روم چیست 1

واکینگ کلوزت (Walk in Closet) یا کلوزت روم (Closet Room) چیست؟

کلوزت روم (واکینگ کلوزت) در واقع همان اتاق رختکن است اتاقی با امکاناتی مانند: کمد دیواری چوبی یا شیشه ای، دراور،  قفسه، میز آرایش و… و با تجهیزات لازم و ضروری در ابعاد مختلف برای نگهداری منظم و مرتب لباس ها و کفش و کیف ها و… که عوض کردن البسه و حتی کفش ها را برایمان براحتی امکان پذیر می کند.

کلوزت روم

طراحی کلوزت روم ها می تواند به سبک مدرن یا سبک کلاسیک باشد. با توجه به پیشرفت تکنولوژی و مدرنیته شدن دنیا و سبک زندگی های امروزی در طراحی های دکوراسیون داخلی منازل فضایی بدین منظور در نظر گرفته می شود که البته گاها به آن واکینگ کلوزت(walk in closet) نیز می گویند.

کلوزت روم چیست

کلوزت روم ها اکثرا در فضایی از اتاق خواب البته به طور مستقل ساخته می شوند و شامل فضاهای مختلفی برای چیدمان وسایل شخصی و پوشاک و کفش ها و…. می باشند. نور پردازی در کلوزت روم ( اتاق لباس) یکی از مهم ترین المان های کاربردی محسوب می شود چرا که این اتاق از نور طبیعی برخوردار نیست بنابراین نورپردازی مناسب جزء لاینفک کلوزت روم هاست تا علاوه بر اینکه در زمان استفاده از وسایل و لباس ها کمک کننده باشد جلوه ای خاص و زیبا هم به فضا دهد.

مزایا و کاربرد کلوزت روم( اتاق لباس)

کاربرد کلوزت روم

همان طور که ذکر شد کلوزت روم اتاقیست تفکیک شده از فضای اتاق خواب مستر که تمام امکانات لازم را برای نگهداری و تعویض لباس و کفش و … را داراست و اینگونه زمانی که قصد آماده شدن برای رفتن به محل کار یا حتی مهمانی را داریم به راحتی با حضور در این اتاق جذاب روبه روی آینه قدی ایستاده و ست لباس و اکسسوری ( ساعت، جواهرات و طلا، شال و روسری، کراوات)  و… خود را چک می کنیم و لذت دلپذیری را به خود هدیه می دهیم. چرا که اینجا همه لباس ها و وسایل به صورت مرتب و منظم چیده و دسته بندی شده اند و اگر حجم لباس ها و دیگر وسایلمان زیاد باشد به دلیل وجود فضای کافی چیدمان راحت تری دارند و دیگر دچار آسیب و چروک شدن نمی شوند.

این ویژگی های کلوزت روم علاوه بر اینکه از هدر رفتن زمان شما جلوگیری می کند حتی باعث صرفه جویی در پول و هزینه تان هم می شود. اینگونه فضای اتاق خواب هم با انواع کمد و دراور اشغال نمی شود و از نظم و فضای بیشتری بهره می برد و بدین ترتیب هم از اتاق خواب و هم از اتاق لباس استفاده بهینه تری می توان برد و در صورت خرید جدید پوشاک به راحتی می توان آنها را به صورت تفکیک شده در جایگاه مخصوص خود در کلوزت روم چید.

تفاوت کلوزت روم و لاندری روم

کلوزت روم فضایی برای نگهداری لباس های تمیز می باشد و لاندری روم فضایی برای ورور لباس های کثیف که پس از شستشو و اتو کشی آنها را می توان در سبد به صورت تا شده و مرتب چید و به اتاق لباس( کلوزت روم) انتقال داد تا در کمد یا دراور مخصوص خود قرار داده شود.

در واقع در لاندری روم خبری از آینه قدی، پاف و … نیست و در کلوزت روم خبری از میز اتو و شستشوی لباس و… نیست.

ابعاد کلوزت روم( واکینگ روم)

ابعاد کلوزت روم

بسته به متراژ منزل و نیاز فردی ابعاد کلوزت روم می تواند تغییر پذیر باشد به طوریکه در یک خانه بزرگ قطعا می توان فضایی بزرگ با کمدهای بزرگ داشت. واکینگ کلوزت در یک اتاق بزرگ کمدیست با سایز بزرگ که به راحتی می توان در آن راه رفت و با خیالی آسوده لباس ها و دیگر پوشاک مورد نیاز خود را از آنجا انتخاب نمود. آراستگی و منظم بودن در اتاق لباس که هدف اصلی کلوزت روم ها می باشد این امر را برایمان بسیار راحت و حتی دلچسب می کند.

فرض کنید قصد رفتن به یک مهمانی یا یک قرار کاری را دارید راه رفتن در یک کمد لباس مرتب که براحتی می توان به خاطر دسته بندی پوشاک و اکسسوری ها انتخابهای راحتی داشت ست کردن آنچه قصد پوشیدنشان را داریم برای ما جذاب تر می کند. به طور کلی حداقل اندازه استاندارد برای کلوزت روم 2 تا 3 متر با مساحت 9 متر که مناسب دو نفر می باشد، است با این ابعاد می توان یک اتاق لباس سه طرفه داشت.

وسایل و تجهیزات کلوزت روم

تجهیزات کلوزت روم

برای عملکرد مناسب این اتاق نیازمند تجهیزات لازم به خود است که مهمترین آنها عبارت است از:

  •  کمدهای چوبی یا شیشه ای( در صورت محدودیت فضا درب ریلی توصیه می شود در غیر این صورت می توان از کمد لولایی استفاده نمود) که البته کمد شیشه ای فضایی لوکس و مدرن دارد و می توان از شیشه  مات یا شیشه شفاف برای آنها استفاده نمود.
  •  دراور و کشوهایی با سایز متناسب هم برای نگهداری لباس ها و کیف و کفش ها  و هم برای نگهداری اکسسوری ها ( ساعت، انگشتر و… که غالبا خود تقسیم بندی شده و در ابعاد مورد نیاز ساخته می شوند.
  •  آینه قدی قابدار یا پایه دار که رنگ قاب و پایه آن را می توان با دیگر اکسسوری های تزئینی اتاق هماهنگ کرد برای زمان پرو و تعویض لباس و هماهنگی البسه و پوشاک که حتی می تواند بر درب کمد های چوبی نیز نصب شود تا فضای کمتری هم بگیرد.
  •  میز آرایش با آینه کنسول متناسب با متراژ اتاق
  •  پاف( صندلی های کوچک بدون پشتی و تکیه گاه) یا مبلمان برای نشستن و پوشیدن کفش که اصولا طراحان داخلی آن را در مرکز اتاق لباس قرار می دهند.
  •  آویز لباس برای لباس هایی مانند: کت و شلوار و پیراهن و…  حتی برای شال و روسری و کراوات
  •  نور پردازی به منظور کمک برای انتخاب بهتر و درست رنگ مورد نظر و سریعتر لباس چرا که نور که ممکن است در رنگ لباس ها ایجاد سایه روشن کند و این امر منجر به انتخاب اشتباه در رنگ لباس شود.

جنس کمد های کلوزت روم

کلوزت روم

انتخاب جنس کمدهای کلوزت روم کاملا سلیقه ای و بسته به بودجه مورد نظر شما دارد که می تواند از متریال هایی مانند: ام دی اف(mdf) با روکش ملانینه، ممبران با روکش وکیوم با رنگ های پلی استر یا پولیشی، های گلس براق و… انتخاب شود. نکته مهم بعدی نوع دکوراسیون داخلی کلی اتاق می باشد که لازم است هماهنگی لازم در انتخاب متریال و جنس بدنه ها و حتی نمای خارجی را در نظر گرفت تا هارمونی لازم بین تمام اجزا به خوبی حفظ شود.

انتخاب رنگ کمد کلوزت روم

کلوزت روم

برای حفظ تعادل بصری هارمونی رنگ ها امری بسیار حیاتیست. بدین منظور سعی نمایید که از پالت رنگ ها برای لوکس تر نشان دادن اتاق لباس از رنگ طلایی و رنگ طبیعی چوب برای گرما بخشی خصوصا در سبک کلاسیک کمک بگیرید. رنگ های خنثی مانند سفید، کرم و خاکستری هم می توانند گزینه های ایده آلی در کنار دیگر رنگ ها باشند. سبکی مدرن و لوکس را می توان با کمک رنگ های نقره ای، مشکی به وجود آورد. و خلق فضایی سلطنتی با رنگ های سفید براق در ترکیب با رنگ طلایی هم انتخابی زیباست. البته به منظور هماهنگی بیشتر حتما نظر طراح داخلی خود را هم بپرسید و از تجربه حرفه ای او نیز غافل نشوید.

انتخاب دستگیره کمد کلوزت روم

متریالی مانند دستگیره برای کمدها و کشوها نیازمند دقتی ظریف دارد چرا که می تواند به فضا شخصیت  و جلوه ای ویژه دهد. که البته باز هم در این مورد انتخاب دستگیره های طلایی چندان خالی از لطف نیست. اگر دکوراسیون سبک مینیمال را ترجیح می دهید توصیه ما به شما استفاده از دستگیره های مخفی یا توکار می باشد. و صد البته که هارمونی بین رنگ دستگیره های کمد با خود کمد و حتی دیگر اکسسوری های محیط زیبایی خاصی به شما هدیه می دهد.

نحوه چیدمان کلوزت روم

زیباترین چیدمان برای اتاق لباس بر اساس طیف رنگی آنها می باشد. چراکه اینگونه علاوه بر انتخاب سریع و راحت تر پیداکردن رنگ مورد نظر هم آسان تر می باشد. دنیای رنگ ها حتی در اتاق لباس هم غوغا می کند.

انواع کلوزت روم

  1.  کلوزت روم یک طرفه

نوع رایج طراحی کلوزت روم هاست که فقط بر یکی از دیوارها قفسه بندی می شود. فضایی کوچک با عمق حداقل 1.50متر.

  1. کلوزت روم دو طرفه

دو دیوار روبروی هم بهترین حالت برای این مورد است. عرض 1.80 تا 2.10 با عمق 60سانتی متر.

  1. کلوزت روم با جزیره

در سبک کلوزت های دو طرفه جزیره ای در وسط طراحی می شود. در این مدل از کار از سه دیوار در نظر گرفته شده برای کمد، دو دیوار را برای نصب کمدها تقسیم بندی و طراحی می کنند و دیوار سوم را برای آینه در نظر می گیرند. در حالت جزیره از هر طرف حداقل فضای دسترسی 90 سانتی متری وجود دارد.

  1. کلوزت روم کامل

در این مدل از حداکثر فضا برای کار استفاده می شود.

دسته بندی دیگری از کلوزت روم ها وجود دارد که طبق ابعاد و اندازه طراحی می شوندکه شامل:

کلوزت روم کوچک و مربع، کلوزت روم بزرگ و کلوزت روم بلند و باریک است.

ابعاد فضای آویز برای لباسها با حداقل 50 و حالت متعادل 60سانتی متر طراحی می شود. حداقل ارتفاع برای لباسهای کوتاه 107 سانتی متر و برای لباسهای بلند 168 سانتی متر است بقیه فضا برای قفسه هایی با ارتفاع 30 تا 35 سانتی متر باقی می ماند. نکته قابل توجه اینکه حداقل ارتفاع میله آویز و سطح بالای آن 5 سانتی متر می باشد.

ابعاد قفسه و کشو ها در کلوزت روم

عمق 60 سانتی متر برای این کار در نظر گرفته می شود. در صورت مستقل بودن کشو ها می توان معمول ترین حالت ممکن یعنی 30 سانتی متر را در نظر گرفت.

ابعاد فضای پوشیدن لباس

حداقل فضای 90در 120 سانتی متر فضایی مناسب برای این کار است.

نکته ترفند

قسمت های داخلی درها را برای کراوات، شال و روسری و کمربند و دیگر لوازم جانبی مد نظر داشته باشید. بالای قفسه های بلند می توانید از جعبه های بلند کمک بگیرید.

کلام نهایی

یادتان باشد تا حد امکان کلوزت روم خود را تجملاتی و لوکس کنید. لوسترهای شیک و خاص، قاب عکس های خانوادگی، نور پردازی ، گلدان های خاص، … و جزیره ای زیبا در وسط اتاق نمایش یک خلوتگاه جذاب برای تیپ زدن شماست پس  در زیباسازی آن کوتاهی نکنید.

 

 


پایان مطلب


 

 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

Bespar Reportaj Services