تراس شیشه ای چه خصوصیاتی دارد و برای چه ساختمان‌هایی مناسب است؟

تراس شیشه‌ای که برای پوشش دهی فضای تراس یا بالکن‌های ساختمان نصب و راه اندازی می‌شود، در واقع شیوه نوین نماسازی است که انواع و اقسام مختلفی دارد. در این سازه‌ها از ریل‌های بزرگ و بسیار محکم که در کف یا سقف ساختمان نصب می‌شوند به عنوان نگهدارنده شیشه‌های سکوریت استفاده می‌شود. همین یراق آلات و نگهدارنده‌ها امکان جابه‌جا کردن آسان و استفاده بهینه از فضا را به کاربر می‌دهد. در این مطلب بررسی می‌کنیم تراس شیشه‌ای چه خصوصیاتی دارد و استفاده از آن برای کدام ساختمان‌ها بهتر است.

 

مهمترین ویژگی‌های تراس شیشه کدام است؟

تراس شیشه‌ای فضای خانه را یکنواخت و زیبا می‌کند و می‌توان از آن در تمام اوقات شبانه روز و فصول مختلف سال استفاده کرد. سیستم عایق بندی و درزگیرهای ویژه تراس شیشه‌ای مانع از عبور گردو غبار، حرارت و صدا می‌شود که به ایجاد فضایی پاکیزه، آرام و کاهش مصرف حامل‌های انرژی کمک می‌کند. این شیشه‌ها را به راحتی می‌توان پاکسازی کرد و فرد برای تمیز کردن آن نباید در محیط ‌های تنگ و خطرناک آویزان شود، با جابه‌جا کردن شیشه می‌توان همه قسمت‌های آن را به راحتی تمیز کرد.

تراس شیشه‌ای نسبت به بالکن‌های سنتی مزایای بسیاری دارد، از جمله اینکه بالکن را از حالت یک فضای عمومی مشاع خارج کرده کرده به آن مشخصات یک فضای داخلی با حریم خصوصی بالا را می‌دهد. ایمنی تراس‌های شیشه‌ای بسیار زیاد است و در برابر باد و طوفان، بارش برف و تکرگ و حتی ضربات متعدد به راحتی مقاومت می‌کند، نفوذ به آن برای سارقان هم بسیار سخت است.

می‌توان از شیشه سکوریت رفلکس برای تراس شیشه‌ای استفاده کرد تا فضای داخلی آپارتمان به هیچ عنوان دیده نشده ولی بتوان از داخل خارج ساختمان را به راحتی مشاهده کرد. تراس شیشه‌ای نمای شهری ساختمان‌های کشور را به شکل زیبایی تغییر داده و امروزه در محله‌های مختلف شهری استان‌های مختلف دیده می‌شود.

انعطاف پذیری تراس شیشه‌ای بسیار زیاد است و می‌توان از آن برای پوشش بالکن‌های بیضی و حتی گرد هم استفاده کرد. به زبان ساده‌تر ساخت تراس شیشه‌ای با اشکال متفاوت مستطیل، مربع، دایره، قوس‌دار و دارای زوایای مختلف امکان پذیر بوده و دست شما را برای نصب و راه اندازی در هر ساختمانی باز می‌گذارد. فقط باید توجه داشته باشید از نوع فریم دار یا فریم لس تراس شیشه‌ای به شکل درست استفاده کنید و اگر به دنبال تراس‌های دارای فریم می‌روید حتما از جنس آلومینیوم استفاده کنید که استحکام بالایی داشته و انعطاف پذیر است.

 

از تراس شیشه‌ای برای چه ساختمان‌هایی استفاده می‌کنند؟

 از تراس شیشه‌ای در پنت هاوس ساختمان‌های بلند مرتبه برای دسترسی به بهترین منظره از فضای بیرونی ساختمان استفاده می‌شود. همچنین در خانه‌های آپارتمانی به استفاده بهینه از فضای داخلی کمک بسیاری می‌کند. از شیشه اسلایدی می‌توان برای ساخت پارتیشن دفاتر تجاری و خانه‌ها هم استفاده کرد. استفاده از این سیستم در بسیاری موارد مثل استخر، سالن‌های ورزشی، بانک، مهد کودک، بیمارستان، فروشگاه‌ها و نمایشگاه‌ها هم متداول است.

نمای بسیاری از هتل‌ها به ویژه در مناطق خوش منظره شمال، جنوب و جزایر زیبای کشور هم با شیشه اسلایدی ساخته شده که به ساختن خاطره‌های زیبا از آن مناطق کمک می‌کند.

تنوع مدل‌ها و طرح‌های تراس شیشه‌ای به طراح ساختمان اجازه می‌دهد از آن در انواع منازل مسکونی، ساختمان‌های تجاری و هر سازه دیگری استفاده کند. به زبان ساده‌تر در هر ساختمانی بدون توجه به متراژ، کاربری، فضا و مصالح ساختمانی بکار رفته می‌توان از تراس شیشه‌ای استفاده کرد. دست طراح برای استفاده از این ابزار باز است فقط باید شناخت خوبی از انواع و اقسام تراس شیشه‌ای داشته باشد و بسته به نیاز خود بهترین را برای سازه منتخب بکار گیرد. فقط توجه داشته باشید که ضخامت شیشه باید متناسب با کاربری باشد و یراق آلات و ابزارهایی که برای ساخت بکار گرفته می‌شود هم باید توان تحمل بار و فشار سازه، شیشه و جابه‌جایی را داشته باشند.

این کار یک تخصص است و تنها افراد متخصص می‌توانند تشخیص دهند که چه نوع شیشه و تراسی برای یک پروژه مناسب هستند. حتی اندازه‌های دقیق هم باید توسط کارشناس خبره گرفته شود، چراکه بعد از ساخت به هیچ عنوان نمی‌توان شیشه سکوریت را مجدد برش داد، چون به راحتی در اثر بکارگیری ابزارهای برش به هزاران تکه کوچک یا گرد مانند تقسیم می‌شود.

 

تراس شیشه ای

آیا تراس شیشه‌ای سنگین است و به پی ساختمان فشار وارد می‌کند؟

بسیاری افراد به ویژه آن‌ها که در حال بازسازی ساختمان هستند، خیلی تمایل دارند از تراش شیشه‌ای استفاده کنند اما نگران این هستند که وزن شیشه و یراق آلات زیاد باشد و فشار زیادی را به سازه وارد کند. اگر مشغول ساخت یک ساختمان تازه هستید که حتما باید وزن تراس شیشه‌ای را در پی ریزی ساختمان در نظر داشته باشید و برای آن‌ها که در حال بازسازی ساختمان هستند باید یادآوری کنیم که تراس شیشه‌ای روی بار وارده بر سطح تاثیر آشکار دارد که در محاسبات طراح باید مورد توجه قرار بگیرد.

هر چه وزن شیشه تراس انتخابی افزایش پیدا کند بار وارده بیشتر شده و برای حفظ و نگهداری آن باید برنامه دقیق‌تری ریخته شود. پس از مشخص شدن نوع شیشه تراس، محاسبه وزن دقیق آن کار چندان دشواری نیست و با یک حساب و کتاب ساده می‌توان با دقت بالا آن را مشخص کرد.

اگر ضخامت شیشه‌ها کاهش پیدا کند به میزان چشمگیری بار وارده به ساختمان کاهش پیدا می‌کند. شیشه‌های با ضخامت ۸ میلیمتر که استاندارد هستند کمترین بار را به سازه وارد می‌کند. وزن کمتر شیشه باعث کاهش استهلاک شده طول عمر اتصالات، یراق آلات و بخش‌های مختلف تراس شیشه‌ای را هم به میزان قابل توجهی افزایش می‌دهد.

باز و بسته کردن این شیشه‌ها هم راحت‌تر بوده و افراد مسن یا کودکان هم به راحتی می‌توانند آن را جابه‌جا کنند. انتخاب ضخامت مناسب از عهده هر شخصی بر نمی‌آید و تنها طراح ساختمان، نصاب حرفه‌ای شیشه تراس و مهندس معمار صلاحیت این کار را دارد. به هیچ عنوان شخصا برای چنین چیزی تصمیم گیری نکنید، چرا که اگر انتخاب مناسبی نداشته باشید علاوه بر اینکه به سازه ساختمان فشار وارد می‌شود امکان شکستن شیشه‌ها به دلیل ناتوانی در تحمل فشار هم وجود دارد. نوع تراس شیشه‌ای بکار گرفته شده در حیات خلوت، آلاچیق و منازل با دفاتر، اماکن تجاری و اداری یکسان نیست. انتخاب شیشه بالکن ریلی تاشو یا ثابت هم روی روند کار تاثیر بسیاری دارد.

 


پایان مطلب


 

 مطالب پیشنهادی مرتبط با این مطلب 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید