روم چیست 1

پنتری روم (Pantry Room) چیست؟

پنتری روم محلی است برای نگهداری و ذخیره سازی مواد خوراکی فاسد نشدنی و همچنین برخی از انواع تجهیزات آشپزخانه. این محل می تواند اتاق کوچک، کمد و یا حتی کابینتی در نزدیکی آشپزخانه یا در داخل خود آشپزخانه در ابعاد متفاوت باشد. جالب است بدانیم که در گذشته اتاقکی هایی برای ذخیره کردن نان در نظر می گرفتند و پنتری در واقع کلمه قدیمی فرانسوی برای نان(pan ) بوده است. و در کشورهای آمریکایی و اروپایی هم مواد خوراکی مانند: نان، کیک، بیکن، حبوبات، کنسروها و… در فضایی تاریک و سرد نگهداری و ذخیره می کردند.

پنتری روم چیست؟

دغدغه نگهداری از مواد غذایی از سالیان پیش در ذهن انسان ها بوده بنابراین قدمت و سابقه پنتری روم به همان دوران بر می گردد گرچه در آن زمان ها چنین نامی برای این فضا در نظر نداشتند اما پنتری روم در واقع همان فضایی است که در قدیم الایام هم برای نگهداری و ذخیره مواد غذایی مد نظر گرفته می شده.

پنتری روم

مثلا: در خانه های قدیمی با معماری های تاریخی و زیبا در شهر های یزد و کاشان فضاهایی به نام سردآب خانه بوده که در قسمت زیر زمین خانه های تاریخی قدیمی برای این امر ساخته می شده.

هدف اصلی ساخت پنتی روم دسترسی راحت و سریع به مواد و سایل لازم مورد نیاز می باشد.

انواع پنتری روم

پنتری روم

در طراحی های مدرن امروزی در دکوراسیون های داخلی به منظور زیبا سازی چیدمان آشپزخانه و راحتی افراد بسته به موقعیت و ابعاد آشپزخانه از انواع پنتری روم که دارای دو حالت زیر می باشد استفاده می شود.

پنتری کابینت

پنتری روم کابینت

چنانچه فضایی جدا و مستقل برای پنتری در دسترس نباشد کابینتهایی با قفسه بندی های مورد نظر بدین منظور طراحی و تعبیه می شوند تا بتوان خوار و بار و ادویه ها و دیگر خوراکی های فاسد نشدنی که نیازی به یخچال ندارند را در آن کابینت ها نگهداری کرد. کابینت پنتری می تواند در کناره های یخچال که به دلیل فضا و حجم کوچک کاربردی برای کابینت های اصلی با فضای زیاد ندارد ساخته شود.

پنتری روم

پنتری روم

طراحی فضایی در آشپزخانه یا نزدیک آشپزخانه همراه با قفسه بندی های لازم و حتی شلف دیواری برای ذخیره سازی، دسترسی راحت و همچنین منظم کردن مواد غذایی کاریست خلاقانه و بسیار کاربردی. پنتری روم مکانیست که می توان با قدم نهادن در آن آنچه از مواد خوراکی لازم دارید انتخاب کنید و بردارید.

به طور کلی آنچه می توان در پنتری روم و کابینت پنتری  نگهداری کرد شامل انواع مواد غذایی مانند: کنسرو ها، ترشی، ادویه جات، حبوبات، چای، قهوه و… حتی برخی از انواع تجهیزات آشپزخانه مانند: چای ساز، قهوه ساز، میکسر و غذاساز، ماکرو ویو و…  و حتی فضایی برای نگهداری انواع نوشیدنی ها و ملزوماتی مانند لیوان و پارچ و بطری و… تا از شلوغی فضای آشپزخانه کم کرده و بدین گونه هم آشپزخانه ای کاربردی داشت و هم شیک و جذاب.

پنتری روم

نکته

تفاوت مهم بین کابینت پنتری و پنتری روم در محل قرارگیری این دو فضا می باشد. چراکه همان گونه که متوجه شدید پنتری روم اتاقی برای نگهداری مواد خوراکیست و کابینت پنتری فضایی( گنجه ای) درون خود آشپزخانه و بخشی از کابینت ها که در اکثر مواقع کنار گاز یا یخچال درقرار می گیرد البته  طراحان و سازندگان کابیت ها گاها گوشه های آشپزخانه را هم که قابلیت نصب کابینت در ابعاد استاندارد را ندارند با قفسه بندی های مناسب برای پنتری در نظر می گیرند تا به اصطلاح از پرتی فضا بهترین استفاده را کرده باشند.

نکات مهم در طراحی پنتری روم

پنتری روم

  •  حتما ابعاد آشپزخانه خود را مد نظر بگیرید. ایده: اگر فضای آشپزخانه این امکان را به شما می دهد حتما یک  صندلی ( جایگاه) شاه نشین برای خود در نظر بگیرید نوشیدن یک فنجان چای یا قهوه در کنار خواندن کتاب مورد علاقه تان یا گوش دادن به یک موزیک دلنشین در زمانی که منتظر پخت برخی غذاها هستید حس و حالی وصف نشدنیست. از آن غافل نشوید! در صورت محدودیت فضا حتی می توان پنتری را در ابعاد کوچکی به اندازه زیر پله هم ساخت و از مزایای عالی آن بهره برد.

پنتری روم کوچک

  • برای راحتی دسترسی به طبقات خیلی بلند و سبدهای نظم دهنده که در ارتفاع بالاتری هستند از نردبان های شیب دار کمک بگیرید.
  •  نور مناسب لازمه یک پنتری روم است پس حتما آن را در نظر داشته باشید( انواع لوستر و چراغ های مناسب این فضا) و نکته اینکه برای استفاده از وسایل برقی پریز برق را فراموش نکنید. اگر فضای پنتری روم شما دارای پنجره هم باشد که دیگر محشر می شود.

طراحی پنتری روم

  •  به سبک آشپزخانه (مدرن و نئوکلاسیک) و رنگ و دیزاین آن توجه کنید تا هارمونی زیبایی در طراحی این فضا داشته باشید. پنتری روم مدرن و پنتری روم نئوکلاسیک هر کدام دلربایی خاص خود را داراست.
  • بسته به سلیقه خود از گزینه مخفی بودن یا در دید بودن پنتری بهره ببرید( درب های پوشیده یا مات یا بدون درب بودن ).استفاده از درب های شیشه ای یا تخته سیاه و… گزینه هایی ایده آل و خلاقانه برای این کار است.

طراحی پنتری روم

  •  به منظور راحتی سریع و آسان به مواد غذایی حتما به قفسه بندی و سایز و ارتفاع  و عمق مناسب آنها توجه کنید. حتی می توانید برای شیک و خاص بودن فضا برخی از مواد غذایی  ضروری تر خود را در سبد حصیری بچینید تا زمان نیاز به آن دسترسی راحت تری داشته باشید.

پنتری روم

  •  برای زیبا و جذابتر بودن پنتری بهتر است از ظروف یک شکل و هماهنگ باهم استفاده کنید و ادویه ها و حبوبات خود را در ظروف تر جیحا شیشه ای و منظم بریزید. حتی برای نظم و راحتی بیشتر روی ادویه هایتان را برچسب اسم بزنید. ظروف با رنگ های شاد روی قفسه ها و شلف های چوبی بسیار دلبرانه در محیط خود را نشان خواهد داد.
  • برای نظم بیشتر پنتری از سبدهای سوپر مارکتی حتما کمک بگیرید این سبدهای سوپر مارکتی در ابعاد و سایزهای مختلف با قابلیت های متنوع به منظور قرارگیری انواع شیشه های ادویه، حبوبات، انواع سس ها و دسته بندی انواع خوراکی جات و حتی سبدهای سوپر مارکتی محل قرار گیری انواع ماهیتابه، قابلمه و درب های آن ساخته شده اند و راندمان آشپزی را برای افراد خصوصا خانم های خانه دار بسیار راحت و کاربردی کرده اند.

مزایای پنتری روم

پنتری روم

1. مرتب و منظم بودن آشپزخانه

2. دسترسی آسان به مواد غذایی

3. استفاده بهینه از فضاهای کوچک و پرت و بلا استفاده

4. قرارگیری منظم مواد خوراکی در یک مکان مشخص

5. نگهداری و ذخیری مواد غذایی با حجم بیشتر

6. مشخص بودن مواد غذایی و آمارگیری از اتمام مواد و میزان و مقدار آنها

7. جلوگیری از نفوذ حشرات و سوسک

8. جلوگیری از تغییر طعم و بوی مواد غذایی و خوراکی به دلیل جداسازی آنها و دور بودن از گرمای زمان پخت و پز در آشپزخانه

عمق و ابعاد پنتری روم

اصولا ابعاد 150*150به شکل یو(u) را برای پنتری روم در نظر می گیرند.

 

هزینه طراحی و ساخت پنتری آشپزخانه

پنتری روم

عوامل بسیاری برای برآرود هزینه پنتری در نظر گرفته می شود که مهم ترین آنها متراژ و ابعاد آن می باشد. جنس متریال مورد نظر دومین گزینه مهمی است که در طراحی و هزینه پنتری مورد توجه قرار می گیرد. ابعاد، نوع و جنس قفسه ها، درب و بدنه می تواند از شیشه، چوب یا فلز باشد که قطعا هزینه ساختی متفاوت دارند. انواع یراق آلات و رنگ آمیزی بدنه یا نمای کار فاکتور مهم دیگریست که تاثیر بسزایی در هزینه ساخت و طراحی پنتری دارد. ناگفته نماند که ایرانی یا خارجی بودن متریال هم تاثیرات بسزایی در این برآورد دارد. رنگ اتاق یا کابینت ها و شلف های دیواری، اجرت طراحی، ساخت و اجرا و دیگر ملزوماتی که در صورت نیاز بخواهید در پنتری خود داشته باشید( اکسسوری های تزیینی مثل تابلو، گلدان، لامپ های ال ای دی و…) و یا حتی وسایلی مانند انواع سبد حصیری برای نظم دهی بهتر مواد غذایی همگی هزینه نهایی را تحت الشعاع قرار می دهد.

کلام آخر

با توجه به اینکه ساخت پنتری امروزه به یکی از المان های جذاب خانه های مدرن و لوکس امروزی تبدیل شده است امیدواریم که شما عزیزان را با خواندن این مقاله به آنچه درباره پنتری نیاز به دانستن آن داشتید به خوبی آشنا کرده باشیم.

 


پایان مطلب


 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید