بتن چیست 1

قالب بتن چیست؟

برای آن که ساختمان‌هایی با کیفیت بالا ساخته شوند، ضمن استفاده از نیروی انسانی ماهر و باتجربه باید از ابزار و مصالح باکیفیت نیز استفاده شود. در واقع به‌کارگیری درست مصالح مرغوب توسط نیروی انسانی متبحر به کسب نتیجه قابل قبول کمک خواهد کرد. یکی از مصالح پرکاربردی که نقش پررنگی در ساختمان‌سازی دارد، «بتن» است. بتن ترکیبی از شن و ماسه، سیمان پرتلند و آب است که مخلوطی چسبنده را تشکیل می‌دهند. این مخلوط در نهایت می‌تواند استحکام فوق‌العاده‌ای را برای سازه‌ها فراهم کند؛ به همین دلیل است که در انواع سازه‌ها کاربرد داشته و در صنایع گوناگون، استفاده‌های متعددی دارد. در این مقاله قصد پرداختن به قالب بتن و پاسخ دادن به پرسش «قالب بتن چیست» را داریم. 

آشنایی با قالب بتن و انواع آن

همان طور که گفته شد، مخلوط بتن به سبب وجود آب، حالت جامد و سفت ندارد؛ در نتیجه در این فاز از تشکیل بتن، استحکام نیز بی‌معنا خواهد بود. برای آن که مخلوط بتن به یک ترکیب مستحکم تبدیل شود که مقاومت ساختمان را بالا می‌برد، باید آن را در قالب‌هایی به شکل مشخص قرار داد تا خشک و سفت شود. قالب‌هایی که بتن را برای خشک و مستحکم شدن فرم می‌دهند، قالب بتن می‌نامند. در واقع زمانی که هیچ محافظی برای شکل‌دهی به مخلوط بتن وجود نداشته باشد، استفاده از قالب بتن ضرورت می‌یابد. به این ترتیب بتن در بهترین حالت خود فرم می‌گیرد تا ضمن حفظ خواص، کاملاً تراز باشد. 

انواع قالب بتن کدام‌اند؟

باید بدانید که استفاده از قالب بتن در قسمت‌های مختلف ساخت سازه، مربوط به امروز و دیروز نیست و سال‌ها از ابداع این محصول می‌گذرد. امروزه انواع گوناگونی از قالب بتن وجود دارند که می‌توان از آن‌ها بسته به شرایط و موقعیت، در پروژه‌های گوناگون استفاده کرد. در ادامه چند مورد از انواع قالب بتن را نام برده‌ایم.

  • قالب چوبی بتن:

قالب بتن چوبی را می‌توان قدیمی‌ترین نوع قالب بتن دانست که سال‌هاست برای فرم‌دهی بتن استفاده می‌شود. از گذشته برای پی‌ریزی ساختمان و مواردی از این دست از قالب چوبی استفاده می‌شد و این متریال، طبیعتاً با معایبی نیز همراه بود. برای مثال قالب‌های چوبی دوام کم‌تری دارند و فرایند قالب‌بندی را نیز طولانی‌تر می‌کنند؛ با این حال ارزان بودن آن‌ها ممکن است عده‌ای از افراد را به استفاده از قالب بتن چوبی مجاب کند. 

 

  • قالب فلزی بتن:

قالب بتن فلزی رایج‌ترین نوع قالب است که به فراوانی در سازه‌های مختلف استفاده می‌شود. این نوع قالب بتن استحکام بالایی داشته و با وجود هزینه بیشتری که برای تهیه آن می‌پردازید، صرفه اقتصادی دارد. امکان استفاده چند باره از قالب فلزی بتن سبب شده تا به انتخابی مطلوب در پروژه‌های عظیم ساختمانی تبدیل شود. همچنین عدم تأثیرگذاری بر کیفیت بتن به سبب واکنش‌پذیر نبودن، از دیگر مزایای این نوع قالب بتن است.

 

  • قالب پارچه‌ای بتن:

شاید برایتان جالب باشد که بدانید انواعی از قالب بتن با متریال پارچه نیز تولید می‌شوند که از جمله جدیدترین تکنولوژی‌ها در این حوزه به حساب می‌آیند. این قالب‌ها با انواع خاصی از پارچه ضد آب تولید می‌شوند که به راحتی از بتن جدا شده و به اشکال مختلف نیز فرم می‌گیرند. 

انواع دیگری از قالب‌های بتن نیز وجود دارند که شرح مفصل آن‌ها در این فرصت کوتاه نمی‌گنجد. قالب فلزی بتن به عنوان رایج‌ترین مورد، قالبی است که احتمالاً به آن نیاز پیدا خواهید کرد. 

قالب بتن در چه حوزه‌هایی کاربرد دارد؟

قالب بتن در قسمت‌های مختلفی از ساخت سازه مورد استفاده قرار می‌گیرند. همین مسئله می‌تواند اساسی برای تقسیم‌بندی قالب‌های بتن باشند. برای مثال قالب فوندانسیون، قالبی است که پیش از ساخت ساختمان برای پی‌ریزی استفاده خواهد شد. از طرفی قالب تیرچه، قالب دیوار و قالب تیر و ستون از دیگر انواع قالب بتن هستند که در ساختمان‌سازی مورد استفاده قرار می‌گیرند. در ساختمان‌سازی لازم است تا از ترکیبی از این قالب‌های بتن استفاده شود.

برای خرید قالب بتن فلزی، باید بدانید که قالب بتن بنیامین باکیفیت‌ترین محصولات را در این حوزه در اختیار مشتریان قرار داده است. ارتباط با بزرگ‌ترین تولیدکنندگان آهن‌آلات کشور سبب شده تا مجموعه بنیامین، انواع قالب بتن فلزی را با قیمتی مقرون به‌صرفه به بازار مصرفی ارائه کند. 

کلام آخر 

در این مقاله به پاسخ پرسش «قالب بتن چیست» پرداختیم و شما را با چند مورد از انواع این ابزار کاربردی آشنا کردیم. امیدواریم با خرید انواع قالب بتن فلزی از مجموعه قالب بتن بنیامین، در هزینه‌ها صرفه‌جویی کرده و بالاترین کیفیت را در اختیار داشته باشید. 

 

 


پایان مطلب 


 

 

مطالب پیشنهادی و مرتبط

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services