طراحی بالکن به سبک مدرن و سنتی

با طراحی بالکن می توانیم کاربری مناسبتری از فضای بالکن داشته باشیم. با تبدیل بالکن در واقع یک استفاده بهینه از این قسمت خواهیم داشت. مثلا تبدیل بالکن به اتاق کار یا تبدیل بالکن به آشپزخانه و یا حتی تبدیل بالکن به اتاق بازی کودک یا تبدیل بالکن به لاندری روم و … .

در ادامه مطلب، در خصوص طراحی و چیدمان بالکن، انواع حالت های ممکن جهت استفاده بهینه و تبدیل بالکن به موارد مختلف را بررسی خواهیم کرد. این موارد شامل :

  • تبدیل بالکن به (مطبخ) آشپزخانه
  • تبدیل بالکن به گلخانه
  • تبدیل بالکن به اتاق کار
  • تبدیل بالکن به اتاق بازی کودک
  • تبدیل بالکن به لاندری روم
  • تبدیل بالکن به انباری

چرا نیاز به طراحی بالکن داریم؟

با تغییر سبک زندگی حیاط جای خود را به بالکن داده است. با کمی خلاقیت می توانیم یک فضای دلنشین در بالکن داشته باشیم. کافی است کمی خلاقیت، چاشنی طراحی و چیدمان بالکن کنیم. در حال حاضر طراحان به طراحی بالکن اهمیت زیادی می دهند و تاکید می کنند که از فضای بالکن به خوبی استفاده شود. طوریکه با چیدمان صحیح بالکن در تمام فصول سال بتوان از آن بهره برد.

در این مطلب ایده های متفاوت و جالبی برای طراحی بالکن خدمت شما عزیزان ارائه شده است.

ابتدا تعریف مختصری ازبالکن برای شما عزیزان ارائه میدهیم و شما را با این فضا و کارکرد های آن آشنا می کنیم.

تعریف بالکن

بالکن ؛ یکی از محیط هایی است که میتوانیم فارغ ازهیاهوی روزانه وسردرگمی های روزمره زندگیمان به فضایی زیبا که با ذوق وسلیقه ی خود آراسته ایم برای لحظاتی به رویای شیرینی که در ذهن مرور می کنیم لبخند بزنیم و از فضای آن لذت ببریم.

بالکن به فضایی اتلاق می شود که از یک تا سه طرف دارای دید (ویو) باشد و فضای جلوی آپارتمان قابل رویت باشد و به عبارت دیگر بخشی از نمای ساختمان بیرون زدگی دارد و کاملا قابل مشاهده است.

فرق بالکن و تراس

بسیاری تعریف یکسان برای بالکن و تراس درنظر می گیرند. در صورتی که هر یک از این دو کلمه را دو فضای متفاوت از یکدیگرمی توانیم تعریف کنیم که شاید کاربردهای یکسانی داشته باشند. در معماری ایرانی تراس یا همان بهارخواب به قسمتی از آپارتمان گفته میشود که مسقف نیست و به حیاط یا فضای بیرون مشرف باشد و میتوان از اکسسوری های متفاوتی برای چیدمان و پذیرایی از میهمان خود فضای دل انگیزی را فراهم کرد. تراس جز مساحت ساختمان محسوب نمی شود .

در صورتی که بالکن مسقف است و از یک تا سه طرف باز است و می توان منظره ی بیرونی را مشاهده کرد. اکسسوری های زیبایی را می توان برای چیدمان بالکن منزلتان استفاده کنید. در رابطه با محاسبه متراژ آپارتمان باید گفت که جز مساحت و متراژ محاسبه می شود.

برای اینکه یک بالکن زیبا و دلنشین و کارآمد داشته باشیم به چند نکته برای چیدمان بالکن باید توجه کنیم :

1- طراحی و چیدمان بالکن متفاوت 

از چندین طرح و اکسسوری متفاوت می توانیم برای زیباتر کردن بالکن استفاده کنیم. به طور مثال کفپوش چوبی ضد آب، کفپوش سرامیک، انواع دیوارپوش ضد آب (چوبی، کاغذ دیواری، و استفاده از رنگ های متنوع و زیبا.) نیمکت های چوبی و حصیری، سبد حصیری و یا آلومینیوم و…، لوستر و ریسه های رنگی و انواع کوسن مبل و قالیچه وهمچنین از شومینه های کوچک که در قالب یک حجمی کوچک طراحی شده است نیز میتوان استفاده کرد.

طراحی و چیدمان بالکن

2- انتخاب اکسسوری مناسب در چیدمان بالکن

می توانیم با توجه به نوع استفاده ای که میخواهیم از فضای خود داشته باشیم از لوازم متفاوتی برای چیدمان بالکن استفاده کنیم.

همگی می دانید که برای طراحی و چیدمان و در کل فضاسازی یک محیط باید ابتدای امرابعاد و اندازه فضا را در نظر بگیریم؛ سپس باتوجه به نوع استفاده ای که میخواهیم از فضا داشته باشیم اکسسوری مورد نظرمان را انتخاب کنیم.

اکسسوری مورد نیاز میتواند یک میز و دو عدد صندلی دونفره باشد یا کوسن برای نشستن و یا یک صندلی شبیه به باکس و … .

مطلب پیشنهادی : به کار بردن لوازم دکوری در چیدمان منزل

طراحی فضای بالکن

3- استفاده از کنج بالکن 

برای یک فضاسازی مناسب می توانیم از یک نیمکت ال شکل برای چیدمان بالکن استفاده کنیم. وحتی چند شلف یا همان قفسه به دیوار بالکن وصل کنیم و در اوقات استراحت کتاب مورد علاقه خود را بخوانیم و از روز خود لذت بیشتری ببریم. واز یک میز تاشوی کوچک برای قرار دادن کتاب و ماگ پراز قهوه انتخاب کنیم. برخی از دوستانی که به هنر نقاشی علاقه مند هستند می توانند سه پایه و بوم و باکس قلمو و رنگهای خود را قرار دهند و کار منحصر به فرد خود را خلق کنند.

میز و صندلی تاشو بالکن

4- استفاده از گلدان (فلاور باکس) در بالکن 

توصیه می شود حتی در بالکن های کوچک هم از گل و گیاه برای تزیین بالکن کمک بگیرید و حس و حال خوب طبیعت را به خانواده تان هدیه دهید.

برای تزیین بالکن با گلدان، روشهای مختلفی با توجه به فضای بالکن وجود دارد. به عنوان مثال شلف های دیواری (قفسه های دیواری)، استندهای گلدان چوبی و فلزی، گلدان های نرده ای، گلدان های آویز، گلدان های دیواری.

اگر بالکن بزرگی دارید فلاور باکس انتخاب مناسبی است.

البته حتما توجه داشته باشه که از گیاهانی که مخصوص آپارتمان هستند برای دیزاین بالکن خود استفاده کنید تا بتوانید چهار فصلی سبز را همواره داشته باشید.

فلاورباکس برای بالکن

5- استفاده از تاب و ننو در چیدمان بالکن 

یکی از ایده های جذاب در طراحی و دیزاین بالکن نصب تاب ریلکسی ( تاب راحتی ) است که کمک زیادی به کاهش استرس می کند. وسیله دیگری که به کاهش استرس کمک می کند ننو است. قرار دادن ننو در بالکن هم می تواند انتخاب متفاوت و جالبی برای رفع خستگی باشد.

اگرجنس تاب حصیری باشد فضای روستیک یا روستایی را برای شما القا می کند و ننو هم حس و حال جنگل و دریا که به درختی نصب شده را به شما می دهد.

مطلب پیشنهادی : ۱۰ ایده جالب چیدمان و دکوراسیون اتاق کودک

تاب بالکنی

6- استفاده از پوشش مناسب منظره (ویو) در طراحی بالکن 

با توجه به گسترش آپارتمان سازی و برای حفظ حریم شخصی در بعضی مواقع ناچار به پوشاندن بالکن هستیم.

برای پوشاندن بالکن می توانیم از یک سری کرکره هایی که به صورت افقی هستند و به صورت یک تیکه یا پنجره ای کار شده اند، استفاده کرد. یکی از راه های کم هزینه نصب  پارچه های تزیینی، پرده های حصیری است.

یک ایده دیگر پوشاندن بالکن استفاده از نرده های فلزی عمودی پوشیده شده از گل و گیاه رونده است. اگر علاقه ای به پرورش گیاه ندارید از گیاهان مصنوعی هم میتوانید کمک بگیرید.

برای کسانی که علاقمند به حفظ محیط زیست هستند علاوه بر پرده و پاراوان حصیری، پرده های بامبو متحرک نیز میتواند برای پوشاندن بالکن به کار رود و یک بالکن با دیزاین متفاوت خلق کرد.

علاوه بر اینها توریهای ضد آب، نرده های چوبی افقی، گلدانهای بزرگ با گیاهان بوته ای بلند، شیدهای نورگیر نیز روشهای دیگری در پوشاندن بالکن هستند.

کرکره بالکن

7 ترفند ساده برای تبدیل بالکن خانه به کاربری های ضروری

1- تبدیل بالکن به مطبخ (آشپزخانه)

به علت کوچک شدن متراژ و فضای آپارتمان ها و تعریف نشدن فضایی به عنوان مطبخ برای راحت شدن آشپزی و کارهای این چنینی، برخی از اینکه هنگام آشپزی بوی غذا در آپارتمان آنها باقی بماند بسیار حساس هستند و به این خاطر بالکن را به مطبخی کوچک تغییر داده اند.

شاید تبدیل بالکن به مطبخ (آشپزخانه) کمی عجیب به نظر برسد اما این تغییر مزایای زیادی دارد.

از مزایای تبدیل بالکن به آشپزخانه علاوه بر داشتن تهویه مناسب  نظم دهی بیشتر منزلتان، افزایش فضای نشیمن است. همچنین یک بالکن با دکوراسیون متفاوت  و کاربردی خواهید داشت.

اگر بالکن بزرگی دارید می توانید میز نهار خوری را به بالکن انتقال دهید و با یک چیدمان مناسب و زیبا فضای بالکن را دلنشین تر کنید.

در تبدیل بالکن به مطبخ بهتر است یک سری نکات رعایت شود. از جمله کف بالکن از سرامیک یا سنگ پوشیده شود. کابینت انتخابی باید محکم و بادوام باشد. نصب پرده های مناسب برای پوشاندن بالکن.

مطبخ در بالکن

2. تبدیل بالکن به اتاق کار

یکی از راه های استفاده بهینه از فضای بالکن ، تبدیل بالکن به اتاق کار است. اگر فضای بالکن شما خیلی کوچک است ، در دیزاین بالکن حتما از شلف های دیواری برای قرار دادن وسایلتان استفاده کنید . با توجه به اندازه بالکن مبلمان اداری مناسب تهیه کنید.

نصب سبدهای حصیری به دیوار به عنوان گلدان، نظم دهی اتاق کار با سبدهای حصیری از جمله مواردی است که می توانید در دکوراسیون اتاق کارتان در نظر بگیرید.

تبدیل بالکن به اتاق کار

یک نکته مهم در تبدیل بالکن به اتاق کار پوشاندن آن است. برای داشتن یک اتاق کار دنج در بالکن از پنجره های بزرگ مربع شکل کمک بگیرید تا نور بیشتری وارد بالکن شود و با نصب پرده های مناسب یک اتاق کار زیبا داشته باشید . در بالکن کوچک با انتخاب رنگهای روشن محیط را بزرگ تر کنید.

3. تبدیل بالکن به انباری

بالکن انباری خانه نیست. اما با  توجه به زندگی شهری و آپارتمانهای کوچک ، بعضی مواقع ناگزیر به استفاده از بالکن برای قرار دادن وسایل اضافه هستیم. با کمی خلاقیت میتوانیم از آشفتگی بالکن جلوگیری کنیم.

از سبدهای حصیری که قابل بازگشت به طبیعت هستند برای مرتب کردن وسایلتان کمک بگیرید. این سبدها برای قرار دادن کتاب، مجله، اسباب بازی، لباس، کیف و کفش و … کاملا مناسب هستند. با این کار کلی از لوازمی که نیاز ندارید را به شکل زیبایی مرتب کرده اید.

شلف های دیواری و قفسه های دیواری ناجی خانه های کوچک هستند و در عین حال شیک و زیبا. شلف دیواری در بالکن، برای نگهداری سبدهای حصیری  پر از وسیله کاربردی است. میتوانید برای زیباسازی بالکن  یک سری از لوازم مثل عروسکها و یا مجسمه ها را به جای قراردادن در سبدهای حصیری، در شلفهای دیواری بگذارید.

نیمکت ال شکل مناسب بالکنهای کوچک است و چه بهتر نیمکتی انتخاب کنید که کشو یا قفسه داشته باشد.

تبدیل بالکن به انباری

در گوشه ای از بالکن از استندهای فلزی یا چوبی برای نگهداری شیشه های ترشی ، آبغوره، حبوبات و … استفاده کنید.

4. تبدیل بالکن به اتاق بازی کودک

اگر منزل کوچکی دارید و یا می خواهید محل بازی کودک از اتاق خوابش جدا باشد، میتوانید بالکن را به اتاق کودک تبدیل کنید.

نکته مهم در تبدیل بالکن به اتاق کودک تامین امنیت کودکتان است، باید بالکن را بپوشانید . برای انتخاب نحوه پوشش بالکن با یک متخصص مشورت کنید.

دیوار های بالکن را با رنگها ی روشن و شاد رنگ آمیزی کنید. کف بالکن را میتوانید با کفپوشهای فوم نرم، چمن مصنوعی و یا فرش پر کنید.

تبدیل بالکن به اتاق کودک

بچه ها عاشق نقاشی کردن هستند. در بالکن یک تخته سیاه و یا وایت برد قرار دهید و اگر بالکن کوچک است قسمتی از دیوار را با چند تکه کاغذ بپوشانید و یک دیوار نقاشی درست کنید.

شلف های دیواری برای نگهداری اسباب بازی و یا کتاب مناسب است. شلف های دیواری چوبی گرمی طبیعت را نیز به همراه دارند. چادر بازی در بالکن یکی از وسایلی است که فضای مناسبی برای بازی فراهم می کند.

5- تبدیل بالکن به گلخانه

یکی دیگر از راهکارهای مناسب برای استفاده بهینه از فضای بالکن، تبدیل بالکن به گلخانه، برای پرورش گیاهان آپارتمانی است. وجود گیاهان و گلهای زینتی و آپارتمانی در منزل، تاثیر بسیار زیادی بر روحیه و آسایش فکری ما دارد. با در نظر گرفتن معیارهایی از نظر نحوه نگهداری این گیاهان و پوشاندن جلوی بالکن با شیشه های کشویی و همچنین اصول نگهداری این گیاهان از نظر دمای محیط بالکن و شرایط نگهداری، میتوان بالکن منزل خود را به خوبی تبدیل به گلخانه کرد.

میتوان از استند گل و گیاه برای نگهداری و قرار گرفتن گلدان ها و گل ها در فضای بهتری استفاده کرد.

6- تبدیل بالکن به لاندری روم

امروزه با کوچکتر شدن فضاهای مسکونی خیلی از طراحان معماری متدهای تازه و جدیدی برای بهبود طراحی و فضاسازی در پیش رو گرفته اند. همان طور که اطلاع دارید عرصه بندی درمعماری طراحی داخلی بسیار حائز اهمیت می باشد. فضای لاندی روم نیز از فضاهایی است که در معماری امروز مورد توجه بیشتری قرار گرفته است.

حالا اول بریم ببینیم لاندری روم به چه فضایی گفته میشود؟! لاندری روم یا همان رختشویی خانه قدیم است، که معمولا نزدیک به حمام قرار میگیرد بدلیل اینکه راحتتر لباس های کثیف در این مکان قرار بگیرد. لاندری روم فضایی است  که لباس شویی، خشک شویی، اتو و رخت آویز و مواد شوینده و سبدهای لباس ها قرار میگیرد و لباس ها در این فضا به راحتی خشک میشوند. البته برای خانه های کوچک پیشنهاد تبدیل بالکن به لاندری روم که فضای کافی ندارند، مناسب است. در واقع با قرار دادن لباسشویی در بالکن  فضای بیشتری در آشپزخانه ایجاد میشود.

در تبدیل بالکن به لاندری روم برای اینکه این فضا بزرگ تربه نظر برسد بهتر است که از رنگهای روشن و کابینت ها و سبدها به رنگ چوب و یا سفید و روشن استفاده کنید. فضای لاندی روم نور کافی و طبیعی متاثر از بیرون دارد پس لازم نیست از نورپردازی استفاده کنید. برای اینکه به ماشین لباس شویی و خشک شویی شما آسیبی نرسد از پرده ای استفاده کنید که نور را خیلی از خودش عبور نمیدهد. برای زیباتر شدن فضای لاندی روم و بالکن می توانید از گل و گیاه استفاده کنید.


نویسنده : مژده ابراهیمی


پایان مطلب


 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید