که برای استحکام ساختمان باید بدانید و رعایت کنید 1

نکاتی که برای استحکام ساختمان باید بدانید و رعایت کنید!

استحکام ساختمان

ما انسان‌ها، از ابتدای بشریت، همیشه در جستجوی سقفی بوده‌ایم که ما را از خطر در امان نگه دارد. زمانی در غار زندگی کرده‌ایم، پس از آن خود به ساختن سرپناهی برای خود پرداخته‌ایم و با چوب خانه ساختیم. مصالح در طول زمان تغییر کرد و امروز از فولاد و بتن و بسیاری مصالح دیگر ساختمان بنا می‌کنیم. اما امروزه ارتفاع ساختمان‌ها از نظر تعداد طبقات تغییر کرده است. این روزها شاهد آسمان‌خراش‌ها و برج‌های بلند بسیاری هستیم. مسئله‌ای که امروز درباره این ساختمان‌ها و بناها بسیار اهمیت دارد، مسئله‌ی استحکام ساختمان است. چقدر یک ساختمان محکم است و از ما در برابر حوادث محافظت می‌کند؟ در این مقاله سعی داریم به توضیح استحکام بنا بپردازیم. با ما همراه باشید.

استحکام ساختمان

کشور ما، کشور حادثه‌خیزی است. بسیاری از مناطق ایران بر روی گسل قرار دارند. زلزله یکی از حوادثی است که همیشه جان افراد زیادی را بر اثر آوار شدن ساختمان بر سرشان گرفته‌است. اینجاست که مسئله‌ی استحکام ساختمان پر رنگ می‌شود. شاید همه‌ی ما تصور کنیم که استحکام بنا و ساختمان مستحکم آنقدر بدیهی است که کسی در رابطه با استحکام بنا سوالی نمی‌کند. اما این مسئله به دلیل ساخت و سازهای غیرقانونی باید حتماً مورد توجه و بررسی قرار بگیرد.

16520082356277a52ba297e mainمصالح به کار برده شده در ساخت و ساز بر استحکام بنا موثر است.

 

 در بحث استحکام ساختمان، برخی افراد معتقدند که ساختمان باید به قدری محکم باشد و استحکام داشته باشد که هیچ نیرویی نتواند به آن آسیبی وارد کند. در مقابل هم برخی معتقدند، ساختمان باید انعطاف لازم را داشته‌باشد که بتواند نیروهای اضافی که به آن وارد می‌شود را خنثی کند، درست مانند چیزی که در خانه‌های ژاپنی می‌بینیم؛ در هنگام زلزله، ساختمان توسط چرخ‌هایی که در پی آن‌ها به کار رفته، حرکت می‌کند و اینگونه اثر زلزله را خنثی می‌کند. البته باید گفت که انعطاف‌پذیر بودن ساختمان و استحکام آن ناقضِ هم نیستند؛ بلکه می‌توانند در کنار هم ساختمان مستحکم‌تر و ایمن‌تری بر پا کنند.

اسکلت و استحکام ساختمان

در بر پا کردن یک ساختمان از مصالح و سبک‌های معماری مختلفی استفاده می‌شود. انتخاب نوع اسکلت ساختمان که بسیار مهم و حیاتی است، بستگی به کارکرد ساختمان، وضعیت آب و هوایی منطقه، شرایط جغرافیایی و توان مالی مالک آن دارد. در ایران معمولاً دو روش عمده: اسکلت فلزی و اسکلت بتنی برای اسکلت‌بندی ساختمان داریم. در اسکلت فلزی از آهن و فلز برای اسکلت‌بندی استفاده می‌کنند و برای اتصالات هم، جوش‌های قوی و مستحکم به کار می‌برند. اسکلت بتنی هم از بتن و میلگرد در آن برای اسکلت‌بندی استفاده می‌کنند. حال کدام یکی از این دو نوع اسکلت قوی‌تر است و استحکام بیشتری دارد؟

بتن چون سنگین‌تر است تحمل بار بیشتری دارد و عمر مفید آن نیز معمولاً بین ۵۰ تا ۶۰ سال است. این عمر مفید به این دلیل اینقدر برآورد شده که فرسایشی که در بتن به وجود می‌آید، نتیجه نوسانات و تنش‌هایی است که باعث می‌شود استحکام ساختمان به تدریج کمتر شود. در مورد اسکلت فلزی این مشکل چندان وجود ندارد؛ این سازه‌ها در طی زمان دچار این فرسایش و کاهش مقاومت نمی‌شوند.

در بحث زلزله، شاید به نظر برسد که اسکلت فلزی بهتر از اسکلت بتنی است ولی در بحث حادثه‌ای مانند آتش سوزی، اسکلت بتنی مقاومت بیشتری در برابر حرارت دارد. از طرفی پیاده‌سازی این دو اسکلت‌بندی هم متفاوت است. در پیاده‌سازی اسکلت بتنی نیاز به تخصص خاصی نیست و زمان کمتری برای اجرای آن نیاز است. ولی در اسکلت فلزی به دلیل استانداردهای جوش و برش و … اجرا نیاز به تخصص دارد. بنابراین نحوه اجرای هر دو اسکلت، مهم است و باید به درستی صورت بگیرد.

برای کسب اطلاعات جامع و کامل در خصوص استحکام ساختمان به اینجا مراجعه نمایید.

برگه استحکام بنا

ساختمان‌های زیادی هستند که معمارساز هستند و ناظر فنی ندارند. گاهی هم پس از مدتی، کاربری یک ملک تغییر کرده و مثلاً از مسکونی به حالت تجاری در آمده‌است. در اینگونه موارد، برای انتقال ملک، تخریب و نوسازی و انجام امور شهرداری به گواهی پایان کار نیاز است. در اینجا شهرداری برگه‌ای با عنوان برگه استحکام بنا برای صدور پایان کار از شما می‌خواهد. این برگه توسط مهندس ناظر داده‌می‌شود. در برگه استحکام بنا، مهندس ناظر تأیید می‌کند که ساختمان را دیده و بر اجرای آن نظارت داشته و استحکام و ایستایی آن را تأیید می‌کند. با این برگه، مسئولیت حوادثی که برای ساختمان در نتیجه عدم ایستایی و استحکام پیش بیاید، بر عهده مهندس ناظر است.

مهندس ناظر و تأیید استحکام بنا

مهندس ناظر برای اینکه استحکام بنا را تأیید کند و برگه استحکام بنا را امضا کند، باید تمامی مدارک شامل نقشه‌های وضع موجود را بررسی کند و در صورت نیاز، دستور بدهد آزمایش‌های مربوط به تست استحکام بنا نیز انجام شود.

16520082676277a54b60ba0 mainنظارت بر استحکام بنا از وظایف مهندس ناظر است.

پله‌ها، نرده‌ها، جان‌پناه‌ها، درب و پنجره‌ها نیز باید بررسی شوند. سیم‌کشی برق، لوله‌کشی آب، شیرآلات بهداشتی ساختمان و لوله‌های گاز نیز باید بازرسی شوند و اطمینان حاصل شود که مشکلی در این بخش‌ها نیست. سنگ‌های نما، سنگ‌های قرنیز پشت بام و سنگ‌های آب چکان هم باید بررسی شوند که شل نباشند و هر گونه علامت و تغییر رنگ و یا شل‌شدگی و افتادگی این سنگ‌ها باید بررسی شود و نقایص موجود برطرف شود. خلاصه باید ساختمان به صورت کلی مورد بازرسی قرار گیرد.

بیمه ساختمان

با توجه به مطالبی که در بالا در رابطه با استحکام بنا و اهمیت آن گفته‌شد. مسئله‌ی دیگری که می‌تواند آرامش بیشتری برای شما فراهم کند، مسئله بیمه ساختمان است. حادثه در هر صورت و در هر موقعیتی در کمین است. حوادثی مانند: آتش سوزی، صاعقه و انفجار در هر ساختمانی ممکن است اتفاق بیفتد. ساختمان‌های مستحکم‌تر در برابر این حوادث مقاوم‌تر هستند.

بیمه آتش سوزی

بیمه آتش سوزی زمانی که شما در اثر آتش سوزی، صاعقه و انفجار متضرر شده‌اید و ساختمان یا ملکتان دچار آسیب شده‌است، به کمک شما می‌آید و هزینه‌ها و خسارات ساختمان شما را جبران می‌کند. پس بنابراین بیمه آتش سوزی ساختمان، هزینه اضافی نیست، بلکه سرمایه‌گذاری است که در روز حادثه به شما برگردانده می‌شود.

خرید بیمه آتش سوزی

هزینه بیمه آتش‌سوزی ساختمان با توجه به استحکام ساختمان متفاوت است. این هزینه برای ساختمان‌هایی که خطرپذیری بالاتری دارند، بیشتر است. هر چه استحکام بنا بالاتر باشد، ایمن‌تر است و خطر کمتری آن را تهدید می‌کند؛ در نتیجه حق بیمه کمتری برای آن ساختمان لازم است پرداخت شود.

برای اطلاع از هزینه بیمه ساختمان خود، چه صنعتی و چه غیر صنعتی، با توجه به استحکام ساختمان، می‌توانید از سامانه بیمه دات کام استفاده کنید. بیمه دات کام سامانه بیمه‌ای آنلاین کشور است که اعتبار بالایی دارد و در واقع معتبرترین و جامع‌ترین سامانه بیمه‌ای آنلاین کشور است. با استفاده از این سامانه، علاوه بر استعلام و خرید بیمه آتش سوزی ، می‌توانید شرکت‌های بیمه‌ای مختلف را با هم مقایسه کنید و در نهایت بیمه مورد نظر خود را به آسانی از طریق همین سامانه خریداری کنید و درب منزل تحویل بگیرید.

به طور کلی می‌توان گفت، برای کشور ما که حادثه خیز است، استحکام بنا امری بسیار مهم و ضروری محسوب می‌شود. استحکام ساختمان با توجه به مصالح به کار برده‌شده در ساخت ساز و نحوه ساخت و اجرا مشخص می‌شود و باید به تایید مهندس ناظر برسد.

برگرفته از سایت بیمه دات کام (bimeh.com)


پایان مطلب


/

/

لینک های مفید و مرتبط

طراحی و اجرای ویلای دوبلکس شیراز

بازسازی و نوسازی ساختمان های قدیمی

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید