پاک کردن چوب ترمووود 1

روش پاک کردن چوب ترمووود

قصد داریم در این مقاله شما را با انواع لکه هایی که ممکن است روی ترمووود ایجاد شود و دلایل به وجود آمدن آن ها آشنا کرده و در نهایت روش پاک کردن چوب ترمووود را به صورت درست و اصولی به شما آموزش دهیم. پس تا انتها همراه ما باشید.

 

عوامل موثر در ایجاد لک روی چوب ترموود

به دلیل استفاده گسترده ای که از ترمووود در ساختمان سازی می شود عوامل فراوانی وجود دارند که می توانند باعث ایجاد لکه آلودگی روی چوب ترموود شوند. از میان این عوامل بیش ترین اثر مربوط به عوامل جوی و محیطی است که تاثیر آن ها روی فضاهای خارجی خیلی بیش تر از فضای داخلی ساختمان است. به طور کلی مهم ترین عواملی که می ‌توانند لکه و آلودگی روی سطح چوب ترموود ایجاد کنند شامل موارد زیر هستند:

  • رطوبت زیاد:یکی از عوامل موثر که می تواند باعث ایجاد لکه روی چوب ترموود شود، رطوبت است. حتما مشاهده کرده ‌اید که لکه های آب رایج ترین لکه های روی چوب ترموود هستند و از آن جایی که از ویژگی بارز چوب ترموود از بین بردن کامل رطوبت داخل آن است، در صورتی که سطح آن ها با آب تماس پیدا کند، این رطوبت به صورت لکه هایی روی صورت نمایان می شود.

  • اشعه فرابنفش یا UV خورشید:همه ما می ‌دانیم که چوب ‌های ترمووود مقاومت بسیار بیش تری از چوب های معمولی دارند، ولی در برابر اشعه فرابنفش خورشید نقطه ضعف هایی در آن ها مشاهده می شود. به همین جهت در مواردی که ترمووود برای فضای باز و در معرض نور مستقیم خورشید مورد استفاده قرار می گیرد احتمال نمایان شدن لکه هایی روی سطح چوب یا حتی تغییر رنگ چوب وجود دارد و این موارد به طور واضح قابل مشاهده خواهد بود. به همین دلیل معمولا برای جلوگیری از این مشکل و بالا بردن مقاومت چوب ترمو در برابر نور خورشید از رنگ های مخصوصی بر روی سطح چوب ترمووود استفاده می ‌کنند.

  • ریختن مواد مختلف: علاوه بر دو مورد قبل که بیش تر عوامل محیطی و طبیعی بودند، ممکن است با ریختن مواد مختلف روی سطح چوب در اثر سهل انگاری خود فرد نیز لکه هایی روی ترمووود ایجاد شود. این لکه ها عامل خارجی دارند و بر حسب نوع ماده و میزان دشواری در برطرف شدن آن ها با روش ‌های خاصی از بین می‌ روند که باید بر اساس نوع ماده آلوده کننده این روش ‌ها را تعیین کرد.

 

اهمیت جلوگیری از ایجاد لکه روی چوب ترمووود

بدوون شک مشاهده کوچک ترین لکه ها روی چوب ترمووود می توانند آزار دهنده باشند و زیبایی چوب را کاهش دهند. در بخش قبل نیز عوامل مختلف ایجاد لکه روی چوب ترمووود بیان شد و هر کدام به طور جداگانه شرح داده شد. علاوه بر مشکلاتی که از نظر ظاهری برای چوب و دکوراسیون چوبی با لکه های مختلف ایجاد می شود؛ از آن جایی که این نوع چوب ها دارای قیمت بالایی در مقایسه با مصالح معمولی هستند، باید از بروز این لکه ها که ممکن است حتی به سطح چوب آسیب برسانند جلوگیری کرد. این موضوع در رابطه با انواع مختلف ترمووود نیز صدق می کند. به عبارت دیگر هر چند قیمت هر کدام از انواع چوب ترمو مانند : قیمت ترمووود شاخه ای ، تایل ترمووود ، پروفیل و لمبه چوبی با یکدیگر متفاوت است ولی باید گفت اگر به دلیل بروز لکه های سخت و پاک کردن آن ها با شوینده های گوناگون، سطح چوب نیز آسیب ببیند؛ باید آن قطعه تعویض شود که نیازمند صرف هزینه زیادی خواهد بود و مقرون به صرفه نیست.

به همین دلیل باید بیش از هر چیز جلوی ایجاد لکه روی چوب با روش های ممکن گرفته شود.

 

روش پاک کردن لکه های ایجاد شده روی چوب ترموود

همان طور که می دانید روی سطح چوب ترمووود را برای مقاومت بیش تر با رنگ و روغن های مخصوص جلا می دهند و از این مواد به عنوان یک لایه محافظ بر روی چوب استفاده می کنند. از طرف دیگر سطح صاف و صیقلی که براق باشد، وجود لکه ها را از سطوح دیگر بیش تر نشان می دهد. بهترین کار در چنین حالتی این است که در همان لحظات اولف لکه ایجاد شده را تمیز کنید یا از وسایل حرارتی مخصوص مانند: سشوار یا هیتر فن دار به منظور خشک کردن سریع سطح استفاده کنید. به طور کلی چند روش خانگی رایج و آسان برای پاک کردن چوب ترمووود وجود دارد که عبارتند از:

  1. اولین و بهترین روش این است که پس از ایجاد لکه روی سطح چوب در اسرع وقت و بلافاصله آن را با استفاده از یک دستمال نم دار و مرطوب تمیز کنید.

  2. در صورتی که روی سطح ترموود مورد نظر شما بیش تر از دو لکه ایجاد شده، بهتر است ابتدا با استفاده از یک دستمال خیس سطح مورد نظر را پاک کنید و سپس بلافاصله با استفاده از سشوار سطح را خشک نمایید.

  3. یکی دیگر از روش های موثر برای پاک کردن چوب ترموود استفاده از نمک است. در این روش باید مقداری نمک را روی یک اسفنج بریزید و سپس آن را به صورت کاملاً آرام روی سطح و محل لکه بکشید. استفاده از نمک به عنوان یکی از روش های آسان و کم هزینه برای پاک کردن چوب ترمووود شناخته می شود.

  4. روش دیگر برای تمیز کردن ترمووود استفاده از جوش شیرین است. در این روش باید یک قاشق جوش شیرین را با یک قاشق آب مخلوط کنید. سپس یک قطره از محلول حاصل را روی لکه مورد نظر ریخته و به شکل دورانی ماساژ دهید. البته باید توجه داشته باشید که مقدار آب را بیش تر نکنید؛ زیرا باعث کاهش اثر بخشی جوش شیرین می شود.

  5. از دیگر روشهای پاک کردن چوب ترموود استفاده از خمیر دندان است. این روش به دلیل خاصیت هایی که خمیر دندان دارد نه تنها می تواند در از بین بردن لکه های روی چوب موثر باشد، بلکه می ‌تواند باعث براق کردن چوب نیز شود. در این روش باید مقداری خمیر دندان روی سطح چوب ریخته و با یک پارچه نخی به صورت دورانی ماساژ دهید و در نهایت نیز با استفاده از یک پارچه خشک و تمیز محل را پاک کنید. البته دقت داشته باشید که در استفاده از خمیر دندان روی چوب زیاده روی نکنید؛ چون می‌ تواند باعث کدر شدن و مات شدن سطح چوب شود.

تمامی موارد گفته شده روش های ساده و خانگی برای پاک کردن چوب ترموود بودند که می ‌توانند به سادگی برای از بین بردن لکه های روی سطح چوب از آن ها استفاده کرد. البته باید به این نکته نیز توجه داشت که روش های گفته شده برای لکه های کم و کوچک کارایی دارند و در صورتی که لکه های سخت و زیاد روی سطح ترمووود ایجاد شوند، باید به سراغ روش ‌های جدید تر و پاک‌کننده های شیمیایی رفت. ولی باید توجه داشته باشید که استفاده زیاد از مواد شیمیایی می تواند باعث آسیب رساندن به چوب ترمووود شود. در چنین حالت هایی بهترین روش برای پاک کردن لکه ها رنگ آمیزی مجدد چوب ترموود است.

 

رایج ترین لکه های روی چوب ترموود

همان طور که گفته شد چوب های ترموود به دلیل داشتن سطح صاف و براق، مستعد ایجاد لکه های مختلف هستند که می تواند باعث آسیب دیدن به بافت چوب و از بین رفتن زیبایی ظاهری آن ها شود. به طور کلی رایج ‌ترین لکه هایی که ممکن است روی سطح چوب ترموود ایجاد شوند انواع مختلفی دارند که در ادامه هر کدام از این عوامل و روش پاک کردن لکه حاصل از آن ها را برای شما بیان خواهیم کرد. این موارد عبارتند از:

  • پاک کردن لکه جوهر از روی ترمووود : هنگای که سطح چوب ترمووود به جوهر آغشته می شود، می ‌توانید پارچه نرم و مرطوبی را به جوش شیرین خشک آغشته کرده و آن را به آرامی روی سطح چوب بکشید تا لکه به صورت کامل برطرف شود. سپس سطح را با یک پارچه خشک و تمیز پاک کنید. البته توجه داشته باشید در صورتی که پس از استفاده از جوش شیرین سطح چوب کدر شد، می توانید برای براق شدن مجدد آن از پولیش استفاده کنید.

  • پاک کردن لکه چسب از روی ترمووود :یکی از موارد و لکه های آزار دهنده روی چوب ترمووود، آثار به جا مانده از چسب است. برای از بین بردن این لکه ها باید از یک وسیله پلاستیکی یا کارت اعتباری استفاده کرد تا باقیمانده چسب های روی چوب را به وسیله آن بر طرف کرد. سپس یکپارچه نرم را به مقداری روغن زیتون آغشته کرده تا جای چسب تمیز شود. در پایان برای حفظ درخشندگی چوب می توانید از پولیش استفاده کنید.

  • پاک کردن کپک از روی ترمووود : برای از بین بردن کپک از روی چوب بهتر است قبل از هر چیز از نفوذ آن به سایر بخش های چوب جلوگیری کنید. در صورتی که کپک خشک شده باشد نیز می ‌توانید با استفاده از مکش جارو برقی کپک ها را بر طرف کنید. همچنین می توانید از روغن زیتون برای از بین بردن اثرات کپک از روی چوب استفاده کنید.

 

 


پایان مطلب


 

 

لینکهای مفید

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services