تفاوت و کاربرد انواع ورق های آهنی آشنا شوید 1

با تفاوت‌ و کاربرد انواع ورق های آهنی آشنا شوید

ورق‌های فلزی یکی از مهم‌ترین سازه‌هایی هستند که در کاربردهای بسیاری از جمله راه و ساختمان، گل‌خانه‌ و کاربردهای صنعتی دیگر به کار گرفته می‌شوند، این ورق‌ها در ابعاد و سایزهای متفاوت از فلز‌های متفاوت با روکش‌های کاملاً مختلف تولید و به بازار عرضه می‌شوند و در حالت کلی برای تولید این ورق‌ها از فلز آهن به صورت آلیاژ فولاد (آهن در ترکیب با کربن) استفاده می‌کنند. این ورق‌ها به دو شکل کلی شیت یا رولی تولید و به فروش می‌رسند. از آنجا که نحوه ساخت این ورق‌ها متفاوت است، از این سازه‌ها می‌توان در شکل. های مختلف در کاربردهای متفاوت استفاده کرد. در ادامه مقاله به بررسی تفاوت‌های انواع ورق‌های آهنی می پردازیم.

ورق گالوانیزه

ورق‌های گالوانیزه محصولات ثانویه‌ای هستند که معمولاً از ورق‌های پایه و گرم تولید می‌شوند و البته از ورق گالوانیزه برای تولید سایر ورق‌ها نیز استفاده می‌کنند. در حالت کلی می‌توان گفت که ورق‌های گالوانیزه مقاومت بالایی در برابر اکسید شدن دارند و در کاربردهای متفاوت در مناطق گوناگونی که نیاز به مقاومت بالا در برابر رطوبت دارند، مورد استفاده قرار می‌گیرند. از نظر ویژگی‌های فنی می‌توان گفت که ورق‌های گالوانیزه ضخامتی بین ۶ تا ۱۸ میلی‌متر دارند. طول این ورق‌ها نیز ممکن است از ۲ تا ۶ متر متفاوت باشد. البته برای کاربردهای مختلف می‌توان از ورق‌های گالوانیزه سنگین‌تر و سبک‌تر که به صورت سفارشی ساخته می‌شوند، کمک گرفت. در واقع ورق‌های گالوانیزه، ورق‌های سفیدی هستند که برای تولید رابیتس، سقف کانال کولر، صنعت خودرو و همچنین صنایع متفاوتی مثل کاغذ سازی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. معمولاً پوشش گالوانیزه این ورق‌ها از نوع روی Zn است. توجه کنید که از هر یک از این ورق‌ها در کاربردهای متفاوتی مناسب هستند. شما می‌توانید با شناخت بهتر ورقه‌های آهنی از بروز هزینه‌های اضافی جلوگیری کنید و خریدی بهتر را تجربه کنید.

ورق رنگی

ورق‌های رنگی تفاوت‌های بسیار مهمی با سایر ورقه‌های فولادی دارند. این ورق‌ها معمولاً از شمش آهن (آلیاژ فولادی) با درجه خلوص بالا تولید می‌شوند و البته درصد کمتری از کربن در ساختار این ورق‌ها وجود دارد. همچنین کاربرد ورق رنگی نیز با سایر ورق‌ها متفاوت است. برای مثال می‌توان از این ور‌ق‌های رنگی در ساخت شیروانی‌ها کمک گرفت. این محصولات بارنگ‌های الکترواستاتیک و کوره‌ای رنگ‌آمیزی شده‌اند و مقاومت مناسبی در برابر حرارت، نور آفتاب و مواد خورنده و اسیدی دارند. به طور کلی از این ورقه‌ها می‌توان در سازه‌های متفاوتی با ضخامت‌های مختلف و طول‌های متفاوت استفاده کرد. این ورق‌ها به صورت کرکره‌ای، سفالی، هلالی و سینوسی در دو مدل صاف و طرح‌دار تولید می‌شوند و با ضخامت‌های مختلف، برای نماهای خارجی و داخلی ساختمان‌ها و سایر مکان‌ها به کار گرفته می‌شوند.

شاید برایتان جالب باشد اگر بدانید که این ورق‌ها به خاطر ظاهر رنگی و جذابی که دارند، به این نام شناخته می‌شوند و البته فرآیند تولید این ورق‌ها بسیار دقیق و حساب شده است. این ورق‌ها در رنگ‌های متفاوتی از جمله آبی، سبز، قرمز، قهوه‌ای، نارنجی، گل‌بهی، زرد، سفید و سایر رنگ‌های سفارشی در بازارهای داخلی حضور دارند. توجه کنید که این ورق‌ها معمولاً کاربردهای ساده‌تری در مقایسه با ورقه‌های گالوانیزه دارند و معمولاً در ساخت برخی از وسایل خانگی و برای تأمین زیبایی شیروانی از آن‌ها استفاده می‌شود که در حالت استاندارد ضخامت این ورق‌ها ممکن است از ۰.۸ تا ۶ میلی‌متر متفاوت باشد. به یاد داشته باشید که ورقه‌های رنگی با عرض‌های متفاوتی تولید و عرضه می‌شوند.

ورق شادولاین

بر خلاف ورق‌های رنگی، از ورق‌های شادولاین برای تولید ساندویچ پنل‌ها نیز استفاده می‌کنند. این ورق‌ها معمولاً در طرح‌ها و رنگ‌های متفاوتی تولید می‌شوند و به فروش می‌رسند، البته شادولاین‌ها ظاهر متفاوتی دارند. مقاومت فیزیکی این ورق‌ها در مقایسه با ورق‌های رنگی (در برابر حرارت و اکسید شدن) بیشتر است. در واقع این ورق‌ها به صورت سرد و الکتریکی و یا با مواد قلیایی به روش گرم تولید می‌شوند و عملیات گالوانیزه کردن این ورق‌ها نیز بسیار دقیق صورت می‌گیرد. به طور کلی تمامی این فاکتورها باعث می‌شود تا مقاومت این ورق‌ها در برابر خوردگی تا حد بسیار زیادی کاهش پیدا کند. همچنین چسبندگی رنگ این ورق‌ها نسبتاً بالاست؛ بنابراین از این ورق‌ها می‌توان در تمامی مصارف استفاده کرد، بدون اینکه نگران پوسته پوسته شدن رنگ باشید. معمولاً این ورق‌ها با ضخامتی بین 0/3 تا 0/8 تولید می‌شوند و به فروش می‌رسند. این ورق‌ها به صورت موج‌دار، رنگی و روی اندود تولید شده‌اند و مقاومت بالای آن‌ها در برابر شکستگی و وزن پایین ان‌ها باعث می‌شود تا ورق شادولاین حمل و نقل آسان‌تری داشته باشد. فراموش نکنید که با وجود رنگ کاری و گالوانیزاسیون، همچنان وزن این ورق‌ها نسبتاً پایین است. از ورق‌های شادولاین می‌توان در ساخت سقف‌های شیروانی، پارکینگ‌ها، سایبان‌ها، کارگاه‌ها، پارتیشن‌بندی سالن‌ها و کارخانه‌ها، ساخت دیوارها و سقف‌های کاذب و اتاقک‌های از پیش ساخته شده کمک گرفت.

ورق سیاه

ورق‌های سیاه در واقع همان ورق‌هایی هستند که به صورت دقیق با روش نورد گرم و توسط حرارت دهی بسیار زیاد تولید می‌شوند و از ویژگی‌های منحصر به فرد این ورق‌ها می‌توان به وسعت تنوع ضخامت آن‌ها اشاره کرد. در واقع ورق‌های سیاه به صورت رولی در عرض و ضخامت‌های مختلف برای کاربردهای متفاوت به کار گرفته و در فرآیند تولید ورق‌های سیاه، معمولاً دوده‌ها و حرارت زیادی به ورق داده می‌شود و البته فراموش نکنید که ورق سیاه یکی از پرطرفدارترین ورقه‌های آهنی در کاربردهای مختلف هستند. برای مثال در تولید تانکرها، ساخت سیلندرهای ماشین و همچنین صنایع پتروشیمی از ورق‌های سیاه استفاده می‌کنند. از ورق سیاه می‌توان برای ساخت قطعات کلیدی خودرو و مخازن سوخت نیز استفاده کرد. همچنین این ورق‌ها استحکام و مقاومت بسیار بیشتری در مقایسه با سایر ورق‌ها از جمله ورق‌های روغنی دارند.

ورق روغنی

پس از تولید ورق‌های گالوانیزه با نورد گرم، نوعی از ورق‌ها روغن کاری می‌شوند که ظاهر براق و جذاب این روغن‌ها دلیل اصلی نام‌گذاری آن‌هاست. معمولاً در ساخت وسایل خانگی، میزها و مبلمان اداری می‌توان از این ورق‌ها استفاده کرد. شاید جالب است بدانید که امکان شکل دهی و خم کردن این ورق‌ها در مقایسه با سایر سازه‌ها بسیار بیشتر است؛ زیرا ورق‌های روغنی ضخامت کمتری دارند و قابلیت برش بسیار بالاتری را به خود اختصاص می‌دهند. در حالت کلی ویژگی‌ها و قابلیت‌های بسیار مناسب ورق‌های روغنی باعث شده است تا بتوان از این سازه‌های شفاف و زیبا در کاربردهای غیر صنعتی نیز استفاده کرد. حتی در ساخت یخچال، لباسشویی، قفسه‌های فلزی و سایر وسایل خانگی نیز می‌توان از ورق‌های روغنی در ضخامت‌های متفاوت استفاده کرد. توجه کنید که شما نمی‌توانید برای ورق‌های روغنی جایگزین دیگری پیدا کنید؛ زیرا مشخصات ظاهری و فنی ورق‌های روغنی با سایر ورق‌های گالوانیزه بسیار متفاوت است. ازآنجا که پس از تولید این ورق به کمک روغن کاری خواص مهمی به این ورق‌ها اهدا می‌شود، برای ساخت محصولاتی که در تولید آن‌ها از ورق‌های روغنی استفاده می‌شود، نمی‌توان از ورقه‌های سیاه و یا شادولاین کمک گرفت.


پایان مطلب


 

لینک پیشنهادی:

 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید