چرا کانکس جایگزین مناسبی برای سازه های سنتی محسوب میشود؟

در این مقاله به معرفی کانکس ها و مزایای استفاده از آن برای ویلاهای مسکونی، خدمات تجاری و حتی تفریحی میپردازیم.  

چراکه امروزه کانکس، سازه ای بسیار مناسب جهت تهیه فضاسازی محسوب میشود و این نوع سازه در زمانی کوتاه و با سرعت در هر محلی قابل بهره برداری بوده و ویژگی های منحصر به فردی در کنار صرفه اقتصادی در اختیار کاربران میگذارد. نکاتی که در طراحی و ساخت انواع کانکس ویلایی باید در نظر گرفت، در ادامه این مطلب ارائه می شود.

 

لینک پیشنهادیساخت ویلا با ال اس اف lsf

 

طراحی و ساخت کانکس ویلایی

انواع کانکس ها

کانکس ها نوعی از سازه های پیش ساخته هستند که در انواع و کاربری های مختلف در مناطق شهری و کارگاهی و حتی در مناطق ییلاقی به صورت کانکس ویلایی مورد استفاده قرار میگیرند.

کانکس ها بسته به نوع سازه و به سفارش مشتری ساخته و در محل مورد نظر مستقر می شوند. قابل حمل بودن و البته حملِ آسانِ کانکس ها از مشخصات قابل توجه این نوع از سازه هاست و بسیار در امر جابه جایی مدنظر سازندگان و کاربران قرار میگیرد.

انواع کانکس  ویلایی

 کانکس و حفاظت از محیط زیست

کاهش آلودگی های زیست محیطی بواسطه استفاده از مصالح خاص و نوع سرهم بندی و لوازم مورد استفاده‌ در کانکس ها از ویژگی های منحصر بفرد این سازه می باشد. به طور کلی در حوزه ساخت این نوع سازه ها دو نوع فن آوری وجود دارد که راجع به هر کدام به صورت مجزا صحبت میکنیم.

طراحی کانکس به روش ساندویچ پنل

در این نوع سازه از کانکس ها، پانل های دیواری و سقفی به درخواست مشتری در کار مورد استفاده قرار میگیرد.
معمولا ضخامت ساندویچ پنل ها بسته به سلیقه و درخواست مشتری بین ۴ تا ۱۰ سانتی متر است.

طراحی کانکس به روش سایدینگ

در این روش از طراحی کانکس ها به یک ساختار کلی از اسکلت فلزی بر میخوریم که بسیار محکم و با ستون های متعدد است و از مهمترین مزیت های این نوع از کانکس ها به شمار می رود.
روش سایدینگ متشکل از ستون ها و پروفیل های بسیار قوی و در دسترس می باشد.
در بخش عایق بندی این نوع سازه از موادی موسوم به پلی استایرن بهره میبرند که در بین ستون ها قرار میگیرد که در جهت عایق بندی بسیار مفید است.

طراحی کانکس سایدینگ

 

کاربری کانکس ها

امروزه کانکس ها در کاربری های مختلف با ابعاد متفاوت طراحی و اجرا می شوند که در مورد هر یک از این حوزه ها توضیحاتی ارائه می نماییم. 

 

کانکس های خدمات شهری
کانکس های خدمات شهری و مورد استفاده در معابر شهری که شامل چندین مورد است که به اختصار بیان میشود.

کانکس برای ایستگاه اتوبوس
کانکس های اتوبوس سازه هایی سبک و در ابعادی متعارف برای استفاده در نقاطی برای چنین کاربری می باشد.

کانکس ویژه ایستگاه پلیس
کانکس های پلیس، سازه هایی هستند که برای استقرار موقت و یا حتی دائم در نقاطی که دورتر از اداره اصلی پلیس قرار دارد،  مورد استفاده قرار میگیرد. 

کانکس مدرسه
کانکس های مدارس ، سازه هایی برای استفاده در نقاط دور دست و آبادی های کوچک هستند که عمدتا برای نقاط کم جمعیت مورد بهره برداری قرار میگیرد.

کانکس سوپر مارکت
سازه هایی برای استفاده در مناطقی که دسترسی به مصالح سخت و یا محل مزبور فاقد خاک و سطح مناسب جهت ساختِ یک سازه سنتی باشد.
معمولا در شهرک های مسکونی یا صنعتی نوساز جهت تاسیس و استفاده سوپرمارکت از این نوع سازه ها بهره میبرند.

 

کانکس فست فود
کانکس های تهیه غذا برای استفاده جهت فروش ساندویچ و غذاهای آماده در سبک های مختلف استفاده میشود. 
ایده کانکس های تهیه غذا در بسیاری از جاده ها و حتی مناطق شهری به منظور خدمات مسافرتی یا کافه و رستوران در طرح ها و ابعاد مختلف اجرا میگردد.

کانکس های کارگاهی

در این بخش کانکس های کارگاهی که خود شامل موارد مختلف استفاده میباشد را معرفی مینماییم. 

کانکس های تجهیز کارگاه
مورد استفاده توسط پرسنل کارگاههای عمرانی و…

کانکس نگهبانی

کانکس های نگهبانی
در ابعاد مختلف برای استقرار و اقامت نگهبان های کارگاههای مختلف عمرانی و صنعتی.

کانکس های مدیریت
جهت استقرار مدیریت کارگاهی و همچنین برگزاری جلسات و ….

کانکس های آشپزخانه

موارد استفاده این نوع از سازه ها نیز برای کارگاههای مختلف عمرانی و صنعتی میباشد که از تاسیسات و امکانات مختلف بهره میبرد.

کانکس های سرویس بهداشتی

جهت استفاده در کاربری یاد شده با تاسیسات و چینی آلات بهداشتی.

کانکس های حمام

استفاده در محل هایی که فاقد امکانات برای راه اندازی سرویس استحمام هستند.

 

کانکس مسکونی

تسریع در روند ساخت کانکس

یکی از مهمترین ویژگی های یک سازه با مشخصات بالا تخصیص زمانی کمتر برای ساخت آن است.

در کانکس های ویلایی سرعت ساخت بواسطه متریال مورد استفاده بالاست.
بدین شکل که اگر برای ساخت یک ویلا با استفاده از مصالح سنتی نیازمند یک زمان یکساله یا بیشتر هستید کانکس های ویلایی به سبب سرعت بالای ساخت شما را از این دوره نسبتا طولانی فارغ کرده، ویلایی نو و شیک با تمامی امتیازات مزبور را جهت بهره برداری در اختیار شما میگذارد.

جابجایی و تفکیک قطعات کانکس ویلایی

از قابلیت های بسیار مهم در این نوع سازه از ویلاهای کانکسی خاصیت تفکیک پذیری آن است که از دیگر نکات بسیار مهم آن به شمار می رود.

فرض را بر این بگیریم که شما طی یک بازه زمانی تصمیم میگیرید که زمین خریداری شده خود را با یک قطعه زمین ارزنده تر و مرغوب تر تعویض نمایید؛ و یا بنابر محیط تازه یافته تان تصمیم به تغییر محل استراحت و ییلاقی خود به محل دیگری اتخاذ میکنید. 
بدین ترتیب از این بابت نیز با خیالی راحت به امر جابجایی و انتقال ویلای کانکسی خود و تمامی تجهیزات تامین شده مبادرت می ورزید.

لازم به توضیح است که این جابجایی میتواند بسیار ساده و با امکانات معمول صورت گیرد و شما محتاج یک پروسه انتقال عظیم نخواهید شد.

 

کانکس ویلایی قابل حمل

حمل و نقل کانکس ویلایی

همانطور که گفتیم از ویژگی های کاربردی ویلاهای کانکسی حملِ آن از مبدا به سایر نقاط است.
به طور مثال شما میتوانید پس از پروسه ساخت و اجرای کامل سازه خود با استفاده از تریلرهای مخصوص سازه جمع شده را به هر محلی که خواستید منتقل کنید و در این بین راحتی و سهولت در بهره مندی از یک سازه سبک و پیش ساخته همچون کانکس های ویلایی را به خود ارزانی دارید!

البته در روش ساخت سایدینگ (یا ویلای کانادایی) شما میتوانید فرآیند مونتاژ را حتی در محل استقرار انجام دهید! 
فرض را بر این بگیریم که طراحی و ساخت یک دستگاه کانکس ویلایی را از کارگاه به سازنده آن واگذار کردید و پس از توافقات اولیه قرار بر این میشود که سازنده مراحل حمل متریال تا مقصد را انجام دهد و در آنجا با کمک دستگاه ها و نیروهای زبده خود عملیات سرهم بندی و استقرار را انجام دهد.

لازم است توجه داشته باشیم که طبق قوانین حمل و نقل و راهنمایی و رانندگی در ایران شما فقط مجوز حمل یک اتاقک (تفاوتی ندارد که ویلای کانکسی باشد یا یک دستگاه کانکس با هر کاربری) با ابعادی تا ۴۰ متر مربع را دارید و در صورت تجاوز از این اندازه شما موظف خواهید بود که فرآیند طراحی و ساخت کانکس ویلایی را صرفا در محل استقرار آن انجام دهید.

مقاومت بالا در برابر زلزله

مسلما اگر قصد دارید تا خانه یا ویلایی را بسازید باید این موضوع را در نظر بگیرید که ایران یکی از کشور‌های زلزله‌ خیز دنیاست. 
علاوه بر زلزله ویلای کانکسی موردنظر باید در برابر دیگر بلایای طبیعی مثل آب ‌گرفتگی هم مقاوم باشد. اکثر کانکس‌ های ویلایی به دلیل وزن کمتر و عدم استفاده از مصالح معمولی که در ساخت ویلاهای عادی از آن‌ ها استفاده می‌شود، مقاومت نسبتا زیادی در برابر زلزله و دیگر بلایای طبیعی دارند. اگر کانکس‌ ویلایی از جنس فلزی یا بتنی باشد می‌توانید از بابت مقاومت آن در برابر آب ‌گرفتگی و رطوبت نیز مطمئن شوید.
کانکس ضد زلزله

از آن جهت که در طراحی و ساخت این نوع کانکس های ویلایی از مصالح سبک و قابل انعطاف بهره گیری می شود این نوع سازه در برابر زلزله بسیار منعطف است و در عین حال بواسطه سبک بودن جنس آن دیگر نگران خسارات ناشی از وقوع زلزله هنگام اقامت در ان نخواهید بود که این یکی از مهمترین شاخصه های این سازه سبک و مفید است.
لازم به ذکر است که در ساخت کانکس های ضدزلزله، سازه های ساندویچ پنل بسیار موثرتر هستند.
جهت مقاومت بیشتر این کانکس ها، کانکس های پناهگاه زلزله به ابعاد ۳×۴ ساخته میشود

کانکس ویلایی در اقلیم های مختلف

کانکس ‌های ویلایی را می‌توان در هر فصل و شرایط آب و هوایی ساخت چراکه  کانکس ویلایی در کارخانه تولید شده و سپس در قالب قطعاتی کوچک ‌تر به محل مورد نظر منتقل و در آن‌جا مونتاژ می ‌شوند.

انواع مدل کانکس ویلایی

طراحی کانکس ویلایی

هنگامی که شما قصد سفارش و ساخت یک کانکس ویلایی را دارید این شانس و حق برای شما محفوظ است که بنابر سلیقه خود طراحی داخلی آن را انجام دهید؛ چرا که طراحی داخلی و ساخت یک کانکس ویلایی به مانند یک سازه سنتی که تحت نظر سازمان ها و مراجع ذیربط ساخته میشود از ضوابط خاص آنها پیروی نمیکند و بدین شکل شما از فضای در اختیار خود حداکثر استفاده را خواهید برد.

طراحی کانکس ویلایی

طراحی یک کانکس ویلایی بصورت طبقاتی

کانکس های ویلایی را میتوان در دو طبقه موسوم به بنای دوبلکس یا با در نظر گرفتن نکاتی حتی به صورت سه طبقه، بنای تریبلکس طراحی و اجرانمود و از فوائد یک کانکس ویلایی در طبقات برخوردار شد.

اما در طراحی و ساخت یک کانکس ویلایی بصورت تریبلکس باید با چند نکته توجه داشت: 

  • اولین نکته آنکه به جهت ضعیف بودن پایه ها و زیر ساخت های بنا در صورت وقوع و وزش باد شدید احتمال آسیبی جدی به سازه وجود دارد
  •  دوم جنس مصالح بکار رفته نیز بواسطه سبک بودن این آمادگی را داشته باشند که در مواجهه با طوفان های سهمناک در ارتفاع به راحتی تخریب نشوند.

طراحی و ساخت کانکس ویلایی

ضوابط طراحی کانکس ویلایی

چرا باید طراحی کانکس های ویلایی توسط یک مهندس زبده و آشنا به مقررات صورت گیرد؟ 

یکی از مسائل قابل توجه در طراحی و ساخت یک کانکس ویلایی یقینا مشاوره با مهندس طراح و یا معمار زبده در امر طراحی ست.

در اینجا می بایست به این نکته اصولی توجه ویژه کرد که کانکس های ویلایی با تمامی محاسن و ویژگی های قابل توجه و جالبی که دارند عموما از طراحی های فنی و اصولی در کارگاه های کلاسیک و سنتی محروم هستند.
البته این بدین معنی نیست که قابلیت فنی بسیاری از زحمتکشان و استادکارهای حرفه ای و بسیار فنی این عرصه را نادیده بگیریم و از تلاش و کار کارگران فنی و ساده آن براحتی عبور کنیم.
بلکه توجه به اصول بنیادین یک کانکس ویلایی برای استحکام، ایمنی و نهایتا راحتی شماست که موضوع را در صدر توجهات قرار میدهد.

بی شک بهره گیری از علم یک مهندس طراح و بهره مندی از توان و دانش وی در کنار کارِ حرفه ای سازنده و کارگران و متخصصان حرفه ایست که میتواند نتیجه ای مطلوب و با کمترین میزان خطا را درپی داشته باشد و این مستلزم مشارکت جمعی تمامی فعالان این عرصه خواهد بود.

 

تاسیسات در کانکس های ویلایی

لازم به توضیح است که برای تامین آب کانکس ها میتوان در صورت وجود آب شهری و یا حتی چاه عمیق با استفاده از لوله کشی  و تاسیسات مناسب جهت تامین آب این نوع سازه ها اقدام کرد و در صورت عدم وجود و یا نزدیک نبودن به آب شهری و چاه استفاده از منابع پلی اتیلن میتواند نقش موثری در سامانه تامین آب سالم در نقاط استقرار سازه ها ایفا کنند.

سامانه سیم کشی و تامین برق نیز بنابر وجود منابع تامین برق مشمول همین قاعده هستند و در صورت نبود و یا عدم کسب مجوز لازم برای بهره برداری از برق شهری، میتوان از طریق موتورهای مولد برق  و دیزل ژنراتورهای بزرگتر  برق مورد استفاده در کانکس ها را تامین نمود.

 معایب ویلاهای کانکسی

  •  افت قیمت هنگام فروش

یکی از معایب این نوع سازه افت ارزش آن هنگام فروش است.
مثلا اگر کانکس ویلایی شما با قیمتی حدود پنجاه میلیون تومان طراحی و اجرا شده باشد بعد از مدتی استفاده توان فروش به قیمت بالاتر و حتی همان ارزش ابتدایی را نخواهید داشت.

معایب ویلاهای کانکسی

  • محدودیت در استفاده از مصالح متنوع در نما

از آن جهت که اسکلت و اصطلاحا زیر کار این نوع سازه ها مناسب استفاده از مصالحی متنوع جهت اجرای نما نمی باشد پس‌ میتوان این امر را یکی از مهمترین معایب آن قلمداد کرد.
خصوصا در سازه های بلندتر که در معرض باد و باران و… هستند.

 


پایان مطلب


 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید