فرش ایرانی 1

آشنایی با فرش دستباف

فرش‌ دستباف ایران با رنگهای طبیعی ساخته می‌شود، بنابراین به دنبال رنگ‌هایی بگردید که به نظر می‌رسد از طبیعت آمده اند.

هر شهری در ایران صنایع دستی منحصر به فردی دارد که یک سوغاتی به یاد ماندنی می‌سازد، اما خرید فرش دستباف ایرانی بهترین و گزینه نهایی است.

گشت و‌ گذار در یک بازار فرش دستباف، با وجود فروشندگان فرش دستباف که با اصرار شما را به فروشگاه‌های خود فرا می‌خوانند، می‌تواند گیج‌کننده باشد. بنابراین شما باید در جنگ خود برای خرید، یک مهمات مناسب داشته باشید! دانش قدرت است و دانستن نکات مهم خرید فرش دستباف شما را به اطلاعات لازم و اعتماد به نفس مورد نیاز مسلح می‌کند.

با وجود انواع مختلف و تنوع موجود در فرش دستباف ایرانی، سردرگمی در انتخاب طبیعی است، بنابراین ما در این مطلب راهنمای خرید فرش دستباف را تهیه کرده‌ایم.

 

مطلب پیشنهادی : راهکارهای لکه گیری فرش دستباف

 

راهنمای خرید فرش دستباف

 

تعداد‌گره‌های فرش دستباف

فرش دستباف بر روی دستگاه بافندگی یا همان دار فرش بافته می‌شود و یکی از مهمترین ویژگی‌هایی که باید از آن مراقبت کرد تعداد‌ گره است. یک فرش با کیفیت حداقل ۱۲۰‌گره در هر اینچ مربع (۶ متر مربع) خواهد داشت.
برای اینکه یک متخصص فرش دستباف در مقابل فروشنده ظاهر شوید، فرش را ورق بزنید و از پایین به‌ گره‌ها نگاه کنید. انتظار نمی‌رود آنها را بشمارید، اما پشت فرش حرفهای زیادی برای گفتن دارد. یک فرش دستباف دارای پشتی نرم با چند‌ گره بزرگتر است، در حالی که فرش ماشینی به دلیل یکنواختی‌ گره، شما را به تعجب وا می دارد.
حتی در شهر تبریز، یکی از قدیمی‌ترین مراکز قالی بافی در ایران، تعداد‌گره‌ها از قالی به فرش متفاوت خواهد بود.

مواد فرش دستباف

مواد فرش دستباف

 

فرش‌ دستباف معمولاً از پشم، ابریشم یا مخلوط پشم و ابریشم ساخته می‌شود. به طور کلی، فرش‌ ابریشمی ۱۰۰ درصد خالص کاملاً خوب هست و جلای براق دارد. پشم متداول‌ترین ماده فرش دستباف است. کیفیت پشم به نژاد گوسفند، آب و هوا، مراتع و زمان برش بستگی دارد. این دو ماده مقاوم در برابر شعله با کیفیت را با الیاف مصنوعی فرش‌های ماشینی اشتباه نگیرید، که بسیار اشتعال پذیر هستند و تمایل به پرز دادن دارند.

 

مطلب پیشنهادی : آشنایی با انواع گلیم فرش

 

رنگ فرش دستباف

فرشهای دستباف با رنگ‌های طبیعی ساخته می‌شوند، بنابراین به دنبال رنگ‌هایی باشید که به نظر می‌رسد از طبیعت آمده اند. حشرات، حلزون قرمز، گیاه نیل برای آبی و پوست انار برای سایه‌های زرد. رنگ‌های مصنوعی تمایل دارند به طور مساوی به فیبر نفوذ کنند، در حالی که رنگ‌های طبیعی سطح را می‌پوشانند. فرش را خم کنید تا چند نخ را جدا کنید. اگر متوجه ناهمواری ظریف شده‌اید، می‌دانید که با رنگ‌های طبیعی روبرو هستید.

تفاوت بین انواع فرش دستباف را بدانید

انواع فرش دستباف

 

همه فرشهای دستباف یکسان خلق نمی‌شوند.

باید مطمئن باشید که تفاوت را می‌دانید تا در نوع سرمایه‌گذاری اشتباه نکنید.

هنگام خرید فرش دستباف عاشق یک الگو شوید

گل؟ هندسی؟ پیزلی؟ سنتی؟ قبیله ای؟ الگو‌های فرش دستباف بسته به اینکه از کدام منطقه از ایران می‌آیند بسیار متفاوت است.
هنگام گشت و‌گذار در بازار‌ها یا ویترین‌های فروشگاه، بدانید که گزینه‌های شما چیست. مطمئن باشید، الگویی برای همه وجود دارد.

چانه زدن در خرید فرش دستباف

سرانجام، معامله‌ای در جریان است. اما وقتی نوبت به فرش‌ دستباف می‌رسد، به نسبت آنچه که برای آن پرداخت می‌کنید، می‌گیرید. و اگرچه شما نمی‌خواهید بیش از حد هزینه بپردازید، اما در نهایت چیزی که بسیار ارزان است، کیفیت خود را نشان می‌دهد.
 به عنوان یک قاعده کلی، به یاد داشته باشید که شما روی یک قطعه هنری سرمایه‌گذاری می‌کنید. خلق فرش‌ دستباف با دقت و زحمت انجام می‌شود، بافندگان فرش با توجه به اندازه، برای چندین ماه تا چندین سال بر روی دستگاه‌های بافنده خمیده نشسته اند. در پایان، به شرطی که فکر می‌کنید قیمت مناسبی را پرداخت می‌کنید، آن را معامله خوبی بدانید.

اکنون که سه عامل مهم را که باید در یک فرش دستباف جستجو کرد، دانستید؛ در اینجا چند نشانگر دیگر می‌آوریم که به شما کمک می‌کند انتخاب خود را بیشتر محدود کنید:

برای خرید فرش دستباف بودجه تعیین کنید

فرش دستباف

 

قیمت فرش‌ دستباف به دلیل تنوع، تقریباً گیج‌کننده و متفاوت است، بنابراین بودجه خود را تعیین کنید. فرش‌ دستباف ابریشمی در‌گران‌ترین طیف قرار دارند و مواد نادرتر و تعداد‌گره‌های بالاتر با قیمت بالاتری ارائه می‌شود. از آنجا که پشم به راحتی در دسترس است، فرش‌های پشمی مقرون به صرفه‌تر خواهند بود.
اگر بودجه محدودی دارید، روند جدید محبوبیت را در نظر بگیرید : فرش‌های لحاف مانند ساخته شده با مربع‌هایی از فرش‌های قدیمی که به هم چسبیده اند.

کاربرد فرش را تعیین کنید

به این فکر کنید که می‌خواهید فرش خود را در کجا قرار دهید و از چه چیزی استفاده می‌کنید. فرش‌های ابریشمی اگرچه ممکن است مورد نهایی لوکس باشند، مقاومت کمتری در برابر آسیب دارند و بنابراین هدف تزیینی بیشتری دارند، حتی گاهی اوقات آن‌ها را به دیوار می‌آویزند. فرش‌های پشمی کاربرد بیشتری دارند، زیرا دوام بالایی دارند و می‌توانند حجم زیادی از ترافیک پا را برای دهه‌ها (حتی قرن‌ها) کنترل کنند بدون اینکه علائم پریشانی نشان دهند. و برای کسانی که فرزندان خردسال دارند، در پنهان کردن هر گونه نشت یا دردسر پیش آمده بسیار عالی عمل می‌کنند.

 

 

 

 

برگرفته از سایت theculturetrip

 

پایان مطلب


لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

 

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید