جوش و کاربرد آنها 1

 دستگاه جوش چیست؟

 دستگاه جوش در صنعت و تولید و ساخت و ساز یکی از موثرترین و اساسی ترین دستگاه های برقی است که استفاده ای کارآمد دارد. ساخت انواع ابزارها از دیرباز تا کنون و سپس پیشرفت تکنولوژی در ساخت و تولید و استفاده از ابزارها همواره برای اجرای کارهای نیازمند ابزار به شیوه ای راحت و مناسب بوده است. جوشکاری یکی از جمله مواردیست که به منظور اتصال دو یا چند قطعه به هم به شکل دائمی و با تغیر شکل یا ذوب شدن قطعات و به نوعی ادغام آنها در هم بسیار کاربردی و ضروری می باشد.

لذا در این مقاله سعی ما بر این است که شما عززان را با انواع دستگاه جوش و نحوه خرید و عملکرد آن آشنا نماییم  با امید بر این که برای شما مفید و سودمند واقع گردد.

انواع دستگاه جوش و کاربرد آنها:

 جوشکاری با دستگاه جوش مولد یا همان دینام جوشکاری:

دینام جوشکاری در واقع دستگاه جوشکاریست که مجهز به دینام می باشد و در اصل نوعی ژنراتور است که ساده ترین  و با کیفیت ترین نوع دستگاه جوشکاری شناخته شده است. اما متاسفانه وزن بالا و حجم زیاد دستگاه و نیز هزینه زیاد نگهداری و در صورت نیاز تعمییر آن از معایب است که بر این نوع دستگاه جوش وارده شده است.

 جوشکاری با ترانس های قدیمی:

استفاده از این نوع دستگاه جوش ساده نیازمند ولتاژ پایین( حدود 10 تا 50 ولت) و شدت جریان الکتریکی بالا ( 50 تا 400 آمپر) است. ساختار دستگاه بدین گونه طراحی شده است که دو سیم پیچ اولیه و ثانویه در دستگاه تعبیه شده است و ترانسفورماتورهای دستگاه به 2 شکل ساده ( حتی می توان از باطری ماشین هم استفاده نمود) و پیچیده می باشند. استفاده از هر نوع الکترودی در این دستگاه مجاز نیست  و همچنین صدای کم و جرقه زیاد از جمله مواردیست که این نوع دستگاه جوش داراست. متاسفانه قدیمی بودن  و مصرف بالای برق این دستگاه  و همچنین حجم  زیاد با وزن بالا ی آن  امروزه این دستگاه را برای استفاده بسیار محدود نموده.

  •  جوشکاری با دستگاه جوش رکتی فایر:

عملکرد این نوع دستگاه جوش به گونه ای طراحی شده است که جریان های متناوب 220 ولت و 380 ولت شهری را به جریان مستقیم تغییر می دهد. دستگاه جوش رکتی فایر جریان برق سه فاز را با کمک فیش های خاصی می گیرد و مانند دیگر دستگاه های ترانسفورماتوری دارای سیستم یک طرفه شونده ی جریان الکتریسته  توسط پتانسیومتر می باشد. این دستگاه همچنین یک کلید گردشی  با دو درجه ( جهت جوشکارSMAW و برای جوشکاری (GTAW برای تغییر مقدار جریان را داراست.  میزان خروجی آمپر از دستگاه توسط صفحه نمایشی که روی دستگاه نصب شده است قابل دیدن می باشد. چنانچه نیاز به ایجاد قوس پایدار و راحتی در جوشکاری باشیم باید دستگاه جوش رکتی فایری را انتخاب کنیم که دارای یک کلید انتخاب جریان بر طبق نوع الکترود باشد.

از جمله مزایای جوشکاری با دستگاه جوش رکتی پور عبارتند از:

  1. کیفیت قابل توجه و بالا
  2. قابلیت اجرای عمل جوشکاری با انواع الکترودهای مختلف
  3. امکان استفاده از دستگاه در زمانی که دسترسی به برق شهری نداریم.

جوشکاری با دستگاه جوش اینورتر:

جوشکاری با دستگاه جوش اینورتر:

دستگاه نسل جدید با دو نوع مختلف به طوری که یک مدل آن با جریانAC  (متناوب) و جریان DC (مستقیم) کار می کنند  و در مدل دیگر دستگاه جوش اینورتر فقط با جریان مستقیم برق کار می کنند. جریان های بالای خروجی و ولتاژ مورد نیاز به جوشکاری در این نوع دستگاه توسط یک منبع تغذیه که با یک نرم افزار کامپیوتری ایجاد شده قابل تنظیم و کنتری می باشد.

یکی از انواع خود دستگاه های جوش اینورتری دستگاه جوشکاری اینورتر تنفنگی نام دارد.

اینورتر جوشکاری تفنگی:

اینورتر جوشکاری تفنگی:

پیشرفت تکنولوژی تا حدی رسیده است که در دنیای صنعت و ابزارآلات نیز تاثیرات شگرفی به منظور راحتی کاربران و کیفیت دستگاه ها و ابزارها با بالاترین سرعت ممکن ایجاد نموده است. وزن کم و ابعاد کوچک با سرعت عمل بالای دستگاه اینورتر جوشکاری تفنگی یکی از این موارد است که در کنار این مزایا شکل تفنگ مانند آن که چیزی شبیه یک دریل است را خلق کرده. تجهیز این تفنگ جوشکاری به تکنولوژی IGBT که باعث عدم نیاز آن به استفاده از انواع انبرهای جوش شده به طوری ست که به راحتی الکترودهای با قطر های متفاوت را می تواند ذوب کند. این دستگاه علاوه بر امکان استفاده در صنعت کاربرد خانگی نیز دارد که با توجه به کاربری آن می توان آمپر مورد نیازش را تنظیم نمود.

انواع دستگاه جوش اینورتری تفنگی شامل:

دستگاه جوش تفنگی معمولی( بدون انبر جوشکاری و ایجاد حرارت 400 درجه سانتیگراد مورد استفاده برای فولادهای آلیاژی و کم کربن) و دستگاه جوش تفنگی چند منظوره ( بدون الکترود با درجه حرارت 400 درجه سانتیگراد برای فلزاتی همچون تیتانیوم، استیل و… قابل استفاده است اما با این مدل نمی توان قوس الکتریکی ایجاد نمود) می باشد.

از انواع دیگر اینورتر جوشکاری فلزات می توان به دو نوع زیر اشاره نمود:

  •  دستگاه جوشکاری میگ(MIG) : دستگاه های جوشکاری گازهای بی اثر را با این نام می شناسند که نام دیگرش جوشکاری قوسی فلزی است. کاربردش در مجسمه سازی و کارهای هنری و حتی موارد امنیتی می باشد.
  •  دستگاه جوشکاری (TIG) : الکترود تنگستن با گازهای بی اثر TIG بدون ذوب شدن الکترود در زمان جوشکاری. قابل استفاده در صنایعی همچون هواپیما سازی و خودروسازی است.
  •  جوشکاری نقطه ای : جوش دادن نقاط مخصوص با مقاومت و همچنین یکسان سازی سطح فلز در انواع صنایع( راه آهن، اتومبیل سازی و…) را جوش نقطه ای می گویند.

انواع دستگاه جوش بدون الکترود:

انواع دستگاه جوش بدون الکترود:

نوعی دستگاه که نیاز به استفاده از سیم جوش و الکترود ندارد به همین دلیل دستگاهی بسیار پر طرفدار و کارآمد است چرا که دارای وزن سبک و سیستم حفاظتی خودکار در مقابل جریان اضافه می باشد مزیت دیگر این دستگاه استفاده از آن در ارتفاعات است . مقرون به صرفه بودن  و قابلیت جوشکاری فولاد آلیاژی و سخت و ضد زنگ از دیگر مزایای دستگاه جوش بدون الکترود می باشد. توانایی جلوگیری از افزایش حرارت ناخواسته، کارایی بالا و قابلیت جوش با انواع الکترود اسیدی و قلیایی و نیز روتیلی از دلایل مهم دیگریست که محبوبیت دستگاه را برای کاربران صد چندان نموده است.

انواع روش های جوشکاری:

انواع روش های جوشکاری:

جوشکاری با انواع دستگاه ها با روش های جوش متفاوتی قابل اجراست که از آن جمله می توان به موارد زیر اشاره نمود:

  1. جوشکاری با دستگاه جوش زیر پودری
  2. جوشکاری با دستگاه جوش با سیم
  3. جوشکاری با دستگاه جوش الکترود دستی

 

راهنمای خرید  انواع دستگاه جوش:

مهمترین عامل موثر در انتخاب و خرید دستگاه جوش هدفی است که از آن دارید. موارد دیگر شامل:

آشنایی درست جوشکار از ترکیب مواد زمان جوشکاری، زاویه و موقعیت استفاده از دستگاه، مقدار آمپر دستگاه، نوع موادی که قطعات  جوشکاری از آن ساخته شده اند، نوع مدل دستگاه، میزان عملکرد دستگاه جوش، حمل و نقل راحت و همچنین قیمت دستگاه است.

کلام نهایی:

به منظور داشتن بالاترین خروجی از دستگاه های جوش قطعا لازم است که با انواع آن و نحوه عملکردشان به خوبی آشنا باشیم تا با خریدی مناسب و مطمین بتوانیم نیاز مد نظر خود را مرتفع نماییم.

 


پایان مطلب


 

 

لینک های مفید و مرتبط

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید