AddText 05 08 06.01.54

چرا وقتی لولای در جیرجیر می‌کند روغن می‌زنند؟

احتمالا شما هم تا به حال با مشکل جیر جیر کردن در و کابینت در منزلتان مواجه شده‌اید. ریشه این مشکل گاهی در اصطکاک قطعات چوبی و یا زنگ زدن و استهلاک لولاها می‌باشد. در بیشتر مواقع می‌توان صدای جیر جیر را بدون نیاز به تعویض قطعات و با چند راه حل ساده رفع کرد. برای حل مشکل جیر جیر لولای در، کافی است لولاها را روغن‌کاری کنید. مراقب باشید در حین باز و بسته شدن پین‌ها به درب یا خودتان آسیب نزنید. برای رفع صدای جیرجیر لولای کابینت ام دی اف، علاوه بر روغن‌کاری یا تعویض لولا بهتر است از لولا و گلاید خود بسته شونده نیز در صورت لزوم استفاده کنید، چون باعث می‌شوند درها و کشوها نرم و بی‌صدا بسته شوند و دیگر صدای باز و بسته شدن در نیز شما را اذیت نکند.

در مرحله اول پین لولا را بدون جداکردن در روغن‌کاری کنید، برای انجام این کار روغن کافی را در پین لولا اسپری کنید. بهتر است از اسپری بلستر بر پایه سیلیکون برای انجام این کار استفاده کنید. پس از تست کردن این روش دوباره درب را باز و بسته کنید اگر مشکل حل شد دیگر نیازی به باز وبسته کردن در نمی‌باشد. ولی اگر مشکل جیر جیر لولای در با این روش حل نشد، در مرحله بعد لازم است در را از پین ها جدا کنید و سپس پین‌های لولا را با گریس سفید گریس‌کاری کنید. از روغن موتور یا روغن‌های بلستر بر پایه سیلیکون هم می‌توانید برای انجام این کار استفاده کنید. زنگ‌زدگی‌های سبک یا سطحی و آلودگی های دیگر را از بین ببرید. پین‌ها را دوباره داخل لولا بگذارید. آنها را به سمت داخل بچرخانید و جاسازی کنید تا در جای خود ثابت شوند. درها را چند بار باز و بسته کنید و امتحان کنید تا ببیند که صدای جیرجیر از بین رفته یا نه. گر باز هم صدای جیر جیر شنیدید، احتمالا از روغن کافی استفاده نکرده‌اید. دوباره پین‌های لولا را باز کنید و روغن‌کاری کنید. این کار را تا وقتی ادامه دهید که دیگر صدایی نشنوید.

مراحل روغنکاری لولای درب

اگر می‌خواهید روغنکاری لولا درب چوبی و فلزی را به صورت اصولی انجام دهید توصیه می‌کنیم برای روغنکاری لولای خود مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. لولای در خود را تمیز کنید
  2. روغن مناسب انتخاب کنید
  3. روغنکاری را انجام دهید 
  4. روغن را به خوبی پخش کنید 
  5. اندازه روغن را تنظیم کنید 
  6. در را بازو بسته کنید 

ابتدا لولای خود را به دقت تمیز کنید. از قطعات آلوده به گرد و غبار و زغال‌های سیاه پاک کنید. قبل از انجام روغنکار، اطمینان حاصل کنید که لولای خود خشک و تمیز است. سپس روغن را به دقت بر روی قطعات متحرک و قسمت‌های فلزی لولای بریزید. با انجام این کار به روغن اجازه می‌دهید به خوبی روی لولای در اثر کند. برای روغنکاری لولای خود، از یک روغن مناسب و با کیفیت استفاده کنید. برای توزیع بهتر روغن، لولای را چند بار به جلو و عقب حرکت دهید تا روغن به طور یکنواخت بر روی قطعات پخش شود.

میزان روغن مورد نیاز برای هر لولای ممکن است متفاوت باشد. بنابراین، بهتر است که دستورالعمل سازنده لولا را را مشاهده کنید و میزان روغن مورد نیاز را رعایت کنید.

پس از اعمال روغن، و اطمینان حاصل کنید که همه قطعات آن به خوبی روغن کاری شده باشند، در اینجا کار به اتمام رسیده و میتوانید لولای خود را تست کنید.

انواع لولا درب

انواع لولا درب

به گفته سایت یراق دات کام: 

“لولا” قطعه است معمولا فلزی که برای باز و بسته شدن درب در محور لولا و اتصال در به چهارچوب به کار میرود لولا انواع بسیاری دارد؛ «لولا در»، «لولا کابینت یا لولا گازور»، «لولا مخفی»، «لولا بادبزنی»، و … که هر یک از این لولاها خود به انواع مختلفی تقسیم می‌شوند مثلا «لولا تخت»، «لولا قابلمه»، «لولا کابینت آرام بند» و «لولا کابینت معمولی».

انواع لولا در کابینت و کمد

امروزه با توجه به پیشرفت تکنولوژی انواع گوناگونی از لولا با کارکردهای مختلف برای درهای کمد و کابیت طراحی شده است که به برخی از آنها در ادامه اشاره می‌شود:

  • لولا آرام بند: این نوع لولا ها همانطور که از نامشان هم پیداست باعث می‌شوند که درب های کابینت ها به یکباره در اثر باز وبسته کردن به هم برخورد نکند و باعث ایجاد سرو صدا در محیط نشود.
  • لولا صفر درجه: این لولا مناسب برای درب های کابینت در کنج دیوارها می‌باشد. این لولاها بدون وادار و مستقیما کنار یونیت به دیواره متصل می‌شوند.
  • لولا 45 درجه: این لولاها نیز برای محیط های کنج کاربرد دارد و برای جاهای که درها به صورت اریب طراحی می‌شود مورد استفاده قرار می‌گیرد. استفاده از لولا های زاویه دار باعث می‌شود این فضا های کنج و ناقص آشپزخانه و اتاق خواب به خوبی مدیریت شوند و مورد استفاده قرار گیرند.
  • لولا 90 درجه:این لولا در حالت باز، زاویه ای ۹۰ درجه دارد و به همین دلیل به لولا گازور ۹۰ درجه نیز معروف است. استفاده از این لولاها نیز در بهینه سازی کنج منازل و اتاق ها برای دسترسی بهتر کاربرد دارد.
  • لولا خرچنگی: این لولاها علاوه بر اینکه باعث ثابت نگه داشته شدن درب ها روی بدنه می‌شوند به باز وبسته شدن آنها نیز کمک می‌کنند. لولاهای خرچنگی به دلیل 180 درجه بودن آنها بیشتر از اندازه استاندارد باز می‌شوند و کاربری های خاص خود را در انواع کابینت آشپزخانه دارند.
  • لولا مکمل: به لولاهایی که میان دو درب با زاویه 90 درجه هستند، قرار می‌گیرند و آنها را بهم متصل می‌کنند لولا مکمل می‌گویند . با استفاده از این لولا وقتی درب کابینت یا کمد را باز می‌کنید به کل فضای جلوی یونیت کنج دسترسی دارید.
  • لولا توکار: لولا توکار اکثرا هم سطح با درب هایی هستند که داخل بدنه کابینت یا کمد نصب می‌شود . جنس اکثر این لولاها از ورق فولاد ضخیم است که باعث میشود کابینت بتواند قدرت تحمل وزن بالایی داشته باشد و در طولانی مدت دچار فرسایش نشود.
  • لولا خلاص: این نوع از لولاها بدون فنر هستند و جنسشان از ورق فولاداست و به علت عدم وجود فنر در هر زاویه ای باز و بسته می‌شوند.
  • لولا فنر معکوس: این لولا یکی از لولاهای متفاوتی است که در آن فنر به صورت معکوس عمل می‌کند. یعنی زمانی که میخواهیم اقدام به باز کردن در بکنیم آن را می‌بندد و زمانی که میخواهیم در را ببندیم آن را باز می‌کند. این لولا معمولا در کمد مکانهای خاص مانند ورزشگاهها و استخرها کاربرد دارد.

قیمت لولای یراق کابینت

قیمت لولا درب کابینت چقدر است؟

سایت آنتی یراق درباره قیمت مناسب انواع لولای در گفته است : 

قیمت این لولاها با توجه به نوع و جنس درب و لولا و همچنین نوع کاربری و میزان استفاده از درب متفاوت است. علاوه بر این با توجه به اوضاع نابسامان اقتصادی و نوسانات نرخ ارز نمی‌توان قیمت دقیق و ثابتی برای آن تعریف کرد. به همین دلیل در زمان خرید لولا به نوع و جنس لولا، آلیاژ چارچوب درب، نوع کاربری و میزان استفاده لولای موردنظر خود را خریداری کنید.

جمع بندی 

برای جلوگیری از فرسایش و ساییدگی قطعات لولای، بهتر است روغن مناسبی بر روی قطعات حرکتی آن اعمال شود. استفاده از روغن مناسب می‌تواند از ایجاد اصطکاک زیاد بین قطعات جلوگیری کرده و عمر مفید لولای را افزایش دهد. همچنین، استفاده از روغن مناسب می‌تواند باعث بهبود کیفیت کارایی و عملکرد لولای شود و از آسیب‌های ناشی از فرسایش و ساییدگی جلوگیری کنید.

نوشته های مرتبط

Bespar Reportaj Services