های عمرانی شامل چه مواردی میشوند 1

پروژه های عمرانی شامل چه مواردی می‌شوند؟ ارکان و فازهای پروژه عمرانی در 1401

پروژه‌های عمرانی

امروزه در تمامی نقاط دنیا و کشورمان، پروژه های عمرانی و ساختمانی زیادی در حال اجرا هستند. پروژه های عمرانی شامل: ساختمان‌سازی، سدسازی، راه‌سازی و … می‌شوند. انجام این پروژه‌ها در راستای آبادانی و رفاه بیشتر جامعه است. لذا این پروژ‌ها از اهمیت بالایی برخوردارند و معمولاً سرمایه کلانی در این زمینه گذاشته می‌شود. در این مقاله قصد داریم تا شما را بیشتر با پروژه های ساخت و ساز و انواع آن آشنا کنیم. در ادامه مطلب با ما همراه باشید.

پروژه های عمرانی چیست؟

عمران به معنای آبادانی، سازندگی و رونق است و پروژه هم به مجموعه‌ای از وظایف و کارها اطلاق می‌شود؛ که باید در یک دوره زمانی مشخص با توجه به منابع، امکانات و محدودیت‌ها اجرا شود. با این اوصاف، پروژه عمرانی به پروژه‌ها و اقداماتی که شامل ساخت و ساز است و حاصل آن آبادانی و رونق می‌باشد، گفته می‌شود. این پروژه‌ها شامل طیف وسیعی از کارهای ساخت و ساز مانند: ساختمان‌سازی، سد سازی، راه سازی، مراکز خرید، ورزشی و …. می‌شود. برای این پروژه‌ها ابتدا باید به دقت برنامه‌ریزی و هدف‌گذاری کرد و تمامی جوانب کار سنجیده شود؛ چون ممکن است این پروژه‌ها با شکست مواجه شوند و سرمایه زیادی بیهوده بر باد رود.

فازهای مختلف یک پروژه عمرانی

یک پروژه عمرانی، برای اینکه به انجام برسد، دارای فازها و مراحل مختلفی است:

  • فاز صفر یا طرح توجیهی: در این مرحله که اولین گام در شروع یک پروژه عمرانی است، ابتدا نیاز شناسایی می‌شود و با توجه به آن نیاز، هدف مشخص می‌شود. پس از مشخص شدن هدف باید امکان‌سنجی پروژه انجام شود؛ که اصلاً با توجه به منابع و محدودیت‌ها این پروژه قابل اجرا هست یا نه؟ مطالعات توجیهی فنی، اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی نیز در این مرحله انجام می‌شوند.

  • فاز یک یا طراحی اولیه: حال که هدف مشخص شده و انجام پروژه توجیه شده‌است، نوبت به انتخاب مشاوران و انجام بررسی‌های فنی می‌شود. در این‌ مرحله، مطالعات ژئوتکنیکی و توپوگرافی انجام می‌شود و بر اساس این مطالعات، نقشه‌های مقدماتی تهیه می‌گردد.

  • فاز دو یا طراحی تفصیلی: در مرحله بعد، باید نقشه‌ها و اسناد مناقصه، تهیه شود تا برای اجرای پروژه، پیمانکار مناسب و دستگاه نظارتی مشخص شود.

  • فاز سه یا اجرای پیمان: در این فاز، انجام پروژه کلید می‌خورد و عملیات ساخت آغاز می‌شود.

  • فازچهار یا بهره‌برداری: این مرحله، آخرین مرحله از یک پروژه عمرانی است. در این مرحله پروژه به طور کامل اجرا شده و عملیات اجرایی متوقف می‌شود. پرژوه تحویل داده شده و بهره‌برداری از آن آغاز می‌شود.

ارکان اصلی پروژه های عمرانی

هر پروژه‌ای برای این‌که به انجام برسد، شامل ارکان مختلفی می‌شود. در یک پروژه عمرانی کارفرما، پیمانکار و مشاور ارکان اصلی هستند.

کارفرما

کارفرما شخص یا سازمان و مجموعه‌ای است که با سرمایه خود می‌خواهد، یک پروژه عمرانی را شروع کند. این شخص یا سازمان، مالک و صاحب پروژه شناخته می‌شود. کارفرما می‌تواند، یک شخص حقیقی یا حقوقی یا موسسات و شرکت‌های وابسته به دولت باشد. انتخاب پیمانکار و مشاور و نیز تأمین سرمایه بر عهده کارفرماست. کارفرما ممکن است، نسبت به مسائل عمرانی آگاهی و دانش مناسبی نداشته‌باشد و صرفاً سرمایه‌گذاری باشد که بخواهد یک طرح و یا پروژه عمرانی را اجرا کند.

 

1649222579624d23b337ef9 main

مهندسان از ارکان پروژه‌های عمرانی هستند

پیمانکار

پیمانکار کسی است که پروژه عمرانی را مطابق توافقات انجام شده با کارفرما اجرا و پیاده‌سازی می‌کند. او هم می‌تواند یک شخص حقیقی و یا حقوقی باشد. پیمانکار باید دانش فنی کافی و مهارت اجرایی مناسبی در زمینه ساخت و ساز و عمران داشته باشد. علاوه بر این‌که پیمانکار، پروژه را اجرا می‌کند، مسئولیت ضمانت پروژه هم در دوره مشخص شده بر عهده او است.

برای کسب اطلاعات بیشتر در خصوص پروژه های عمرانی به لینک زیر مراجعه نمایید:

https://bimeh.com/mag/civil-projects/

 

انواع پروژه های عمرانی

پروژه های عمرانی اساساً به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • طرح‌های عمرانی

  • ساخت و سازهای شهری

طرح های عمرانی

طرح‌های عمرانی به فعالیت‌هایی شامل: مطالعات فنی، اجتماعی و اقتصادی شامل می‌شود که توسط دستگاه‌های اجرایی انجام می‌شوند. هدف از این طرح‌ها، تحقق بخشیدن به برنامه‌های بلندمدت عمرانی است. این طرح‌ها بر اساس محل تأمین اعتبار به دو دسته تقسیم می‌شوند:

  • طرح‌های شمول پروژه های عمرانی: بودجه مورد نیاز این طرح‌ها، در قانون مصوبه و بودجه مجلس تعیین می‌شود.

  • طرح‌های خارج از شمول: بودجه این طرح‌ها، از محل درآمد ارگان‌های دولتی و وزارت‌خانه‌ها تعیین می‌شود.

در یک دسته‌بندی کلی دیگر، طرح‌های عمرانی به سه دسته تقسیم می‌شوند:

  • انتفاعی: که هدف آن کسب سود و درآمد است. این طرح‌ها باید پس از مدتی بتوانند، هزینه‌های خود را تأمین کنند و سود مناسبی هم به ارمغان بیاورند.

  • غیر انتفاعی: برای گسترش رفاه و ایجاد زیرساخت‌های مختلف است. این طرح‌ها توسط دستگاه‌های اجرایی پیاده‌سازی می‌شوند. کسانی که این طرح‌ها را اجرا می‌کنند به دنبال کسب درآمد از آن نیستند.

ساخت و ساز شهری

در پروژه های ساخت و ساز شهری که هر روز در شهرهای مختلف در حال اجراست، افراد و شرکت‌های مختلفی با هم فعالیت می‌کنند؛ تا پروژه عمرانی انجام شود. ارکان اصلی این پروژه‌ها کارفرما، ناظر و مجری است. ناظر و مجری می‌توانند، حقیقی یا حقوقی باشند. معمولاً برای پروژه‌های با مساحت کمتر از سه هزار متر مربع، مجری و ناظر حقیقی و برای متراژهای بالاتر، ناظر حقوقی هستند.

در پروژه‌های ساخت و ساز شهری، کارفرما می‌تواند مجری هم باشد؛ ولی نمی‌تواند همزمان ناظر پروژه هم باشد.

پروژه های ساختمانی شامل موارد زیر است:

  • پروژه‌های ساختمانی مسکونی مانند: ساخت آپارتمان و ویلا

  • پروژه‌های ساختمانی تجاری و اداری مانند: مغازه، رستوران، دفاتر خدماتی مانند بیمه و آژانس‌های مسافرتی و مراکز خرید

  • پروژه های ساختمانی خدماتی مانند: بیمارستان، گرمابه

  • پروژه‌های ساختمانی صنعتی مانند: احداث کارخانه، سوله و ساختمان‌های مربوطه

هر کدام از این پروژه‌ها، طراحی سازه‌ای و معماری سازه‌ای مختص خود را داراست.

 

1649222636624d23ec5b893 main

ساختمان سازی از انواع پروژه های عمرانی محسوب می‌شود. 

ایمنی و بیمه ساخت و ساز ساختمان در پروژه های عمرانی

با توجه به اینکه ایمنی ساختمان، مسئله‌ی بسیار مهمی است و سازه‌های مختلف بر اساس مصالح مورد استفاده و روش اجرا، سطح ایمنی متفاوتی دارند، مسئله بیمه آتش سوزی ساختمان امر مهمی تلقی می‌شود. در پروژه‌های عمرانی ساخت و ساز شهری و برپایی انواع مختلف ساختمان، هزینه زیادی سرمایه‌گذاری می‌شود. با توجه به این مسئله که حوادثی مانند: آتش‌سوزی، انفجار، سیل، زلزله و دیگر حوادث طبیعی ممکن است آسیب‌های جدی به ساختمان وارد کنند و مالک و صاحب آن را دچار ضررهای زیادی کنند.

خرید بیمه آتش سوزی

همیشه این نکته را در نظر داشته باشید که خرید بیمه، هزینه نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است. در صورت تمایل برای کسب اطلاعات بیشتر در رابطه با خرید بیمه آتش سوزی ساختمان‌ها با کاربری‌ها و استحکامات متفاوت، می‌توانید به سایت بیمه دات کام مراجعه کنید. سامانه بیمه دات کام از معتبرترین و جامع‌ترین سامانه‌های بیمه‌ای کشور است. این سامانه خدماتی از قبیل استعلام هزینه انواع بیمه، مقایسه شرکت‌های بیمه‌ای مختلف و خرید بیمه را ارائه می‌دهد. شما با اطمینان خاطر و به راحتی می‌توانید بیمه مورد نظر خود را از طریق این سامانه خریداری کنید.

همان‌طور که در این مقاله خواندید پروژه های عمرانی به آبادانی کشور کمک می‌کنند. این پروژه‌ها باید در یک دوره زمانی مشخص با توجه به منابع، امکانات و محدودیت‌ها اجرا شوند. 

منبع: سایت بیمه دات کام (https://bimeh.com)

 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید