رادیاتور مزایا و معایب آنها را بشناسید 1

آشنایی با انواع رادیاتور

در ادامه این مطلب ، اطلاعات بیشتری در ارتباط با انواع رادیاتور و تفاوت آن با شوفاژ می پردازیم و مزایا و معایب انواع رادیاتور را بررسی و با نحوه کار رادیاتور بیشتر آشنا خواهیم شد.

بررسی مزایا و معایب انواع رادیاتور

رادیاتور در‌واقع یک نوع مبدل حرارتی است که برای گرم کردن فضا از آن استفاده می‌شود. انواع رادیاتور بسته به مدل و جنسی که دارند شامل پره ای، پنلی، قرنیزی و حوله خشک کن می‌شوند. هر یک از مدل‌ها و انواع رادیاتور مزایا و معایبی دارند که دانستن آنها شما را برای خریدی به دور از پشیمانی کمک می‌کند. اگر دوست دارید با مزایا و معایب انواع رادیاتور کامل و دقیق آشنا شوید در ادامه این مقاله همراه ما باشید.

اساسا رادیاتورها گرمای خود را از طریق تابش و جابجایی به هوای اتاق پس می‌دهند و معمولا ۱/۳ گرمای خود را از طریق تابش و ۲/۳ آن را از طریق جابجایی به هوای اتاق پس می‌دهند.

در سیستم حرارت مرکزی که با عنوان شوفاژ مطرح می‌شود، در محلی به نام موتورخانه دستگاه‌هایی از قبیل دیگ – مشعل- پمپ- و… نصب شده و حرارت  به سیال واسطه که می‌تواند آب باشد منتقل گردیده سپس  پمپ موجود در موتورخانه آبگرم را توسط لوله‌کشی، به داخل اتاقها هدایت نموده و وارد رادیاتورهای مستقر در اتاق می‌کند. این رادیاتورها گرما را به اتاق منتقل کرده و در نتیجه دمای آب کاهش می‌یابد. آب توسط لوله برگشت به طرف موتورخانه رفته و برای جذب مجدد گرما به داخل دیگ هدایت می‌شود و بار دیگر این سیکل و چرخه تکرار می‌شود.

اصولا در سیستم حرارت مرکزی که از آبگرم استفاده می‌شود. دمای خروجی آب از دیگ 180 درجه فارنهایت و دمای ورودی اب به داخل دیگ که گرمای لازم را به اتاق منتقل کرده است، برابر 160 درجه فارنهایت در نظر گرفته می شود .به عبارت دیگر اختلاف دمای ابگرم خروجی از دیگ و آب برگست داده شده از ساختمان برابر 20 درجه فارنهایت است.

نحوه گرم شدن اتاق توسط رادیاتور به صورت جابجایی آزاد یا طبیعی می‌باشد. هوای بالای رادیاتور معمولا به دلیل گرم شدن سبک شده و به طرف بالا حرکت می‌کند و هوای سرد طرف مقابل اتاق جایگزین آن می‌شود. به همین ترتیب یک چرخش طبیعی در جریان هوای اتاق بوجود آمده و دمای تمامی نقاط اتاق بالا رفته و اتاق گرم می‌شود.

رادیاتور شوفاژ فاقد هرگونه موتور یا وسیله برقی است.

پس نمی‌توان توسط رایاتور شوفاژ دمای اتاق را کنترل کرد. میزان رطوبت نسبی اتاق نیز قابل کنترل نمی‌باشد. اصولا وقتی هوای اتاق گرم می‌شود. میزان درصد رطوبت نسبی کاهش می‌یابد. به عبارت دیگر رادیاتور شوفاژ میزان رطوبت نسبی اتاق را کاهش می‌دهد. و بایستی توسط افزودن بخار به هوای اتاق میزان رطوبت مورد نیاز انسان را تامین نمود.

به طور کلی در زمستان فضاهایی که کنترل دما و در صد رطوبت نسبی در آنها اهمیت زیادی ندارد می‌توان از رادیاتور شوفاژ استفاده نمود. ( هرچند دمای اتاق در سیستم رادیاتوری به راحتی و به کمک کنترل کننده های الکتریکی و مکانیکی قابل کنترل است )

 

مطلب پیشنهادی : همه چیز درباره رادیاتور قرنیزی و انواع آن

 

انواع رادیاتور‌ها ، مزایا و معایب :

رادیاتورها از نظر شکل ظاهری به سه دسته‌ی پره ای، تخت (پانلی) و لوله ای تقسیم می‌گردند و از لحاظ جنس نیز دارای انواع فولادی ، چدنی و آلمینیومی می‌باشند.

1- رادیاتور پنلی:

در اکثر مواقع از جنس فولاد می باشد. امروز در اکثر کشورهای اروپایی رواج پیدا کرده است. برخی از ویژگی‌ها و مزایای این نوع رادیاتورها بشرح ذیل می‌باشد:

رادیاتور پنلی؛ یکی از انواع رادیاتور جدید طراحی شده با استانداردهای روز دنیا

رادیاتور پنلی؛ یکی از انواع رادیاتور جدید طراحی شده با استانداردهای روز دنیا

رادیاتور پنلی با ساختار، مقاومت و طراحی زیبایی که دارد جز پر‌طرفدارترین انواع رادیاتور در بازار است. در طراحی این نوع رادیاتور از استانداردهای روز دنیا استفاده شده است. شرکت‌های متعددی در داخل و خارج از کشور رادیاتور پنلی را در ابعاد مختلف  (40 تا 180 سانتی‌متر) تولید می‌کنند.

 مهم‌ترین مزایای رادیاتور پنلی عبارتند از

  • رادیاتور پنلی را در هر فضایی میتوان مورد استفاده قرار داد زیرا فضای کمی را اشغال می‌کند.
  • جنس رادیاتور پنلی از فولاد است و در برابر ضربه و آسیب مقاومت بالایی دارد.
  • رادیاتورهای پنلی نسبت به انواع دیگر رادیاتور کارایی بهتر و مصرف کمتری دارند.
  • قیمت رادیاتور پنلی نسبت به رادیاتور پره ای با جنس آلومینیوم کمتر و ارزان‌تر است. هم‌چنین لوازم نصب رادیاتور پنلی همراه آن ارائه می‌شود و نیازی به خرید جداگانه آنها نیست.
  • تمیز کردن رادیاتور پنلی را به آسانی می‌توان انجام داد.

تنها چند اشکال کوچک در رادیاتور پنلی ممکن است شما را برای خرید آن دچار تردید کند. این معایب شامل

  • رادیاتور پنلی در برابر رسوب مقاومت بالایی ندارد و آسیب می‌بیند.
  • در ساختار رادیاتور پنلی ورق‌های فولادی ضخیم به کار رفته که این ضخامت امکان تبادل حرارتی رادیاتور با محیط را کاهش می‌دهد.
  • در صورتی که رادیاتور پنلی آسیب ببیند یا خراب شود شرایط تعمیر آن به راحتی امکان‌پذیر نیست و در اغلب موارد باید کلا تعویض شود.

نکته بسیار مهم: در کل از نظر راندمان و کارایی رادیاتورهای پانلی فولادی بهترین نوع رادیاتور هستند لکن به شرطی که از یک تولید کننده مطمئن و دارای تکنولوژی خریداری شوند.

 

2- رادیاتور پره‌ای :

رادیاتور پره ای یکی از انواع رادیاتور قدیمی است که پره های آن در اندازه بزرگ و با فاصله کنار یکدیگر قرار گرفته‌اند. اغلب رادیاتور پره ای را از جنس آلومینیوم می‌سازند. از جمله مزایای این رادیاتورها عبارتست از

  • اگر رادیاتورهای پره ای را از جنس آلومینیوم ساخته شده باشند در برابر رطوبت مقاوم و قابل بازیافت هستند.
  • تعمیر و درست کردن رادیاتور پره ای به آسانی صورت می‌گیرد و چنان‌چه پره ‌های آن آسیب ببیند پره ها را می‌توان تعویض کرد.
  • رادیاتور پره ای به دلیل تبادل حرارتی مناسب با محیط قادر است گرمای مناسب و زیادی را به محیط ببخشد.

رادیاتور پره‌ای :

برخی از افراد به دلیل وجود یکسری از اشکالات در این رادیاتورها خرید انواع دیگری از رادیاتور را به رادیاتور پره ای ترجیح می‌دهند است. این اشکالات شامل

  • طراحی این نوع رادیاتور به دلیل سایز بزرگ آن ممکن است با سلیقه برخی از افراد سازگار نباشد.
  • مقاومت و استحکام رادیاتور پره ای که از جنس آلومینیوم هستند نسبت به رادیاتورهای پنلی با جنس فولاد به مراتب کمتر است.
  • قیمت رادیاتورهای پره ای از جنس آلومینیوم نسبت به برخی از مدل‌ها مانند رادیاتور پنلی بیشتر و گران‌تر است. به علاوه در بسیاری از موارد شما باید لوازم نصب رادیاتور پره ای را به صورت جداگانه خریداری کنید و همین موضوع باعث افزایش هزینه در خرید این نوع رادیاتور می‌شود.
  • تمیز کردن رادیاتور پره ای با وجود پره های آن چندان آسان نیست.

 

مطلب پیشنهادی : راهنمای خرید رادیاتور شوفاژ

 

3- رادیاتور فولادی :

فرآیند تولید رادیاتور فولادی نیاز به دانش فنی پیچیده‌ای نداشته و مراحل آن عملیات متداول در صنایع فلزی اعم از مراحل ورقکاری ( برش ،پرس کاری و فرم دهی ) ،جوشکاری (جوش مقاومتی و جـــــوش (اکسی استیلن)،

پوشش دهی بارنگ و کنترل کیفیت را شامل بوده و عمده مواد مصرفی آن را ورق فولادی تشکیل می‌دهد.

پره رادیاتورهای فولادی به صورت یک بلوک غیر قابل تفکیک تولید می‌شوند. یعنی در خارج از کارخانه نمی‌توان به آنها پره اضافه کرد و یا کم نمود. ولی در مورد رادیاتورهای آلومینیومی این قابلیت وجود دارد.

وزن آن برای هر متر مربع سطح حرارتی 10 کیلوگرم و هر متر مربع آن در شرایط معمولی و اختلاف دمای 60 درجه سانتی گراد حدود 440 کیلوکالری در ساعت می‌دهد.

این رادیاتورها از ورق آهن و به دو صورت صفحه‌ای و پره‌ای ساخته می‌شود.

نوع صفحه‌ای آن از دو ورق پرس شده روی هم که جالی بطور آب گرم در بین آن دو قرار دارد درست شده است و در جاهایی که جایگیری وسایل پخش حرارت ایجاد اشکال می‌کند استفاده می‌گردد.

رادیاتور پره‌ای فولادی نیز به دلیل اینکه بصورت پره‌ای ساخته شده می‌تواند سطح راحتی خوبی را در فشاری  نسبتاً کمی ایجاد نماید. این رادیاتور‌های فولادی نیز از ورق آهن به ضخامت 25/1 میلیمتر در اندازه‌های مختلفی می‌سازند معمولاً رادیاتورهای 600×200 و 500×200 و 300×200 از انواع آن می‌باشد که عدد 200 نشان دهنده عرض پره های بر حسب میلیمتر است و اعداد 600 . 500 . 300 فاصله محور پائین تا بالای رادیاتور برحسب میلیمتر می‌باشد و سطح حراریت رادیاتور فولادی 600 × 200 مساوی 31/0 متر مربع و سطح حرارتی رادیاتور 500×200 مساوی 26/0 متر مربع و سطح حرارتی رادیاتور 300×200 مساوی 0.18 متر مربع می‌باشد. اتصال پره‌های رادیاتور به همدیگر معمولاً یا از نوع جوش و یا با استفاده از دنده‌های چپ گرد و راست گرد می‌باشد.

4- رادیاتورهای چدنی :

رادیاتورهای چدنی معمولاً نیز مانند رادیاتورهای فولادی بصورت پره‌ای ساخته می‌شوند و همانطور که معلوم است جنس آنها از چدن بصورت ریخته‌گری تولید می‌گردد و اتصال پره‌های رادیاتور چدنی توسط مغزی چپ گرد و راست گرد انجام می‌گیرد. این نوع رادیاتور به علت مقاومت در برابر زنگ زدگی و ضخامت جداره و برای محیط های مربوط از این نوع رادیاتور استفاده می‌شود. ولی در مقابل ضربه شکننده است.

خط تولید رادیاتورهای چدنی به دلیل پایین بودن راندمان حرارتی و بالا بودن وزن آنها برچیده شده و تقریبا منسوخ شده می باشد.

وزن آن برای هر متر مربع به 20 تا 30 کیلوگرم می‌رسد. ضریب انتقال حرارتی آن حدود 10 کیلو کالری بر متر مربع به ازای یک درجه اختلاف حرارت می‌باشد.

5- رادیاتور آلومینیومی (شوفاژ پره ای) :

رادیاتور آلومینیومی بصورت پره‌ای و با قطه‌ای تولید می‌گردند. پره‌های رادیاتور آلومینومی به علت داشتن پره‌های فرعی جانبی دارای سطح تماس بیشتری نسبت به رادیاتور چدنی و فولادی می‌باشد و از طرف دیگر به علت هدایت بهتر ( ضریب هدایت آلومینیوم بیشتر از چدن و آهن است)، تبادل حرارتی آن نسبت به رادیاتورهای فولادی و چدنی بیشتر است.

هر متر مربع آن در شرایط معمولی و اختلاف دمای 60 درجه سانتی گراد حدود 350 کیلوکالری در ساعت به محیط حرارت می‌دهد.

شوفاژ پره ای نیز همانند رادیاتور پره ای اغلب از جنس آلومینیوم ساخته می‌شود. قابلیت آسان برای تعمیر و مقاومت بالا از جمله مزایای این نوع شوفاژ است. قیمت بالا و همه‌پسند نبودن طرح‌های آن از جمله اشکالات در شوفاژ پره ای است.

رادیــــاتورهای آلومینیومی از فرآیند تولید متشکل از ریخته‌گری تحت فشار، لحیم کاری سخت، رنگ آمیزی  و کنترل کیفیت برخوردار بوده که شمش‌های آلومینیوم ماده اولیه اساسی تولید آنها بشمار می‌آیند. ماهیت عملیات مکانیکی فرآیند تولید و نوع مواد اولیه مورد استفاده در واحدهای تولید رادیاتور، آلودگی‌های زیست محیطی را که در بـــــرخی صنایع عامل بازدارنده و محدوده کنندهای بشمار می‌آیند، منتفی نموده و به منظور حصول به شرایط استاندارد نیز با ملحوظ داشتن واحدهای کنترل کیفیت مواد، فرآیند و محصول در طرح، پیش بینی های لازم جهت کنترل عوامل آلوده‌ساز و تولید محصولات کیفی برای تامین مقاصد صادرات و پوشش‌دهی هر چه بیشتر بازار مصرف در رقابت با محصولات قابل جانشینی صورت گرفته است.

6. رادیاتور شیشه ای

رادیاتور شیشه ای نوعی سیستم های گرمایشی می باشد که به صورت یک تصویر شیشه ای بر روی دیوار منزل، محل کار و … نصب می شود و می تواند عمل گرمایشی را انجام دهد. رادیاتور شیشه ای در نگاه اول مانند یک قاب عکس بزرگ و زیبا بر روی دیوار شما خود نمایی می کند به صورتی که حتی به ذهن مخاطب خطور نمی کند که این قاب شکیل و زیبا سیستم گرمایشی نیز می باشد.
از آنجا که دارای شفافیت و زیبایی خوبی می باشد و قابل شستشو نیز هست، رادیاتورهای شیشه ای را می توان به روش های مختلفی مورد استفاده قرار داد: مثلا می توان آن را در مقابل پنجره قرار داد، در یک پارتیشن شیشه ای قرار داده و یا می توان آن را به یک دکور اضافه کرد، مثلا یک آیینه گرم.

این نوع رادیاتور مناسب برای جاهایی که محیط های مرطوب تری دارند، مانند:

ویلا، خانه و پنت هاوس
هتل ها، بوتیک ها، مراکز آبگرم و مراکز تناسب اندام
گلخانه ها
رادیاتورهای شیشه ای می توانند در شیشه های به رنگ های مختلفی ساخته شده باشند، از جمله شفاف و شیشه ای، سفید مرواریدی، سیاه و آینه ای.

همچنین رادیاتورهای شیشه ای دارای ابعاد و توان های مختلفی هستند.
رادیاتورشیشه ای قادرند علاوه بر گرمایش محیط شما را زیبا و جذاب کنند. رادیاتورهای گرمایش مرکزی معمولا خسته کننده و ساده می باشند اما این رادیاتورها نه تنها گرما تولید می کنند بلکه شیک نیز می باشند.
رادیاتورهای شیشه ای دارای راندمان حرارتی بالا و هم گرید انرژی  A می باشند و قدرتمند در حرارت دهی هستند.
رادیاتورهای شیشه ای بنا به دارا بودن تکنولوژی ضد رسوب و پوسیدگی عمر بالایی دارند که نه زنگ میزنند و نه هیدروژن و رسوب ایجاد میکنند
رادیاتور شیشه ای برای تولید حرارت در حمام بسیار مفید می باشد، فقط کافی ست قوانینی که حداقل فاصله از منبع آب را به شما توصیه می کند را رعایت نمایید.
رادیاتور های شیشه ای به دلیل خلاقیت و زیبایی که در ساخت آن به کار رفته است محصولی است که شایستگی نصب روی مناسب ترین فضاهای داخلی را دارند. این محصولات در ابعاد مختلف و به دو شکل افقی و عمودی قابل عرضه هستند که این موضوع باعث راندمان بالای این محصولات برای سازگاری بیشتر با دکوراسیون مشتری است. با توجه به تنوع پیشنهادات برای ابعاد، طرح ها و انواع مختلف حوله خشک کن ها و متعلقات در طرح ها و رنگ های مختلف امکان ساخت طرح های مدرن و زیبای بسیاری وجود دارد.

نحوه نصب انواع رادیاتور شیشه ای

نحوه ی نصب رادیاتورشیشه ای بسیار آسان است، به طوریکه شما هر زمانی قصد جابجایی آن را داشته باشید، به آسانی قابل جابجایی است. معمولا روش نصب بیشتر رادیاتورهای شیشه ای با هم مشابه است. به نحوی که در قسمت پشت پنل های گرمایشی جای گیره هایی برای نصب رادیاتور وجود دارد. ابتدا باید بست هایی که رادیاتور روی آن قرار میگیرد، بر روی دیوار با استفاده از پیچ و رول پلاک نصب شود،  سپس به راحتی میتوانید رادیاتور شیشه ای را روی دیوار نصب کنید.

نگهداری و مراقبت از رادیاتور شیشه ای

در ساخت رادیاتورهای شیشه ای هیچ نوع تجهیزات جانبی که نیاز به مراقبت و تعمیر داشته باشد, به کار نمیرود. برخلاف سایر سیستم های گرمایشی که پس از چند ماه نیازمند سرویس کردن میباشند, رادیاتورهای شیشه ای به مراقبت و نگهداری نیاز ندارند و هزینه ای صرف نگهداری از آنها نمیشود.

هزینه نصب رادیاتور های شیشه ای

هزینه  هاي نصب رادیاتور های شیشه ای برقي بسيار کم است و در برابر هزينه سيستم هاي همرفتي بسيار کم است. در واقع نصب رادياتور شيشه اي نياز به متخصص ندارد. رادياتور شيشه اي جايگزين مناسب رادياتورهاي همرفتي مي باشد و براي کساني که مشکل لوله کشي دارند بسيار مناسب است.

مزایای رادیاتورهای شیشه ای

  • بنا به دارا بودن تکنولوژی ضد رسوب و پوسیدگی عمر بالایی دارند
  • هزینه نصب کم
  • قیمت خرید پایین
  • تنوع گسترده
  • بی صدا و نیاز به فضای کم
  • بهداشتی، سهولت تمیز کردن و تعمیر و نگهداری
  • هماهنگ با کلیه سیستم های گرمایشی
  • بازدهی حرارتی بیشتر با خروج از محدوده نما
  • سازگار با سیستم هوشمند سازی
  • سازگاری با دکوراسیون داخلی
  • قابلیت شستشوی شیشه با مواد پاک‌کننده

معایب رادیاتورهای شیشه ای

  • بالا بودن قیمت رادیاتورهای شیشه ای سفارشی
  • احتمال شکسته شدن صفحه شیشه ای رادیاتور
  • احتمال ایجاد آلودگی

 

7- حوله خشک کن یا رادیاتور حوله ای

حوله خشک کن یا رادیاتور حوله ای

حوله خشک کن یکی از انواع رادیاتور کوچک است که در فضاهایی مانند حمام، آشپزخانه و سرویس بهداشتی استفاده می‌شود. استفاده از این رادیاتور مزایای زیر را برای شما به همراه دارد:

  • حوله خشک کن علاوه بر گرم کردن محیط زیبایی خاصی به فضا می‌بخشد.
  • مصرف کمی از نظر انرژی دارد.
  • کوچک و جمع و جور است و فضای زیادی را اشغال نمی‌کند.
  • در طرح‌های متنوع در بازار دیده می‌شود.

اگر حوله خشک کن از جنس آلومینیوم ساخته شود اشکالات زیر را خواهد داشت:

  • در حوله خشک کن از جنس آلومینیوم احتمال آسیب‌هایی مانند خوردگی بالا است.
  • حوله خشک کن با جنس آلومینیوم در مدت طولانی قادر نیست گرما را حفظ کند.

 

8- رادیاتور قرنیزی

رادیاتور قرنیزی مدلی از جدیدترین انواع رادیاتور است که در بازار دیده می‌شود. این نسل جدید رادیاتور بسیاری از معایب مدل‌های رادیاتور قبلی را ندارد؛ از همین رو فروش رادیاتور قرنیزی با اقبال زیادی در بازار رو‌به‌رو شده است. از جمله ویژگی‌ها و مزایایی که سبب شده تا مشتریان برای خرید رادیاتور قرنیزی مشتاق باشند عبارتست از

1636530373618b78c5aef74 main

  • رادیاتور قرنیزی دو کاربرد دارد یعنی به عنوان سیستم گرمایشی و قرنیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.
  • استفاده از رادیاتور قرنیزی موجب کاهش مصرف انرژی و آب می‌شود.
  • در ساختمان این رادیاتور اتصالاتی به کار رفته که بسیار مقاوم هستند و در صورت خراب شدن به راحتی تعمیر می‌شوند.
  • رادیاتور قرنیزی بدون برجای گذاشتن گرد و غبار و آلودگی در محیط قادر است فضا را در کمترین زمان با میزان گرمایش زیادی گرم کند.
  • این نوع از رادیاتورها ایمنی بالایی دارند.

البته این نوع از رادیاتورها کاملا بی عیب و نقص هم نیستند و معایبی دارند. این معایب شامل

  • هزینه نصب در رادیاتور قرنیزی گران است.
  • رادیاتورهای قرنیزی گرمای ثابتی را نمی‌توانند در محیط ایجاد کنند.
  • رادیاتورهای قرنیزی از نظر استفاده محدودیت زمانی دارند و در حدود 10 سال قابل استفاده هستند.
  • فلزات پره های رادیاتورهای قرنیزی ممکن است پس از مدتی دچار زنگ‌زدگی شوند.

مصرف برق در این رادیاتورها بالا است و این مسئله باعث هزینه‌بر بودن استفاده از آن می‌شود

 

کلام پایانی

رادیاتورها در گرم کردن محیط نقش موثری دارند. در بازار انواع رادیاتور شامل پره ای، پنلی، حوله خشک کن و قرنیزی به فروش می‌رسد. هر یک از این مدل‌ها ویژگی مخصوص به خود را دارند. رادیاتور پره ای در برابر رطوبت مقاوم است و گرمای زیادی را به محیط می‌‌بخشد. قیمت بالا و تمیز کردن سخت از جمله معایب این نوع رادیاتور است. مقاومت بالا و قیمت مناسب از جمله ویژگی‌های رادیاتور پنلی است. تعمیر سخت و آسیب‌پذیری در برابر رسوب از جمله اشکالاتی است که به رادیاتور پنلی وارد می‌شود. اگر می‌خواهید نسل جدیدی از رادیاتورها را داشته باشید پیشنهاد ما به شما رادیاتور قرنیزی است. این رادیاتور به گونه‌ای طراحی شده که مصرف انرژی در آن بالا نیست. گران بودن هزینه نصب و مصرف برق بالا از جمله معایب رادیاتور قرنیزی است. حوله خشک کن از جمله رادیاتورهای کاربردی و زیبا در فضاهایی مانند حمام و سرویس بهداشتی است که در طرح‌های مختلف به چشم می‌خورد. اگر این رادیاتورها از جنس آلومینیوم باشند احتمال خوردگی در آنها افزایش می‌یابد.

 اگر شما بخواهید برای محیط مد‌نظر خود رادیاتور بخرید کدام یک از انواع رادیاتور را انتخاب می‌کنید؟

 


پایان مطلب


نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید