبز رنگ ترکیبی لوکس و جذاب به فضای شما خواهد داد.

نکته

برای اتاق ها یا فضاهای کوچک پارکت های رنگ روشن  با طرح های ساده بسیار انتخاب عاقلانه  و زیرکانه ای می باشد. در خانه هایی با پلان باز طراحی شده انتخاب پارکت برای تمامی فضاها مثل اتاق خواب، اتاق مطالعه، سالن پذیرایی و… جلوه ای خاص و باشکوه به فضا خواهد داد.

پارکت در اتاق خواب

برای انتخاب مناسب پارکت در اتاق خواب بهتر است سلیقه ی شخصی یک یا دو نفری را که از اتاق خواب استفاده می کنند در نظر گرفت. و همچنین قواعدی مانند جنسیت افراد، متراژ اتاق، نور فضا و رنگ سرویس خواب و … در انتخاب پارکت مناسب تاثیر گذار می باشد. مثلا اگر متراژ اتاق خواب بالا نیست از پارکت رنگ روشن مانند کرم رنگ استفاده کنید. اگر اتاق خواب متراژ بالا و پنجره دارد انتخاب پارکت رنگ تیره بهترین نتیجه را به شما خواهد داد.انتخاب پارکت به رنگ سفید یا کرم با اکثر وسایل اتاق خواب خصوصا برای نوزادان و کودکان هارمونی لازم را ایجاد می نماید. اتاق خواب بزرگسالان با پارکت هایی به رنگ قهوه ای با تناژهای قرمز و یا پارکت هایی به رنگ نسکافه ای روشن و بژ گرما و صمیمیت خاصی را خواهد داشت و به راحتی با دیگر متریال ها و اکسسوری های موجود در اتاق خواب هماهنگ خواهد شد. پارکت مناسب برای اتاق خواب دختران جوان می تواند از رنگ های ملایمی مانند: کرم، نسکافه ای و قهوه ای روشن انتخاب شود. و یکی از محبوبترین رنگ ها برای پارکت اتاق خواب پسران جوان رنگ بژ می باشد.

ترفند

یکی از ترفندهای زیباسازی برای پارکت در اتاق خواب یا اتاق مطالعه و حتی در صورت تمایل برای سالن پذیرایی می تواند استفاده از سایه روشن در انتخاب پارکت ها باشد. بدین صورت که از یک ردیف پارکت تیره رنگ و یک ردیف پارکت رنگ روشن کنار هم استفاده نماییم البته با حفظ اصول تناسب رنگها. به عنوان مثال: پارکت به رنگ قهوه ای تیره و روشن و یا پارکت خاکستری روشن و تیره و… .

پارکت برای آشپزخانه

در این فضا محدودیت هایی به دلیل وجود آب و امکان رطوبت در فضا را داریم. بنابراین بهترین پارکت برای این گونه فضاها پارکت لمینت می باشد. نظافت پارکت های لمینت به آسانی انجام پذیر می باشد. در صورتی که پارکت های چوبی امکان استفاده از آب را برای نظافت به هیج عنوان ندارند. گرچه استفاده از پارکت چوبی زیبایی و جلوه ی خاصی به آشپزخانه می دهد اما محدودیت نگهداری از آن را هم باید در نظر داشت و کف آشپزخانه با پارکت چوبی همواره باید خشک باشد. در صورت اصرار به اجرای پارکت چوبی در فضای آشپزخانه پیشنهاد پارکت های مهندسی شده و پارکت های تمام چوب بهترین انتخاب می باشند.

پارکت برای راه پله

راه پله قسمت مهمی از دکوراسیون داخلی محسوب می شود و انتخاب نوع کفپوش برای این قسمت از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

با توجه به پیشرفت صنعت ساختمان و دکوراسیون امروزه از انواع کفپوش ها می توان بسته به سلیقه ی خود انتخاب نمود. البته چون متریالهای موجد در راه پله های بیرونی و داخلی باهم متفاوت است پس انتخاب برای ما کمی دشوارتر و متفاوت تر می شود.

مقاوم ترین کفپوش برای راه پله های بیرونی استفاده از سنگ و فلز می باشد. راه پله های مشاعات می تواند از انواع سنگ یا سرامیک در نظر گرفته شود. کفپوش های چوبی و حتی شیشه ای هم جلوه و زیبایی خاص خود را دارند و در ساختمانهای لوکس و مدرن جایگاه ویژه ای دارند. گاها از فرش بر روی کفپوش های راه پله به منظور حالتی کلاسیک و سلطنتی استفاده می شود. با توجه به مسایل ذکر شده و همچنین قیمت و کاربرد پارکت های چوبی برای راه پله شاید بتوان گفت که بهترین گزینه برای پارکت راه پله همان پارکت لمینت می باشد مخصوصا برای ره پله های دوبلکس.

پارکت برای سرویس های بهداشتی

بهترین انتخاب برای این قسمتها به دلیل محدودیت و وجود رطوبت و آب و نیاز به نظافت مداوم پارکت های ضد آب و ترجیحا پارکت لمینت است.

 

انواع پارکت

 دسته بندی پارکت ها براساس متریال های استفاده شده در انواع آن به شرح زیر می باشد:

پارکت لمینت

ساخت لمینت از چندلایه مواد ترکیبی فشرده انجام می گیرد. سطح خارجی آن می تواند دارای نقش و طرح هم باشد. یکی از دلایل محبوبیت لمینت ها استحکام زیاد و عایق بودن آنها می باشد. پارکت لمینت در سه دسته ی تولیدی از لحاظ کشور تولید کننده قرار می گیرد. آلمان، ایران و ترک رایج ترین کشورهای تولید کننده ی لمینت می باشند. لمینت به دلیل نگهداری و نصب راحت و تنوع رنگی  و کیفیت خوب آن بسیار پرطرفدار است.

 چند تفاوت پارکت و لمینت

1. لمینت مقرون به صرفه تر از پارکت می باشد.

2. نگهداری و نظافت لمینت آسان تر از پارکت است.

3. ضایعات زیستی لمینت بسیار کمتر از پارکت است.

4. زیبایی و جذابیت پارکت بیشتر از لمینت است.

5. طول عمر و تعمیر پارکت بیشار از لمینت می باشد.

پارکت  چوبی

ظاهری شیک و عمری طولانی دارد. دارای بافتی طبیعی و گرم و جذاب و مرغوب است. ایجاد آلرژی و حساسیت نمی کند.عایق سرما، گرما و صدا می باشد. از انواع چوب درختان گردو، افرا، بلوط و… تهیه می شود. قبل از نصب روی زمین ابتدا زیر کار فوم قرار داده می شود و سپس پارکت های چوبی براساس طرح انتخابی نصب خواهند شد.

پارکت اپوکسی

بدون نیاز به زیر سازی به راحتی روی سطح بتنی قابل اجرا می باشد. پارکت اپوکسی ظاهری شیک و زیبا  در طرح های متنوع  و ضخامتی کم دارد. عایق حرارتی، رطوبت و حتی شیمیایی است. به همین علت می تواند برای بیمارستان ها و مراکز صنعتی انتخابی ایده آل و مناسب باشد. دارای خاصیت ضدباکتریایی است .

پارکت ضد آب

پارکت های چوبی ضد آب بسیار مناسب برای آشپزخانه ها، سرویس های بهداشتی می باشند. خاصیت ضد آب بودن آنها پاربردشان را صد چندان کرده است.

پارکت پلاستیکی

همان طور که از نامش پیداست جنس این نوع پارکت ها از پلاستیک است. که به خاطر ضد حریق نبودن، نداشتن زیبایی ظاهری و حتی مضر بودن برای سلامتی انسان ها و ایجاد مشکلات تنفسی اصلا گزینه ی مناسبی برای انتخاب نمی باشند. تنها مزیت آن نظافت آسان و قیمت کمترآن نسبت به دیگر کفپوش ها است.

پارکت ترمووود

پارکت چوبی فراوری شده ی بسیار با دوام و سازگار با محیط زیست است. دارای بافتی شیک و طبیعی است و مقاوم به سرما و گرما. ازکیفیت و تنوع بالایی برخوردار است. با آنکه قابلیت شستشو را دارد اما در محیط های مرطوب و شرجی به دلیل احتمال آفت های چوبی انتخاب جالبی نمی باشد.

پارکت پی وی سی(pvc )

 ساختاری دو لایه( لایه دوم از جنس چوب فشرده است) و ظاهری شبیه به لمینت دارد. دارای تنوع فراوان در طرح و رنگ و قیمتی مناسب می باشد. زیرسازی این نوع پارکت نیاز به کاردارد.

پارکت مهندسی شده

به دلیل دارابودن سه لایه دارای ضخامت 10 تا 15میلیمتر است. اصلی ترین لایه، یعنی لایه اول از چوبی با فیبر تراکم بالا ساخته شده است. لایه وسط فیبر چوب معمولی یا نوعی روکش چوبی است. بنابراین استحکام و قیمت مناسبی را دارد. لایه نهایی که لایه روکش نامیده می شود حداقل ضخامت 2.5 میلیمتر را دارد و باید از چوب درخت بلوط یا چوب تمام تکه درست شده باشد.

پارکت وینیلی

پارکتی ارزان قیمت و تولید شده از نوعی پلاستیک است. البته بعضی از انواع آن می تواند جنسی از چوب، پلاستیک و پلیمر داشته باشد.

 

تخته پارکت چیست؟

تکه های مجزا پارکت را تخته پارکت گویند. این تخته پارکت ها دارای دو نوع شیار دار و بدون شیار برای نصب می باشند. نوع شیاردار آن ضخامت زیادی دارد و از نظر شکل هندسی بسیار زیباست. شیار یا همان درز فضاهای خالی یک میلیمتری است که ظاهری 7 شکل دارد و در قسمت های برش خورده تکه پارکت ها قرار می گیرد. نوع شیاردار پارکت ها مناسب فضاهای پر رفت و آمد نمی باشد.

میزان استحکام پارکت

هنگام خرید و انتخاب پارکت بسته به بودجه و سیلیقه ی خود بهتر است که به استحکام و قدرت پارکت هم توجه خاصی کنید.

پارکت های طرح میله ای دارای ضخامت 14 تا 23 میلیمتر هستند و تخته های آن بین 5 تا 7 با قابلیت سمباده کشی را دارند. 

پارکت های طرح موزاییک با ضخامت 8 تا 10 میلیمتر قابلیت 4 تا 5 بار سمباده کشی را دارند. و پارکت های پیش ساخته  در نمونه های دولایه ضخامت 10 تا 16 میلیمتر را دارست و در نمونه ی سه لایه ضخامتی برابر 10 تا 25 میلیمتر را دارند.

نکات مهم خرید پارکت

1. توجه به محل نصب پارکت

2. رنگ پارکت

3. جنس چوب پارکت

4. مقاومت سایشی پارکت(ac)

5. شیوه ی نصب پارکت

6. گارانتی پارکت

سخن آخر

با وجود انواع پارکت ها در بازار اگر قصد زیبا سازی یا ایجاد تغییراتی در فضای مورد نظر خود را دارید می توانید به گزینه ی تغییر کف پوش در فضا یا انتخاب انواع پارکت ها هم فکر کنید. ناگفته نماند که پارکت ها در کنار مزایای خود دارای معایبی نیز هستند که در مقاله ی بعدی با همراهی شما عزیزان به بررسی مزایا و معایب انواع پارکت و همچنین انواع پرداخت و جلای پارکت ها خواهیم پرداخت.

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید