آشپزخانه خانگی و صنعتی 1

تجهیزات آشپزخانه

آشپزخانه قلب تپنده ی هر خانه ایست. مکانی که بیشتر اوقات خانم ها را به خود اختصاص می دهد لذا فراهم بودن تجهیزات آشپزخانه کار جذاب آشپزی را برایشان دلنشین تر خواهد کرد.فضایی که عطر خوب غذا در آن می پیچد و آن هنگام که اعضای خانواده خسته از کار برمی گردند حتی اگر آشپزخانه کوچک هم باشد مکانیست برای گردهم آوردن آنها.

یکی از فضاهای داخلی خانه که کانون گرما بخشی برای خانواده محسوب می شود لذا طراحی( مثلا آشپزخانه جزیره ای) و تجهیزات آشپزخانه می تواند باعث آسانی و حتی امنیت افراد خانواده شود. مهم ترین برنامه ریزی های مربوط به مهمانی ها و غذا ها و …. در آشپزخانه شکل می گیرد.

گاهی پیش می آید که بعضی افراد از طریق همین آشپزخانه های خانگی برای خود کسب درآمد می کنند بنابراین فراهم بودن تجهیزات آشپزخانه و آشپزی لازم برایشان ضرورت دارد.

تجهیزات آشپزخانه خانگی

 

فراوانی تجهیزات آشپزخانه حتی تنوع در شیرآلات آشپزخانه در دنیای امروزی ممکن است هنگام خرید برایمان کمی گیج کننده باشد و حتی امکان انتخاب بین این همه لوازم زیبا و رنگی را برایمان سخت کند. اما آنچه حائز اهمیت است ایمنی، راحتی و عملکرد وسایل و تجهیزات آشپزخانه و هزینه مناسب آنهاست. تجهیزات آشپزخانه تنوع بسیاری را داراست اما در یک آشپزخانه ی خانگی  به منظور آشپزی روزانه وجود همه نوع از این وسایل ضرورتی ندارد.

در یک آشپزخانه ی صنعتی قضیه کاملا متفاوت می باشد چراکه در این گونه آشپزخانه ها هدف تهیه غذا به میزان بالا می باشد و قطعا کیفیت غذا و آنچه که در این آشپزخانه درست خواهد شد در اولویت می باشد. اما به هرحال با شناخت از آنچه واقعا در یک آشپزخانه ی خانگی یا صنعتی مورد نیاز است و شرایط مکانی از لحاظ ابعاد و همین طور بودجه ای که برای خرید تجهیزات نیاز است و آگاهی داشتن و تحقیق از برندهای اصل و با کیفیت و متنوع و مختلف از انواع وسایل آشپزخانه  می توانید انتخاب های مناسب و اصولی داشته باشید.

 

مطلب پیشنهادی: پنتری روم چیست؟

 

انواع تجهیزات آشپزخانه

 

نکات مهم خرید تجهیزات آشپزخانه خانگی

توجه به این نکته داشته باشید که داشتن تجهیزات آشپزخانه به منظور راحتی کار می باشد بنابراین داشتن یک آشپزخانه ی خلوت فقط با حضور آنچه که واقعا ضرورت دارد کاریست بس عاقلانه و هوشمندانه که حتی در لوکس بودن آشپزخانه نیز بسیار تاثیرگذار می باشد.

وسایل آشپزخانه شامل قسمت های ریز و درشت بسیاری است اما آنچه مهم است کاربردی بودن آنهاست. بنابراین همیشه در خرید وسایل آشپزخانه چه برای تهیه ی جهیزیه و چه منظور نو کردن وسایل آشپزخانه وسوسه نشوید و کاربرد و ضرورت آنچه قرار است بخرید را در نظر بگیرید تا هرگز از خرید خود پشیمان نشوید و خریدهای غیر ضروریتان در گوشه ی کابینت بلا استفاده نماند.

تجهیزات آشپزخانه خانگی

 

مهمترین وسایل و تجهیزات آشپزخانه خانگی

لیست وسایل آشپزخانه لیستی بسیار بلند بالا می تواند باشد مانند:

اجاق گاز، یخچال فریزر، ماشین لباسشویی، ماشین ظرفشویی، فرتوکار یا روکار(رومیزی)، مایکروویو، آون توستر، قهوه جوش، چای ساز، سرویس قابلمه، سرویس قاشق و چنگال، سرویس کارد و چنگال، سرویس غذا خوری، آبمیوه گیری، غذاساز، چرخ گوشت، کتری و قوری، سماور، انواع وسایل شیرینی پزی، ساندویچ ساز، همزن برقی، سرخ کن ، میوه خشک کن، سبزی خشک کن، انواع چاقو، رنده، آبکش، دربازکن و… .

از بین این لیست بلند بالا می توان برحسب اولویت آنچه را که باید در لیست خرید قرار داد. به عنوان مثال  مهمترین آنها عبارتند از:

یخچال و فریزر، اجاق گاز، ماشین لباسشویی، سرویس قابلمه، سرویس قاشق چنگال، سرویس کارد و چنگال، سرویس غذاخوری و کفگیر و ملاقه، ظروف مخصوص ادویه جات و حبوبات، کتری و قوری،چرخ گوشت ، پلوپز، زودپز، شیر جوش ، گوشت کوب برقی ،مخلوط کن ،بخارپز، تخته ی گوشت، توری کباب، سیخ، زعفران ساب، سینی، پارچ و لیوان، سرویس دم کنی، زیر قابلمه ای و… .

تجهیزات آشپزخانه

اگر قرار است که آشپزخانه ی خانگی را به عنوان یک آشپزخانه ی صنعتی هم استفاده نمایید و از از آن کسب در آمد کنید بهتر است که لیست کاملتری از وسایل با کیفیت تهیه نمایید تا عملکردتان را بالا ببرید. به عنوان مثال در این صورت شما به وسایل زیر هم نیاز خواهید داشت:

ظروف نگهدارنده، دستگاه همزن برقی، شعله پخش کن، انواع چاقوهای تیز،انواع آبکش ها، انواع قالب ها، خلال کن ها،انواع رنده های شکل دهنده و قیچی آشپزخانه، هاون،بخار پز و سرخ کن، رنگ های خوراکی، ظروف مخصوص یا یکبار مصرف سرو، وسایل مربوط به تزیینات غذا و دسر، انواع قیف ها با سری های مختلف ، خرد کن و پوست کن، و… برای سهولت در کار حتی تجهیزاتی مانند: سینک دوقلو، فرگاز، کشوی گرم کن غذا، اجاق گاز هوشمند، یخچال فریزو … شما هم تاثیرات مهمی دارند. برای آشنایی بیشتر برخی از این وسایل را باهم بررسی خواهیم کرد.

تخته برش در تجهیزات آشپزخانه خانگی

تخته برش یکی از پرکاربردترین تجهیزات آشپزخانه خانگی می باشد. تخته برش ها برای خرد و تکه کردن انواع صیفی جات، سبزیجات گوشت و مرغ، و …مورد استفاده قرار می گیرند و کار برش و خرد کردن را بسیار راحت می کنند لذا وجود آنها در آشپزخانه کمک شایانی به ما خواهد نمود. ابعاد و اندازه ی تخته برش ها متفاوت است و همچنین کیفیت و مرغوبیت آن بسته به نوحع جنس(چوبی، پلاستیکی) آنها می باشد.

 

همزن از اساسی ترین تجهیزات آشپزخانه خانگی

 

همزن برقی آشپزخانه

دستگاه همزن یکی از اصلی ترین و پرنیازترین تجهیزات آشپزخانه می باشد. خصوصا در آشپزخانه های خانگی که قصد کسب درآمد هم دارند.سرعت کار با کمک همزن افزایش خوبی دارد و گاهی حتی آنچه را که باید از مواد غذایی باهم ترکیب کرد فقط با کمک همزن به صورت یکدست و راحت امکان پذیر می باشد. سره های مختلف همزن قابلیت استفاده برای ترکیب، هم زدن و حتی خمیر گیری به منظور پخت نان و انواع کیک ها را داراست بنابراین با توجه به نیاز خود میتوانید از انواع همزن های دستی یا رومیزی استفاده نمایید و کارایی  خود را افزایش دهید.

سرویس قابلمه نیاز ضروری هر آشپزخانه

کیفیت قابلمه در زمان طبخ انواع مواد غذایی به صورت چشمگیری خود را نشان خواهد داد. قابلمه ها از اصلی ترین و مهمترین وسایل و تجهیزات پخت و پز در هر آشپزخانه ای به حساب می آیند. با توجه به بودجه و نیاز خود می توانید از انواع جنس های مختلفی مانند: تفلون، گرانیت، استیل و آلومینیوم بهره ببرید.

انواع چاقوهای تیز و برنده در آشپزخانه

 

انواع چاقوی آشپزخانه

انواع چاقوها ی باکیفیت و ساطورها نیز جزیی مهم و پرکاربرد برای هر آشپزخانه ای به حساب می آیند. مخصوصا در آشپزخانه های صنعتی و حرفه ای.

وجود انواع چاقوهای تیز برای انواع برش ها و خرد کردن مواد غذایی در اولویت خریدهای آشپزخانه می باشد. تنوع و جنس و اندازه های متفاوتی از انواع چاقوها در بازار موجود می باشد که بسته به نوع نیاز قابل سفارش و خریداری هستند.

ظروف نگهدارنده در آشپزخانه خانگی

مدل ها و اندازه های متفاوتی از انواع ظروف نگهدارنده مثل مدل شیشه ای، پلاستیکی و استیل برای نگهداری مواد غذایی در بازار موجود است. بعضی از این ظروف قابلیت استفاده در ماکروویو، فریزر و یخچال را نیز دارا هستند.

دستمال ها و دم کنی ها در آشپزخانه

انواع دستمال ها در آشپزخانه به منظور پاک کردن ظروف و آبگیری یا برای نظافت و… در آشپزخانه وجودی ضروری دارند. دم کنی ها برای زمان طبخ غذا  کاربرد خود را به خوبی نشان خواهند داد. جنس دستمال ها می تواند برحسب کاربرد آنها از کتان، نخ کنف و یا حتی دستمال های حوله ای انتخاب شوند.

غذاساز در تجهیزات آشپزخانه خانگی

 

غذاساز در تجهیزات آشپزخانه

 

غذاساز وسیله ایست مناسب برای خرد کردن، چرخ کردن، تکه  تکه و ریز ریز کردن، پوره کردن بعضی مواد غذایی، رنده کردن، همزدن و… امروزه با تنوع در انواع مدل ها و سایزهای غذاساز کاربرد این وسیله ی همه کاره  که دارای چند تیغه ی مختلف  می باشند در هر آشپزخانه ای تا حد زیادی لازم به نظر می رسد چرا که غذاسازها عملکرد بسیار بالایی دارند و می توان گفت که آچار فرانسه ی هر آشپزخانه ای هستند.

ماکروویو در تجهیزات آشپزخانه  خانگی

حضور ماکروویو در آشپزخانه مزیت های خود را داراست چرا که باتوجه به مشغله ی کاری زیاد امروزه وجود چنین دستگاه هایی که سرعت کار را بالا می برند کارایی زیادی دارد. ظروفی که در ماکروویو استفاده می شوند باید قابلیت تحمل دما را داشته باشند بنابراین هر ظرفی مناسب قرار دادن در ماکروویو نیست. گرم کردن سریع و پخت با سرعت بالا  در کمترین زمان  ممکن کاریست که ماکروویو ها را بسیار کارآمد کرده.

ماشین ظرفشویی در تجهیزات آشپزخانه خانگی

ماشین ظرفشویی هم یکی از وسایل پرکاربرد با عملکرد عالی در هر آشپزخانه ای است که دارای سه مدل می باشد: ماشین ظرفشویی توکار، ماشین ظرفشویی رومیزی و ماشین ظرفشویی ایستاده.

که باتوجه به نوع استفاده و عملکردی که از آن انتظار می رود در ظرفیت های متفاوت قابل خریداری است.

مهمترین نکات برای خرید یک ماشین ظرفشویی مناسب عبارت است از: استاندارد، کم مصرف بودن، دارای سنسور، دارای کنترل گرهای حسی و لمسی، بازوی آبپاش، کم صدا بودن، دارای گارانتی و… بعضی از ماشین ظرفشویی ها دارای امکانات جانبی متفاوتی مانند:  سبدهای متحرک ظروف و قاشق و چنگال، سیستم براق کننده ی ظروف و… می باشند که با توجه به مدل های مختلف امکان وجود یا عدم وجود را دارند. مزیت های زیادی برای این وسیله ی کا راه انداز وجود دارد مثلا: صرفه جویی در مصرف آب، صرفه جویی در زمان و … .

آون توستر در تجهیزات آشپزخانه خانگی

یکی دیگر از وسیله های پرکاربرد آشپزخانه آون توستر ها هستند که کارهای کوتاه مدت و ساده ی فر را انجام میدهند. برشته کردن نان، گرم کردن سریع غذا، دسترسی راحت و … از مزایای این وسیله می باشد.آون توستر در اندازه های مختلف با قابلیت های متفاوتی مثل جوجه گردان، فن و… در بازار موجود است که با توجه به نیاز قابل خریداری است.

 

نکات مهم خرید وسایل برقی آشپزخانه

میزان مصرف انرژی و حجم دستگاه

هرکدام از وسایل برقی دارای ظرفیت های متفاوتی هستند که با توجه به نیاز شما به مصرف، سبک آشپزخانه و همچنین تعداد اعضای خانوادتان می توانید انتخاب های متفاوتی داشته باشید. ظرفیت، دور موتور و ابعاد وسایل برقی نشان دهنده ی میزان توان مصرفی آنهاست. میزان برق مورد استفاده در این وسایل با توان مصرفی آنها رابطه ی مستقیم دارد. یعنی هرچه توان مصرفی بیشتر باشد برق بیشتری هم مصرف خواهد شد.پس در زمان خرید حتما باید این نکته ی مهم را در نظر داشته باشیم.

کیفیت و جنس قطعات

برای استفاده ی طولانی مدت از وسایل برقی کیفت و جنس آنها در اولویت می باشد. پس با تحقیق در این باره باید سعی کنیم انتخاب مناسبی داشته باشیم تا بیشترین و بهترین استفاده را از وسایلمان ببریم.

میزان سر و صدا

توان و نوع موتور وسیله ی برقی رابطه ی مستقیم با میزان سر و صدای آنها دارد چرا که وسایل برقی با کیفیت قطعا سروصدای زیادی ایجاد نمی کنند.

کلید روشن و خاموش اتوماتیک

بعضی از وسایل برقی مانند چای ساز و پلوپز باید دارای کلید روش و خاموش اتوماتیک باشند تا پس از اتمام کار به صورت خودکار خاموش شوند اما برخی دیگر از وسایل را می توان به صورت دستی با کلید روشن و خاموش کنترل کرد.

گارانتی محصول

یکی از مهمتریم مواردی که زمان خرید باید به آن توجه کرد ضمانت و گارانتی محول می باشد. این موضوع در رابطه با تمام وسایل برقی حتی آنها که گران قیمت و از برندهای معتبر هم هستند می باشد. چرا که در صورت امکان مشکل در وسیله ی برقی اگر نیاز به تعویض یا تعمییر داشته باشید به راحتی با داشتن برگه ی گارانتی می توانید اقدامات لازم را انجام دهید.

چند مورد مهم دیگر که لازم است در نظر بگیریم شامل مواردی مانند این است که: فقط به دنبال مد نباشید، چشم و هم چشمی نکنید، به فضا و ابعا آشپزخانه ی خود توجه کنید، سبک زندگی خود را در نظر بگیرید، بودجه بندی کنید و از بزرگ به کوچک وسایل را تهیه نمایید، تحقیق کنید و از تجارب و ایده های دیگران هم کمک بگیرید اما در نهایت سبک و نیاز خود را مد نظر و در اولویت قرار دهید تا از هدر رفتن زمان، انرژی و پول خود جلوگیری نمایید.

 

نکات داشتن یک آشپزخانه ی اقتصادی

آشپزخانه به دلیل نیاز به تجهیزات و وسایل زیاد یکی از گران ترین بخش های خانه محسوب می شود. اما با داشتن درایت و توجه به نیازهای اساسی تا حد زیادی می توان این قسمت را اقتصادی کرد.

به جای  اینکه صرفا زیبایی وسایل را در نظر بگیریم عملکرد آن را مهم تر بدانیم. هنگام دکور کردن آشپزخانه به دنبال دکوراسیون گران قیمت نباشیم. سینک و شیرآلات پرزرق و برق هرگز به معنای عالی بودن نیستند. لوازم و وسایل را با کیفیت و متناسب با جمعیت اعضای خانواده در نظر بگیریم.

مطابق با بودجه ی خود لیست تهیه کنیم و سپس اقدام به خرید نهایی داشته باشیم و در نهایت بدانیم که وسایل را با تعداد آپشن های مورد نیازمان تهیه کنیم نه آپشن های اضافی و بدون کاربرد برای ما. یک آشپزخانه ی کوچک اما پرکاربرد بسیار بهتر از آشپزخانه ای بزرگ و لوکس بدون عملکرد خوب می باشد.

 

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

 

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

 

تجهیزات آشپزخانه ی صنعتی برای استفاده در رستوران ها، کترینگ ها، هتل ها، فست فودها ، کارخانه ها، ادارات و سازمان های بزرگ و… مورد استفاده قرار می گیرند. هر ماکانی که حجم زیادی از غذا به صورت روزانه و حرفه ای  طبخ شود و ساختار خانگی نداشته باشد آشپزخانه صنعتی گویند. به همین دلیل لازم است که حتما دارای مزایایی مانند: کارکرد و عملکرد عالی و صنعتی، ظرفیت زیاد، جنس بدنه قدرتمند، ماندگاری و دوام  زیاد، قابلیت پخت در طمع های خوشمزه و مختلف و… همگی جزیی از مزایای این تجهیزات می باشند.

آشپزخانه های صنعتی امروزی به سوی مدرن شدن پیش رفته اند به طوریکه بخش های مختلف آن مانند: قسمت پخت و پز، شستشو، آماده سازی و… از همدیگر جدا شده اند و هر بخش کار مستقل خود را انجام می دهد. هدف این سبک آشپزخانه ها کسب درآمد می باشد لذا کیفیت و حفظ مشتری با سلایق مختلف از اصل های اساسی در راه اندازی آنهاست.

اولین کاری که باید هنگام راه اندازی و خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی در نظر گرفته شود این است که بدانی هدف این آشپزخانه چه نوع پختی از طبخ را شامل می شود. یعنی هدف طبخ غذاهای سنتی یا فست فودی است. اهمیت این کار در این است که نوع تجهیزات هر آشپزخانه  صنعتی باهم فرق دارد.

 

 نکات مهم خرید تجهیزات آشپزخانه صنعتی

 

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

اندازه و ابعاد فضای آشپزخانه دو عامل بسیار مهم برای شروع کار می باشند. با دانستن شکل هندسی فضا و در نظر گرفتن جای فرضی برای هر وسیله که بطور مرتب و منظم جایگزین شود از خرید وسایل اشتباهی یا حتی غیر ضروری جلوگیری میشود. عملکرد و نحوه نظافت تجهیزات صنعتی نکته ی بسیار مهمی است که قبل از اقدام به خرید لازم است نسبت به آن آگاهی های لازم را داشته باشید.

 

قسمت های مختلف یک آشپزخانه صنعتی

1. بخش آشپزی و طبخ غذا

مهمترین تجهیزات مربوط به این قسمت حساس و خوش مزه می باشد. انواع اجاق گازها، فرها و ….نحوه ی قرارگیری و دسترسی آسان و راحت به وسایل و همچنین میزان امنیت از نکاتی ست که در ا ین فضا باید مورد توجه قرا داشته باشد.

2. مکان قرارگیری یخچال و مواد غذایی

برای حفظ کیفیت و سلامت مواد غذایی لازم است که آنها را در یخچال و فریزر گذاشت یا در قفسه های مناسب انبار و دسته بندی کرد. بنابراین میزان دسترسی راحت برای پرسنل و آشپزها که به صورت روزانه به این قسمت رفت و آمد دارند بسیار حائز اهمیت است.

3. قسمت شستشوی وسایل و ظروف

اهمیت این بخش هم قسمت مهمی از برنامه ی کاریست که باید حتما رعایت شود. شستشو، ضدعفونی کردن ظروف و برخی از مواد غذایی سهم عمده ای از کار را داراست که باید توجه ویژه ای به آن شود.

4. بخش مربوط به تهیه مواد غذایی

آماده سازی اولیه مواد، خورد کردن و تمیز کردن اولیه در این قسمت کاری انجام خواهد شد. لذا این بخش هم مثل دیگر قسمتهای آشپزخانه دارای اهمیت خاص خود است.

5. قسمت سفارش گیری و سرویس دهی به مشتریان

مرحله ی بعدی پس از طبخ و دیزاین غذ مربوط به این قسمت می شود. رعایت نظافت و نحوه ی برخورد با مشتری و تحویل و سرو غذا یکی دیگر از امور بسیار مهم و حساس می باشد که بسیار مورد توجه مشتریان واقع می شود.

 

لیست تجهیزات آشپزخانه صنعتی

 

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

این لیست به دلیل اهمیت بالایی که به منظور کسب و کار می باشد دارای جزییات بسیار مهمی است.  چراکه وسایل این فضا دارای متریالهای خاص و باکیفتی باید باشد تا بتواند جوابگوی وظایف خود باشد. بهداشت، ایمنی، کیفیت، عمر دستگاه ها و … مسایل بسیار حساس و مهمی می باشند چرا که حالتی از سرمایه گذاری هم برای کارهای صنعتی به حساب می آیند.

مواردی مانند : 

تجهیزات آماده سازی، لوازم پخت و سرو غذا، وسایل شستشو و نظافت، تجهیزات فست فودی، تجهیزات نگهداری مواد غذایی، وسایل سلف سرویس، دستگاه های برودتی(سردخانه زیر صفر درجه، بالای صفر درجه، سرد خانه دو مداره)، یخچالهای صنعتی، سیستم  تهویه هوا (هود)، فریزر صنعتی، یخچال کبابی صنعتی، چلیک( ظروف استیل درب دار) حبوبات، قفسه های استیل، میز کار(استیل، صفحات پلیمری یا چوبی)، سکوی نگهداری برنج( استیل، مشبک و دارای ارتفاع کم)،چرخ گوشت صنعتی( دو مدل تسمه ای یا گیر بکسی)، کابینت استیل زمینی و دیواری، ترولی ( میزهای چرخ دار)برای سرویس دهی به مشتریان دارای فر و شعله های گرمکن یا محفظه های شیشه ای در طبقات و اندازه های مختلف و قابل سفارش، ترولی برای حمل ظروف تمیز، پاتیل های خیساندن برنج با دهانه های 60 تا 95 سانتیمتر و اهرم تخلیه برنج خیس شده و چرخ دار، کانتر سرد برای سرو غذا  (مثلا: ترشیجات، سالادها، و… که دارای کندانسورها و کمپرسوهای سرد کننده می باشند)، کانتر گرم دارای سیستم گرمایشی (برای غذاهایی مانند : مرغ، خورشت و..)، کانتر قاشق و چنگال، ظرفشویی صنعتی، سینک صنعتی، سینک لگن جوشی و لگن پرسی، وان شستشو،آبچکان استیل به صورت طبقه ای در ابعاد مختلف و حتی چرخ دار، میز شوت زباله، شبکه ی آبرو استیل( برای پساب زباله ها، روغن ها، کف آب مواد شوینده و…)، چلیک( نگهدارنده) سیخ، سیخ شور، فر ریلی پیتزا( سرعت بیشتر از فر صندوقی خصوصا در فست فودها)، فر صندوقی( قابلیت همزمان پخت چند پیتزا)، دستگاه کباب ترکی رومیزی یا ایستاده، کانتر تاپینگ پیتزا( به منظور آماده سازی پیتزا)، خمیر پهن کن و خمیر گیر، میکسر صنعتی( قابل استفاده برای تهیه انواع سس ها،ادویه ها و…) در ابعاد و حجم های مختلف به صورت عمودی، افقی و چرخان، شوتینگ سیب زمینی( گرم نگه دارنده)، فر کامبی یا رشنال( دستگاهی برای پخت و پز ترکیبی به صورت بخار پز با هوای داغ و یکنواخت)، گریل ذغالی، گریل روغنی، گریل ترکیبی، فر ساندویچی (که دارای انواع سیستم های پخت و امکاناتی مثل: گریل تخت( روغنی)، گریل ذغالی، سرخ کن سیب زمینی و فلافل، محفظه ی نگهدارنده ی سیب زمینی و شعله برنرمی باشد.)، سرخ کن سیب زمینی رومیزی، خلا ل کن ها، اجاق چهار شعله فر دار، اجاق گریل( برای تهیه انواع استیک، مرغ، ماهی و…)، کباب پز ریلی با ظرفیت بالا، دیگ خورشت، دیگ چلو، فر دمکن برنج، تابه گردان، اجاق پاستا پز و… .

 

بررسی چند مورد از لوازم و تجهیزات آشپزخانه صنعتی

 

کباب زن(کوبیده زن) یا سیخ گیر در آشپزخانه صنعتی

 

دستگاه کباب زن صنعتی

 

برای افزایش سرعت عمل در آشپزخانه صنعتی از این میز مخصوص استفاده می کنند. بدین صورت که سیخ ها ابتدا در قسمت پایین میز قرار دارند اما بعد از سیخ گیری آنها را به قسمت بالای میز انتقال می دهند و سپس به منظور قرارگیری روی گریل یا منقل آماده ی کار هستند.

اجاق گاز در آشپزخانه صنعتی

دارای دو مدل دارای فر یا بدون فر هستند که بسته به نوع استفاده و کاربرد آن در آشپزخانه صنعتی هر کدام قابل استفاده هستند.

هود صنعتی در آشپزخانه صنعتی

این نوع از هودها دارای مکش بسیار قدرتمندی هستند که در قسمت پخت و پز به منظور انتقال بو و حرارت غذا به بیرون قابل استفاده می باشند.

یخچال ویترینی در آشپزخانه صنعتی

نوعی یخچال با جداره های شیشه ای که محتویات داخل آن قابل دیدن می باشد.

گرماخانه در آشپزخانه صنعتی

برای گرم نگه داشتن غذا این مدل از یخچال بسیار کارایی بالایی دارد.

ظروف شیفتینگ دیش در آشپزخانه صنعتی

ظروفی برای سرو غذاهای دریایی فرنگی و… و همچنین برای گرم نگه داشتن غذا که در طرح ها و شکل ها و اندازه های مختلف قابل استفاده می باشند.

ترولی در آشپزخانه صنعتی

نوعی چرخ دستی به منظور حمل و نقل ظرف غذا، سرو بر روی میز مشتریان یا حتی حمل ظروف کثیف به آشپزخانه برای شستشو و نظافت.

کباب پز تابشی در آشپزخانه صنعتی

برای پخت کباب بدون دود و بوی این نوع کباب پز کا را شما را به خوبی و راحتی انجام خواهد داد.

تابه گردان(سرخ کن) در آشپزخانه صنعتی

همان طور که از نامش پیداست به منظور سرخ کردن مواد غذایی از این تابه استفاده می شود و مزیت بالای آن این است که قطعات آن براحتی قابلیت جدا شدن و شستشو را دارا هستند.

انواع سردخانه در آشپزخانه صنعتی

سردخانه زیر صفر برای منجمد کردن مواد غذایی، سردخانه بالای صفر برای نگهداری مواد غذایی و امکان مصرف مواد غذایی تا دو هفته و سردخانه دومداره که قابلیت هردو سردخانه را دارد.

 

تجهیزات آشپزخانه صنعتی

 

اهداف طراحی تجهیزات آشپزخانه صنعتی

آشپزخانه صنعتی به دلیل نوع کاربرد گسترده ای که دارد نیاز به تجهیزات پیشرفته و کارآمد دارد تا به اهداف خود که شامل سه مورد زیر می باشد برسد.

  • ایمنی کامل و لازم
  • بالا بردن سطح کیفیت و تنوع در طبخ
  • سرعت و کاربری بالا در چرخه پخت و پز

 

مزایای استفاده از تجهیزات آشپزخانه صنعتی

با استفاده از این تهیزات پرکاربد مزایای زیررا خواهیم داشت.

  • ضایعات کم مواد غذایی
  • چند برابر شدن پخت
  • کیفیت بالای بهداشت
  • کیفیت بالای طبخ
  • صرفه جویی در انرژی
  • و…

کلام پایانی

تجهیز کردن یک آشپزخانه چه به صورت خانگی چه به صورت صنعتی دارای اصولی ست که در صورت رعایت آن مزایای زیادی را شامل می شود. با شناخت مناسب از نوع نیاز و بودجه خود و همچنین آگاهی از انواع برندها و کیفیت آنها  براحتی می توانین به منظور خود که همان خرید تجهیزات آشپزخانه با کیفیت و عملکرد مناسب است برسیم.

 

 


پایان مطلب


 

 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید