ترمووود چیست کاربرد و ویژگیهای ترموود 1

ترمووود چیست؟

ترمووود که به عنوان چوب حرارت دیده یا چوب نما شناخته می شود از حرارت چوب حاصل می‌شود و در نهایت چوبی به دست می‌آید که از استقامت بیشتری برخوردار است و پایداری بالایی دارد. البته حرارت چوب بدون استفاده از مواد شیمیایی صورت خواهد گرفت.

ترمووود چیست

نحوه تولید ترمووود

ترمووود با چوب نرم اسکاندیناوی و دمای حرارتی بین 180 تا 230 درجه در کوره‌های مخصوص تا 96 ساعت به وجود می‌آید. بخار موجود به عنوان یک گاز محافظ استفاده می‌شود و به جلوگیری از شکسته شدن چوب و آسیب رساندن آنها در طول تولید کمک می‌کند.

خصوصیات و ویژگی های ترمووود

این فرآیند باعث ایجاد تغییرات شیمیایی و ساختاری در چوب شده و بنابراین برخی از خصوصیات و ویژگی‌های آن را تغییر می‌دهد. برخی از خصوصیات که ترمووود را برای استفاده در نمای ساختمانی به جنسی محبوب تبدیل ساخته موارد زیر هستند :

پایداری بالای ترمووود

گرمای شدید چوب در حین تولید در معرض خشکی قرار گرفته و باعث می‌شود تمام رطوبت و رزین از چوب جدا شود. بنابراين، ترمووود نسبت به تغييرات رطوبت به همان اندازه چوب نامطلوب واکنش نشان نمی دهد و به آن اجازه می دهد شکل خود را به مراتب بهتر حفظ کند. چوب حتی در دماهای بالا نیز رزینی از خود خارج نخواهد کرد.

ترمووود دوستدار محیط زیست

چوب نرمی که برای تولید ترمووود استفاده می‌شود، از جنگل‌های دارای مجوز PEFC تأیید شده بدست آمده و از آنجا که هیچ ماده شیمیایی و مواد خارجی در طول تولید آن استفاده نمی‌شود، ترمووود یک ماده سازگار با محیط زیست است که تنها با استفاده از روش‌های طبیعی به تولید می‌رسد.

ترمووود در برابر پوسیدگی و قارچ مقاومت بالایی دارد

به دلیل خراب شدن فرآیند گرمایش سلولزی، چوب حاوی مواد مغذی مناسبی نیست که باعث رشد و توسعه پوسیدگی و قارچ‌ها شود.

طول عمر بالای ترمووود

هنگامی که چوب با گرما در هم می‌آمیزند، طول عمر آن هم افزایش پیدا خواهد کرد. این بستگی به مدت زمان گرما دیدن چوب داشته و هرچه بیشتر باشد، بر طول عمر آن افزوده خواهد شد.

عایق بندی شدن ترمووود

چوب‌هایی که تحت حرارت قرار می‌گیرند، از نظر عایق بندی، بسیار بهتر از چوب‌های غیر گرما دیده هستند.

ترمووود قابل بازیافت

برخلاف چوب معمولی، ترمووود باتوجه به حرارتی که دیده عمر طولانی پیدا کرده و قابل بازیافت است.

استفاده از ترمووود

اصلاح حرارتی چوب باعث بهبود افزایش کیفیت چوب می‌شود و در نتیجه طیف وسیعی از کاربردها را می‌توان داشت. بنابراین بر مجموع کاربری چوب موردنظر افزوده شده و کیفیت هم دوچندان خواهد بود.

کاربری خارجی ترمووود

مقاومت بالای آن در برابر رطوبت و پوسیدگی، آن را به یک ماده عالی برای استفاده در نمای خارجی تبدیل می‌کند. برخی از محبوب‌ترین کاربردهای خارجی آن عبارتند از:

  • روکش خارجی

  • دکوراسیون 

  • تیغه‌های آفتابگیر، شیدر یا لوور

  • سایبان ( آفتاب گیر )

  • کاربری داخلی

ترمووود

ظاهر جذاب آن و از بین رفتن رزین به معنای این است که چوب برای پروژه‌های داخلی مانند موارد زیر ایده آل است:

  • روکش داخلی

  • سونا

  • مبلمان

  • کفپوش ترمووود

ترمووود

ظاهر پوششی ترمووود

رنگ ترمووود متاثر از دمایی است که چوب در معرض آن قرار دارد و مدت زمانی که در معرض گرما قرار می‌گیرد. به دلیل تراکم‌های چوب نرم، واریانس کمی در رنگ وجود خواهد داشت، اما به طور کلی هرچه چوب در معرض دما بیشتر باشد ترمووود تیره‌تر است.

تعمیر و نگهداری ترمووود

از آنجا که پیش بینی می‌شود ترمووود عمر طولانی‌تری داشته باشد، لزوماً نیازی به تعمیر سطحی ندارد. برخی از افراد برای غنی سازی رنگ آن، اضافه کردن یک تخته، لکه یا رنگ به چوب خود را انتخاب می‌کنند، اما اگر بدون درمان باقی بماند، چوب به طور طبیعی به خاکستری نقره‌ای تغییر می‌یابد.

 

آیا ترمووود برای محیط زیست مناسب است؟

از آنجا که ترمووود با استفاده از گرما و بخار آب فراوری می شود و نه مواد شیمیایی، نسبت به سایر چوب های شیمیایی شده برای محیط زیست بسیار بهتر است. به همین دلیل افراد به دلیل ماندگاری و زیبایی ظاهری که ترمووود دارد آن را انتخاب می کنند.

کاج فنلاندی که معمولا برای ساخت ترمووود استفاده میشود همیشه از جنگل های پایدار تهیه می شود. برای اینکه مطمئن شوید که یک ترمووود سازگار با محیط زیست را انتخاب کرده اید، اطمینان حاصل کنید که محصول شما تحت برنامه تأیید مجوز جنگل (PEFC) یا شورای نظارت بر جنگل  (FSC) قرار دارد. این سازمان های بین المللی غیر انتفاعی، مدیریت پایدار جنگل ها را به عهده دارند.

 

 

 


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید