choosing the dimensions of thermowood 1

ابعاد ترموود : راهنمای انتخاب ابعاد مناسب چوب ترمو

چکیده : هدف از این مقاله نیز معرفی کامل ابعاد مختلف ترموود و نوع کاربری هر کدام است که شما می توانید انواع این چوب را با توجه به نیاز پروژه خود تطبیق دهید. پس برای کسب اطلاعات بیش تر در رابطه با ابعاد استاندارد ترموود تا انتهای این مطلب همراه ما باشید.

از جمله مصالح پر کاربرد در ساختمان سازی می توان به چوب ترمووود اشاره کرد که دارای تنوع زیادی است و این روزها طرفداران فراوانی پیدا کرده است. از آن جایی که لازمه خرید ترمووود مناسب برای هر پروژه ، آشنایی دقیق با ابعاد ترموود است ؛ قصد داریم آن ها را به طور کامل بیان کنیم. پس اگر شما نیز قصد خرید ترمو وود برای پروژه خود را دارید ولی با ابعاد ترموود به طور کامل آشنایی ندارید تا انتهای این مقاله همراه ما باشید.

همان طور که بیان شد در سال ‌های اخیر ترموود به یکی از انواع متریال کاربردی و پرطرفدار در صنعت چوب برای استفاده در ساخت و ساز ساختمان ها تبدیل شده است و کاربردهای گسترده ای در بخش های مختلف یک ساختمان دارد. به این ترتیب شرکت هایی که در زمینه فروش ترموود فعالیت می کنند ، چوب های ترموود را بر اساس استاندارد مشخص به صورت الوارها یا پروفیل هایی در ابعاد و اندازه های مختلف به بازار عرضه می ‌کنند.

ابعاد ترموود شامل چه مواردی می شود ؟

ابعاد چوب ترمو

به طور کلی برای سنجش و محاسبه ابعاد ترموود و همین طور تعیین کاربرد آن در ساخت و ساز ، باید موارد زیر را در نظر گرفت:

  1. ابعاد ترموود بر اساس سطح مقطع یا تفاوت در برش شاخه ها

  2. انواع ضخامت های استاندارد ترموود

  3. انواع طول های استاندارد ترموود

در ادامه به بیان موارد مربوط به هر کدام به طور کامل خواهیم پرداخت.

  1. ابعاد ترموود بر اساس سطح مقطع یا برش شاخه ها

یکی از موارد مهمی که هنگام خرید ترمووود و انتخاب ابعاد آن باید مورد توجه ویژه قرار داد ، توجه به تفاوت در برش های چوب ترمو یا همان تفاوت سطح مقطع آن ها با یکدیگر است. به طور کلی چوب های ترموود با توجه به انواع مختلفی که دارند با ۴ روش استاندارد و مشخص برش داده می شوند که هر کدام از آن ها به عنوان یک سطح مقطع خاص برای چوب ترمو شناخته می ‌شوند و تعیین ‌کننده کاربرد ترموود هستند. این موارد عبارتند از :

  • ترموود مقطع SHP یا چهار تراش : این نوع چوب ترمو که به ترموود چهار تراش نیز معروف است در ضخامت های گوناگونی با تنوع بالا شامل ضخامت‌ های ۱۱ ، ۱۶ ، ۱۹ ، ۲۶ و ۴۲ میلی متری به بازار عرضه شده و ابعاد آن بر اساس ضخامت چوب تعیین می ‌شود. به این صورت که هر کدام از ضخامت های گفته شده در عرض های مشخصی تولید می ‌شوند. از ترموود مقطع SHP یا همان چهار تراش معمولاً در بخش ‌های مختلف ساختمان شامل : نمای بیرونی و داخلی ، سونا ، کفپوش ، ساخت پله و … استفاده می شود.

  • ترموود مقطع UTV یا کام و زبانه :از دیگر انواع ترموود می ‌توان به نوع کام و زبانه اشاره کرد که از نظر ابعاد دقیقاً مشابه نمونه چهار تراش است و بر همین اساس اندازه گیری و تولید می ‌شود. تنها تفاوت ترموود UTV با SHP در داشتن کام و زبانه است. این نوع ترموود معمولاً در ضخامت های ۱۹ میلی متری تولید می شود و کاربرد آن نیز در دکوراسیون داخلی و نمای ساختمان است.

  • ترموود مقطع دک (DECK) :سطح مقطع دیگری که از ترموود تولید می شود ، با نام دک شناخته می ‌شود. این نوع چوب ترمو در واقع همان ترموود مقطع SHP با ضخامت ۲۶ میلی متر است ، با این تفاوت که سطح آن به صورت شیاردار برش داده شده است. وجود این شیارها در ترمو SHP باعث می شود که هنگام استفاده از این نوع چوب ترمو برای کفپوش ، جلوی لیز خوردن افراد گرفته شود. این نوع از چوب های ترمووود دارای ضخامت و استحکام بالایی هستند و به همین جهت برای استفاده در مکان های پر رفت و آمد بسیار مناسب هستند. به طور معمول از این نوع ترموود در ساخت کفپوش دور استخر ، تراس ، آلاچیق ، پرگولا ، فضاها و سالن های رو باز ، کفپوش داخلی منزل و … استفاده می ‌شود.

  • ترموود مقطع UTS یا فاق و زبانه : نوع آخر از انواع سطح مقطع ترموود ، ترموود فاق و زبانه است که ابعاد آن به اندازه ترموودهایUTV است. وجه تمایز این نوع ترموود با نمونه های UTV داشتن زاویه قائم در قسمت نری ترموودهای UTS است. این ترموود ها از نظر کاربرد نیز با ترموود های کام و زبانه مشترک هستند و می توان آن ها را در ضخامت های ۱۶ تا ۲۰ میلی متری در بازار تهیه کرد.

جهت خرید و اطلاع از قیمت انواع چوب های ترمووود با کیفیت فوق العاده به صفحه خرید ترمو وود مراجعه کنید

  1. ضخامت های استاندارد ترموود

طول شاخه ترمووود

یکی از موارد دیگری که در سنجش ابعاد ترموود باید به آن توجه شود ، ضخامت الوارهای چوبی است و هر کدام از آن ها بر اساس میزان ضخامتی که دارند در بخش های خاصی از یک ساختمان مورد استفاده قرار خواهند گرفت. این موارد عبارتند از :

  • چوب ترموود با ضخامت ۱۱ میلی متر :این نوع ترموود ضخامت بسیار کمی دارد و به همین جهت بیش تر در بخش ‌هایی مانند : دکوراسیون ، سقف ، فضای داخلی ، دیوارپوش و … مورد استفاده قرار می گیرد. ساخت تابلو های فروشگاهی نیز از دیگر موارد استفاده از این ضخامت ترموود است.

  • چوب ترموود با ضخامت ۱۶ میلی متر :از جمله رایج ترین و بهترین ضخامت های ترموود ، نوع ۱۶ میلی متری آن است که کاربردهای فراوانی در ساختمان سازی دارد که از جمله آن ها می توان به : ساخت نمای ساختمان ، دیوارپوش ، روف گاردن ، پرگولا ، آلاچیق ، حمام و سرویس بهداشتی ، تابلو های مغازه و … اشاره کرد.

  • چوب ترموود با ضخامت 19 میلی متر :از دیگر ضخامت های ترموود می توان به نوع ۱۹ میلی متری آن اشاره کرد. این نوع ترموود نیز دارای کاربردهای مختلفی در ساختمان از جمله : نما ، کفپوش ، روف گاردن ، آلاچیق و … است. همچنین در صورتی که بر روی زیر سازی مستحکمی نصب شود ، می ‌توان آن را به ‌عنوان تایل نیز به کار برد.

  • چوب ترموود با ضخامت ۲۶ میلی متر :این نوع چوب ترمووود به دلیل داشتن ضخامت بالا برای استفاده به عنوان کفپوش و کف سازی ، اتاق سونا ، دور استخر ، تراس و … مناسب است. به همین منظور روی این چوب ها با استفاده از دستگاه های مخصوصی شیارهایی به نام دک ایجاد می شود تا جلوی لیز خوردن افراد گرفته شود.

  • چوب ترموود ضخامت ۴۲ میلی متر : این نوع از ترمووود ضخیم ترین نمونه این چوب است و به دلیل داشتن ضخامت بالا برای تمام بخش ‌های ساختمان قابل استفاده نیست و بیش تر به عنوان ستون برای سالن های همایش مورد استفاده قرار می‌ گیرد. همچنین این ترموود به دلیل داشتن قیمت بالا برای استفاده در پروژه محدودیت دارد و مقرون به صرفه نیست.

  1. انواع طول های استاندارد ترموود

از دیگر مواردی که در سنجش ابعاد ترموود لحاظ می ‌شود ، طول شاخه ها یا الوار های چوب ترمو است ، که از این نظر شاخه های چوب ترمووود در سایزهای 270 ، 300 ، 330 ، 360 ، 390 ، 420 ، 450 ، 480 ، 510 ، 540 و ۵۷۰ سانتی متر وجود دارد. به طور کلی باید گفت که طول شاخه های ترموود به صورت ۳۰ سانت به ۳۰ سانت افزایش پیدا می ‌کنند و شما می توانید بر اساس متراژ و مساحت مورد نظر پروژه خود ابعاد دلخواه را سفارش دهید. البته باید دقت داشته باشید مجموعه هایی که در زمینه فروش ترموود فعالیت می‌ کنند شاید همیشه تمام طول ها و ابعاد را موجود نداشته باشند ؛ لذا بهتر است قبل از سفارش از موجودی آن ها استعلام بگیرید.

راهنمای انتخاب بهترین ابعاد ترموود بر اساس پروژه

ضخامت ترمووود

تا به این قسمت مطلب تمامی موارد مورد نیاز برای سنجش ابعاد ترمووود بیان شد و نوبت به خرید ترمو وود رسیده است. در این مرحله شما باید نکات و مواردی را در نظر بگیرید تا بتوانید بهترین ابعاد ترموود و با کیفیت ترین آن ها را انتخاب کرده و سفارش دهید. این موارد عبارتند از :

  • در نظر گرفتن ضخامت ترموود بر اساس نوع پروژه ، بودجه اختصاص داده شده و کاربرد هایی که مد نظر است

  • انتخاب چوب های ترموود از میان برند هایی که مطرح و معتبر هستند

  • خرید ترمو وود از شرکت هایی که بیش ترین تنوع را در پروفیل های ترموود دارند

  • انتخاب ترموود از میان محصولاتی که با کیفیت و مرغوب هستند

  • انتخاب ترموود هایی که دارای تراکم بالایی هستند و باعث می شوند مقاومت بیش تری نیز در پروژه داشته باشید

  • و مهم تر از همه این که شرکت های فروش ترموود از نظر پروژه ‌های انجام شده و کیفیت پروژه ها باید به طور کامل بررسی شوند تا انتخاب درستی صورت گیرد.

در نظر گرفتن تمامی این موارد و نکات در کنار هم می تواند به شما در انتخاب بهترین ابعاد ترموود با کیفیت بالا کمک کنند.

جمع بندی

ترموود از تنوع بالایی برخوردار است و با ضخامت ، ابعاد و سطح مقطع های مختلفی به بازار عرضه میشود که هر کدام از آن ها در بخشی از ساختمان کاربرد دارند.  قبل از سفارش ترمووود باید با ابعاد ترموود و کاربردهای آن آشنا باشید تا گزینه مناسبی برای پروژه خود انتخاب کنید. در این مقاله سعی کردیم اطلاعات مربوط به ابعاد ترموود در کامل ترین حالت ممکن در اختیار شما قرار بگیرد تا جای ابهامی باقی نماند. اکنون شما می توانید با توجه به موارد گفته شده محصول مورد نظر را از شرکت های معتبر فروش ترموود تهیه کرده و در پروژه خود مورد استفاده قرار دهید.

 

 


پایان مطلب


 

 

لینکهای مفید

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید