ساعت دیواری و رومیزی 1

ساعت چیست؟

ساعت( گاهنما) مهم ترین اختراع دست بشر است. وسیله ای بسیار مفید و ضروری برای تعیین زمان. روزی روزگاری  در قرن 15 میلادی شخصی از اهالی نونبرگ آلمان به نام پیتر هنلین مخترع یکی از ضروری ترین نیازهای بشری شد و آن نیاز اساسی ساعت نام گرفت. البته که امروزه ساعت در کنار نشان دادن زمان جنبه تزیینی و لوکس هم به خود گرفته است و نقش مهمی در دکوراسیون منزل نیز داراست. به طوری که حتی گاهی به خاطر استفاده از سنگ های زینتی و قیمتی و حتی طلا از کلمه جواهر در کنار ساعت ها نیز استفاده می کنند. تمامی ساعت های ذکر شده  در مقاله دارای تنوع ظاهری در سایزهای مختلف و انواع جنس های مختلف می باشند که با توجه به نوع کاربردشان( اتاق کودک، سالن پذیرایی، اتاق خواب، ادارات و…) می توان آنها را انتخاب نمود.

 

انواع ساعت:

ساعت دیواری:

کم جا و بسیار کاربردی که خود نیز انواع مختلفی را شامل می شود. نوعی از دسته بندی ساعت دیواری شامل دو مورد : ساعت کوارتز و ساعت مکانیکی می باشد. ساعت کوارتز دارای باتری به منظور تغذیه خود است و همچنین دارای کریستال های کوارتز نیز می باشد و از لحاظ عملکرد از ساعت مکانیکی دقیق تر عمل می کند. در حالی که ساعت های مکانیکی تکنولوژی پیچیده تری دارند و دارای چرخ دنده های متحرک و سیم پیچی هستند و نیازی به باتری ندارند.

تقسیم بندی دیگری از انواع ساعت های دیواری شامل دو نوع : ساعت های آنالوگ و ساعت های دیجیتال می باشد. ساعت آنالوگ دارای سه عقربه است که اعداد اطراف این عقربه ها قرار دارند. اما طراحی ساعت دیجیتال بدین صورت است که اعداد به شکل اعداد کامپیوتری با دو نقطه در وسط برای جداسازی ساعت شمار و دقیقه شمار هستند. هر دو مدل تنظیمات دستی دارند.

1699939573655304f524ccd main

نوع دیگری از انواع ساعت های دیواری ساعت اتمی است که به صورت خودکار عمل می کند و برای این کار فقط کافیست اطلاعات منطقه زمانی مورد نظر را تنظیم کنید. ناگفته نماند که این سبک ساعت بیشتر مناسب اماکن عمومی مانند: میدان های شهر، حرم ها و اماکن مذهبی، متروها، ایستگاه های راه آهن و… می باشد.

انواع ساعت دیواری:

  •  ساعت روستیک: طراحی با چوب این سبک ساعت دیواری را بسیار پرطرفدار کرده است. تلفیق سبک مدرن و کلاسیک که بسیار دوست داشتنی و جذاب است.
  •  ساعت جئو متریک: مدل های مختلف هندسی اصل اولیه طراحی این سبک از ساعت دیواریست که طرفداران خاص خود را نیز دارد.
  •  ساعت دیواری رنگی: بیشترین کاربرد این نوع ساعت برای ست کردن ساعت با دیگر اکسسوری های موجود در فضا می باشد.
  •  ساعت تابلویی: نشان دادن زمان با یک تابلوی زیبای تزئینی.
  •  ساعت بدون قاب: سبک مدرن ساعت های امروزی که هیچ قابی اطراف ساعت قرار نگرفته.
  •  ساعت مخصوص آشپزخانه: این ساعت با اشکالی از وسایل و ظروف آشپزخانه ساخته شده که قطعا  فقط مناسب رستوران ها و آشپزخانه ها می باشد .

نکته: بعضی از ساعت ها دارای آپشن های مختلفی همچون: نشان دادن تاریخ، نشان دادن زمان کشورهای دیگر، نورانی بودن، درجه آب و هوا و… می باشند.

جنس ساعت دیواری:

چوبی، فلزی، آینه ای، پلاستیکی، شیشه، اکرلیک، برنز، رزین و مرمرین از انواع مختلف جنس های ساعت دیواریست که بسته به سبک و سلیقه اشخاص مورد انتخاب و استفاده قرار می گیرند. محل نصب ساعت دیواری بسته به نوع نیاز شخص انتخاب می شود.

انواع مدل های ساعت دیواری:

ساعت دیواری اتاق کودک، ساعت دیواری دکوراتیو، ساعت دیواری رسمی( مناسب فضاهای اداری و تجاری با طرح های ساده و رنگهای خنثی) ، ساعت دیواری سالن پذیرایی، ساعت دیواری اتاق خواب، ساعت دیواری فانتزی، ساعت مخصوص آشپزخانه و… مدل های منختلفی از انواع ساعت دیواری را شامل می شوند.

 انتخاب اندازه و سایز ساعت دیواری:

این مورد بسته به سایز دیوار و حتی سلیقه اشخاص دارد.

نکات مهم زمان خرید ساعت دیواری:

گارانتی و خدمات پس از فروش، قیمت مورد نظر برای خرید ساعت، کاتالوگ ساعت و کیفیت قطعات آن، سایز و مدل ساعت، موتور بی صدای ساعت از جمله موارد ضروریست که در زمان خرید ساعت حتما باید مدنظر گرفته شود.

  1. ساعت مچی:

همراه همیشگی اشخاص که برای آگاهی از زمان بر روی مچ بسته می شود.

  1. ساعت جیبی:

ساعتی که با زنجیر به لباس متصل است و درون جیب جای می گیرد که در زمان های قدیم کاربرد بیشتری داشت.

  1. ساعت ایستاده:

نوعی ساعت که دارای پایه است و قابلیت قرار گیری کنار دیوار و بر روی زمین را دارد. ممکن است دارای آونگ باشد.

  1. ساعت رومیزی( شماته دار یا زنگ دار):

همان طور که از نامش پیداست این ساعت بر روی میز قرار داده می شود و به منظور دانستن زمان فقط کافیست  به جای دیوار نگاهی بدان کنیم . مخترع این سبک از ساعت شخصی به نام آنتوان ریدیر فرانسوی بوده است. نصب دکمه ای بر روی ساعت به منظور قطع زنگ ساعت تعبیه شده است. این مدل ساعت گزینه انتخابی بسیار عالی برای قرار دادن روی میز کنار تخت خواب است برای زمان بیدار شدن اشخاص خصوصا به هنگام صبح.

انواع ساعت رومیزی:

انواع ساعت رومیزی:

ساعت های رومیزی هم مثل ساعت های دیواری شامل دو دسته ساعت رومیزی دیجیتالی( با صفحه نمایشLED, LCD و قیمتی بیشتر از نوع آنالوگ و گاها دارای مزیتهایی مثل تقویم و چراغ قوه و…) و ساعت رومیزی آنالوگ( دارای اعداد یونانی یا انگلیسی که با باتری کار می کند) می شوند.

دسته بندی دیگری از انواع ساعت رومیزی شامل موارد زیر می باشد:

 ساعت رومیزی چوبی مدرن،ساعت کوکی دیجیتال، ساعت عقربه دار و…

نکات مهم در زمان خرید ساعت رومیزی:

استحکام بدنه و در واقع کیفیت ساعتُ وزن ساعت و سایز و نوع آن جزء موارد مهمی است که در زمان خرید لازم است حتما به آن توجه شود.

کلام آخر:

با توجه به تمام نکات ذکر شده برای خرید مطمئن سعی کنید از مراکز مطمئن ساعت بخرید و کیفیت و عمر ساعت و موتر و جنس بدنه ساعت را حتما بررسی نمایید.

مهم ترین دارایی هر انسانی زمان است قدرش را بدانید.

 


پایان مطلب


 

لینک های مفید

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید