یا بیل مکانیکی کششی 1

دراگلاین Draglines چیست؟

بیل مکانیکی دراگلاین یک نوع بیل مکانیکی است که برای انجام کارهای ساختمانی و عمرانی در محل‌هایی که دسترسی به آن‌ها سخت است، به کار می‌رود. این بیل مکانیکی با داشتن چرخ‌های بزرگ و قدرتمند، قابلیت حرکت در محیط‌های سخت و ناهموار را دارد. بیل مکانیکی دراگلاین با داشتن قدرت و سرعت بالا، به عنوان یکی از ابزارهای کلیدی در کارهای ساختمانی و عمرانی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این بیل مکانیکی با داشتن ابزارهای مختلفی مانند قلاب، دستگاه‌های حفاری و برش، قابلیت انجام کارهای مختلفی را دارد و در کارهایی مانند حفاری چاه، حفاری تونل، حفاری خندق و ساختمانی به کار می‌رود.

 

برای ثبت سفارش واردات ماشین آلات ساختمانی، به لینک مراجعه کنید.

 

دراگلاین یا بیل مکانیکی کششی

همانند یک جرثقیل است که در انتهای آن‌ یک جام با سیستم‌های کابل بندی متفاوت با جرثقیل، متصـل شده . بوم طویل و تنوع در ظرفیت جام آن، کاربرد این ماشین را تا حد زیادی افزایش داده است. اپراتور دراگلاین جام بیل را بـه محل حفاری پرتاب کرده و در حین کشیدن آن به سمت ماشین آن را از خاک پر می‌نماید. در هنگام تخلیه، کشش وارد بـر کابـل را آزادکرده و جام تخلیه می‌شود. در این حالت جام توسط کابل بالابرنده نگه‌داشته می‌شود.

دراگلاین یا بیل مکانیکی کششی

به‌طورکلی یک بیل مکانیکی پرقدرت تا ظرفیت حدود دو مترمکعب را می‌توان با تعویض تیرک اصلی و جام بیل آن با تیرک اصلی و جام بیل کششی، به دراگلایـن تبـدیل نمود. خاطرنشان می‌سازد راندمان بیل کششی ۷۵ تا ۸۰ درصد بیل مکانیکی می‌باشد.

موارد کاربرد دراگلاین یا بیل مکانیکی کششی

  • عملیات حفاری در زمین‌های وسیع و با سختی کم.

  • حفاری در سرباره‌ها، خاکستر، زغال‌سنگ یا دیگر مواد سبک.

  • گودبرداری کانال‌هایی که نیاز به برآمدگی طرفین نداشته و زوایای کناره‌های جانبی کانال به هراندازه کـه به‌طور طبیعـی قـرار گیرند، مجاز باشد.
  • عملیات حفاری در فواصل ۱۵ تا ۳۰ متر دورتر از ماشین، در خاک‌های ناپایدار که امکان نزدیک شدن ماشین بـه محـل حفـاری وجود نداشته باشد.
  • انجام عملیات حفاری در سطوح بالاتر از سطح اتکا ماشین تا سطوح خیلی پائین تر از سطح اتکا ماشین.
  • عملیات حفاری در زیر سطح آب.

انواع دراگلاین

دراگلاین به سه دسته طبقه بندی می‌شود که عبارت است از:

  1. نوع شاسی
  2. نوع جام
  3. نوع کاربرد

دراگلاین بر اساس نوع شاسی

دراگلاین بر اساس نوع شاسی به انواع مختلفی دارد از جمله:

1. شاسی چرخ زنجیری

دراگلاین نصب شده بر روی شاسی چرخ زنجیره‌ای که بر روی سطح زمین‌هایی که برای حرکت دراگلاین نوع چرخ معمولی و نصب شده بر روی کامیون سست هستند، کار می‌کنند.
میزان سرعت این نوع دراگلاین در مقایسه با سایر انواع دیگر آن خیلی پایین‌تر است و میزان سرعت آن نیز نزدیک 6/1 کیلومتر بر ساعت است. برای انتقال آن از یک پروژه به پروژه دیگر از دستگاه‌های حمل کننده استفاده می‌شود.

1702799592657ea8e8a48ec main

 

 

2. شاسی چرخ لاستیکی

دراگلاین نصب شده بر روی شاسی چرخ لاستیکی که سرعتی تقریبا 50 کیلومتر بر ساعت حرکت می‌کند، اما نمی‌تواند مثل دراگلاین نصب شده روی شاسی چرخ زنجیره‌ای، بر روی خاک‌های سست به راحتی حرکت کند.

3. نصب شده بر روی کامیون

از ویژگی‌های دراگلاین با شاسی چرخ لاستیکی که با فشار وارد بر روی زمین با استفاده از دراگلاین چرخ زنجیری بنی 0/35 تا 0 کیلوگرم بر سانتی متر مربع و دراگلاین چرخ لاستیکی بین 1/75 تا ⅗ کیلوگرم بر سانتی متر مربع است.

1702799636657ea91465745 main

انواع دراگلاین بر اساس نوع جام و نوع کاربرد

برای مشخص نمودن جام خوب و مناسب همچنین نوع دراگلاین با جام، میزان سختی و نوع کارایی ماشین آلات و تجهیزات بسیار تاثیرگذار است. گروه بندی بر اساس نوع و سختی کار شامل موارد زیر است که عبارتند از:

  • نوع یک کار‌‌های سبک
  • نوع دوم کار‌‌های متوسط
  • نوع سوم کار‌‌های سنگین

هر چه میزان و سختی خاکبرداری و گودبرداری بیشتر و دشوارتر باشد، می‌توان مطابق با دسته بندی‌هایی که در فوق ذکر کردیم، بپردازیم. زمانی از بیل‌های مکانیکی برای حفاری و خاکبرداری استفاده می شود که بسته به نوع و مساحت زمین حفاری شده و همچنین نوع سختی زمین و سایر عوامل دیگر مورد توجه قرار می‌گیرد.

 

 

لینک های مفید و مرتبط

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services