دستگاه برش لیزری و کاربرد آنها 1

انواع دستگاه برش لیزری:

قبل از آشنایی با انواع دستگاه برش لیزری لازم است که تعریفی از آن داشته باشیم. دستگاه برش لیزری در واقع نوعی دستگاه cnc است که استفاده از آن به منظور برش و حکاکی دقیق فلزات و غیر فلزات(چوب، پارچه، سنگ و…) بدون محدودیت بسیار پر کاربرد می باشد. استفاده گسترده از دستگاه برش لیزری بیشتر در صنعت صورت می گیرد چرا که برش، سوراخکاری و حکاکی با سرعت و دقت بالا و ظریف بر روی اجسام مختلف در صنعت عملیاتی حساس می باشد.

عملکرد دستگاه برش لیزری:

ابتدای امر اشعه لیزر از هد دستگاه روی جسمی که نیازمند کار(برش، حکاکی) می باشد تابانده می شود تا پرتو لیزری با میزان قدرت انتخابی خود قسمت مورد نظر را برش داده یا بر روی آن حکاکی نماید. در انتهای کار قسمت های برش خورده با گاز فشار بالا از جسم برداشته می شود تا سطحی صیقلی و صاف و منظم از کار باقی بماند.

 

انواع دستگاه برش لیزری:

 اسامی انواع لیزر دستگاه های برش لیزری شامل موارد زیر می باشد:

  •  لیزر گازی
  •  لیزر شیمیایی
  •  لیزر جامد
  •  لیزر رادیو اکتیو

البته قابل ذکر است که در صنعت لیزر گازی و لیزر جامد بسیار پرکاربرد تر می باشند. حتی در لیزر گازی صنعتی لیزر گازی co2 بالاترین استفاده را دارد. از این نوع لیزر به منظور برش و حکاکی روی انواع اجسام فلزی و غیر فلزی مانند: چرم، سنگ، چوب، شیشه، لاستیک، فایبر، آهن، برنج، استیل، پارچه ، فویل  و… می توان استفاده کرد.

نکته 1:

در لیزر فایبر که متعلق به گروه لیزر جامد است قطعات و آینه بکار رفته در آن بر خلاف لیزر co2 قابل حرکت نیستند و همین نکته این دستگاه را از لحاظ هزینه بسیار مفید تر کرده است.

متریال های انواع دستگاه لیزر:

 پلاستیک، فلز، تا حدی سرامیک و همچنین فلزهای روکش دار از جمله عناصر بکار رفته در انواع دستگاه ها می باشد.

نکته 2:

انواع دستگاه برش لیزری و حکاکی لیزری با هم تفاوت هایی دارند که عمده تفاوت آنها در نوع منبع لیزری قابل استفاده در دستگاه می باشد.

 

به طور کلی  می توان گفت که دستگاه برش لیزری به دو دسته  دستگاه برش لیزری فلزات و دستگاه برش لیزری غیر فلزات تقسیم بندی می شوند.

نکته 3:

انجام برش وکتور در دستگاه برش لیزر بدین صورت اجرا می شود که در برش وکتور هد دستگاه در مسیر وکتور حرکت کرده و برش لازم را ایجاد می کند. این خطوط برشی یکی پس از دیگری انجام می شوند و محورy  ها در این دستگاه به صورت تند و محور x  ها به صورت کند حرکت هد در دستگاه لیزر را تشکیل می دهند تا برش مورد نظر با دقت و ظرافت اجرا گردد.

نکته 4:

حکاکی در دستگاه برش لیزری هم مانند دستگاه پرینتر عمل می کند. به طوری که هد دستگاه لیزر روی محور x  ها از چپ به راست به صورت تند و در محور y  ها  به صورت کند حرکت می کند تا تصاویر به شکل ریف به ردیف حکاکی شود

دستگاه برش لیزری غیر فلزات:

اساس کار این نوع دستگاه بازتاب نور می باشد و همان طور که از نامش پیداست برای متریالهای غیر فلزی( چوب، پارچه، مقوا، نمد، پلکسی، موکت و کف پوش ، کاغذ و…) مورد استفاده قرار می گیرد. این نوع دستگاه خود شامل مدل های مختلفی است که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. دستگاه لیزر غیر فلزات مدل لایت 1410
  2. دستگاه لیزر غیر فلزات مدل لایت 1610
  3. دستگاه لیزر غیر فلزات مدل پایونیر1318
  4. دستگاه لیزر غیر فلزات مدل پایونیر 1325
  5. دستگاه لیزر غیر فلزات مدل پایونیر 1410

مزایای دستگاه لیزر غیر فلزات:

  •  اجرای کار راحت
  •  عدم تاب خوردگی محصول در حین کار
  •  انجام سریع کار
  •  احتمال ایجاد خطای بسیار پایین
  •  خروجی با کیفیت بالا
  •  ایجاد برش های بدون لبه و تمیز

تفاوت انواع دستگاه های برش لیزری غیر فلزات:

عمده تفاوت در این نوع از انواع دستگاه های برشی لیزری در ابعاد و اندازه دستگاه و همچنین ابعاد میز کار می باشد که این عوامل قطعا بر قیمت انواع دستگاه ها نیز تاثیر گذار است.

دستگاه برش لیزری فلزات:

کاربرد اصلی این نوع دستگاه بیشتر برای فلزات است گرچه گاها ممکن است برای برش مثلا چرم هم استفاده شود البته قاعدتا کمتر در این مورد کاربرد دارد چرا که برای متریال غیر فلزی مانند چرم می توان از هر دو دستگاه برش لیزری بهره برد. اساس کار در این دستگاه بدین گونه است که برش لیزر فایبر با استفاده از فیبر نوری پرتو به سر هد دستگاه برش انتقال داده می شود  و بدین شکل کار برش فلزات انجام  می گیرد.

در ادامه مقاله با عملکرد برخی از انواع دستگاه های برشی لیزری آشنا خواهیم شد.

دستگاه لیزر چوب:

دستگاه لیزر چوب:

 استفاده از چوب به دلیل جذابیت و انرژی بخش بودن آن به عنوان تکه ای از طبیعت در دکوراسیون منازل، ادارات ، مدارس و…  امری بدیهیست  که با توجه به نوع و حجم محصول انتخاب دستگاه برای کار متفاوت می باشد.  به عنوان مثال: دستگاه برش لیزری چوب دیودی برای علامت گذاری یا برش های ظریف و نازک کاربرد دارد. و برای برش یا حکاکی بر چوب های ضخیم تر بهتر آن است که از دستگاه لیزر چوب co2  استفاده شود.

 

 مزایا و ویژگی های برش لیزریco2:

  1. کم مصرف بودن برق
  2. مقرون به صرفه بودن برای نگهداری و تعمیرات در صورت نیاز
  3. عدم آسیب پذیری ماده در طی انجام کار به خاطر حکاکی لیزری از نزدیک و بدون تماس
  4. ایمنی دستگاه به خاطر محبوس بودن پرتو لیزر در محفظه و همچنین عدم استفاده از تیغه
  5. قابل استفاده در صنعت و پزشکی

 

دستگاه لیزر پارچه:

دقت و ظرافت در کنار سرعت عمل بالا در مورد استفاده از دستگاه برش لیزری در متریال پارچه بسیار قابل توجه است. صاحبان کسب و کار در زمینه پوشاک و البسه و همچنین کسب و کارهایی مانند تولید انواع روتختی، رومبلی و… به منظور داشتن برش هایی تمیز و ظریف و بدون سوختگی قطعا نیازمند این دستگاه پرکاربرد می باشند. دستگاه لیزری موکت و کف پوش:

محیط های اداری، تجاری، فروشگاه ها و نمایشگاه ها، سالن های آمفی تئاتر ، رستوان ها و هتل ها، منازل و سالن های کنفرانس بالاترین استفاده از انواع موکت ها و کف پوش ها با جنس های مختلفی همچون موکت های نایلونی، فرش های ماشینی، مت یوگا، فرش های مصنوعی و پلی استر و… را دارند که با استفاده از این نوع دستگاه قابل برش می باشند.

 

دستگاه لیزر چرم:

تولید انواع کیف و کفش و تابلوهای چرمی و مبل چرم و … با کمک این نوع دستگاه کاری حرفه ای و ضروری می باشد. چرا که استفاده از متریال چرم به عناوین متفاوت در کل دنیا بسیار طرفدار دارد.

دستگاه لیزری سنگ:

انواع حکاکی ها بر روی سنگ با استفاده از این دستگاه برش لیزری انجام پذیر می باشد. حکاکی عکس و تصاویر مختلف بر روی سنگ ها هم به عنوان یادگاری و اثری با ارزش و یا گاها بر روی سنگ قبر تنها با این دستگاه قابل اجرا می باشد.

دستگاه لیزرس نمد:

نمد یک نوع متریال قابل استفاده در ایجاد وسایل تزئینی( دم پایی نمدی، کیف نمدی و…) است که برای برش و حکاکی ظرافت و دقت بالایی را می طلبد بنابراین استفاده از دستگاه برش لیزری غیر فلزی بهترین انتخاب برای این امر می باشد.

 

 سخن آخر:

هر یک از انواع دستگاه های برشی لیزری بر اساس ویژگی ها، قدرت و طول موجی که دارا هستند به منظور برش و شکل دهی فلزات و غیر فلزات مورد استفاده قرار می گیرند بنابراین انتخاب دستگاه باید برحسب نیاز صورت گیرد تا بهترین بازدهی را برای شما عزیزان داشته باشد.

 


پایان مطلب


 

لینک های مفید و مرتبط

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services