لمینت و مزایا و معایب لمینت 1

کفپوش لمینت چیست ؟

لمینیت (laminate) که اصطلاحاً به آن لمینت و یا پارکت لمینیت نیز میگویند، از جنس HDF ، الیاف چوب فشرده (Hard Density Fiberboard)  است و مانند پارکت مستقیماً از چوب درختان ساخته نمیشود. کفپوش لمینت برای تزئینات داخلی ساختمان کاربرد دارد.

لمینیت نوعی پوشش کف است که اصطلاحا به آن لمینت، لامینت، لامینیت و حتی به اشتباه  پارکت نيز می گویند، جنس لمینت از HDF با یک لایه ملامینه روی آن می باشد، دلیل اینکه این کالا با نام لمینت شناخته می شود این است که از پنج لایه فشرده تشکیل شده است و هر چیز چند لایه ای را لمینیت می گویند. لمینیت پوششی مناسب برای کف منازل مسکونی، اداری و تجاری است که عمده مصرف آن در منازل و واحدهای مسکونی است.

در خصوص مزایا و معایب پارکت لمینت، لمینت معمولا مستطیل شکل هستند و ابعادی در حدود عرض بین 14 تا 25 سانتیمتر و طولی بین 120 تا 140 سانتیمتر دارند، ضخامت  لمینت ها معمولا 7، 8 ، 10 و 12 میلیمتر است، لمینیت را به کف نمی چسبانند، بلکه در ابتدا یک لایه فوم به ضخامت 2 میلیمتر را به روی کف پهن می کنند، و لمینت را روی فوم نصب می کنند، لمینت ها دور تا دور و در هر چهار ضلع دارای شیارهایی (کلیک) هستند که در هنگام نصب شیارها در یکدیگر قفل می شوند یا به اصطلاح کلیک می شوند و همین کلیک ها عامل ثابت نگهداشتن  لمینت ها بر روی کف می باشند، و به همین علت نوع کلیک  لمینت انتخابی بسیار با اهمیت است.  لمینت به کف زیرین خود آسیب نمی زند و می توان تا چند بار آن را جمع و در محل دیگری مجددا نصب کرد. لمینت به راحتی خش بر نمی دارد، لمینت به هیچ عنوان در اثر حرارت سیگار نمی سوزد.

فوم زیر لمینت باعث می شود تا هم عایق صدا باشد و هم عایق حرارت و برودت و همچنین اگر شیئی مانند یک لیوان بر روی آن بیافتد به علت انعطاف و نرمی فوم به احتمال زیاد نمی شکند. سرعت نصب لمینت بسیار بالاست به عنوان مثال 100 متر مربع تقریبا در یک روز به اتمام می رسد و بلافاصله پس از نصب می توان وسایل را به روی آن چید، لمینتها به طور معمول آنتی باکتریال و ضد حشره هستند  ، لمینت ها نسبت به آب نیز مقاومت خوبی دارند و به راحتی پارکت آب را به خود جذب نمی کنند، البته این به معنای ضد آب بودن لمینت نیست و اگر آبی به روی آن ریخته شد بایستی به سرعت جمع شود، لمینت ها بر اساس ضریب سایشی (پاخور) دارای استانداردهای مختلفی هستند که با AC نشان داده می شوند مانند AC2 , AC3 , AC4 ، لمینت از نظر قیمت بسیار ارزانتر از پارکت، سنگ و تقریبا با سرامیک در یک رده قرار دارند با این تفاوت که امروزه از نظر زیبایی همچنان بالاترین رتبه را لمینت ها به خود اختصاص داده اند و از ان نظر با هیچ یک از دیگر متریالهای کف قابل مقایسه نستند.

 

مزایای لمینت :

1- پارکت لمینتها به کف چسبانده نمی شوند، بلکه توسط شیارهایی که به آنها کلیک گفته و دور تا دور لمیمینت ها وجود دارد، به صورت نر و ماده در یکدیگر قفل می شوند. افزایش سطح کار، باعث بیشتر شدن وزن لمینت های دریکدیگر قفل می شود و همین وزن، یکی از عوامل نگهدارنده لمینت ها برروی کف بدون استفاده از چسب می باشد.

2- به علت عدم استفاده از چسب در نصب پارکت لمینت ها، کف اتاق صدمه نمی بیند. به عنوان مثال اگر کف اتاقی سنگ فرش باشد و روی آن لمینت اجرا شود و بنابه دلایلی بخواهیم پس از مدتی لمینت ها را جمع کنیم، بدون اینکه کوچکترین آسیبی به سطح سنگ زیرین وارد شود، می توانیم این کار را انجام دهیم. بدین ترتیب پارکت لمینت ها را می توان تا چندین بار پس از نصب جمع آوری و مجددا در محلی دیگر نصب کرد.

3- پارکت لمینت ها به علت فومی که قبل از نصب در زیر آنها پهن می شود، پس از اجرای کامل، تا حد زیادی از انتقال صدا به طبقه زیرین جلوگیری می کنند.

4- فوم زیر پارکت لمینت ها علاوه بر عایق صدا، عایق حرارت و برودت نیز می باشد.

5- لمینت ها نسبت به آب بسیار مقاوم تر از پارکت های چوبی قدیمی هستند.

6- لمینت ها نسبت به اجسام نوک تیز بسیار مقاوم تر از پارکت های قدیمی هستند.

7- سرعت نصب و اجرای پارکت لمینت بسیار بالاست.

8- پس از نصب نیازی به ساب و لاک ندارد و می توان بعد از نصب از آن استفاده نمود.

9- مقرون به صرفه تر از دیگر مصالح ساختمانی مانند سنگ و سرامیک و… می باشد.

معایب لمینت :

یکی از معایب پارکت و لمینت یا کفپوش‌های چوبی نسبت به سرامیک، مقاومت کم آنها در برابر سیستم‌های سرمایشی و گرمایشی کف نسبت به کفپوش سرامیک می‌باشد که می‌توان گفت استفاده لمینت در صورت گرمایش از کف مناسب نیست هرچند برخی از شرکت‌های تولیدکننده با افزایش ضریب انتقال حرارتی سعی در رفع این نقص نموده‌اند اما با این حال استفاده از آن توصیه نمی‌شود.

پارکت‌های لمینت مشکلاتی که پارکت‌های دیگر دارند از قبیل ایجاد سر و صدا موقع راه رفتن، یا نم و رطوبت و خطر آتش‌سوزی را به آن اندازه ندارند ولی عاری از آن هم نیستند. این کفپوش‌ها هم نیاز به واکس‌زدن دارند. در صورت نفوذ رطوبت یا کثیفی به زیر آنها تمیز کردنشان مشکل می‌باشد. در تابستان، گرم شدن هوا باعث انبساط کفپوش‌ها شده و به مرور به آن آسیب می‌رساند مگر اینکه فضایی برای این قضیه در نظر گرفته شود که این موضوع هم مشکل نفوذ آب را به زیر کفپوش به دنبال خواهد داشت.

ایجاد درز بین لمینت به دلیل عدم رعایت میزان انبساط و انقباض یا تراز نبودن کف، شکستن قفل‌ها به دلیل گذاشتن اجسام سنگین یا عدم توجه به ضخامت لمینت، قابل شستشو نبودن (قابلیت طی‌کشی دارد)، قابل استفاده نبودن در گرمایش از کف بخصوص در لمینت‌های دارای مغزMDF ، خط و خش سریع استانداردهای (AC1 – AC2 ) از دیگر معایب لمینت محسوب می‌شود.

لینک پیشنهادی: اگر واردکننده این کالا هستیذ، به لینک ثبت سفارش واردات کالا مراجعه کنید.

نصب پارکت لمینت :

برای این کار، پیش از نصب بایستی چند نکته مهم را رعایت کنیم :

نکته 1 – لمینت ها را در حداقل 24 قبل از شروع به نصب در محل نصب قرار دهیم تا با دمای محیط وفق پیدا کنید.

نکته 2 – کف واحد عاری از هر گونه نم و رطوبت باشد.

نکته 3 – کف واحد کاملا تمیز باشد.

پس از رعایت موارد فوق، نوبت به مراحل نصب پارکت لمینت می رسد :

مرحله 1 – ابتدا بایستی جهت کار را تعیین کنیم یا به عبارت ساده تر مشخص کنیم که طول تایل ها بایستی در کدام جهت باشند، که مشخص کردن جهت کار خود کاری تخصصی می باشد، ولی ما در اینجا سعی می کنیم تا به صورت ساده این موضوع را شرح دهیم.

نحوه مشخص کردن جهت پارکت لمینت :

مهم ترین نکته در انتخاب جهت طول پارکت لمینت ها اینست که طول تایل ها در راستای نور باشد، چرا که این کار در نهایت باعث زیبایی بیشتر لمینیت ها خواهد شد.

عامل بعدی مهم برای انتخاب جهت تایل لمینت ها این است که طول تایل ها در جهت طول فضا باشد.

در فضاهایی که تقریبا مربع شکل هستند و طول و عرض دیوار ها تقریبا با هم برابرند، جهت نور را در اولویت قرار داده و طول لمینیت ها را در جهت نور نصب می کنیم.

در فضاهایی که مستطیل شکل هستند و پنجره ها در دیوارهای طولی قرار دارند، یا به عبارت دیگر جهت نور و طول فضا با هم منطبق نیستند، بهتر است که گزینه نور را حذف کنیم و طول لمینت ها را در جهت طول فضا نصب کنیم.

مرحله 2 – یکی از دیوارها را که طول بیشتری دارد و تقریبا صاف باشد را به عنوان دیوار مبنا، در نظر گرفته و فوم را موازی با همان دیوار و در کنار دیوار بر روی کف پهن می کنیم.

مرحله 3 – دقت داشته باشید که لمینت ها نباید به دیوار چسبیده باشند و بایستی حداقل 8 میلیمتر با دیوارهای جانبی فاصلی داشته باشند، برای این کار بایستی قطعاتی کوچک به ضخامت هشت میلیمتر فراهم کنیم و اگر امکانش نبود، از آنجایی که ضخامت لمینت ها نیز 8 میلیمتر است، می توانیم قسمتی از لمینت ها را بریده و به عنوان قطعات مورد نیاز استفاده کنیم، حال قبل از اینکه لمینت ها را شروع به نصب کنیم این قطعات را کنار دیوار می چینیم، تقریبا در هر متر 2 قطعه کافیست.

مرحله 4 – معمولا نود درصد کلیک یا همان شیارهای دور تا دور پارکت لمینت ها طوری طراحی شده اند که بایستی از سمت چپ نصب شوند، با توجه به این نکته از سمت چپ تایل اول را قرار داده و پس از آن تایل دوم و به همین ترتیب تا به دیوار انتهایی برسیم.

مرحله 5 – تایل آخری که به دیوار می رسد را باید برش دهیم، دوراه برای علامت زدن مقداری که باید بریده شود وجود دارد، اول اینکه مقدار مورد نیاز را با متر اندازه بگیریم و روی تایل پارکت لمینت انتقال داده و برش بزنیم و راه دوم این که تال مورد نظر را سر و ته کنیم و به دیوار بچسبانیم، محل تقاطع دو تایل را علامت بزنیم و برش بزنیم.

مرحله 6 – در این مرحله باید متذکر شویم که نوع چیدمان پارکت لمینت ها، به چند شکل صورت می گیرد، چیدمان آجری، چیدمان، در هم، چیدمان پله ای، چیدمان جناقی، از جمله روش های چیدمان پارکت لمینت ها هستند، پیشنهاد ما اینست که از روش پله ای برای نصب پارکت لمینت ها استفاده نمائید. به این صورت که با توجه به اینکه طول هر تایل تقریبا 120 سانتیمتر است، اگر این اندازه را تقسیم بر چهار کنیم قطعه اول 120 سانتیمتری و قطعه دوم 90 سانتیمتری و قطعه سوم 60 سانتیمتری و قطعه چهارم 30 سانتیمتری خواهد بود، ردیف اولمان را که با یک تایل کامل یعنی 120 سانتیمتری شروع کردیم، پس حالا نوبت به قطعه 90 سانتیمتری رسیده است، تایل دوم را بردارید و 30 سانتیمتر ابتدای آن را برش دهید و با یک تایل 90 سانتیمتری ردیف دوم را شروع به نصب کنید.

مرحله 7 – نوبت به ردیف سوم می رسد حال باید با یک تایل 60 سانتیمتری نصب را آغاز کنیم و ردیف چهارم را با یک تایل 30 سانتیمتری، پس از اینکه ردیف چهارم نیز به اتمام رسید بایستی مجددا از یک تایل کامل، یعنی 120 سانتیمتری، برای شروع کار استفاده کنیم.

مرحله 8 – نگران پارکت لمینت هایی که بریده می شوند نباشید، می توانید تایل های باقی مانده  را در صورتی که از نظر اندازه مناسب باشند، در ابتدای شروع کار و یا انتهای ردیف ها استفاده کنید.

مرحله 9 – احتمالا فومی که پهن کرده بودید را لمینت ها پوشانیده اند و مجددا بایستی فوم بعدی را پهن کنید؛ کف را جارو زده و فوم بعدی را روی زمین پهن کنید، دقت نمائید که فوم ها نباید روی هم قرار گیرند و فقط باید مماس باهم در کنار یکدیگر قرار گرفته باشند.

روش های شستشو و نگهداری کفپوش لمینت

کفپوشهای لمینت بطور معمول در برابر خراش مقاوم هستند. اما استفاده از شوینده‌های قوی، خود ممکن است به سطح کفپوش آسیب وارد نماید. تمیزکاری مداوم با استفاده از دستمال خشک می‌تواند مناسب باشد، اما برای تمیزی بیشتر استفاده از آب گرم و یا شوینده‌های ملایم که مخصوص لمینت تهیه شده‌اند، بسیار مناسب میباشد.

برای تمیز نمودن کفپوش می‌توانید از جارو برقی با برس نرم استفاده نمایید. بهتر است تمیز نمودن در جهت تایل‌های کفپوش باشد. از این طریق می‌توانید گرد و غبارهای بین درزهای لمینت را نیز تمیز نمایید. بطور مداوم سطح کفپوش را پاک نمایید. برای تمیز نمودن روزانه از دستمال خشک استفاده نمایید. اما برای تمیز نمودن اساسی و بر طرف نمودن لک‌های ایجاد شده، استفاده از شوینده‌های مخصوص پارکت ازمو توصیه می‌شود. سپس با دستمال نمدار روی کفپوش لمینت بکشید. در صورت لزوم مجددا از مایع شوینده‌ی مخصوص پارکت ازمو استفاده کنید.

با استفاده از یک اسفنج یا دستمال هر چه سریعتر مایعات را از روی کفپوش پاک نمایید. اجازه ندهید مایعات حتی آب برای مدت طولانی روی کفپوش باقی بماند. مایعات میتواند لایه محافظ رویی لمینت را از بین ببرد. اگر سطح کفپوش کمی نمدار باشد، می توانید اجازه دهید با هوای اتاق خودش خشک شود. در غیر این صورت، با یک دستمال میکروفیبری خشک و تمیز، سطح کفپوش را خشک نمایید. از دستمال زبر استفاده نکنید، زیرا ممکن است منجر به ایجاد خش یا خراش روی سطح کفپوش گردد.

شما همچنان می‌توانید از یک گوشه اتاق شروع به تی کشیدن نمایید. تنها کاری که نباید انجام دهید، این است که از فضای خارج از اتاق به درون آن، تی بکشید. زیرا مجبورید زمان خارج شدن از اتاق، از محلهای تمیز شده عبور نمایید.

از استفاده از وسایل تیز و برنده روی کفپوش اجتناب نمایید. در صورت چرخدار بودن صندلی ها مطمئن شوید که از لاستیک نرم باشد. استفاده از پدهای محافظ زیر پایه های میز  و صندلی، از آسیب رساندن و خراش یافتن سطح کفپوش لمینت جلوگیری می‌کند.

هرگز از شوینده‌های پایه صابون، وکس و یا روغن، برای تمیز نمودن سطح کفپوش لمینت استفاده نکنید؛ زیرا بر روی لمینت لکه باقی می‌گذارد. بهترین راه استفاده از شوینده‌های مخصوص لمینت می‌باشد. که ما استفاده از شوینده‌های پارکت ازمو را توصیه می‌نماییم.

استفاده از پادری جلوی درب منزل، از ورود شن ریزه و آشغال به درون خانه و آسیب رساندن به  سطح کفپوش جلوگیری می‌کند.

راههایی برای برطرف نمودن لک‌های احتمالی ایجاد شده روی کفپوش لمینت در زیر شرح داده شده است:

خون: سطح پارکت را با مایع شیشه‌شوی پنجره اسپری و با دستمال تمیز پاک کنید.

روغن و چربی: از پک های یخی استفاده کنید، بعد از اینکه چربی خودش را ول کرد، با استفاده از قاشق پلاستیکی یا چاقوی مخصوص کره، آن را از سطح کفپوش جدا نمایید.

لاک ناخن: از مقدار کمی پودر شوینده، آب گرم و یک پد پلاستیکی استفاده نمایید. لازم است مراقب باشید زیرا مالش بیش از حد ممکن است منجر به خراش یافتن پوشش سطح لمینت گردد.

جوهر: دستمالی را با آب گرم و مواد شوینده آغشته کرده و روی سطح جوهری بکشید. اگر تمیز نشد، از خمیر دندان با یک دستمال خشک استفاده کنید.

جای پاشنه کفش و …. : از پاک کن مداد استفاده نمایید.

آدامس: آدامس را با استفاده از چاقوی پلاستیکی بردارید و باقیمانده آن را با یک دستمال نرم نمدار پاک کنید.

با توجه به پرطرفدار بودن کفپوشهای لمینت، شوینده‌های تجاری زیادی در بازار پیدا میشود. اما بهترین راه، استفاده از پاک‌کننده های دوستدار محیط زیست می‌باشد، که بسیار نیز توصیه می‌گردد.


پایان مطلب


نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید