گیری فرش دستباف و ماشینی در منزل با چند راهکار ساده 1

پاک کردن لکه فرش دستباف و ماشینی در منزل

لکه گیری فرش دستباف و ماشینی می تواند برای خانم ها دغدغه ای اعصاب خردکن به حساب آید. با توجه به نزدیک شدن به ایام نوروز و خانه تکانی عید نوروز تصمیم گرفتیم تا در این مقاله شما عزیزان  را با انواع روش های برطرف کردن انواع لکه های قدیمی یا جدید بر روی انواع فرش های دستباف و ماشینی آشنا کنیم. اما یادتان باشد ممکن است گاهی این تکنیک های لکه گیری فرش دستباف و ماشینی نه تنها جوابگو نباشد بلکه باعث بدتر شدن مشکل یا حتی ایجاد مشکلی جدید و بدتر بر روی انواع فرش شما شود که در این صورت بهترین و عاقلانه ترین راه این است که شما به منظور پاک کردن لکه فرش دستباف و ماشینی آن را به یک قالیشویی حرفه ای سپرده تا ضمن لکه گیری شستشوی فرش را هم برایتان انجام دهد و فرش شما مانند روز اول سالم و تمیز شود.

زمان خرید فرش دستباف که زیبایی و شکوه خاص آن موجب جلب توجه شما شده است را به یاد آورید حال اگر این فرش ارزشمند دچار لکه ای شده است قطعا روح و روان شما را حسابی بهم ریخته است. اما اصلا نگران این موضوع نباشید. با یادگیری یک سری از ترفند های لکه گیری فرش دستباف و همچنین لکه گیری فرش ماشینی که می تواند برای انواع گلیم فرش هم قابل استفاده باشد در این مقاله آشنا خواهید شد با امید بر این که استفاده از آنها برایتان مثمر ثمر باشد.

 

لکه گیری فرش دستباف

لکه های ایجاد شده بر روی فرش دستباف، ماشینی و گلیم فرش و… می تواند شامل لکه های محلول و مایع مانند: قهوه، چایی، نوشابه، جوهرو… یا لکه های چربی و روغنی از انواع مواد غذایی مانند: سس ها، ادویه ها و… یا لکه هایی از رنگ، لاک ناخن و… باشد.

بهترین زمان برای از بین بردن و پاک کردن هر لکه ای همان دقایق اولیه ی ایجاد لکه است. تا لکه تازه است مقاومت کمتری برای برطرف شدن دارد.اما با گذشت زمان لکه سخت تر پاک خواهد شد. یادتان باشد که بعد از لکه گیری هرگز سریعا روی فرش راه نروید. و به منظور خشک شدن آن قسمت از فرش که لکه ی آن را پاک کرده اید زیر آن قسمت وسیله ای مانند یک سبد قرار دهید تا فرش هوا بخورد و از باد گرم سشوار هم کمک بگیرید و فرآیند خشک شدن و بوی بد نگرفتن فرش را تکمیل نمایید.

پاک کردن و لکه گیری فرش دستباف با فرش ماشینی  به خاطر نوع بافت و رنگ و تار وپود آنها باهم تفاوت دارد.

 

لکه گیری فرش

 

لکه گیری بر روی فرش دستباف

اصول لکه گیری بر روی فرش دستباف استفاده از انواع صابون لباسشویی و شامپو فرش ( به دلیل کمتر قلیایی بودن) می باشد. اگر برای شستشوی فرش دستباف شامپو فرش در دسترس ندارید می توانید محلول نمک و آب را جایگزین کنید. اما در استفاده از نمک هرگز زیاده روی نکنید. در صورت استفاده از روشهای خانگی حتما فرش را به خوبی آبکشی نمایید تا از ایجاد هرگونه آسیب احتمالی جلوگیری شود.

تمیز کردن فرش دستباف در منزل

اولین کاری که باید انجام شود تست یک قسمت از لکه گیری بر روی فرش و با دقت فراوان است که در صورت مفید بودن می توانید برای از بین بردن کل لکه از روی فرش اقدام نمایید. لکه گیری می تواند با انواع شوینده های شیمیایی یا طبیعی انجام شود. در نظر داشته باشید که پاک کردن لکه فرش دستباف و ماشینی در برخی موارد به خاطر بافت با هم متفاوت می باشد.

 

لکه گیری فرش دستباف

 

مطلب پیشنهادی : راهنمای خرید فرش دستباف

 

تمیز کردن فرش دستباف و ماشینی با استفاده از شوینده های طبیعی

پاک کردن لکه ادویه از روی فرش

ترکیب آبلیمو و آب به دلیل خاصیت پاک کنندگی بسیار بالا به سرعت می تواند لکه را از بین ببرد.

لکه گیری چای، آبمیوه، شربت و لکه های رنگی از روی فرش

 

لکه گیری چای از فرش

 روش اول: ابتدا با کمک یک حوله ی نرم یا دستمال  کاغذی نرم و مقداری آب معدنی لکه را از روی فرش به آرامی تمیز نمایید. تکرار این کار باعث از بین رفتن هرچه سریعتر لکه خواهد شد. برای پاک کردن لکه آبمیوه می توانید از محلول سرکه سفید و آب سرد و کمی نمک هم کمک بگیرید.

روش دوم: با کمک یک حوله یا دستمال رطوبت چای را کم کرده سپس با ترکیب ماست و جوش شیرین اقدام به پاک کردن لکه کرده و در انتها با یک دستمال مرطوب آبکشی کرده و خشک می کنیم. اگر لکه چای قدیمی باشد کمی ماست روی لکه ریخته 2 ساعت زمان دهید و سپس ماست را با قاشق از روی فرش جمع کرده و با دستمال مرطوب جای ماست روی لکه را پاک کنید.

 لکه گیری فرش کرم و روشن

 تمام موارد گفته شده درباره پاک کردن لکه فرش کرم و روشن هم صدق می کند.

لکه گیری شربت از روی فرش

برای از بین بردن لکه شربت مخصوصا از روی فرش کرم و رنگ روشن از آب گازدار استفاده نمایید سپس کمی آب داغ و شامپو فرش اسپری کرده و با یک حوله محل را بپوشانید و اتو را چند ثانیه روی آن نگه دارید و در آخر محل را جارو کنید.

لکه گیری شمع از روی فرش

 

لکه گیری شمع از فرش

ابتدا با کمک یک چاقو و با احتیاط کامل پارافین روی فرش را بردارید و سپس با یک کاغذ روغنی لکه را بپوشانید و اطو را با درجه ی استاندارد و ملایم روی کاغذ روغنی قرار دهید بعد از چند بار لکه ی پارافین به جا مانده از روی فرش به راحتی پاک خواهد شد.

لکه گیری  بستنی و کاکائو از روی فرش

اول لکه را به آرامی از روی فرش بردارید سپس با کمک یک تکه پنبه آغشته به آب و مایع ظرفشویی محل مورد نظر را پاک کنید. در صورت لزوم چندبار این کار را تکرار کنید تا لکه به طور کامل از بین برود.

لکه گیری یا پاک کردن چسب و آدامس از روی فرش

برای پاک کردن چسب یا آدامس از روی فرش ابتدا چند تکه یخ داخل یک نایلون ریخته روی لکه بگذارید و بعد به آرامی چسب یا آدامس را بردارید و با یک دستمال مرطوب و کمی مایع ظرفشویی جای آن را تمیز کنید.

لکه گیری زعفران از روی فرش

اگر زعفران خشک روی فرش ریخته شده به راحتی آن را با کمک جارو برقی به آرامی جمع کنید. اما اگر زعفران دم کرده و مرطوب بود ابتدا با یک دستمال سفید و تمیز رطوبت را بگیرید سپس از محول آب سرد و سفید کننده اکسیژن و یا شامپو فرش استفاده کنید. سعی کنیر از لبه لکه به سمت مرکز بروید و بهتر آن است که اجازه دهید محلول 30 دقیقه روی لکه بماند سپس آن را پاک و خشک کنید.

ترفند لکه گیری لکه ی قدیمی از روی فرش

روش اول: ابتدا با کمک خمیر ریش که کف ایجاد می کند و یک تکه دستمال نرم مرطوب لکه را بردارید سپس دستمال خشک تمیز و نرم روی لکه قرار دهید و یک جسم سنگین روی آن بگذارید بعد از چند دقیقه دستمال و جسم را بردارید.

روش دوم: کمی شامپو فرش روی اسکاج نرمی زده و سپس اقدام به پاک کردن لکه نمایید.

روش سوم: کمی جوش شیرین روی لکه بپاشید بعد سرکه سفید روی آن اسپری نمایید تا انفعالات شیمیایی حاصل از این ترکیب کار خود را انجام دهد و لکه از روی فرش پاک شود. درصورت لزوم این کار را چندبار انجام دهید.

لکه گیری مواد چربی و روغن از روی فرش

برای از بین بردن لکه های چربی داربهتر است از حلال های غیر چربی استفاده کنیم. بدین صورت که پنبه ای را با محلول کاملا آغشته کرده سپس اقدام به لکه گیری از فرش نمایید و در آخر با یک تکه دستمال تمیزمحل لکه را کاملا پاک نمایید.

در روش دیگر به کمک یک چاقو و دستمال لکه را از فرش جدا می کنیم.بعد مقداری آب و مایع ظرفشویی با کمک یه حوله یا دستمال یا برس نرم به آرامی جای لکه را پاک می کنیم.

راه دیگر استفاده از ترکیب محلول یک لیتر آب ولرم و 1قاشق هیدروژن پراکسید3% است که روی لکه اسپری کرده سپس با یک دستمال مرطوب آب گرم پاکسازی می کنیم. توجه داشته باشید که این محلول به شدت قوی است پس اصلا زمان طولانی روی فرش نگذارید بماند و سریع اقدام به پاکسازی کنید که موجب پوسیدگی یا از بین رفتن رنگ های فرش نشود.

نشاسته ذرت و جوش شیرین هم می تواند در پاک کردن لکه روغنی کمک کننده باشد. بدین صورت که آنها را روی لکه ریخته سپس از روی آن بر می داریم و محل را جارو می زنیم.

اگر لکه روغن قدیمی است می توانید از الکل سفید کمک بگیرید و بعد با یک حوله مرطوب آب گرم محل را کاملا تمییز کنید.

لکه گیری قهوه و شکلات از روی فرش

 

پاک كردن لكه قهوه روی فرش

ترکیب آب سرد، سرکه سفید و یک شوینده ملایم بهترین راهکار برای پاک کردن این گونه لکه ها می باشد. زمانی که لکه قهوه تازه است پاک کردن آن هم راحت تر است کافیست با یک دستمال سریعا لکه را از فرش بردارید و با ترکیب آب و مایع ظرفشویی  و کمک یک اسفنج نرم لکه را پاک کنید.

روش دیگر کمک گرفتن از ماست می باشد بدین صورت که روی لکه کمی ماست ریخته و 15دقیقه بعد با کمک یک قاشق ماست را بردارید و با یک دستمال مرطوب جای ماست و لکه را پاک کنید.

لکه گیری میوه از روی فرش

محلول آب گرم، مایع شستشو و کمی سرکه سفید بهترین انتخابیست که می توانید برای این کار ازآن استفاده نمایید.

لکه گیری خون از روی فرش

مقداری مواد شوینده در ترکیب با آب سرد و کمی سرکه سفید به صورت رقیق راه حلی مناسب برای از بین بردن لکه خون است که خیلی سریع جذب می شود. بعد از اتمام کار لکه گیری و خشک شدن محل لکه در این مورد و موارد دیگر می توانید از جاروبرقی استفاده نمایید.

راه دیگر کمک گرفتن از خمیر نمک می باشد. بدین صورت که ترکیبی خمیری مانند از آب سرد و نمک بسازید و روی لکه که رطوبتش را گرفته اید قرار دهید و بعد از چند دقیقه زمان دادن اقدام به پاک کردن کنید. راه سوم استفاده از پودر بچه و آب سرد می باشد که مانند خمیر نمک ساخته می شود و روی لکه قرار می دهید تا خشک شود سپس آن را برداشته و با کمک یک دستمال تمیز جای آن را پاک می کنیم.

اگر جای لکه خون قدیمی است کافیست یک حوله آغشته به سرکه سفید و کمی نمک یا جوش شیرین را امتحان کنید.

لکه گیری مواد اسیدی از روی فرش

استفاده از آمونیاک و یا محلول آب و جوش شیرین می تواند در پاک کردن مواد اسیدی که بسیار هم برای فرش خطرناک هستند کمک کننده باشد. بعد از پاک کردن و خشک کردن محل آن را جارو برقی بکشید.

نکته ها

این ترفندهای خانگی شاید کامل و یا شاید هم در برخی موارد بتوانند کمک کننده باشد در صورت وجود لکه و استقامت آنها یا حتی نگرانی بیش از حد شما برای لکه گیری بهتر آن است که فرش ها را به قالیشویی ببرید تا به صورت کاملا ایمن و حرفه ای لکه ها را برایتان از فرش پاک کنند و پس از شستشو با خیال راحت فرش تمیز خود را تحویل گرفته و با لذت و مراقبت بیشتر از آن استفاده نمایید.

نکته بعدی و بسیار مهم دیگر آن است که جایی که ممکن است از شوینده ی سفید کننده( وایتکس) برای از بین بردن هیچ لکه ای استفاده نکنید چرا که احتمال آسیب بیشتر، قاطی شدن رنگ ها و حتی کدر شدن فرش می شود. در صورت استفاده به میزان کم و با سرعت بسیار زیاد اقدام به پاک کردن محل لکه نمایید. برای پاک کردن لکه های محلول و مایع ابتدا سریعا با یک حوله نرم رطوبت حاصل از مایع را جذب دستمال یا حوله کنید و از فشار دادن و مالش زیاد دستمال یا حوله به منظور آسیب نرساندن به بافت فرش خود داری نمایید.

برخی افراد برای از بین بردن لکه های فرش از محلول های آماده ی لکه بر فرش استفاده می کنند که در این صورت لازم است حتما قبل از هر اقدامی دستورالعمل روی آن را به خوبی مطالعه نماییم و اول یک قسمت کوچک از فرش را با محلول تست کنیم و سپس اقدام به استفاده از آن در سطح کل فرش کنیم. تا از هرگونه آسیب رساندن به فرش یا خراب شدن و قاطی شدن رنگ ها جلوگیری نماییم.

مایع تمیز کننده فرش دستباف بسازیم

صابون لباسشویی و شامپو فرش(به دلیل قلیایی کم) بهترین ترکیب برای پاک کردن و لکه گیری از فرش دستباف می باشد. جایگزین شامپو فرش می تواند محلول یک قاشق چایخوری نمک در یک لیتر آب باشد.

هرگز برای خشک شدن فرش آن را لوله نکنید.

هرگز برای خشک شدن فرش آن را در نور مستقیم آفتاب قرار ندهید.

حرارت مستقیم رادیاتور، شومینه، بخاری و… به فرش آسیب می زنند.

لکه گیری یا پاک کردن لکه نوشابه از فرش

با یک حوله رطوبت نوشابه را سریعا جذب حوله نمایید. سپس با کمک آب سرد چسبندگی نوشابه را از فرش پاک کنید. اگر لکه نوشابه قدیمی است یک فنجان آب گرم و یک قاشق مایع ظرفشویی یا شامپو فرش چاره کار شماست.

لکه گیری یا پاک کردن شیر از روی فرش

 

پاک كردن لكه شیر از روی فرش

برای پاک کردن لکه شیر از روی فرش با یک دستمال نخی خشک رطوبت شیر را تمیز کنید بعد ترکیبی از یک فنجان صابون مایع و دو فنجان آب گرم را در یک اسپری ریخته و روی لکه شیر اسپری نمایید چند دقیقه بعد محل را با کمک یک دستمال کاملا تمیز کنید. ریختن شیر روی فرش علاوه بر ایجاد لکه بوی نامطبوعی هم ایجاد میکند.

در این صورت شما می توانید از شامپو فرش هم کمک بگیرید. و یا حتی به عنوان راه سوم می توانید از محلول ترکیبی آب و سرکه کمک بگیرید و آن را روی لکه اسپری کنید و بعد جای لکه را با یک دستمال مرطوب تمیز، پاک و سپس خشک نمایید. در برخی موارد هم میشود بعد از اینکه رطوبت شیر را کاملا از روی فرش جمع کردید و فقط جای لکه و بوی نامطبوع آن مانده بود کمی قهوه تازه روی محل بریزید و بعد از 2ساعت جای آن را پاک کنید تا هم جای لکه تمیز شود و هم بوی نامطبوع شیر از بین برود.

پاک کردن یا لکه گیری جوهر از روی فرش

همان طور که می دانید ابتدا باید رطوبت جوهر را با یک دستمال جذب کنیم بعد کمی شامپو بچه روی لکه ریخته و چند دقیقه زمان می دهیم و سپس  یک دستمال مرطوب آب گرم را چند دقیقه روی جای لکه بگذارید بماند و در آخر با یک حوله نرم محل را پاک کنید.

پاک کردن یا لکه گیری ادرار از روی فرش

مثل تمام موارد دیگر ابتدا باید با یک دستمال رطوبت را پاک کرد بعد ترکیب آب سرد، سرکه سفید و مایع ظرفشویی را روی محل اسپری کنید و با یک حوله تمیز و نرم آن را پاک کنید. و بعد از این می توانید از کمی شامپو فرش هم کمک بگیرید و یک دور دیگر محل را تمیز کرد.

پاک کردن لکه لاک ناخن از روی فرش

 

پاک کردن لکه لاک از روی فرش

 

بهتر است قبل از خشک شدن اقدام به پاک کردن لاک کرد. اگر میزان لاک زیاد ریخته آن را با کمک یک قاشق به آرامی بردارید سپس به کمک یک حوله سفید و تمیز آغشته به محلول پاک کننده لاک ناخن(استون) به آرامی محل را تمیز نمایید.

نکته: هرگز استون را مستقیما روی فرش و محل لکه نریزید.

لکه گیری یا پاک کردن که سس از روی فرش

با یک قاشق سس را از فرش بردارید بعد ترکیب آب و چند قطره مایع ظرفشویی و یک دستمال تمیز جای لکه را پاک کنید.

اگر این روش جوابگو نبود یا جای سس قدیمی بود از محلول آب اکسیژنه و آب کمک بگیرید.البته به دلیل قوی بودن این محلول سرعت عمل و دقت بالا داشته باشید تا فرش دچار مشکل بزرگتر و بدتری نشود. راه دیگر استفاده از محلول آب سرد، سرکه سفید و کمی مایع ظرفشویی می باشد.

نکته: هرگز لکه ها را روی فرش مالش ندهید چرا که اینگونه لکه را به عمق فرش میبرید و پاک کردن آن را سخت تر می کنید.

تکنیک نکته رفع بوی بد و نامطبوع از روی فرش

اگر فرش دستباف یا ماشینی شما بوی بد و نامطبوعی به خود گرفته( در صورت داشتن هر نوع لکه ابتدا آن را لکه گیری نمایید) سطح فرش را با جوش شیرین بپوشانید و چند ساعت به آن زمان دهید سپس با جاروبرقی فرش را جارو کنید.

استفاده از سرکه و آبلیمو هم کمک کننده خواهد بود و نگران بوی لیمو و سرکه نباشید چون از بین خواهند رفت. در صورت استفاده از سرکه و آبلیمو می توانید بعد از آن از کمی آب و صابون مایع هم کمک بگیرید.

لکه گیری فرش از تنباکو و سیگار

 

رفع سوختگی فرش با سیگار

بهترین محلول برای پاک کردن لکه سیگار و تنباکو از رئی فرش، ترکیب آب، مایع ظرفشویی و گلیسرین می باشد. در صورت نیاز می توانید کمی سرکه سفید هم اضافه کنید. اگر هنوز جای کمرنگی از لکه باقی مانده بود با کمک دستمال سفید و جوش شیرین آن را کاملا پاک نمایید.

هنگام استفاده از گلیسیرین حتما  دقت داشته باشید که تهویه یا پنجره باز باشد و یاهوای آزاد را در فضا داشته باشید.

لکه گیری فرش ابریشم

تراکم الیاف فرش ابریشم بسیار مقاوم تر و حساس تر از دیگر فرشهاست و به دلیل وجود رنگ های بسیار زیاد در بافت آن شستشوی راحتی ندارد. بنابراین هنگام شستشو و لکه گیری دقت زیادی لازم دارد تا آسیب نبیند.علاوه بر این از لحاظ قیمت هم بسیار گران تر می باشد لذا یک اشتباه کوچک در شستشو می تواند آسیب مالی را هم در بر داشته باشد.

بهترین لکه گیر فرش ابریشم

بهترین لکه بر و پاک کننده برای فرش ابریشم شامپو فرش می باشد. و بهترین وسیله دستمال یا حوله نرم و سفید یا اسفنج نرم می باشد.

بهترین زمان پاک کردن هر لکه ای بلافاصله بعد از ایجاد آن لکه می باشد درست قبل از اینکه لکه بیشتر در تارو پود فرش فرو برود.

مواد آسیب زننده به فرش ابریشم

1.آب گرم

2.مواد شیمیایی

3.هرگونه مواد رندانه ای مانند: چای، قهوه،جوهر و… .

فرش ابریشم بسیار نفیس و با ارزش می باشد لذا نگهداری از آن هم دقت بالایی را می طلبد.

توصیه مهم

شستشوی فرش ابریشم کاری واقعا حرفه ای می باشد بنا براین توصیه می شود که کار شستشو را به قالیشویی بدهید.

از بین بردن زردی فرش بعد از شستشو

برای رفع این مشکل آب و جوش شیرین و سرکه بهترین انتخاب ممکن می باشند. این محلول را روی زردی فرش ریخته سپس با دستمال آن را پاک کنید و تکرار چند بار حتما مشکل حل خواهد شد.

لکه گیری زرد سوختگی از روی فرش

 

پاک کردن لکه سوختگی از فرش

ابتدا با دقت پرزهای سوخته را قیچی کنید سپس یک پیاز را دونیم کرده روی محل سوختگی قرار دهید دو دقیقه زمان دهید و سپس یک قاشق نمک روی آن بپاشید و بعد از گذشت 5 دقیقه آن را پاک نمایید.

خشک کردن فرش

بهترین راه خشک کردن فرش قرار دادن آن در فضای باز و هوای تازه است. گردش هوای تازه به راحتی فرش را خشک خواهد کرد.

 

کلام پایانی

فرش ها علاوه بر زیبایی و اصالتی که به فضا و منزل می دهند یکی از اجزای اساسی دکوراسیون داخلی محسوب می شوند لذا نگهداری از آنها اهمیت بسیار بالایی دارد. در این مقاله قصد ما براین بود که شما عزیزان را با برخی تکنیک های لکه گیری و پاک کردن لکه های فرش آشنا کنیم. اما باید در نظر داشته باشید که گاهی استفاده از این تکنیکها ممکن است به جای مفید واقع شدن باعث آسیب بیشتری به فرش شما شود. پس اگر در استفاده از هر نوع پاک کننده شک داشتید بهتر آن است که فرش را به قالیشویی بسپارید تا آنها با تکنیک های حرفه ای و یا دستگاه های مخصوص خود فرشتان را تمیز کنند و اینگونه شما هم خیالتان بابت سالم ماندن فرش راحت تر خواهد بود.

 


پایان مطلب


 

 

لینکهای مرتبط با این مطلب

 

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید