مناسب دوش و وان حمام 1

 انتخاب مناسب دوش و وان حمام

به طور حتم دوش ها و وان های حمام از تجهیزاتی هستند که به طور مداوم توسط همه ی افراد استفاده می شوند. دانستن این که کدام یک از آن ها بهتر است می تواند برای شما در طرحی بهتر حمام کمک کننده باشد. اگر چه این قسمت ها در خانه به عنوان بخشی از طراحی ممکن است در نظر گرفته شوند، اما با توجه به جزئیاتی که آن ها می توانند داشته باشند، برای فراهم کردن آسایش و آرامش اهل خانه هم مهم خواهند بود. برای این که در این جا تمام نکات کلیدی در ارتباط با استفاده از لوازم حمام و سرویس بهداشتی مثل دوش ها و وان های حمام را باز گو کنیم، قصد داریم تا نظرات افراد متخصص در این زمینه را برای شما بازگو کنیم.

دوش ها و وان های حمام جزو اشیای جدایی ناپذیر در زندگی روزمره ما هستند و غالبا به عنوان اشیای مهم طراحی در نظر گرفته می شوند. با این حال، اگر بخواهید این اشیاء مهم، به طور روزانه آرامش را برای شما به ارمغان بیاورند باید انتخاب بسیار دقیقی داشت. برای در نظر گرفتن تمام ملاحظات مهم برای ادغام وان و دوش در طراحی بعدی شما، ما با جرمی کرمن و کیمبرلی وراس از شرکت Lixil Water Technology Americas صحبت کردیم. 

وان حمام غرق شده sunken

کرسمن گفت: با وجود دوش ها و وان های حمام ما دوست داریم که هر چه سریعتر کار خود را شروع کنیم. با این حال، در واقعیت، تایم لاین بستگی به نوع پروژه ای که در دست شما می باشد دارد. در آپارتمان های مسکونی چند خانواده، هتل ها و غیره محصولات ما به عنوان بخشی از پکیج های داخلی د مرحله طراحی گنجانده شده اند. پس همه تجهیزات، اتصالات و سیستم ها توسط یک مهندس لوله کشی تایید می شوند.

در برنامه های تجاری مانند بیمارستان ها، خوابگاه ها و دفاتر، معمولا محصولات توسط مهندس لوله کشی انتخاب می شوند. نکته مهمی که باید به خاطر بسپارید این است که اگر به اندازه کافی به موقع برنامه ریزی کنید می توانید در مصرف آب صرفه جویی کنید .

وان حمام Freestanding یا وان حمام با ساختار مستقل و جداگانه

خانه PIX طراحی شده توسط CANDIDA TABET ARQUITETURA – وان حمامFreestanding یا وان حمام با ساختار مستقل و جداگانه

انواع وان های حمام

انتخاب وان حمام یک تصمیم گیری بسیار مهم است و این اهمیت به خاطر فضای کمتری که استفاده می کند و موادی است که از آن برای ساخت وان حمام استفاده شده است. قبل از اتمام اتاق، بعضی قسمت های وان باید خیلی زود نصب شود.

 

مطلب پیشنهادی : 6 ایده جذاب طراحی داخلی سرویس بهداشتی و حمام

 

 اولین چیزی که همیشه باید در نظر بگیرید کاربرد است. آیا وان حمام برای یک واحد مسکونی است یا واحد تجاری؟ هنگام کار روی پروژه های مسکونی و هتل ها، در بیش از 60 درصد مواقع  از ما خواسته می شود که علاوه بر دوش، از وان حمام هم استفاده کنیم. به طور کلی 4 نوع اصلی وان حمام وجود دارد که باید در نظر بگیرید:

537958289

آپارتمان Talosi طراحی شده توسط Raca Architekci – وان حمام Alcove یا شاهنشین

وان حمام Alcove یا شاهنشین:

این نوع از وان، در واقع ترکیبی از وان و دوش است. این نوع وان حمام ساده ترین و متداولترین وان حمامی است که خریداری می شود. وان حمام Alcove در یک محفظه سه دیواری قرار می گیرد و به دلیل بهینه سازی فضایی که دارند به یک انتخاب عالی تبدیل شده اند. سپس قسمت روکار با یک وان یکپارچه مسطح به پایان می رسد. طول استاندارد برای وان های Alcove حدود 60 اینچ است، با این حال مدل هایی که دارای طول 53 تا 72 اینچ هستند را هم می توان در بازار پیدا کرد.

1980168833

Espace Panet طراحی شده توسط Anne Sophie Goneau

وان حمام Drop-in یا قطره ای :

این وان های حمام گاهی اوقات به عنوان وان هایی که در زیر یا در سطح نصب شده اند شناخته می شوند. با ایجاد انعطاف پذیری کافی در طراحی، تولید کننده های استاندارد آمریکایی وان های قطره ای را به چهار شکل گوشه دار، شیشه ساعت، بیضی شکل و مستطیلی تولید می کنند. مانند وان های با ساختار مستقل ازاد، وان های حمام قطره ای را می توان در وسط اتاق نصب کرد و نیازی به محفظه های سه دیوار ای ندارد. در نتیجه بسته به مشخصات طراحی شما، وان های حمام قطره ای می توانند فضای کف بیشتری را نصبت به وان های Alcove اشغال کنند.

وان حمام شیک و لوکس

Bear Stand طراحی شده توسط Bohlin Cywinski Jackson – وان حمام با ساختار مستقل و جداگانه

مطلب پیشنهادی : برترین برندهای وان و جکوزی در ایران

 

وان حمامFreestanding یا وان حمام با ساختار مستقل و جداگانه :

این وان ها گاهی اوقات به عنوان وان هایی برای دراز کشیدن استفاده می شود. این وان های حمام مستقل هستند و این بدان معناست که دیوارها، سطوح و ساختارهایی برای پشتیبانی آنها وجود ندارد.  وان حمام با ساختار مستقا می تواند یک نقطه قوت برای طراحی زیبا و نقطه کانونی یک اتاق باشد. با این حال در اکثر مواقع، این وان باید دید 360 درجه داشته باشد در نتیجه به یک فضای نسبتا بزرگ نیاز دارد. DXV مدل های متنوعی از وان های حمام لوکس را ارائه می دهد.

وان حمام مستقل لوکس

چالش اصلی به ادغام وان مستقل با لوله کشی های در معرض دید بر می گردد. به جای پنهان کردن این موارد، یکی از متداولترین روش های حل این مشکل، خرید انواع شیرآلات و وسایل جانبی خاص است. کریسمن در ادامه می گوید که برند DXV دارای محصولاتی از وان های پر شونده محکم است که تقریبا شبیه تلفن های قدیمی به نظر می رسند. علاوه بر این تولید کننده های استاندارد آمریکایی لوله های فاضلاب و وان های مختلف را در انواع مدل ها و طراح ها تولید می کنند.

مطلب پیشنهادی : 10 گیاه سرویس بهداشتی و حمام

 

وی گفت: ما همچنین می توانیم وان های مستقل که دارای گوشه های 90 درجه و ضلع های کاملا صاف هستند را نصب کنیم. نصب این نوع وان به دیوار بسیار ساده است و شما قادر خواهید بود تا لوله کشی خود را در دیوار یا کف جمام اجرایی کنید که این کار باعث می شود فضای بیشتری را در حمام داشته باشید. 

وان حمام sunken یا غرق شده

وان حمام sunken یا غرق شده :

این وان ها یادآور استخرهای روباز هستند. یک وان حمام غرق شده  بیشتر به جای اینکه در بالای سطح زمین نصب شود بیشتر در کف زمین فرو می رود. نمای بیرونی وان حمام کاملا پنهان است و این بدان معناست که فقط لبه در معرض دید باقی می ماند. 

 

مطلب پیشنهادی : راهنمای خرید وان حمام و جکوزی 

 

انواع دوش ها

دوش های الکتریکی

با توجه به این که دوش های الکتریکی که در حمام های مدرن مورد استفاده قرار می گیرند دارای بازده بالایی در بهره وری بهتر از انرژی هستند می توانید آن ها را از بین بهترین مدل های موجود انتخاب کنید. این دوش ها با آوردن آب سرد و تبدیل آن به آب گرم دیگر نیازی به استفاده از سیستم مرکزی برای گرم کردن آب ندارند. به دلیل اینکه که آن ها با توجه به نیاز و در زمان تقاضا اقدام به گرم کردن آب با استفاده از انرژی الکتریکی خواهند نمود. برای همین است که می توان دوش های الکتریکی را بسیار پر بازده دانست. نکته ضعفی که این دوش ها دارند این است که سرعت فشار آب دوش های الکتریکی می تواند بسیار کم باشد. با این وجود انتخاب یک دوش الکتریکی با رعایت کیلووات بالاتر، عملکرد بهتر فشار آب را امکان پذیر می کند.

دوش های ترکیبی یا میکسر:

همان طور که از نام این دوش ها پیداست، آن ها به ترکیب آب گرم و آب سرد برای دست یافتن به دمای بهینه ی مورد نظر شما خواهند پرداخت. این دوش ها باید به طور مستقیم به منابع آب سرد و گرم ساختمان متصل باشند. مزیتی که این دوش ها دارند این است که فشار آب بهتری را نسبت به دوش های الکتریکی فراهم می سازند.

دوش حمام ترکیبی

دوش های توان بالا یا قدرتی:

مانند دوش های الکتریکی این دوش ها هم می توانند با توجه به تقاضا و نیاز، نسبت به گرم کردن آب سرد برای استفاده اقدام کنند. تنها تفاوت این دوش ها با دوش های الکتریکی در این است که دوش های قدرت دارای یک پمپ ادغام شده هستند تا فشار جریان آب ر افزایش دهند. باید به خاطر داشته باشید که دوش قدرت معمولا نسبت به دوش های الکتریمی 3 تا 5 برابر آب بیشتری را مصرف می کنند.

دوش های دیجیتالی:

با استفاده از کنترل کننده های بی سیم، دوشهای دیجیتال تجربه ای از لوکس بودن و فرصتی برای لذت بردن از کنترل از راه دور را به شخص می دهد. با امکان شروع و سفارشی سازی فشار جریان آب از راه دور، این نوع دوش به کاربران این امکان را می دهد تا دوش خود را در حالت گرم کردن برنامه ریزی کنند تا قبل از ورود از حمام خود را گرم کنند. دوش دیجیتالی به طور مداوم در حال توسعه است و Versaw به طور مداوم در حال آزمایش و توسعه فناوری این دوش ها می باشد. Versaw پیش بینی می کند که دوش های دیجیتال به طور خودکار با گوشی ها و ساعت های هوشمند همگام سازی می شوند.

دوش سازگار با ADA :

دوش سازگار با ADA می تواند دوش قابل جابجایی یا چرخدار باشد. هر دو نوع باید دارای منطقه باید منقطه پاکسازی 36×36 اینچ داشته باشند. 

طراحی وان حمام غرق شده

کارایی و عملکرد وان حمام

وان حمام گردابی 

وان های گردابی از جت های پر قدرت آب برای ایجاد ماساژ آبی استفاده می کنند. اکثر مدل ها امکان ترکیب هوا با آب تحت فشار را با آزاد شدن آن از جت ها را فراهم می کنند که این امر تاثیر بسزایی در کاهش فشار شدید اب دارد.

وان های هوایی

وان های هوایی ترجبه ملایم تری را نسبت به جت های پر آب ارائه می دهند. حباب های هوای گرم از سوراخ های کوچکی که در قسمت پایین و دو طرف وان وجود دارد آزاد می شوند. این امر باعث می شود که تجربه استحمام آرامش بخش و آرامی را داشته باشید. این وان ها دارای تخلیه خودکار هستند و تمیز کردن آن ساده است.

وان حمام متفاوت

عملکرد دوش حمام

شیر فلکه با تعادل فشار

 شیر فلکه با تعادل فشار یک دسته منفرد دارد مه هم حجم آب و هم دما را کنترل می کند. شایع ترین مشکلی که در این شیرها به وجود می آید این است که خود مکانیزم به دمای آب توجه نمی کند. این بدان معناست که وقتی کسی فلاش توالت را می کشد و آب سرد منبع استفاده می شود، آب دوش حمام ممکن است داغ شود.

شیر ترموستاتیک 

یرهای ترموستاتیک دارای دو دسته هستند. یکی حجم آب را کنترل می کند و دیگری دمای آب را کنترل می کند. با استفاده از دریچه ترموستاتیک، کاربر قادر است حجم جریان آب را بدون تاثیر دما تغییر دهد و این باعث می شود تا کنترل آب بسیار ساده تر شود. همچنین این بدان معناست که کاربر کنترل مستقیمی روی دمای خروجی دارد.

علاوه بر این، شیرهای ترموستاتیک دارای یک قطعه مومی هستند که در واکنش به گرما منبسط و منقبض می شوند. هنگامی که آب از حداکثر دمای تنظیم شده بالاتر می رودف قطعه مومی گسترش پیدا می کند تا جریان آب گرم را کاهش دهد و اجازه می دهد مقدار بیشتری از آب سرد مخلوط شود.

مواد و ترکیبات وان و دوش حمام

در زمانی که شما در مورد ترکیب مواد مورد استفاده در وان و یا دوش تصمیم می گیرید، مهم است که در مورد ظرفیت سازه ساختمانی خود اگاهی کافی را داشته باشید. و اینکه کف حمام چه میزان از وزن را می تحمل کند. وان های حمام خیلی سنگین دارای ثقل وزنی زیادی می باشند به خاطر همین مهم است که در نظر داشته باشید که یک وان از چه موادی ساخته شده است.

اکریلیک: طبق گفته کریسمن وان های اکریلیک تقریبا 50 درصد از تاسیسات وان Lixil را تشکیل می دهد. وان های اکریلیک دارای سطح صاف و غیر متخلخلی هستند که تمیز کردن و نگهداری ساده را باعث می شوند. این ماده به طور طبیعی گرم لست و این بدان معناست که این وان نسبت به وان های دیگر به مدت طولانی تری آب را گرم نگه می دارد.

علاوه بر این، امکانات طراحی اکریلیک نامحدود است.استفاده از اکریلیک در ساخت انواع وان ها با طراحی ها و اشکال متفاوت می تواند ارزانتر تمام شود. اکریلیک ترکیبی از ورق است که تحت فشار شدید قرار می گیرد. در نهایت یک فایبرگلاس روی آن اسپری می شود که باعث سخت شدن آن می شود. استودیو، وان حمام اکریلیک 60 اینچ در 32 اینج را تولید کرده است و یکی از محبوبترین مدل های ما است چونکه تنها 56 پوند وزن دارد.

چدن: چدن ها هم بسیار با دوام و مقاوم هستند و در عین حال بسیار سنگین هستند و ممکن است به تکیه گاه اضافی در زیر کف نیاز داشته باشند. به عنوان مثال در طراحی انواع وان و دوش حمام کوهلر، مدل مندونا با وان چدنی 60×32 اینچ استفاده شده است که 351 پوند وزن دارد.

استیل یا فولاد:  وان های استیل 50 درصد از پروژه ها را تشکیل می دهد. وان های استیل که دارای وزن بالایی هستند با یک پوشش ضخیم چینی تولید می شوند و این باعث می شود که همه خصوصیات لازم وان های چدن (از جمله دوام؛ احتباس گرما و غیره) فراهم شود اما وزن آن فقط یک سوم وزن وان پدنی می باشد. در این محصولات می توانند تا یک سوم وان های چدنی وزن داشته باشند، در حالی که دارای توان و مقاومت یکسانی با آن ها هستند.

سایر مواد محبوب بکار رفته در ساخت و طراحی انواع وان و دوش حمام شامل مواد جامد، چوب، کاشی و سرامیک، سنگ مرمر می شود. 

 

معماری بیرونی – طراحی دوش عالی و کامل برای استفاده در محیط بیرون خانه

توجه به حریم خصوصی، نور، مواد، دوش در فضای باز و غیره بسیاری از جزئیات ریزی هستند که در هنگام طراحی فضا برای ساخت حمام باید در نظر داشته باشید. در صورت وجود استخر، اقیانوس یا دریاچه مجاور حمام، طراح باید این نوع دسترسی را در ذهن داشته باشد و سعی در دسترسی ساده بهه فضاهای داخلی را هم داشته باشد. ما برخی از دوش هایی که در محیط بیرون استفاده می شوند را جمع آوری کرده ایم.

8 وان حمام ایستاده راحت

در زمان طراحی حمام، می توان به راحتی فراموش کرد که حمام های مستطیلی با ابعاد 5 فوت در 30 اینچ وجود دارند که مرتبا در مقابل دیوار قرار می گیرند. در عوض برای تبدیل این منطقه به کانون توجه اتاق، یک وان مستقل را در نظر بگیرید، یک مرکز توجه که از همه طرف قابل تحسین باشد. این مجموعه دارای وان های زیبا و مجلل است که توسط طراحانی ایجاد شده اند که کاملا به معنای واقعی کلمه فراتر از محدودیت ها فکر می کنند، با استفاده از مواد غیر متعارف و اشکال تخیلی می توان محدودیت های طراحی حمام را پشت سر گذاشت.

 


پایان مطلب


 

 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services