آموزش دفتر فنی چه کمکی به مهندسین عمران می‌کند؟

ممکن است شما به عنوان یک مهندس عمران حتی با سابقه کار زیاد، هنوز به جایگاه شغلی مورد نظرتان نرسیده باشید! یا به عنوان یک دانشجو تازه فارغ‌التحصیل حتی اگر در بهترین دانشگاه‌های کشور هم تحصیل کرده باشید، موقع ورود به بازار کار شما را جدی نگیرند!

اگر سابقه کار دارید ولی هنوز به جایگاه شغلی مورد نظر نرسیده‌اید، باید علم و دانش یا مهارت‌های ارتباطی خودتان را افزایش دهید. اگر هم دانشجو هستید با کسب تجربه دیگران، آموزش دیدن و داشتن روحیه جستجوگری می‌توانید اعتبار کافی جهت ورود به بازار کار را به دست آورید.

با افزایش سرعت پیشرفت تکنولوژی در صورتی که علم خود را به روز نکنید، به زودی از قافله عقب خواهید افتاد.

 

آیا آموزش دفتر فنی پروژه محور و کاربردی وجود دارد؟!

اگر دوران دانشگاه را به خاطر بیاورید متوجه می‌شوید که از بین کلی سرفصل برای آموزش دفترفنی فقط یک درس متره گذراندیم. این در حالی است که کار یک مهندس دفترفنی از تحویل زمین آغاز شده و تا گرفتن ضمانت نامه‌های پیمانکار ادامه دارد.

در هیچ کجا به ما آموزش ندادند که چگونه در مناقصه شرکت کنیم. انواع تضامین پیمانکاری کدام اند و هر کدام چه ریزه‌کاری‌هایی دارند. پس برای کار در دفترفنی و تبدیل شدن به یک مهندس حرفه‌ای باید آموزش ببینیم.

با جستجو در گوگل می‌توانید به یکسری مطالب آموزشی دفتر فنی دست پیدا کنید اما عمدتا آنچه به دست می‌آورید فایل بخشنامه‌ها و نشریه‌هایی است که هر کدام نیاز به تفسیر دارند. به طور مثال تفسیر نشریه 4311 که در اکثر پروژه‌های عمرانی کشور ملاک عمل است و به موفقتنامه و شرایط عمومی و خصوصی آن استناد می‌شود نیاز به بیش از بیست ساعت تفسیر دارد.

اگر یک مهندس دفترفنی صرفا به روخوانی بخشنامه‌ها بپردازد و ریزه‌کاری‌های آن در پروژه را نداند نمی‌تواند ادعاهای مناسبی از جانب پیمانکار داشته باشد یا در مقابل ادعاهای پیمانکار مقابله کند. پس چیزی که نکات و اصول دفتر فنی را قابل فهم و کاربردی می‌کند، دیدن انواع نمونه‌ها و نحوه انجام محاسبات است.

شخصی می‌تواند ریزه‌کاری‌های دفتر فنی را به شما آموزش دهد که خودش تجربه داشته باشد. مجموعه آکادمی عمران تمام ریزه‌کاری‌های آموزش‌ دفتر فنی که از متره و برآورد گرفته تا نوشتن صورت وضعیت کارکرد و تعدیل، تهیه و تنظیم لایحه تاخیرات و شرکت در مناقصات را در آموزش نخبگان دفتر فنی فراهم کرده است.

در آموزش نخبگان دفتر فنی، شما تجربه و علم را در کنار هم دریافت خواهید کرد و تمام محاسبات را همراه با نمونه و کاملا کاربردی یاد خواهید گرفت.

 

آموزش نخبگان دفتر فنی

چگونه آموزش دفتر فنی را اصولی و کاربردی یاد بگیرم؟!

با توجه به اینکه در حوزه دفترفنی با تعداد زیادی بخشنامه و نشریه سر و کار داریم شاید این برداشت اشتباه به وجود بیاید که با مطالعه بخشنامه‌ها می‌توان به ریزه‌کاری‌های این حوزه مسلط شد. اما اینگونه نیست.

به طور مثال در فهرست بها واحد پایه تعدادی ردیف اجرایی همراه با واحد و بهای واحد ذکر شده است. اما اینکه این موارد در کجا به کار می‌آیند و در چه شرایطی می‌توان ادعای اضافه بها کرد در هیچ کجا ذکر نشده است. 

اگر دستورالعمل پیشنهاد قیمت از سوی پیمانکاران را بررسی کنید متوجه می‌شوید که تنها نام جداول مورد نیاز را ذکر کرده و چیزی در مورد چگونگی پر کردن این جداول و به دست آوردن قیمت مناسب پیشنهادی نگفته است.

اگر هم از افراد فعال با سابقه در این حوزه بپرسید ممکنه کامل بر ریزه‌کاری‌های این‌چنینی مسلط نباشند یا مسلط باشند ولی نمی‌توانند یا نمی‌خواهند به شما منتقل کنند که جایگاه شغلی‌شان به خطر بیفتد.

پس باید سال‌ها در پروژه‌های مختلف کسب تجربه کنید. که این راه علاوه بر صرف زمان باعث می‌شود به بهانه نداشتن تجربه، سال‌ها با دستمزد پایین کار کنید و عملا زمان و عمر خود را هدر دهید.

پس جز مطالعه و دیدن آموزش چه راهی می‌ماند؟ آیا کتابی سراغ دارید که در مورد تهیه و تنظیم لایحه تاخیرات و لایحه ضرر و زیان صحبت کرده باشد؟ آیا مقاله‌ای سراغ دارید که به تفسیر ماده‌های شرایط عمومی پیمان پرداخته باشد؟ 

قطعا موارد آموزشی در حوزه دفترفنی بسیار کم یا ناقص هستند اما آکادمی عمران هر آنچه که برای تبدیل شدن به یک مهندس حرفه‌ای دفتر فنی نیاز دارید، در آموزش نخبگان دفتر فنی فراهم کرده است. 

این آموزش شامل تفسیر موافقتنامه، شرایط عمومی و خصوصی پیمان، ریزه‌کاری‌های متره و برآورد، صورت وضعیت نویسی کارکرد، محاسبه تعدیل، تهیه و تنظیم لایحه تاخیرات و لایحه ضرر و زیان و شرکت در مناقصات می‌شود.

این‌ موارد تنها بخشی از آموزش حرفه‌ای نخبگان دفترفنی است. چراکه برای حرفه‌ای شدن باید بر اصول نقشه کشی به کمک اتوکد، نرم افزار‌های این حوزه مثل تدکار و تکسا و هم‌چنین مهارت‌های نرم مثل اصول مذاکره مسلط باشید. همه این موارد در کنار نکات فنی گفته شده در اختیار دانش‌پذیران آکادمی عمران قرار می‌گیرد.

 

پکیج آموزش دفتر فنی

چگونه اعتبار خود را در محل کار افزایش دهیم؟!

کارفرماها مدعی هستند که فارغ التحصیلان جدید فقط تئوری بلدند و کاربرد آن در روند اجرایی را نمی‌دانند. حتی نمی‌دانند روابط اداری و اجتماعی مخصوص کار چگونه است.

این ادعا درست است زیرا در دانشگاه فقط به دروس تئوری پرداخته شده اما به نحوه اصولی اجرای ساختمان یا دفتر فنی زیاد پرداخته نشده و هر کدام از این‌ها نهایتا با دو درس دو واحدی آموزش داده می‌شوند که کافی نیست!

چطور می‌توان گپ بین دانشگاه و بازار کار را پر کرد؟!

امروزه با دسترسی راحت به اینترنت و شبکه‌های اجتماعی خیلی راحت می‌توانید نکات بسیاری را از افراد متخصص یاد بگیرید.

می‌توانید با دنبال کردن یک صفحه تخصصی عمرانی در اینستاگرام هر روز بر اطلاعات خود بیفزایید. می‌توانید با ذخیره کردن دامنه سایت‌های تخصصی و مراجعه به آن‌ها از آخرین مطالب سایت‌ها استفاده کنید.

اگر چند سال سابقه هم دارید باید به روز باشید. به مرور زمان با بیان برخی از موضوعات جدید و افزایش توانمندی‌های خود، اعتبار شما افزایش خواهد یافت و موقعیت‌های بهتری ایجاد خواهد شد. 

پس آموزش دیدن سن و سال ندارد. تا زمانی که غذا می‌خورید باید آموزش ببینید! به قول معروف "ز گهواره تا گور، دانش بجوی!"

در صورتی که در دو حوزه اجرای ساختمان و دفتر فنی مشغول به کار هستید، حتما به مجموعه آکادمی عمران سر بزنید.

 

فقط داشتن دانش فنی برای کسب اعتبار کافی است؟!

همچنین شما در کنار داشتن مهارت‌های فنی باید مهارت نرم نیز داشته باشید. باید بتوانید به خوبی ادعا (claim) کنید یا حتی سر حقوق خود با کارفرمایتان مذاکره کنید. به همین دلیل آکادمی عمران آموزش 30 فن اصول مذاکره را به عنوان هدیه روی پکیج آموزش نخبگان اجرای ساختمان و نخبگان دفتر فنی در اختیار دانش‌پذیران خود قرار می‌دهد.

مهارت‌های نرم و دانش فنی دو بال موفقیت یک مهندس حرفه‌ای هستند که آکادمی عمران هر دو بال موفقیت را در اختیار شما می‌گذارد.

 


پایان مطلب


 

 

لینکهای مفید و مرتبط با این مطلب

 

نوشته های مرتبط

ارسال یک پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید