کالای خواب 1

 کالای خواب

کالای خواب شامل تنوع بالایی از مجموعه وسیله هایی است که به منظور خوابی راحت و آرام مورد استفاده قرار میگیرد. استفاده از انواع کالای خواب علاوه بر کاربرد راحتی و گرمایی جنبه ی تزیینی نیز دارد.

تزیین دکوراسیون اتاق خواب با کمک انواع روتختی های شکیل یا کوسن های زیبا جلوه ای باشکوه به محیط هدیه خواهد داد. حتی می توان روتختی اتاق خواب را با انواع کوسن مبل ست کرد.

یا دکوراسیون اتاق کودک را با انواع فرش های تزیینی و انواع مدل پرده هماهنگ و زیبا نمود. کالای خواب علاوه بر زیبایی قطعا باید استاندارد، بادوام، بهداشتی و راحت نیز باشد. مهمترین وسایل یک کالای خواب شامل: سرویس روتختی، محافظ تشک، کوسن، ملحفه، لحاف، پتو، تشک، بالشت و شال تخت(شال مبل) می باشد.

خرید کالای خواب دغدغه ی اصلی هر فردی هنگام انتخاب است. بدین منظور لازم است که حتما بودجه، سبک دکوراسیون اتاق خواب، جنس پارچه، رنگ، طرح روتختی و سلیقه ی خود را در نظر بگیرید و هنگام خرید به استاندارد و کیفیت انواع کالای خواب توجه کنید تا در دنیای رنگارنگ و زیبای وسایل خواب دچار مشکل و انتخاب اشتباه نشوید.

 

لینک پیشنهادی: خرید عمده شال مبل

 

قیمت عناصر کالای خواب با توجه به متریال های به کار رفته در آنها متفاوت می باشد. انواع برندها با طرح ها و شکل های متفاوت با قیمت های مختلف در فروشگاه های مربوطه موجود می باشد و کافیست که شما ضمن مشاوره گرفتن از دانسته های فروشندگان هماهنگ با بودجه و نظر شخصیتان کالای خواب استاندارد و راحتی را برای خود انتخاب نمایید.

تاریخچه ی کالای خواب

فرعون های مصری، امپراطورهای رم، اروپایی ها در قرن 18 و ژاپنی ها از جمله افرادی بودند که رختخواب های خود را از سطح زمین بالاتر قرار میدادند و با انواع پنبه، پشم و پر، گل سرخ و… برای خود وسایل خواب تهیه می کردند تا اینکه امروزه انواع کالاهای خواب بدین شکل پیشرفته و امروزی تبدیل شد.

 

کالای خواب

آشنایی با انواع کالای خواب

ست روتختی

سرویس روتختی در رنگ ها و طرح های متفاوت شامل: کاور ملحفه تشک، کاور ملحفه لحاف، روبالشتی، پیکه( روانداز تابستانی)، کاور کوسن، لحاف و کاور دورچین تخت خواب می باشد. روتختی ها به شش دسته تقسیم می شوند که عبارتند از: روتختی لحافدار، روتختی سلطنتی(عروس)، روتختی پیکه(تابستانی)، روتختی چهار فصل، روتختی تزیینی، رو تختی کاوری(کاور ملحفه).

رو تختی تزیینی

این سبک روتختی فقط جنبه ی تزییناتی دارد و زمان خواب از روی تخت جمع می شود. جنس این نوع روتختی ها معمولا از پارچه های ضخیم و براق با بافت ژاکارد دانتل یا طرح دار می باشد که با بالشت های آن ست است و تنها برای تزیین سرویس خواب استفاده می شود. 

روتختی چهار فصل

کاور لحاف و بالشت که از یک لایه الیاف ظریف با پارچه ی ملحفه توسط دستگاه هایی به صورت مشبک دوخته و طراحی شده اند به عنوان روتختی چهار فصل مورد استفاده می باشد.

روتختی لحافدار

در این روتختی معمولا پارچه ی ملحفه و الیاف به هم پیوسته و به صورت مشبک باهم دوخته شده اند به همین دلیل از این مجموعه را ست خواب کامل نیز می نامند. این مجموعه شامل ملحفه، کاور تشک، کاور بالشت و دورچین( دامن) تخت خواب می شود.

روتختی پیکه

این سبک از روتختی ها معمولا به جای لحاف یک روانداز با بافت ضخیم تر دارند که با کاور ملحفه می باشد. پیکه بیشتر در کشورهای اروپایی و ترکیه در فصول گرم سال طرفدار دارد زیرا در تابستان و بهار فقط می توان از ملحفه ی آن به عنوان روانداز استفاده نمود.

روتختی کاور ملحفه

 در این سبک از کار ها با توجه به سایز تشک کاور آن دوخته می شود به همین دلیل این نام را بر آن نهاده اند. شستشو و تعویض به این صورت بسیار راحت انجام پذیر است. سه مدل از این مجموعه شامل:

 روتختی سه بعدی

این روتختی دارای طرح ها و عکس های سه بعدی می شود و حالتی زنده از تصاویر را ایجاد می نماید.

 روتختی ژاکارد

تار و پود این سبک از روتختی ها ی براق بسیار ظریف و جذاب می باشد چرا که با نخ ابریشم و یا کتان  بافته می شوند و بیشتر جنبه ی تزیینی برای چیدمان تخت خواب را دارند.

 روتختی اسپرت

همان طور که از نامش پیداست سبک کاریش حالت اسپرت دارد و در طرح ها و رنگ های متنوع و مدرنی در بازار موجود می باشد که مورد پسند جوانان بسیار قرار می گیرد.

روتختی سلطنتی عروس

رو تختی سلطنتی( عروس)

پارچه ی این روتختی ها  از جنس ساتن، حریر یا ابریشم و اکثرا دارای رنگ های روشن، سفید، شیری(نباتی) و کرم رنگ با تزیینات و اکسسوری های مختلف و حاشیه ی دانتل می باشند. این روتختی بیشتر حالت تزیینی را دارد و مناسب تخت های دونفره ی کلاسیک می باشد و برای خواب فقط کاور ملحفه است که قابلیت استفاده را داراست.

بعضی از روتختی های سلطنتی ساده تر و کلاسیک تر هستند. بدین معنا که دارای تزیینات خاص و زیاد نیستند و به صورت ساده اما شیک و ظریف از حریر، ابریشم یا ساتن دوخته شده اند. رنگ های سفید و بنفش در این مجموعه بسیار مورد پسند می باشند. انتخاب رنگ های صورتی و بژ هم انتخابی هوشمندانه است. اگر قصد باشکوه تر کردن مجموعه ی سلطنتی خود را دارید به ترکیب مشکی و طلایی هم فکر کنید.

آبی کلاسیک و طلایی و همچنین رنگ دلفریب زرشکی هم می تواند سلطنت شما را کامل کند. به منظور باشکوه تر کردن این سبک سلطنتی از انواع پاف ها و ست کردن پرده ی اتاق و حتی فرش اتاق خواب هم کمک بگیرید.

 

لینک پیشنهادی: خرید عمده کالای خواب

 

پتو

خوابی راحت با پتوی نرم و گرم می تواند آرامشی را که بعد از خستگی از کارهای روزانه دارید برطرف نماید. تنوع مختلفی در انواع پتو نیز وجود دارد.

 پتوی پشمی

پتویی سبک، ظریف، گرم و راحت که خوابی شیرین را به شما هدیه می دهد.

 پتوی پنبه ای

این  پتو مناسب چهارفصل سال است. ترکیبی از نخ و پنبه و الیاف مصنوعی مانند اکرلیک و پلی استر دارد و وزن و پرز کمتری نسبت به پتوهای پشمی داراست.

 پتوی مسافرتی

سبک و کم حجم و انتخابی ایده آل برای سفر

 پتوی دولایه

سبکتر از پتوی پشمی و مناسب سرما است.

 پتوی ارگانیک

از الیاف طبیعی مانند: بامبو و پنبه یا ترکیبی از هردو با خاصیت ضد حساسیت و آنتی باکتریال بافته می شود.

 

تشک خواب

اصلی ترین کالای خواب تشک محسوب می شود. تشک ها معمولا در ارتفاع بیست تا پنجاه سانتیمتر در سایزهای تک نفره و دونفره ( سایز تشک نوزاد: 70*130 سانتیمتر، سایز تشک نوجوان: 80*180 ساتیمتر، سایز تشک دونفره: 160*200 سانتیمتر یا 180*200 سانتیمتر و…)موجود می باشند که جهت خواب راحت کیفیت آنها بسیار مهم و حائز اهمیت می باشد.

انواع مختلف تشک عبارت است از:

 تشک اسفنجی

آرامش یک خواب دلنشین بر روی این تشک به خاطر وجود اسفنج در سرتاسرآن و همچنین عدم وجود فنر در تشک بسیار لذت بخش است چراکه غلت زدن و تکان خوردن روی این تشک هیچ لرزش و مزاحمتی برای خواب فرد ایجاد نمی کند.

 تشک فنری

خاصیت آنتی باکتریال و ضد حساسیت دارد و جزء قدیمی ترین تشک ها است. به دلیل وجود فنر لایه های زیرین به خوبی تنفس می کشند و نرمی بسیار خوبی دارد از طرفی امکان ایجاد  کمی صدا به دلیل وجود همین فنرها در سرتاسر تشک وجود دارد. عملکرد جداگانه ی فنرها به خاطر بودن در چینش های مجزا کمر و ستون فقرات را در حالت بهتری زمان خواب قرار خواهد داد.

 تشک آبی

علاوه بر فوم و سایر الیاف بکار برده شده در این تشک از آب هم کمک گرفته شده است. خوابی دلچسب روی تشک آبی که قابلیت تغییر دما را نیز دارد خوابی بس رویایی و خاص می باشد که برای افراد دارای درد عضلانی و حتی کمر درد  بسیار دلپذیر می باشد.

 تشک لاتکس

لاتکس به کار رفته در این تشک بسیار کم وزن، کم حجم و دارای انعطاف زیاد می باشد. هنگام تکان خوردن و غلت زدن فشار کمی بر کمر و مفاصل وارد می کند و به خوبی از بدن شما محافظت می کند.

 تشک بادی

این تشک در استخرها به عنوان یک وسیله ی تفریحی، کم حجم و قابل جابه جایی مورد استفاده قرار می گرفت. برای داشتن خوابی راحتی بر روی این تشک با افزایش یا کاهش فشارهوا می توان میزان نرمی یا سفتی آن را تعین کرد.

بالشت

یکی دیگر از وسایل بسیار مهم برای داشتن خوابی آسوده بالشت می باشد. بالشت ها محافظ سر و گردن هستند که باید ضد الکتریسیته و ضد آلرژی باشند. طراحی بعضی از بالشت ها برای حفاظت از بدن هنگام خوابیدن و یا حتی نشستن صورت گرفته است. حتی بالشت هایی وجود دارند که فرم شکل بدن انسان را هنگام خواب به منظور راحتی بیشتر به خود می گیرند.جنس بالشت ها می تواند از:

پر، فوم، لاتکس، میکروژل و شکل آنها می تواند: مستطیل، استوانه ای و… باشد.

بالشت لاتکس

تهیه این بالشت ها از صمغ درخت لاتکس است که کاملا طبی بوده و با شکل گیری حالت سرو گردن باعث  کاهش درد و افزایش جریان خون در بدن می شود.

 بالشت پر

بالشتی خنک و نرم که در صورت نداشتن حساسیت به پر از ستون فقرات به خوبی حمایت می کند.

 بالشت فوم

از سری بالشت های طبی که فرم سرو گردن را به سرعت و به خوبی به خود می گیرد. کاملا بهداشتی و ضد آلرژی می باشد که به کاهش درد عضلانی و دردهای ستون فقرات در دراز مدت کمک شایانی می کند.

 بالشت میکروژل

بالشتی بسیار لطیف و نرم پر شده از ابریشم نرم و گران قیمت است که انعطاف پذیری بالایی دارد.

 بالشت الیاف

این بالشت ها  به دلیل ایجاد گردش خون راحت مناسب افراد داری واریس می باشند. از جنس پلی استر یا الیاف درست می شوند و احتمال حساسیت را کاهش می دهند.

لحاف

کاربردی مثل پتو را در کالای خواب دارد و از لایه های پارچه ای مثل پنبه یا الیاف مصنوعی(پلی استر) و پشم دوخته می شود.

ملحفه

جنس لطیف و نرم ملحفه ها آنها را یکی دیگر از انواع کالای خواب قرار داده است. در صورت تهیه ملحفه ی با کیفیت و جنس خوب در برابر انواع مواد شوینده و تغییر رنگ بسیار مقاوم هستند. بهترین و گران ترین ملحفه ها جنسی از کتان و پنبه دارند.

کوسن

اوایل قرون وسطی انواع کوسن های چرمی  به عنوان صندلی در کاخ ها و خانه های بزرگ و اعیانی مورد استفاده قرار می گرفت. نوع استفاده و ظاهر کوسن ها شبیه بالشت می باشد البته در سایزهای متفاوت. به منظور راحتی هنگام نشستن روی مبل یا نیمکت و حتی تخت خواب مورد استفاده قرار می گیرد. برخی از انواع کوسن ها فقط جنبه ی تزیین دارند و در انواع طرح ها و رنگ ها و ابعاد قابل استفاده و در دسترس هستند.

 

 پیشنهاد ویژه: خرید کوسن چهل تکه 

 

دامن تخت خواب(چین)

حد فاصل پایه ی تخت و تشک در بعضی از سرویس های مخصوص خواب با پارچه های تزیینی پوشانده می شوند و در واقع این کار فقط جنبه ی زیبایی و تزیینی را دارد.

شال تخت (رانر تخت)

شال تخت (شال مبل، رانر تخت، پتوی مبلی) یک اکسسوری مدرن در دکوراسیون داخلی منزل میباشد که به صورت دکوراتیو و در طرحها و جنسهای مختلف با تنوع رنگی بالا در بازار موجود میباشد. ضمن اینکه با کمی خلاقیت، خودمان هم میتوانیم در منزل این دکوری زیبا و مدرن را تولید کنیم.

این شال ها با جنسای نخی، پولیشی و بافتهای مختلف در بازار موجود بوده که برای تزیین مبلمان، تختخواب و گاهی برای فضاهای دیگر منزل هم کاربرد دارند.

 

نحوه نگهداری انواع کالای خواب

برای حفاظت هرچه بیشتر از انواع کالای خواب لازم است که یک سری نکات را رعایت کنیم:

  1. پس از شستشوی کالای خواب به مدت طولانی نباید مرطوب و خیس بماند بنابراین باید به سرعت آن را در سایه پهن نمود تا به خوبی خشک شود.
  2. کالای خواب را باید دور از تابش مستقیم آفتاب و رطوبت نگداری کرد.
  3. هنگام شستشو کاورهای بالشت و تخت و ملحفه را زیرورو کرد.
  4. روی تشک و بالشت و حتی لحاف وسایل سنگین که از خود جا می اندازند و فرم کالای خواب را خراب می کنند هرگز قرار نداد.
  5. از مواد سفید کننده به هیچ عنوان نباید برای شستشوی کالای خواب استفاده نمود.
  6. پودرهای آنزیم دار عمر و کیفیت کالای خواب را از بین می برند بهتر است که از مایع های شوینده استفاده کنید.

نکته و ترفند 

 بهترین پارچه ی مناسب برای انواع کالای خواب پارچه های لنین، پنبه، کتان، پلی استر و بامبو می باشند.  بهترین تراکم (تعداد تار و پود در یک سانتیمتر) برای یک پارچه ی مرغوب و باکیفیت تراکم 300 می باشد. هرچه تراکم پارچه ای بالاتر باشد کیفیت آن نیز بالاتر است.

سخن آخر

بعد از یک روز کاری و خستگی داشتن خوابی دلپذیر و راحت نیازمند کالای خواب باکیفیت و استاندارد و مطابق با فیزیک بدن می باشد.بنابراین هنگام خرید انواع کالای خواب حتما نکات ذکر شده در مقاله را که می تواند راهنمای خرید خوبی برای کالای خواب باشد مد نظر داشته باشید تا بهترین خرید و آرامش بخش ترین خواب را تجربه کنید و روز خود را با نشاط آغاز نمایید.

 

 


پایان مطلب


لینکهای مفید و مرتبط با مطلب 

کلوزت روم چیست؟

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید